In het kader van de opdracht "Aankoop van collecties voor de stedelijke bibliotheek: boeken en audiovisuele materialen - 2026-2027 - 2 jaar" werd een bestek met nr. FD/HME/2025-018 opgesteld door de dienst Financiën.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1: "Boeken (volwassenen en jeugd, fictie en non-fictie)", raming : € 74.380,17 excl. btw of € 90.000,00 incl.21% btw;
* Perceel 2: "Audio visuele materialen (AVM)", raming € 4.958,68 excl. btw of € 6.000,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 79.338,85 excl. btw of € 96.000,00 incl. 21% btw voor de looptijd van 2 jaar.
De jaarlijkse uitgave voor deze opdracht bedraagt € 39.669,42 excl. btw of € 48.000,00 incl. 21% btw/
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, enlatere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet)
Het decreet van 6 februari 2017 inzake de invoering van een gereglementeerde boekenprijs
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025Het bestek met nr. FD/HME/2015-018 en de raming voor de opdracht "Aankoop van collecties voor de stedelijke bibliotheek: boeken en audiovisuele materialen - 2026-2027 - 2 jaar", opgesteld door de Dienst Financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 79.338,85 excl. btw of € 96.000,00 incl. 21% btw voor de looptijd van 2 jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De dienst musea zoekt een degelijke lange termijn oplossing voor de opslag, transport en handling van de uitgebreide kunstcollectie die ze in bewaring heeft. De dienst musea is hiervoor op zoek naar een depotruimte die klimaatneutraal is en tevens ook duurzaam. Naast duurzaamheid, klimaatneutraal dient het museumdepot ook te beschikken over extra dienstverlening/handling voor o.a. het uitvoeren van controles, bij tentoonstellingen de volledige arthandling,...
Hiervoor werd door de dienst financiën een bestek uitgeschreven met referentie 'FD\KGO\025-31' en onderwerp 'Huur kunstopslag, transport en handling kunstcollectie Diest' voor een periode van 10 jaar.
Overeenkomstig artikel 57, §2 van het KB Plaatsing van 18 april 2017 mogen opdrachten in principe niet worden gesloten voor een langere looptijd dan vier jaar, behoudens wanneer dit door het onderwerp van de opdracht objectief gerechtvaardigd is. Voorliggende opdracht voorziet een looptijd van tien jaar, wat wordt verantwoord door de aard van de prestaties. Het bewaren, behandelen en transporteren van de stedelijke kunstcollectie vereist continuïteit en zorgvuldigheid. Een langere looptijd voorkomt schade- en veiligheidsrisico’s die zouden ontstaan bij frequente wissels van opdrachtnemer en garandeert een stabiel beheer. Bovendien maakt de langere looptijd duurzame investeringen in gespecialiseerde infrastructuur en expertise economisch verantwoord.
De opdracht is niet opgedeeld in percelen.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het huishoudelijk reglement van de raad van 26 mei 2025 (opheffing raadsbesluit 25 april 2022), houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur
Voor dienst Cultureel erfgoed en musea
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het bestek voor de opdracht 'Huur kunstopslag, transport en handling kunstcollectie Diest' voor een periode van 10 jaar met referentie 'FD\KGO\2025-031'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De steden Vianden uit Luxemburg en Buren uit Nederland willen toetreden tot de Unie der Oranjesteden. De stad Vianden uit Luxemburg heeft door de gemeenschappelijke dynastie van de familie Nassau-Dillenburg reeds 601 jaar banden met de stad Dillenburg.
Buren mag zich Oranjestad noemen vanwege de band met de koninklijke familie. Willem van Oranje trouwde namelijk in 1551 met Anna van Buren. Heden heeft de Nederlandse Koning Willem Allexander de titel van 'Prins van Oranje-Nassau', 'Graaf van Vianden', 'Baron van Breda' en 'Baron van Diest', wat de banden tussen deze steden versterkt.
Aangezien van de stad Breda geen reactie meer kwam, heeft burgemeester Östendorp van Buren contact opgenomen met zijn collega van Breda dewelke heeft meegedeeld dat zij geen deel meer wensen uit te maken van de Unie der Oranjesteden.
Voor de toetreding van Vianden en Buren is een vernieuwd protocol opgesteld dat na goedkeuring van de deelnemende steden officieel zal worden ondertekend in november in Buren.
Het vernieuwd protocol is als bijlage toegevoegd.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 juli 2025 over de goedkeuring van de toetreding van de stad Vianden uit Luxemburg en de stad Buren uit Nederland tot de Unie der Oranjesteden
De gemeenteraad keurt de toetreding van Vianden uit Luxemburg en Buren uit Nederland tot de Unie van de Oranjesteden goed en neemt kennis dat Breda geen deel meer uitmaakt van de Unie van de Oranjesteden.
De gemeenteraad keurt het vernieuwde protocol van de Unie van de Oranjesteden goed.
De raadsvoorzitter en de algemeen directeur ondertekenen het protocol na goedkeuring door de gemeenteraad. De burgemeester wordt afgevaardigd voor een feestelijke ondertekening van het protocol in de stad Buren in november 2025 voor de stad Diest.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
Mevrouw Magda Dumon schenkt een publicatie uit 1865 aan het stadsarchief. Het betreft een uitgave naar aanleiding van de Sint-Jan Berchmansfeesten van datzelfde jaar.
Deze publicatie bevindt zich nog niet in de collectie van het stadsarchief en vormt een aanvulling op het reeds aanwezige materiaal m.b.t. Sint-Jan Berchmans.
Het stadsarchief geeft een positief advies over de goedkeuring van de schenking.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
Mevrouw Marie-Françoise Versavel biedt verschillende prenten aan met diverse stadsgezichten van Diest. Het betreft 20ste-eeuwse prenten van de kunstenaars Pros Van Leeuw en André Wellens die nog niet zijn opgenomen in de collectie iconografie van het stadsarchief. De prenten zijn vergezeld van een certificaat van echtheid.
Het stadsarchief geeft een positief advies over de goedkeuring van de schenking.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
Dhr. Luk Lammens schenkt een exemplaar van De Hagelander. Almanak voor het jaar 1912, aan het stadsarchief. Het betreft een uitgave van een almanak door een Diestse apotheker. Deze uitgave bevindt zich nog niet in de collectie van het stadsarchief en zal worden opgenomen in de bibliotheekcollectie.
Het stadsarchief geeft een positief advies over de goedkeuring van de schenking.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
Mevr. Denise Commers biedt aan het stadsarchief stukken uit haar privé-archief aan. Het betreft:
- stukken m.b.t. de loopbaan van Arthur Van Eechaute als bediende bij de NMBS (o.a. benoemingen, eretekens enz.)
- stukken m.b.t. de verzetsactiviteiten van Frans Commers die actief was in het Geheim Leger in Diest tijdens de Tweede Wereldoorlog
Het stadsarchief geeft een positief advies over de goedkeuring van de schenking.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
Dhr. Stan Panis schenkt publicaties en archivalia van Frans Beckers aan het stadsarchief. Frans Beckers (1905-1993), geboren te Diest, was een Vlaamsgezind auteur van koloniale romans en theaterstukken. Hij is ook bekend onder de pseudoniemen Frans Demers, Johan Elsing en Johan Mark Elsing.
De schenking bestaat uit:
1) publicaties van Frans Beckers. Deze vormen een aanvulling op de publicaties van Frans Beckers in de bewaarbibliotheek van het stadsarchief.
2) foto's en overlijdensbrieven van Frans Demers en familieleden, o.a. te Diest.
Het stadsarchief geeft een positief advies over de goedkeuring van de schenking.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Sinds 2014 maakt de stad Diest deel uit van de intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid Wonen aan de Demer, samen met de steden Aarschot en Scherpenheuvel-Zichem. De voorbije jaren genoot intergemeentelijke samenwerking (IGS) Wonen aan de Demer subsidies voor deze samenwerking, zowel van Wonen in Vlaanderen als van de Provincie Vlaams-Brabant. Deze subsidies lopen ten einde op 31 december 2025.
De provincie Vlaams-Brabant voorziet geen nieuwe aanvullende subsidie voor de intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid voor de periode 2026-2031.
Wonen in Vlaanderen voorziet voor de periode 2026-2031 een nieuwe subsidie voor deze intergemeentelijke samenwerking.
De Vlaamse regering wil de gemeenten met deze subsidie ondersteunen in hun regisseursrol en hen stimuleren om intergemeentelijk samen te werken. Dit met het oog op de realisatie van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid:
Het activiteitenpakket van het project bevat minstens de basisinitiatieven vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 14 maart 2025 voor de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten. Elke gemeente binnen het werkingsgebied van het igs engageert zich om deze basisactiviteiten uit te voeren.
Het subsidiebedrag voor de basisinitiatieven wordt berekend op basis van de volgende indicatoren:
1° het aantal private huishoudens binnen het werkingsgebied;
2° het aandeel huurwoningen binnen het werkingsgebied;
Voor het werkingsgebied Stadsregio Demerland, waar de steden Aarschot, Diest en Scherpenheuvel-Zichem deel van uitmaken, bedraagt deze subsidie € 108.500,00.
De deelnemende gemeenten kunnen desgewenst ook een aantal eigen initiatieven uitvoeren en daar een aanvullende subsidie voor bekomen. De stad Diest opteert voor een eigen initiatief rond gefaseerde invoering van een verplicht conformiteitsattest bij nieuwe inschrijvingen van huurders waarvan het plan van aanpak aan de subsidieaanvraag wordt gebundeld. Het gemeentelijk reglement hiertoe zal opgemaakt worden in 2026.
Het subsidiebedrag voor de eigen initiatieven is forfaitair bepaald en is afhankelijk van het aantal deelnemende gemeenten binnen het werkingsgebied. Omdat het igs uit drie deelnemende gemeenten bestaat bedraagt dit deel van de subsidie € 18.000,00.
De gemeenten moeten bij de uitvoering van het project voor elk van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid bijzondere aandacht besteden aan de meest woonbehoeftige gezinnen/alleenstaanden en aan transversale/bovenlokale thema's die raakpunten hebben met wonen.
Een stuurgroep begeleidt en ondersteunt het project. In de stuurgroep wordt elke deelnemende gemeente vertegenwoordigd door een gemeenteraadslid of een lid van het college van burgemeester en schepenen.
IGO div voldoet als dienstverlenende vereniging aan de bepalingen vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. IGO div kan bijgevolg optreden als initiatiefnemer voor het project.
De gemeenten wensen vanaf 1 januari 2027 het project in te kantelen in de Interlokale Vereniging Omgeving en Wonen stadsregio Demerland waarbinnen nu al intergemeentelijk de handhaving op omgevingsvergunningen wordt opgenomen. Scherpenheuvel-Zichem treedt in dat samenwerkingsverband op als beherende gemeente. Met deze inkanteling beogen de deelnemende gemeenten een verhoging van de efficiëntie van het IGS. De voorbereidende gesprekken tot deze inkanteling vonden al plaats maar om praktische en budgettaire redenen werd de inkanteling uitgesteld naar 1 januari 2027
De subsidieaanvraag moest uiterlijk 30 september 2025 ingediend zijn bij Wonen in Vlaanderen.
De gemeenteraadsbeslissing moet uiterlijk 31 oktober nagezonden worden naar Wonen in Vlaanderen.
De minister van Wonen beslist over de aanvragen.
IGO communiceert jaarlijks na opmaak van haar begroting een eventuele kostenverhoging voor het volgend kalenderjaar. Deze bedraagt maximaal 4% van de basisprijs en wordt gecumuleerd met eventuele eerdere kostenverhogingen.
Zolang IGO div kan genieten van de erkenning als kostendelende vereniging en de gemeente vennoot blijft van IGO div, is er geen btw verschuldigd op de vermelde bedragen.
De financiering van de dienstverlening gebeurt met toepassing van Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen, Publicatieblad van de EU, 11 januari 2012, L7/3.
Het voorliggende dossier bevat volgende financiële middelen en personeelsinzet:
| Totaal aantal VTE IGS | 4,76 |
| VTE stad Diest | 1,48 |
| VTE per functie - Leegstand en verwaarlozing - Woonconsulent - Woningcontroleur - Coördinatie | 0,22 0,5 0,43 0,33 |
| Totale kost stad Diest excl. subsidies | €141.999,21 |
| Subsidie Wonen in Vlaanderen voor de stad Diest | €40.359,52 |
| Subsidie energiehuis IGO | €7.904,83 |
| Restkost stad Diest | €93.734,86 |
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De Vlaamse Codex Wonen van 2021
Het besluit Vlaamse Codex Wonen
Het besluit van de Vlaamse regering houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2026-2031 van 14 maart 2025
De principiële goedkeuring van de engagementsverklaring igs 5.0 Wonen aan de Demer - Stadsregio Demerland van het college van burgemeester en schepenen van 29 september 2025
IGO div treedt op als initiatiefnemer voor het project en wordt aangeduid als projectuitvoerder en coördinator voor werkingsjaar 2026.
De voorgelegde subsidieaanvraag wordt inhoudelijk en financieel goedgekeurd. De stad Diest is bereid om de extra kost, die het wegvallen van de subsidie door de provincie Vlaams-Brabant met zich meebrengt, te dragen. De totale restkost voor de gemeente bedraagt €93.734,86 per jaar. Het akkoord met de subsidieaanvraag impliceert een akkoord met de inhoud van het BVR Lokaal Woonbeleid van 14 maart 2025 en een engagement tot het naleven en uitvoeren van de bepalingen ervan.
De nodige budgetten zullen worden voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.
De gemeenteraad beslist om de heer Albert Volders, schepen van sociaal wonen, aan te duiden als lid van de stuurgroep.
De gemeenteraad beslist om mevrouw Kathleen Berx, diensthoofd ruimtelijke ordening, aan te duiden als lid van de stuurgroep.
De gemeenteraad beslist om de heer Jeroen Overmeer, schepen van ruimtelijke ordening, aan te duiden als plaatsvervangend lid van de stuurgroep.
In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken molen Schaffen” werd een bestek met nr. ERF-25-08 / NJ2025W07 opgesteld door de Stadsbestuur Diest - Dienst Vastgoed & Bouwprojecten, in samenspraak met de ERFgoedstichting Vlaams-Brabant en het aangestelde studiebureau Architectenbureau Sabine Okkerse BV. De onderhoudswerken komen voort uit de uitgevoerde vooronderzoeken en zijn noodzakelijk voor het behoud en gebruik van het monument.
Het Stadsbestuur Diest heeft voor dit monument een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de ERFgoedstichting Vlaams-Brabant, dewelke deze procedure zal voeren.
De uitgave voor de opdracht wordt geraamd op € 294.740,41 excl. btw of € 356.635,90 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De offertes moeten ten laatste op maandag 17 november 2025 worden ingediend.
Het Agentschap Onroerend Erfgoed werd tijdens de verschillende stappen van het ontwerpproces betrokken. Er zal voor dit dossier immers één of meerdere standaardprocedure(s) voor erfgoedpremie(s) worden aangevraagd. Met de huidige regelgeving in het achterhoofd, wordt er rekening gehouden met een percentage van 80%, bestaande uit 60% van de standaardpremie, 10% extra premie voor goed onderhoud en 10% extra premie wegens de samenwerking met de ERFgoedstichting Vlaams-Brabant. De premie wordt toegepast op een belangrijk deel van de netto bouwkost en dit telkens per schijf van € 250.000,00 betoelaagbaar bedrag per jaar.
Gezien de specifieke context van de markt van de molenbouwers zal de uitvoering van de werkzaamheden zelf vermoedelijk pas in 2027 geschieden.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen) en artikel 57
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2024 betreffende de aanstelling van het studiebureau
De kennisname van het college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2025 betreffende de toezegging van het Agentschap Onroerend Erfgoed voor een onderhoudspremie voor de behandeling tegen houtaantastende insecten
Het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2025 aangaande de samenwerking met de ERFgoedstichting Vlaams-Brabant voor dit monument
gunstig advies.
Momenteel 92.770 euro beschikbaar voor de werken. Gunning is enkel mogelijk indien bijkomend budget voorzien wordt in het MJP.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. ERF-25-08 / NJ2025W07 en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken molen Schaffen”, opgesteld door de Stadsbestuur Diest - Dienst Vastgoed & Bouwprojecten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 294.740,41 excl. btw of € 356.635,90 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij de ERFgoedstichting Vlaams-Brabnt optreedt om de procedure te voeren.
Eén of meerdere subsidies zullen aangevraagd worden bij het Agentschap Onroerend Erfgoed in het kader van de standaardprocedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025 en latere jaren, op budgetcode MJP002806.
Om de stad structureel te ondersteunen in het beheer, de valorisatie en de restauratie van haar beschermd patrimonium, ondertekende zij in 2021 het convenant.
Dat leidde tot een vruchtbare samenwerking inzake de herbestemming van de Citadel. Recent werd ook een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor de Verloren Kostmolen te Schaffen (gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2025).
Door het convenant te vernieuwen toont de stad haar duurzame engagement ten aanzien van het beschermde patrimonium en wil het de samenwerking met de Erfgoedstichting voortzetten.
Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013
De beslissing van de gemeenteraad van 26 mei 2025 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en beheersovereenkomst met ERF betreffende de Verloren Kostmolen van Schaffen
De beslissing van de gemeenteraad van 27 januari 2025 over de aanduiding van een lid van de structurele adviescommissie van de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant
De gemeenteraad keurt het convenant betreffende Erfgoedstichting Vlaams-Brabant voor de periode 2026-2031 goed.
Het convenant wordt ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad Caroline Verstreken en de algemeen directeur Tina Vervloessem.
De gemeenteraad duidt de schepen Jeroen Overmeer, bevoegd voor onroerend erfgoed, aan als lid van de structurele adviescommissie van de Erfgoedstichting.
De stad steunt het AZ Diest in haar plannen om het AZ stevig te verankeren in de binnenstad. Eén van de middelen om het AZ te steunen in haar ontwikkeling is het ter beschikking stellen van de gronden in het kader van openbaar nut.
Op 21 november 2021 werd bij notariële akte een recht van opstal toegekend door de stad ten voordele van het AZ op ongeveer de helft van de grond voor de realisatie van een nieuwbouwgedeelte. Enkele maanden geleden werd dit gedeelte voltooid en in gebruik genomen.
De stad en het AZ wensen een overeenkomst te sluiten. De stad stelt daartoe hetvolgende voor:
Samenvattend engageert de stad zich tot de gratis grondoverdracht van het perceel ter waarde van in totaal 5.500.000 EUR.
Het AZ engageert zich tot volgende punten:
Toevoeging: Op vrijdag 17 december 2025 ontving de gemeenteraad het nieuwe schattingsverslag en werd dit toegevoegd aan het dossier, om hen te informeren voor de zitting van vandaag (20 oktober). Dit nieuwe schattingsverslag en de cijfers worden verwerkt in de definitieve goedkeuring.
De principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2019 van de wijziging van de engagementsovereenkomst van 19 juni 2012 AZ Diest 'actieplan nieuwbouw 2023'
De definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP 'Zorgcampus Diest' door de gemeenteraad van 29 juni 2020
De goedkeuring door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 van het rooilijnplan en de aanleg van de wegenis in het kader van de omgevingsaanvraag van het AZ Diest voor het bouwen en exploiteren van een nieuw ziekenhuis, fase 1
Het schattingsverslag van Intertopo van 30 november 2020
De principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van 30 november 2020 van de canon voor de overdracht van een deel van de site Verversgracht aan het AZ Diest in het kader van fase 1 van de realisatie van een nieuw ziekenhuis
De wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek
De goedkeuring door de gemeenteraad van 31 mei 2021 van een recht van opstal voor 99 jaar aan het AZ Diest voor het perceel Diest, 1e afd., sectie A, nr. 1338w/deel in het kader van de realisatie van het nieuwe ziekenhuis
De principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2021 van een hypothecaire inschrijving/volmacht op het recht van opstal betreffende de overdracht van de site Verversgracht aan het AZ Diest in het kader van de realisatie van een nieuw ziekenhuis, fase 1
De goedkeuring door de gemeenteraad van 27 september 2021 betreffende de goedkeuring van een hypothecaire inschrijving/volmacht op het recht van opstal betreffende de overdracht van de site Verversgracht aan het AZ Diest in het kader van de realisatie van een nieuw ziekenhuis, fase 1 en wijziging van de modaliteiten van het recht van opstal
De goedkeuring door de gemeenteraad van 22 november 2021 betreffende de goedkeuring van een wijziging van de modaliteiten van het recht van opstal ten voordele van het AZ Diest betreffende de site Verversgracht
De principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van 13 oktober 2025 van de overeenkomst met het AZ Diest: ontbinding recht van opstal en de gratis grondoverdracht van diverse percelen aan het AZ Diest
De gemeenteraad neemt kennis van de bespreking van dit punt en van de beslissing om de bespreking verder te zetten in besloten zitting.
Bij de opmaak van het voorontwerp van het rioleringsproject "Collector Schaffen fase 2" blijkt dat de gevraagde buffer- en lozingsvoorwaarden moeilijk of niet gehaald kunnen worden op reguliere wijze en dat deze geen significant effect zullen hebben op de gekende wateroverlast in de omgeving van Schaffen.
De Watering van de Acht Beken heeft besloten de volgende werken uit te voeren:
De Provincie Vlaams-Brabant heeft besloten volgende tussenkomst te doen:
Alle partijen (Aquafin, Provincie, Watering en de stad) zijn van oordeel dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd. Deze samenwerkingsovereenkomst waarbij beide werken werden samengevoegd is reeds goedgekeurd door het college van Burgemeester en Schepenen op 9 mei 2022. Deze eerdere overeenkomst wordt nu ook voorgebracht op de gemeenteraad aangezien deze de finale goedkeuring moet geven.
Voor deze werken wordt nu het Studiebureau Arcadis-VDS belast met de verdere uitwerking hiervan.
Via schrijven van 4 juni 2025 werd door Aquafin het desbetreffende addendum waarbij Arcadis-VDS wordt aangesteld als studiebureau voor goedkeuring overgemaakt aan Stad Diest.
De wijziging behelst enkel deze aanstelling van Arcadis-VDS als ontwerper van dit project en al zijn onderdelen.
De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, artikel 48
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2016 tot goedkeuring om GIP-dossiers over te hevelen naar het Lokaal Pact
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 15 april 2018
Het gecodificeerd decreet van 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst combinatie prioritaire en niet-prioritaire werken in het kader van het project Collector Schaffen fase 2
De gemeenteraad keurt de op 9 mei 2022 reeds door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst, definitief goed.
De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst combinatie prioritaire werken en niet-prioritaire werken in verband met het rioleringsproject "Collector Schaffen fase 2" goed.
Naar aanleiding van het einde van de overheidsopdracht IB/EVH/2018-21 – “Huur van koffieautomaten met all-in service contract en verbruiksproducten – looptijd 4 jaar” willen we graag intekenen op de raamovereenkomst “ Het aankopen en huren van koffie- en warme drankautomaten” van de aankoopcentrale “De Opdrachtencentrale”.
Deze overeenkomst heeft volgende kenmerken:
- einde van de opdracht: er kan worden ingetekend tot 11 april 2029. De leden kunnen instappen gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst. Deelopdrachten worden steeds gesloten voor een termijn van 60 maanden (5 jaar) en kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.
- Prijsherziening:
* de huurprijzen van de toestellen worden niet geïndexeerd tijdens de ganse duurtijd van de overeenkomst;
* de prijzen van de verbruiksgoederen kunnen jaarlijks herzien worden tijdens de uitvoering van de opdracht.
De inbegrepen servicekosten omvatten :
* Levering en installatie van de machine(s)
* Technisch onderhoud
* Reparatie machines & reserveonderdelen na melding bij Selecta klantenservicecentrum
* inclusief jaarlijks veranderen van de Brita-filter
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, enlatere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet)
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het besluit van de gemeenteraad van 23 september 2024 voor goedkeuring tot toetreding als lid van de Opdrachtencentrale vzw om gebruik te kunnen maken van het aanbod van de aankoopcentrale
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025, houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuurDe gemeenteraad gaat akkoord om beroep te doen op de aankoopcentrale "De Opdrachtencentrale" om gebruik te maken van de raamovereenkomst "Het aankopen en huren van koffie- en warme drankautomaten" voor de periode van 2025 tot en met 2030 - 5 jaar.
Deze opdracht werd gegund aan Selecta Belgium NV, Industrieweg 10a te 2850 Boom.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
In zitting van 25 mei 1989 keurde de gemeenteraad met 22 stemmen voor en 1 onthouding goed om deel te nemen aan de actie tegen de uitroeiing van 8.000 Roemeense dorpen. Dit gebeurde naar aanleiding van het schrijven van 'Adoptie Dorpen Roemenië'. Stad Diest adopteerde zo het Roemeens dorp Apold.
Ondertussen is sinds 1989 een Roemeniëcomité actief in Diest, dat jaarlijks acties organiseert en ondersteuning biedt aan de inwoners van Apol, incl. werk ter plaatse door vrijwilligers. Het Roemeniëcomité neemt deel aan de vergaderingen van de Diestse Raad voor Ontwikkelingssamenwerking en Solidariteit (DROS) en brengt verslag uit van hun activiteiten. Hun ondersteuning in Apold is gefocust op duurzame bijdragen die zich richten op scholen en toegang tot scholen, kinderen en duurzame bijdragen aan het algemeen belang (bv. investeringen in een ontmoetingscentrum.)
Het Roemeniëcomité is een aparte organisatie, los van de stad en OCMW Diest. Zij zullen de vorm van een vzw aannemen.
Het Roemeniëcomité vraagt concreet of Diest wil verzusteren met Apold (ipv de achterhaalde "adoptie"). Een zustergemeente is een Europese gemeente waarmee Diest bevoorrechte contacten onderhoudt. Reeds sinds jaren is er een band en zijn er duurzame contacten tussen Apold en Diest. Deze worden nu bekrachtigd door de formele erkenning als zustergemeente.
Met deze verzustering streven stad Diest en gemeente Apold de volgende doelstellingen na:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om hun standpunt te bepalen in dit dossier, en gaf gunstig advies.
De definitieve goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 1989 tot deelname aan de actie tegen de uitroeiing van 8000 Roemeense dorpen
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 september 2025 tot goedkeuring van het advies over verzustering met Apold (Roemenië)
De gemeenteraad keurt de duurzame band met Apold goed door Apold te erkennen als zustergemeente.
De stad is aangesloten bij Limburg.net.
De stad ontving op 19 september 2025 een uitnodiging van Limburg.net voor de algemene vergadering op woensdag 10 december 2025 om 19.00 uur in de kantoren van Limburg.net, Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt.
De volgende agendapunten werden vastgesteld:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De statuten van Limburg.net
De beslissing van de gemeenteraad van 24 februari 2025 over de goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net op 26 maart 2025, voordracht van de leden en afgevaardigden met raadgevende stem voor de raad van bestuur en voordracht van de afgevaardigde voor het algemeen comité en aanduiding van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 10 september 2025 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 10 december 2025
De agendapunten van de algemene vergadering van 10 december 2025 van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
De heer Albert Volders, schepen, met als plaatsvervanger de heer David Celis, raadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Limburg.net van 10 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissing conform dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.
De stad is lid van de dienstverlenende vereniging Interleuven.
De stad werd per brief uitgenodigd voor de algemene vergadering van Interleuven die zal plaatsvinden op woensdag 17 december 2025 om 19.00 uur in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 24 september 2025
3. Statutenwijziging
4. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2026
5. Begroting 2026
6. Vervanging lid raad van bestuur
7. Diversen
De gemeenteraad heeft deze agendapunten besproken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden
De gecoördineerde statuten van Interleuven
Het besluit van de gemeenteraad van 24 februari 2025 over de goedkeuring van de agenda van de algemene bijzondere vergadering van Interleuven op 19 maart 2025 en aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering én een kandidaat-lid met raadgevende stem van de stad in de bestuursorganen van Interleuven
Het besluit van de gemeenteraad van 28 april 2025 over de goedkeuring van de wijzigingen van de vertegenwoordiging van de stad in Interleuven en IGO
Mevrouw Caroline Verstreken met als plaatsvervanger de heer Benny Claes wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Interleuven op 17 december 2025.
Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van Interleuven van 17 december 2025 wordt als volgt vastgesteld:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan directiesecretariaat@interleuven.be.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 10 september 2025.
De stad werd op 11 september 2025 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die doorgaat op 10 december 2025 in Yellow Red KV Mechelen, Kleine Nieuwedijkstraat 53 te 2800 Mechelen.
Agenda:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (WVV) van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2026 van de bestaande aandelen Ae, Ag, At, Apg en Apt à rato van 25 euro per eigen vermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Publi-T/Publigas).
c. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2026 van de aandelen At’ binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
d. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website https://over.fluvius.be/fluvius-zenne-dijle-bav-december-2025 van Fluvius Zenne-Dijle kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
e. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronischecommunicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en desgevallend 6, 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.
4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
6. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Een dossier met documentatiestukken werd op 12 september 2025 op digitale wijze ter beschikking gesteld aan de stad.
Het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen werd onderverdeeld in 4 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen/voorgestelde partiële splitsing en (4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn.
De Vlaamse Regering gaf het niet-bindend advies op 23 juli 2025. Dit advies maakt deel uit van het dossier ‘statutenwijzigingen.
Het voorstel is om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
De Raad van Bestuur van Fluvius Zenne-Dijle heeft in zitting van 10 september 2025 de bijzondere verslagen opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Er zijn voorstellen over de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Zenne-Dijle waarbij de gemeente Kampenhout voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en zal toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden
Het besluit van de gemeenteraad van 24 februari 2025 over de aanstelling van de effectieve (dhr. David Celis) en de plaatsvervangende (mevr. Rita Van Ginderdeuren) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 10 december 2025 goed:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende Wetboek van Vennootschappen en Verengingen (WVV) van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2026 van de bestaande aandelen Ae, Ag, At, Apg en Apt à rato van 25 euro per eigen vermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Publi-T/Publigas).
c. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2026 van de aandelen At’ binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
d. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website https://over.fluvius.be/fluvius-zenne-dijle-bav-december-2025 van Fluvius Zenne-Dijle kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
e. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronischecommunicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en desgevallend 6, 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.
4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
6. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout, goed en verzoekt de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.
De gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. David Celis en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, mevr. Rita Van Ginderdeuren, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 10 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijlage, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad ontving op 14 oktober 2025 een interpellatie van raadslid Cypers aangaande aanpassingen circulatieplan dorpskern Schaffen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Cypers aangaande aanpassingen circulatieplan dorpskern Schaffen.
De stad ontving op 14 oktober 2025 een interpellatie van raadslid Jankowski aangaande de herlocalisatie Moeders helpen Moeders.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Jankowski aangaande de herlocalisatie Moeders helpen Moeders.
De stad ontving op 14 oktober 2025 een interpellatie van raadslid Vanaudenhove aangaande deelname aan het Vlaams initiatief "Gemeentelijke Vrijwilligerskorpsen" (initiatief van Vlaams minister Hilde Crevits).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Vanaudenhove aangaande deelname aan het Vlaams initiatief "Gemeentelijke Vrijwilligerskorpsen".
De stad ontving op 15 oktober 2025 een interpellatie van raadslid Swinnen aangaande verkeerssituaties om te herbekijken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Swinnen aangaande verkeerssituaties om te herbekijken.
De stad ontving op 15 oktober 2025 een interpellatie van raadslid Theys aangaande kabel voetpad Veemarkt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Theys aangaande kabel voetpad Veemarkt.
De stad ontving op 15 oktober 2025 een interpellatie van raadslid Vande Reyde aangaande nieuwe snelheidscontroles in Diest.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 26 mei 2025: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Vande Reyde aangaande nieuwe snelheidscontroles in Diest.