Terug
Gepubliceerd op 02/12/2025

2025_VB_00353 - Goedkeuring wijziging arbeidsreglement (opheffing besluit 31 maart 2025)

vast bureau
ma 01/12/2025 - 15:30 Oranjezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Jeroen Overmeer, eerste schepen; Monique De Dobbeleer, tweede schepen; Miet Dirix, derde schepen; Bart Stals, vierde schepen; Anja Verbeek, vijfde schepen; Albert Volders, zesde schepen; Tina Vervloessem, algemeen directeur; Geert Cluckers, burgemeester

Secretaris

Tina Vervloessem, algemeen directeur

Voorzitter

Geert Cluckers, burgemeester
2025_VB_00353 - Goedkeuring wijziging arbeidsreglement (opheffing besluit 31 maart 2025) 2025_VB_00353 - Goedkeuring wijziging arbeidsreglement (opheffing besluit 31 maart 2025)

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het arbeidsreglement werd grondig nagelezen met het oog op de nieuwe statuten die er zijn binnen Diest zoals bv. de flexi-werknemers, verenigingswerkers,…

Art. 3: update welke statuten er zijn en welke titels en bijlagen relevant zijn voor de verschillende statuten

Art. 6: toevoeging dat voor art. 60-werknemers de plaats van tewerkstelling ook een andere locatie kan zijn

Art. 13: aanpassing aan de toepasselijke bepalingen naargelang het statuut werknemer

Art. 14 §1: aanpassing aan de toepasselijke bepalingen naargelang het statuut werknemer

Art. 14 §1.3: toevoeging verlofdagen voor een voltijds werkend flexi-jobmedewerkers

Art. 14 §2.3: verduidelijking over welke diensten het precies gaat

Art. 15 §6.3: schrapping van het woord bijkomende

Art. 15 §1.1. en 1.3bis: toevoeging van de verschillende feestdagenregelingen voor de verschillende statuten

Art. 17: aanpassing aan de toepasselijke bepalingen naargelang het statuut werknemer

Art. 18: verduidelijking welke regeling op welk statuut van toepassing is

Art. 20: toevoeging bepalingen over de digitale loonbrief

Art. 24: aanpassing aan de toepasselijke bepalingen naargelang het statuut werknemer

Art. 37: toevoeging opheffing quasi immuniteit van hulppersonen

Art. 40: wijziging naar aanleiding van vernietiging ontslagdecreet

Art. 73: wijziging naar aanleiding van vernietiging ontslagdecreet

Bijlage 1: toevoeging van 2 uurroosters voor de beleidsmedewerkers buitenschoolse kinderopvang en voor de administratief medewerker/ploegbaasverantwoordelijke zodat hun werkuren beter afgestemd zijn op de werkuren van de medewerkers waar ze leiding aan geven.

Bijlage 12: aanpassing fietspolicy naar aanleiding verandering raamovereenkomst

Bijlage 19: er zijn bijkomende camera’s geplaatst. Deze worden opgenomen in het camerareglement.

 

Specifiek voor bijlage 12 fietspolicy

Algemeen: verwijzing naar het personeelslid ipv de je-vorm. Bespreking artikels obv de nieuwe fietspolicy

Art. 1:

  • Ingekort tov art. 1 oude fietspolicy. Laatste paragraaf (ivm nietigheid) is verhuist naar art. 10

Art. 2:

  • Verduidelijking wie in aanmerking kan komen voor fietslease (beschikken over voldoende budget + engagement om de fiets op regelmatige basis te gebruiken voor woon-werkverkeer.
  • Uitsluiting van de verenigingswerkers art. 17§1 KB 28/11/1969, jobstudenten, monitoren, flexijob-werknemers, interim medewerkers, stagiairs en externe medewerkers van fietslease

Art. 3: /

Art. 4:

  • Art. 4.1: Wijziging dat het personeelslid het hele jaar kan instappen in fietslease en niet in een bepaald tijdsvenster.
  • Art. 4.1: Verduidelijking dat de leaseperiode start op het moment dat het personeelslid de fiets ontvangt en vanaf dan een pro rata bedrag betaalt + referteperiode opbouw eindejaarstoelage (met toevoeging van een concreet voorbeeld in bijlage 1 van de fietspolicy).
  • Art. 4.1: Schrapping passage gebruik leasefiets voor woon-werkverkeer (toegevoegd in art. 2)
  • Art. 4.2.: Schrapping mogelijkheid om leaseperiode in te korten
  • Art. 4.2. passage over langdurige afwezigheden verplaatst naar art. 7

Art. 5:

  • Art. 5.1: Nieuwe eisen voor het fietsslot opgenomen
  • Art. 5.2: Pechbijstand standaard inbegrepen als dienst bij het leasen van een fiets
  • Art. 5.3: oude art. 8
  • Art. 5.4: oude art. 7
  • (Geschrapt: oude art. 5.3, 5.4, 6: dit kan teruggevonden worden op de site van o2o zodat het personeelslid steeds de actuele versie kan raadplegen)

Art. 6:

  • Art. 6.1: Verduidelijking hoe de fietslease tot stand komt en waarvoor de fiets gebruikt mag worden
  • Art.  6.2 en 6.3:  Up to date zetten van het oude art. 7.2 volgens het model fietspolicy van o2o
  • Art. 6.4: oud art. 9

Art. 7:

  • Oud art. 10 met toevoeging van mogelijkheden bij langdurige afwezigheid op het werk (zie art. 4.2 oude policy)

Art. 8: 

  • Overname van het model fietspolicy van o2o
  • Door overgang naar de opdrachtencentrale valt de administratieve kost weg bij zowel overname of stopzetting leaseovereenkomst
  • Toevoeging van uitzonderingsmaatregel bij ernstige en langdurige ziekte of niet-collectief ontslag van de fietser of overlijden

Art. 9:

  • Verduidelijking dat een personeelslid slechts 1 fiets kan leasen en modaliteiten indien er toch een bijkomende fiets geleased wordt.

Art. 10: 

  • Overname laatste paragraaf art. 1 oude fietspolicy
  • Vraag tot naleving bepalingen fietspolicy
  • Datum inwerkingtreding

Art. 11: /


Deze wijziging werd voorgelegd aan de leden van het HOC-BOC op 15 oktober 2025 en schriftelijk opgevolgd op 23 oktober 2025.

We ontvingen van ACOD LRB en ACV Openbare Diensten een gunstig advies. VSOA-LRB gaf geen feedback.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel

Het decreet over de lokale besturen van 22 december 2017 en latere wijzigingen

Het besluit van de Vlaamse Regering van 8 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen (BVR RPR)

Het besluit van het vast bureau van 31 maart 2025 over de goedkeuring wijziging arbeidsreglement (opheffing besluit 29 juli 2024) 

De bespreking op het hoc en boc van 15 oktober 2025 en de schriftelijke opvolging 23 oktober 2025

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59267de71f60167dfe767d30968

Regelgeving bevoegdheid

Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84 van het decreet lokaal bestuur
<p>Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt het arbeidsreglement goed.

Artikel 2

Het besluit van 29 juli 2025 over de goedkeuring van de wijziging van het arbeidsreglement van Stad en OCMW Diest wordt opgeheven op 1 januari 2026.

Artikel 3

Het gewijzigde arbeidsreglement treedt in werking op 1 januari 2026.

Artikel 4

Er wordt binnen de 8 dagen vanaf de datum van inwerkingtreding een afschrift van het arbeidsreglement bezorgd aan de regionale directie van de Arbeidsinspectie - Toezicht op de sociale wetten.