Wijzingen arbeidsreglement
Art. 14§5. Jaarlijkse vakantie voor de statutaire personeelsleden
Art. 14§6. Jaarlijkse vakantie voor de contractuele personeelsleden in dienst voor 1 april 2020
Art. 14§7. Jaarlijkse vakantie voor de contractuele personeelsleden in dienst na 1 april 2020
Wijzigingen naar aanleiding van het Koninklijk besluit van 8 februari 2023 tot wijziging van de artikelen 3, 35, 46, 60, 64, 66 en 68 en de invoering van een artikel 67bis in het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers waarbij de werknemers die omwille van bepaalde redenen het recht hebben om hun wettelijke vakantiedagen op te nemen binnen een periode van 24 maanden.
Voor de contractuele personeelsleden die vallen onder het privaat vakantiestelsel worden de niet opgenomen wettelijke vakantiedagen uitbetaald in december van het jaar, deze kunnen de 24 komende maanden opgenomen worden (art. 14§6.6).
Voor personeelsleden die onder het publiek vakantiestelsel (contractuele personeelsleden in dienst na 1 april 2020 en de statutaire personeelsleden) geldt een soortgelijke regeling (art. 14§5.7 en art. 14§7.6).
Daarnaast voor de personeelsleden die onder het privaat en publiek vakantiestelsel vallen verduidelijkt dat alle niet-opgenomen vakantiedagen bij uitdiensttreding worden uitbetaald (art. 14§5.8; art. 14§6.4 en art. 14§7.7).
Art. 83. Vertrouwenspersoon en preventieadviseur psychosociale aspecten
Toevoeging van de 3 nieuwe vertrouwenspersonen en wijziging contactgegevens van Liantis naar Mensura.
Bijlage 1: De uurroosters
Toevoeging van een extra uurroosters voor de technisch beambte van het kinderdagverblijf
Bijlage 3: Reglement betreffende de variabele arbeidsduur
Art. 6 Pauze
Aanpassing dat, indien er niet geprikt wordt tijdens de middagpauze, er 30 min pauze af gaat. Indien het personeelslid langer dan 30 minuten pauze neemt of de werkplaats verlaat, dient er wel geprikt te worden.
Bijlage 6: Reglement betreffende het positief verzuimbeleid
Aanpassing omwille van de omschakeling van EDPBW, neutralere verwoording.
Bijlage 8: Reglement betreffende het rookbeleid
Art. 4 Extra rookpauzes voor rokers
Aanpassing van de plaatsen waar gerookt kan worden omwille van het Rookverbod in publieke ruimte (wet van 22 december 2009 betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook)
Bijlage 11: Reglement betreffende de fietsvergoeding
Art. 2 Vergoeding
Optrekken van de fietsvergoeding tot de maximale wettelijke vergoeding.
Bijlage 14: Carpolicy
2.8. Schorsing of verbreking van het recht op het dienstvoertuig
Wijziging dat bij een langdurige afwezigheid van > 6 maanden de dienstwagen moet ingeleverd worden.
Bijlage 15: Noodnummers
Art. 2 Namen en contactpersonen
Toevoeging van de 3 nieuwe vertrouwenspersonen en wijziging contactgegevens van Liantis naar Mensura
Bijlage 17. Samenstelling overlegcomités
Art. 3 BOC-OCMW
Verduidelijking dat de voorzitter van de overheidsdelegatie de voorzitter van het vast bureau is
Bijlage 18. Inspectiediensten en andere contactadressen
5° Externe preventiedienst
Wijziging contactgegevens van Liantis naar Mensura
Het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel
Het decreet over de lokale besturen van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse Regering van 8 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen (BVR RPR)
Het besluit van het vast bureau van 29 juli 2024 over de goedkeuring wijziging arbeidsreglement
De bespreking op het hoc en boc van 19 februari 2025
Het protocol van akkoord, voor akkoord ontvangen van ACOD-LRB en ACV Openbare diensten en VSOA LRB
Het vast bureau keurt het arbeidsreglement goed.
Het besluit van 29 juli 2025 over de goedkeuring van de wijziging van het arbeidsreglement van Stad en OCMW Diest wordt opgeheven op 1 april 2025.
Het gewijzigde arbeidsreglement treedt in werking op 1 april 2025.
Er wordt binnen de 8 dagen vanaf de datum van inwerkingtreding een afschrift van het arbeidsreglement bezorgd aan de regionale directie van de Arbeidsinspectie - Toezicht op de sociale wetten.