Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directies gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het stedelijk basisonderwijs Diest.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Het besluit van de Vlaamse regering van 10 november 2006 betreffende de vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
De gemeenteraad keurt het leerplan 'Leer lokaal' van OVSG dat wordt gebruikt in de scholen van het stedelijk onderwijs met name in spoor17 te Schaffen-Deurne en De Buitenkans Molenstede, goed.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
De heer Jan Lucas schenkt een verzameling van 11 affiches aan het stadsarchief. Deze zijn afkomstig uit de vroegere pastorie van de O.L.V.-parochie, gelegen in de Michel Theysstraat.
De affiches hebben allemaal betrekking op kerkelijke vieringen die plaatsvonden in de O.L.V.-kerk in de 19de en 20ste eeuw. Tot slot bevat de verzameling ook de aankondiging van het overlijden van Henricus Timmermans (1796-1837), pastoor van de O.L.V.-parochie te Diest.
Deze schenking is een aanvulling op archief van de O.L.V.-kerk en -parochie dat zich reeds in het stadsarchief bevindt.
Het stadsarchief geeft een positief advies over de goedkeuring van de schenking.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Zoals de bijgevoegde procesnota over het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Reppelse Heide' Diest weergeeft, werd er al een heel traject doorlopen voor de opmaak van het RUP. Dit traject en de vormbepalingen over de opmaak van dergelijk RUP, is vastgelegd in de VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en haar uitvoeringsbesluiten en gebeurt volgens een geïntegreerd planningsproces. De opmaak en begeleiding van de opmaak van het RUP gebeurt door een onafhankelijk planteam.
Op 18 september 2023 gaf het schepencollege haar principiële goedkeuring over de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Reppelse Heide’.
De opmaak van dit RUP ‘Reppelse Heide’ houdt de bestemmingswijziging in van het in het gewestplan Aarschot-Diest aangeduide gehele woonuitbreidingsgebied, gelegen ter hoogte van de Stalstraat in de deelgemeente Molenstede, naar een openruimte bestemming.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 11 december 2023 de eerste procesnota en de startnota, inclusief plan-MER-screening, goed. Deze nota's verduidelijkten het ontwerpproces en de doelstelling van het RUP. Het zijn evolutieve documenten die doorheen het traject door het planteam zijn aangepast en aangevuld. Deze goedkeuring betekende de officiële start van het geïntegreerde planningsproces over het RUP ‘Reppelse Heide’ conform de vastgelegde regelgeving.
Over deze proces- en startnota, inclusief plan-MER-screening, heeft een publieke raadpleging gelopen van 19 februari 2024 tot en met 18 april 2024, met een informatiemoment op 7 maart 2024. Gelijktijdig werd advies gevraagd aan de verschillende bevoegde instanties, waaronder ook aan de Gecoro (gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening). De resultaten van deze publieke raadpleging en adviesronde werden verwerkt in de scopingnota, als bijlage. Een overzicht van de adviezen en inspraakreacties die werden gegeven en een beschrijving hoe hiermee werd omgegaan werd opgenomen in de herwerkte procesnota onder het punt 5.2., eveneens als bijlage gevoegd. Door het opmaken van de scopingnota wordt er richting gegeven aan het onderzoek voor wat betreft het plan zelf en de effecten.
Ondertussen werd gewerkt aan het voorontwerp van het eigenlijke RUP, bestaande uit de toelichtingsnota (die een aanpassing en aanvulling is van de startnota), de verordenende stedenbouwkundige voorschriften en het grafisch plan. Over de voorontwerp documenten hiervan werd advies gevraagd aan de verplicht te bevragen bevoegde instanties, waaronder ook opnieuw aan de Gecoro. Er werd geen (facultatieve) plenaire vergadering georganiseerd. De in deze fase geformuleerde adviezen werden verwerkt door het planteam in de documenten 'ontwerp RUP'. Het planteam stelt voor om maximaal tegemoet te komen aan de geformuleerde adviezen. Een overzicht van de ontvangen adviezen en de wijze hoe met deze adviezen werd omgegaan, is te vinden onder punt 5.3. van de procesnota.
Wat betreft de effectenbeoordelingen is er van rechtswege geen plan-MER-plicht, de MER-screening toont aan dat de uitvoering van dit RUP geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken. Een bevestiging hierover werd, alvorens te kunnen overgaan naar een voorlopige vaststelling van het RUP, door het planteam gevraagd aan het Team Omgevingseffecten van het Departement Omgeving. Op 24 januari 2025 werd per e-mail het besluit van het Team Omgevingseffecten van 23 januari 2025 ontvangen met de conclusie dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het hier voorliggende RUP (besluit is gevoegd als bijlage).
Alle noodzakelijke documenten over het voorontwerp RUP (toelichtingsnota, stedenbouwkundige voorschriften en grafisch plan) worden nu voorgelegd aan de gemeenteraad voor voorlopige vaststelling.
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk RUP 'Reppelse Heide' gedurende 60 dagen onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er zal opnieuw een informatiemoment worden georganiseerd. Het ontwerp van RUP wordt na voorlopige vaststelling eveneens overgemaakt aan de deputatie Vlaams-Brabant, aan het Departement Omgeving, alsook aan de Vlaamse Regering. Dit gebeurt via het DSI (digitaal uitwisselingsplatform voor ruimtelijke plannen). De in het kader van deze raadplegingsfase ontvangen opmerkingen en bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek aan de Gecoro bezorgd. De Gecoro kan vervolgens een advies formuleren aan de gemeenteraad in aanloop naar het voorleggen van het RUP 'Reppelse Heide' voor definitieve vaststelling door de gemeenteraad.
Het decreet van 5 april 1995 over de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
Titel II ‘Planning’, Hoofdstuk II 'Ruimtelijke Uitvoeringsplannen', afdeling 1 en 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009 en latere wijzigingen
Het decreet van 1 juli 2016 tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 over het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen
Het besluit van het schepencollege van 26 juni 2017 over de bekrachtiging van de antwoorden op de bevraging naar aanleiding van de voorbereiding van een positieve en negatieve lijst voor de woonreservegebieden
De beslissing van de gemeenteraad van 21 juni 2021 over de goedkeuring van de verkoop van enkele percelen langsheen de Stalstraat Heide in Molenstede
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 over de principiële goedkeuring van de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Reppelse Heide
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 december 2023 over de goedkeuring van de proces- en startnota over het gemeentelijk RUP Reppelse Heide
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2024 over de goedkeuring van de scopingnota en de kennisname van het voorstel grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften over het gemeentelijk RUP Reppelse Heide
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Reppelse Heide' Diest, bestaande uit een toelichtingsnota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften en een grafisch plan, voorlopig vast.
Het ontwerp RUP 'Reppelse Heide' wordt ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website en opgeladen in het digitale platform DSI.
Het voorlopig vastgestelde ontwerp RUP 'Reppelse Heide' Diest wordt overgemaakt aan de deputatie Vlaams-Brabant, het Departement Omgeving en de Vlaamse Regering. Dit gebeurt via het digitale uitwisselingsplatform DSI.
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk RUP 'Reppelse Heide' Diest, gedurende 60 dagen aan een openbaar onderzoek dat binnen de dertig dagen (termijn van orde) na de voorlopige vaststelling, vermeld in artikel 1 van dit besluit, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) bezorgd.
Tussen Hortensiastraat 3 en 5 ligt een deel van buurtweg 6, gekend onder Diest, afdeling 1, sectie B, nr. deel openbaar domein. In het kader van enkele verschillen tussen de juridisch perceelgrenzen en de toegeëigende perceelgrenzen heeft de eigenaar van Hortensiastraat 3 de dienst Vastgoed en bouwprojecten gecontacteerd met de vraag een stuk van het openbaar domein van de stad te mogen overkopen (lot B, 28ca). Daarnaast zou de eigenaar van Hortensiastraat 5 graag een deel van de stad aankopen (lot A1, 91ca) en een deel verkopen (Lot A2, 3ca). Dit alles is enkel mogelijk na wijziging van de buurtweg.
De buurtweg moet gewijzigd worden om enerzijds loten A1 en B te verkopen en om anderzijds lot A2 aan te kopen. De buurtweg behoudt hierbij een breedte van minimaal 4,65m.
Concreet betekent dit voor de eigenaar van Hortensiastraat 3 dat ze aan de zijkant van hun perceel een stuk erbij bekomen, zodat hun huidige aanplanting op eigen perceel komt te staan. Voor de eigenaar van Hortensiastraat 5 betekent dit dat ze enerzijds een kleine spie aan de zijkant verkopen aan de Stad Diest, anderzijds achteraan hun eigendom vergroten en zo een vierhoekige perceelvorm bekomen, begrensd door de huidige tuinafsluiting. De haag aan de buitenzijde van de tuinafsluiting, aangeplant door de eigenaars van Hortensiastraat 5, wordt mee overgedragen naar het openbaar domein.
Voor een rooilijnaanpassing bestaat een procedure in het decreet gemeentewegen die moet doorlopen worden.
Het ontwerp van aanpassing rooilijn van deze twee percelen en een deel van buurtweg 6 wordt voorlopig vastgesteld zoals weergegeven op bijgevoegd plan dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en opgemaakt op 15 mei 2024 door landmeter-expert Geert Menten, Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
De gemeenteraad stelde op 21 oktober 2024 het ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5 tot gedeeltelijke wijziging buurtweg nr.6 voorlopig vast. Het openbaar onderzoek liep van 15 november 2024 tem 19 december 2024. Er werden geen bezwaren ingediend.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5 tot gedeeltelijke wijziging buurtweg nr.6 definitief vast, binnen de 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek (art. 17 decreet gemeentewegen).
Notariskantoor Van Gorp en Arnauts wordt in dit dossier aangesteld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: art. 304
Het decreet betreffende gemeentewegen van 3 mei 2019, art. 16-19
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: art. 52 § 1
Het besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 betreffende de voorlopige vaststelling ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5 tot gedeeltelijke wijziging buurtweg nr. 6
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 oktober 2024 betreffende de voorlopige vaststelling ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5 tot gedeeltelijke wijziging buurtweg nr. 6: openbaar onderzoek van 15 november 2024 tot 19 december 2024
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 januari 2025 betreffende de kennisname sluiting van het openbaar onderzoek: voorlopige vaststelling ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5 tot gedeeltelijke wijziging buurtweg nr. 6
De gemeenteraad stelt het ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5, 3290 Diest tot gedeeltelijke wijziging Buurtweg nr. 6 definitief vast zoals weergegeven op bijgevoegd plan dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en opgemaakt op 15 mei 2024 door landmeters experten Geert Menten en Rudi De Winter, Intertopo, Halensebaan 68, 3290 Diest.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van dit besluit, zoals bepaald in het decreet gemeentewegen.
Notariskantoor Van Gorp en Arnauts uit Diest wordt aangesteld in dit dossier
Het besluit wordt bekendgemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
De stad publiceert het besluit van de gemeenteraad tot ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5 tot gedeeltelijke wijziging buurtweg nr. 6 in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website:
Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
In het kader van de rioleringswerken volgens het project 20.484B dienen een inname en enkele erfdienstbaarheden in eigendom van de stad Diest te worden gevestigd. Aquafin NV contacteerde hiervoor de dienst Vastgoed & Bouwprojecten.
Verkoop
De stad verkoopt een perceel gelegen te Diest, 5de afdeling, sectie O:
De stad Diest verkoopt dit perceel aan Aquafin NV.
Erfdienstbaarheden
Aquafin legt rioolwaterzuiveringsinfrastructuur aan in de ondergrond van volgens het project "Collector Schaffen fase 2 - Aansluiting Schaffen", waarvan de aanduidingen vermeld zijn op het plan in bijlage.
Het betreft een erfdienstbaarheid ten behoeve van de aanleg en de uitbating van een gedeelte van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur op de percelen gelegen te Diest, 5de afdeling, sectie O:
Stad Diest verleent een erfdienstbaarheid op deze percelen aan Aquafin.
De gemeenteraad gaf op 19 december 2022 haar definitieve goedkeuring op de innames en erfdienstbaarheden.
De dienst Vastgoed en bouwprojecten vraagt de goedkeuring van de ontwerpakte voor de innames en erfdienstbaarheden.
Het notariaat Van Gorp en Arnauts te Diest wordt aangesteld om de akte te verlijden.
Boek III goederenrecht van het burgerlijk wetboek
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende de definitieve goedkeuring van enkele innames en erfdienstbaarheden in het kader van het rioleringsproject 20.484B - Oosterlindeveld
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor innames en erfdienstbaarheden in het kader van het rioleringsproject 20.484B goed.
Alle kosten in dit dossier worden door Aquafin NV gedragen.
Het notariaat Van Gorp en Arnauts te Diest wordt aangesteld om de akte te verlijden.
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen veldverlichting sportterreinen Berkenhof” werd een bestek met nr. 2024/FB/010 opgesteld door Facilitair Beheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.001,47 excl. btw of € 64.131,78 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode MJP002843 en de financiering gebeurt met eigen middelen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.-
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet)
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het bestek met nr. 2024/FB/010 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen veldverlichting sportterreinen Berkenhof”, opgesteld door de dienst Facilitair Beheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 53.001,47 excl. btw of € 64.131,78 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen bevat een belastingvermindering van € 48,00 indien een gezinslid recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming op 1 januari van het belastingjaar op basis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, artikel 37.
Voor deze gegevensuitwisseling is er een overeenkomst nodig tussen de stad Diest en de KSZ.
Limburg.net werd aangeduid als verwerker van deze gegevens voor de stad. Hiervoor werd op 3 oktober 2022 het protocol voor de elektrische mededeling van persoonsgegevens tussen Limburg.net en de stad Diest in het kader van het afvalbeheer, afvalverwijdering en afvalverwerking goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen waardoor Limburg.net toegang krijgt tot de Kruispuntbank sociale zekerheid voor de stad Diest.
Deze overeenkomst met de Kruispuntbank Sociale Zekerheid heeft tot doel de identiteit van de inwoners van de stad die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, met het oog op de onmiddellijke toepassing van de gemeentelijke belastingvermindering, mee te delen.
Art. 7 van deze overeenkomst van de KSZ stelt dat de raadsleden in kennis worden gesteld van deze overeenkomst.
De wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, artikel 37
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 oktober 2022 in het kader van de goedkeuring van de GDPR wetgeving (AVG) van het protocol van voor de elektrische mededeling van persoonsgegevens tussen Limburg.net en de stad Diest in het kader van het afvalbeheer, afvalverwijdering en afvalverwerking.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 november 2024 i.v.m. de goedkeuring van het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen (aanslagjaar 2025).
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 januari 2025 over de goedkeuring van de overeenkomst nr. 25/011 tussen de stad Diest en de Kruispuntbank van de sociale zekerheid (KSZ)
De gemeenteraad neemt kennis van de overeenkomst nr. 25/011 tussen de stad Diest en de Kruispuntbank van de sociale zekerheid (KSZ).
In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2024 betreffende concessie voor diensten m.b.t. de courtines en aanliggende buitenruimte op de Citadelsite werd mee opgenomen dat de stad een bulletlening van 100.000 euro aan een intrestvoet van 2,86% toestaat aan de concessiehouder.
De leningsovereenkomst werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 en het toegestane bedrag van 100.000 euro werd ondertussen uitbetaald. De lening werd toegestaan voor een termijn van 48 maanden.
Aangezien de concessie voor diensten m.b.t. de courtines en aanliggende buitenruimte op de Citadelsite werd afgesloten voor een termijn van minimum 6 jaar, was de vraag van de concessiehouder om de looptijd van de bulletlening hierop af te stemmen. Bijkomend wordt in de overeenkomst aangevuld dat in geval van aanvraag tot verlenging van de concessie de lening vervroegd terugbetaald zal worden. Goedkeuring van dergelijke aanvraag (en bijhorende vervroegde terugbetaling) kan ten vroegste zes maanden voor eindvervaldag plaatsvinden.
Om deze redenen wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de bijgevoegde aangepaste leningsovereenkomst goed te keuren.
De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2024 betreffende concessie voor diensten m.b.t. de courtines en aanliggende buitenruimte op de Citadelsite - Aanstelling
Het besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 betreffende de goedkeuring leningsovereenkomst tijdelijke ingebruikname citadel
De gemeenteraad keurt de aangepaste leningsovereenkomst "tijdelijke ingebruikname citadel" met de CV Citadel Diest goed.
Het is aangewezen dat de stad Diest gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
De stad is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022, houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Gunstig advies
De stad Diest doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het is aangewezen dat de stad Diest gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
De stad is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet)
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022, houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur
Gunstig advies
De stad Diest doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het decreet van 9 februari 2024 heeft de mogelijkheid ingevoerd om de as van een of meer overleden en gecremeerde gezelschapsdieren samen met de (as van de) overleden eigenaar te begraven of bij te zetten op de begraafplaats.
De stad Diest past de regelgeving aan, zodat deze in overeenstemming is met het decreet.
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria
Het besluit van de Vlaamse regering van 21 oktober 2005 tot bepaling van de voorwaarden waaraan een doodskist of een ander lijkomhulsel moet beantwoorden
Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2006 tot goedkeuring van de politieverordeningen op de begraafplaatsen
Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2011 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 houdende goedkeuring van het algemeen reglement betreffende de begraafplaatsen van Diest
Het decreet van 9 februari 2024 tot wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging
De gemeenteraad keurt het algemeen reglement betreffende de begraafplaatsen van Diest goed. Dit reglement treedt in werking vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad.
De gemeenteraad heft het algemeen reglement betreffende de begraafplaatsen van Diest van 18 december 2023 op.
De stad is aangesloten bij de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO.
De stad werd per brief uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering van IGO, dienstverlenende intergemeentelijke vereniging die doorgaat op 21 maart 2025 om 18.30 uur in de gebouwen van Ecowerf, Aarschotsesteeng 210 te 3012 Leuven.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van 21 maart 2025 van de intergemeentelijke vereniging “IGO” omvat volgende punten:
Het decreet lokaal bestuur (artikel 434 § 1) bepaalt dat de raad van bestuur van een intergemeentelijke samenwerking nog maximaal 15 leden mag tellen. In het arrondissement Leuven zijn er afspraken gemaakt tussen de verschillende steden en gemeenten. Om een zo coherent mogelijk beleid te kunnen voeren, is er een oplossing gezocht om zo dicht mogelijk het contact te houden met de gemeenten. Dit betekent dat er één mandaat voor de raad van bestuur van IGO-Leuven gezamenlijk toegekend wordt aan de steden Diest en Scherpenheuvel Zichem.
Na overleg tussen beide steden werd er overeengekomen dat mevrouw Melina Vranckx, raadslid, uit stad Scherpenheuvel-Zichem de cluster Diest/Scherpenheuvel vertegenwoordigt in de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGO.
Het mandaat van bestuurder duurt zes jaar en eindigt na de algemene vergadering die overgaat tot vernieuwing van de raad van bestuur binnen de eerste 3 maanden van het jaar volgend op de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
De fracties Iedereen Diest en NU dragen allebei kandidaat-bestuurders met raadgevende stem voor. De gemeenteraad stemt over de definitief voor te dragen kandidaat-bestuur met raadgevende stem bij IGO.
De oprichting van IGO-W vzw op 27 oktober 1998
Het besluit van de gemeenteraad van 28 april 2003 waarbij werd beslist akkoord te gaan met de oprichting en deelname aan de dienstverlenende vereniging IGO Leuven
De oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO op 10 maart 2004, die als rechtsopvolger optreedt van de vzw IGO Leuven
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Juridische gronden met betrekking tot de mandaten voor IGO div:
Het decreet lokaal bestuur, artikel 447 dat bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen
Artikel 33 van de statuten van de dienstverlenende vereniging IGO bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. Een deelnemer kan haar vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur aanduiden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering door de bevoegde raad van de deelnemer gebeuren
Artikel 16 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat de vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, door de algemene vergadering benoemd en door haar afzetbaar. De raad van bestuur telt 15 leden met volgende verdeling van de mandaten:
Enkel natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur. Maximaal twee derden van de leden van de raad van bestuur zijn van hetzelfde geslacht. Indien het totaal van de door de gemeenten voorgedragen kandidaten niet beantwoordt aan deze voorwaarde, worden de voordrachten gerangschikt in volgorde van de datum van voordracht van de gemeenteraad. Voor de kandidaten die voorgedragen worden door meer dan één gemeente, geldt de datum van de voordracht door de gemeenteraad waarvan zij zelf deel uitmaken. De kandidaten die het maximum van twee derden van hetzelfde geslacht overschrijden, en die als laatsten zijn voorgedragen door hun gemeenteraad, worden niet aanvaard. De gemeenten die behoren tot de groep waaruit deze kandidaat is voorgedragen, worden verzocht een kandidaat van het andere geslacht voor te dragen.
Artikel 18 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat iedere deelnemende gemeente het recht heeft, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te duiden, verkozen op de lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanduiding voor te leggen aan de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na algehele vernieuwing van de gemeenteraden. Zoals omschreven in artikel 18 van de statuten bepaalt de algemene vergadering de mandaten op basis van de geldende voorwaarden
Artikel 442, §1, 1° van het decreet van 22 december 2017 houdende het lokaal bestuur en artikel 31 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO: een algemeen comité kan opgericht worden dat de verbinding tussen de raad van bestuur en de algemene vergadering vormt. Elke deelnemer heeft 1 lid in het algemeen comité. Voor elke gemeente is de schepen verantwoordelijk voor welzijn/lokaal sociaal beleid, de schepen verantwoordelijk voor omgeving óf een door hen aangeduide vertegenwoordiger, verkozene of ambtenaar, lid. Voor de OCMW’s en andere leden van de vereniging wordt het lid van het algemeen comité bij geheime stemming benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers. De voorzitter en de ondervoorzitters van de raad van bestuur maken ambtshalve deel uit van het algemeen comité
Artikel 21 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat het mandaat van bestuurder zes jaar duurt en eindigt na de algemene vergadering die overgaat tot vernieuwing van de raad van bestuur binnen de eerste 3 maanden van het jaar volgend op de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Juridische gronden met betrekking tot de mandaten voor IGO-W vzw:
De samenwerkingsovereenkomst die gesloten werd tussen IGO div en IGO-W vzw waarin de modaliteiten van samenwerking tussen IGO div en IGO-W vzw beschreven worden en waaruit blijkt dat IGO div en IGO-W vzw op financieel, economisch, organisatorisch en bestuurlijk vlak nauw met elkaar verbonden zijn en waarbij IGO-W vzw onder controle van IGO div staat
De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 21 maart 2025 van IGO div goed.
De gemeenteraad beslist om mevrouw Degelin Sien af te vaardigen voor de bijzondere algemene vergadering van 21 maart 2025. De afgevaardigde krijgt het mandaat de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering goed te keuren. De afgevaardigde zal de gemeente vertegenwoordigen voor de hele legislatuur. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering door de gemeenteraad gebeuren.
De gemeenteraad kent een bijzonder mandaat toe aan de afgevaardigde van de stad om de voorgestelde beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGO van 21 maart 2025 te stemmen.
Mevrouw Els Van Attenhoven wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (bijzondere) algemene vergaderingen voor een periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voordracht van Melina Vranckx, raadslid
uit gemeente Scherpenheuvel-Zichem, die de cluster Diest/Scherpenheuvel vertegenwoordigt, in de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGO tot de algemene vergadering volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
De vertegenwoordiger die aldus voorgedragen wordt, wordt eveneens voorgedragen als bestuurder van IGO-W vzw.
Mevrouw Natalie Theys, raadslid, wordt niet voorgedragen als bestuurder met raadgevende stem van de stad in de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGO (geen meerderheid van stemmen behaald).
Mevrouw Danielle Gheyskens, raadslid, wordt voorgedragen als bestuurder met raadgevende stem van de stad in de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGO (24 van de 27 stemmen). Het voorgedragen mandaat loopt vanaf de aanstelling tot de algemene vergadering volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
De heer Mario Versavel wordt niet voorgedragen als plaatsvervangend bestuurder met raadgevende stem van de stad in de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGO (geen meerderheid van stemmen behaald).
Jeroen Overmeer, schepen van ruimtelijke ordening, wordt voorgedragen als lid van het algemeen comité van de intergemeentelijke vereniging IGO. Het voorgedragen mandaat loopt vanaf de aanstelling tot de algemene vergadering volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
De stad is lid van de dienstverlenende vereniging Interleuven.
De stad werd uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering van Interleuven die zal plaatsvinden op woensdag 19 maart 2025 om 19u in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te Leuven.
Dagorde:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 11 december 2024
3. Benoeming bestuurders cfr. art. 18 van de statuten
4. Benoeming deelnemers met raadgevende stem cfr. art. 21 van de statuten
De stad dient als deelnemer van deze vereniging vertegenwoordiging te voorzien:
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 januari 2025 de aanduiding van de heer Geert Cluckers reeds goed om de cluster Diest/Scherpenheuvel te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van Interleuven.
De statuten van Interleuven bepalen dat aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt deelgenomen door een afgevaardigde die lid is met raadgevende stem. Deze is tot gemeenteraadslid verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en wordt voorgedragen door zijn gemeenteraad. Indien er meer dan één kandidaat is, benoemt de algemene vergadering een kandidaat, op basis van achtereenvolgens de volgende voorrangscriteria: (1) Het percentage van stemmen waarmee de kandidaten door hun gemeenteraad werden aangeduid, waarbij de voorrang gegeven wordt aan de kandidaten met het hoogst behaalde percentage van stemmen. (2) Het geslacht van de leden, waarbij voorrang wordt gegeven aan de leden van het geslacht dat het minst is vertegenwoordigd in de raad van bestuur. (3) De loting van de kandidaten.
De fracties NU en Iedereen Diest dragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem voor bij Interleuven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 432 dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente/OCMW rechtstreeks worden aangewezen door de gemeente/OCMW-raden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering
De gecoördineerde statuten van Interleuven zoals het laatst gewijzigd bij beslissing van 21 juni 2023 van de algemene vergadering van Interleuven
Het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2025 over de aanduiding van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van de stad in de bestuursorganen van Interleuven
De gemeenteraad beslist om Caroline Verstreken aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Interleuven voor de volledige duurtijd van de legislatuur.
De gemeenteraad beslist om Sien Degelin aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Interleuven voor de volledige duurtijd van de legislatuur.
De gemeenteraad beslist om Natalie Theys, raadslid, niet voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de dienstverlenende vereniging Interleuven (geen meerderheid van stemmen behaald).
De gemeenteraad beslist om Carina Jankowski, raadslid, niet voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de dienstverlenende vereniging Interleuven (geen meerderheid van stemmen behaald).
De gemeenteraad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 27 maart 2019 Interleuven vast als volgt:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
De stad is lid van de dienstverlenende vereniging Interleuven, en kan als deelnemer van de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ (ZG IL OA) beroep doen op de diensten van deze intergemeentelijke samenwerkingsvorm. Deze ZG IL OA werd werd opgericht om deze diensten vrij te kunnen stellen van btw conform de vrijstelling van artikel 44, §2 bis van het Btw-wetboek.
De aangesloten deelnemers maken deel uit van deze zelfstandige groepering die tegenover de deelnemers en tegenover derden handelt als een afzonderlijke vereniging die niet over rechtspersoonlijkheid beschikt. Hiertoe zijn samenwerkingsovereenkomsten afgesloten tussen de zelfstandige groepering Interleuven en de betrokken deelnemers, waarin de activiteiten en de werking van zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid worden vastgelegd.
De werking van de Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten luidens artikel 8 van de overeenkomst wordt opgevolgd door een stuurgroep.
De bevoegdheden van de stuurgroep worden in artikel 8.2. van de samenwerkingsovereenkomst als volgt omschreven:
De stuurgroep komt minstens één keer per jaar samen en duidt een voorzitter en een ondervoorzitter aan onder de leden.
De stuurgroep wordt samengesteld uit een afgevaardigde van elk lid, welke een exclusiviteitsovereenkomst heeft afgesloten.
Voor de stad is de afgevaardigde bij voorkeur een lid van het college van burgemeester en schepenen of de afgevaardigde van de gemeente in de raad van bestuur van Interleuven.
De leden van de stuurgroep kunnen ook een plaatsvervanger aanduiden.
Artikel 44, §2 Wetboek van 3 juli 1969 van de belastingen over de toegevoegde waarde
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 september 2020 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met 'Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten'
De beslissing van het vast bureau van 14 september 2020 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met 'Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten'
De gemeenteraad beslist om de mevrouw Caroline Verstreken aan te duiden als afgevaardigde van de stad in de stuurgroep voor de opvolging van de werking van de Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten voor de volledige legislatuur.
De gemeenteraad beslist om mevrouw Sien Degelin aan te duiden als plaatsvervangende afgevaardigde van de stad in de stuurgroep voor de opvolging van de werking van de Zelfstandige groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten voor de volledige legislatuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
De stad ontving een brief van de Watergroep waarin zij ons vragen om de vertegenwoordigers aan te duiden uiterlijk tegen 20 februari 2025.
De vertegenwoordigers worden aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur : artikelen 326 tot en met 341
De statuten van de Watergroep
De heer Seppe Drijvers, gemeenteraadslid, wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering.
Mevrouw Lieve Nackaerts, gemeenteraadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering.
De heer Stals Bart, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst.
De vertegenwoordigers en de plaatsvervangers worden aangesteld voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur
De stad is aangesloten bij Creat Services dv.
De stad werd op 9 december 2024 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv die fysiek zal plaatsvinden (met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM) op dinsdag 25 maart 2025 om 14.30u in de Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi.
Agenda:
De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen worden aangesteld voor een periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De statuten van Creat Services dv en het aantal toegewezen vertegenwoordigers
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 25 maart 2025.
De heer Overmeer Jeroen wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de stad te behartigen op deze vergaderingen.
De heer Celis David wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, de heer Overmeer Jeroen en de heer Celis David, plaatsvervangend vertegenwoordiger, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan Creat Services dv op het e-mailadres 20250325BAV@farys.be.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (door de fusie tussen IVERLEK en PBE), en ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Leuven.
De stad werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 24 maart 2025 plaatsheeft in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
Wat betreft de afvaardigingen:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
De statuten van Fluvius Zenne-Dijle, artikel 12, punt 2 : de deelnemende gemeenten hebben het recht om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen
De statuten van Fluvius Zenne-Dijle, artikel 17, punt 2: elke gemeente heeft het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC)
De statuten van Fluvius Zenne-Dijle, artikel 18: alle huidige mandaten bij Fluvius Zenne-Dijle vervallen onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en er wordt overgegaan tot een algehele vervanging van de bestuursorganen
Het Energiebesluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010, artikel 1.1.1§2 74°: het moet om onafhankelijke bestuurders gaan, een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten werd overgemaakt.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 24 maart 2025 met als enig agendapunt "statutaire ontslagnemingen en benoemingen".
De heer Jeroen Overmeer, schepen, wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Leuven van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 24 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
De heer Jeroen Overmeer, schepen, wordt tevens voorgedragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 24 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
De heer David Celis wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Mevrouw Rita Van Ginderdeuren wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen voor een periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne Dijle op 24 maart 2025 dient zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en de kennisgeving te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius.
De stad werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om digitaal deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025.
Wat betreft de afvaardigingen:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Overeenkomstig artikel 17 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en er wordt tot een algehele vervanging van de bestuursorganen over gegaan
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 met als enig agendapunt: Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
De heer David Celis wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Mevrouw Rita Van Ginderdeuren wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen voor een periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius 26 maart 2025 dient zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en de kennisgeving te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij IGS Hofheide, de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven.
Binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen wordt een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot de vernieuwing van de samenstelling van de raad van bestuur wordt overgegaan.
De stad werd uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering van IGS Hofheide die doorgaat op woensdag 26 maart 2025 om 20.00 uur. De agendapunten zijn:
Voor de raad van bestuur moet de stad een kandidaat-bestuurder voordragen. Op basis van de clusters opgenomen in de gecoördineerde statuten van 26 maart 2019, wordt één van de 15 bestuursmandaten aan Diest toegewezen.
Daarnaast kan de stad een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen. De fracties NU en Iedereen Diest deden hiervoor een voordracht, waardoor de gemeenteraad moet stemmen om te beslissen wie voorgedragen zal worden voor deze functie.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 en 436
De gecoördineerde statuten van de opdrachthoudende vereniging Hofheide, goedgekeurd door de algemene vergadering van 26 maart 2019
De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van IGS Hofheide, op woensdag 26 maart 2025 om 20.00 uur worden goedgekeurd.
Mevrouw Rita Van Ginderdeuren wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van IGS Hofheide voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
De heer Albert Volders wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de IGS Hofheide voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
De heer David Celis wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de IGS Hofheide voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
De heer Willy Goos wordt niet voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de stad in de raad van bestuur van IGS Hofheide (geen meerderheid van stemmen behaald).
Mevrouw Nathalie Theys wordt niet voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de stad in de raad van bestuur van IGS Hofheide (geen meerderheid van stemmen behaald).
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide", Jennekensstraat 5, 3221 Holsbeek (Nieuwrode) en aan de gemeentelijke vertegenwoordiger.
De stad is aangesloten bij Limburg.net.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 heeft een algehele vernieuwing van de gemeenteraden plaatsgevonden.
De stad ontving op 28 januari 2025 een uitnodiging van Limburg.net voor de bijzondere algemene vergadering (ter installatie van de raad van bestuur) op woensdag 26 maart 2025 om 18 uur in de vergaderzalen van Corda Campus - gebouw 1 - verdiep 1 te 3500 Hasselt. Op deze vergadering staat ook de benoeming van de afgevaardigden en de vaste plaatsvervangers van het algemeen comité geagendeerd.
Agenda:
De stad gaat overeenkomstig artikel 20.2 van de statuten over tot voordracht van de lijst van 15 kandidaat bestuurders die werd samengesteld met inachtname van de criteria zoals bepaald in artikel 20.2 van de Statuten.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangeduid worden uit hun leden en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald wordt voor elke algemene vergadering.
De stad gaat in overeenstemming met artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en artikel 29 van de statuten van Limburg.net, over tot voordracht van een afgevaardigde en vaste plaatsvervanger voor het algemeen comité. Het voorgedragen lid moet deel zijn van het college van burgemeester en schepenen. Het algemeen comité faciliteert en stroomlijnt de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers. De gemeentelijke afgevaardigden worden, bij geheime stemming, aangeduid door de algemene vergadering.
Er zijn geen bezwaren bij de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB)
De statuten van Limburg.net
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 tot goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025
Artikel 442 DLB dat bepaalt dat in elke dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging een algemeen comité kan opgericht worden om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren
Artikel 445 van het Decreet dat bepaalt dat in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, voor zover de raden van de deelnemende besturen reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben
Artikel 434 § 1 van het Decreet en artikel 20.1 van de Statuten die bepalen dat het aantal leden van de raad van bestuur maximaal vijftien bedraagt. Van dit aantal leden mag maximaal twee derde van hetzelfde geslacht zijn. Er wordt een evenwichtige verdeling nagestreefd tussen de leden van de raad van bestuur uit grote en kleine gemeenten op het vlak van het aantal inwoners (artikel 20.2 van de Statuten)
Artikel 20.2 van de statuten stelt dat wanneer er stemgerechtigde leden van de raad van bestuur moeten worden aangeduid, dan kan elke deelnemende gemeente een lijst van kandidaten voordragen met hoogstens zoveel leden als eraan te duiden stemgerechtigde leden in de raad van bestuur zijn
De onverenigbaarheden zoals vermeld in artikel 20.4 van de Statuten en artikel 436 van het Decreet
Artikel 29 van de statuten dat een algemeen comité opricht bij Limburg.net en dat bepaalt dat het algemeen comité bestaat uit afgevaardigden van de gemeenten waarbij elke gemeente één afgevaardigde heeft. Elke deelnemende gemeente mag bijgevolg één vertegenwoordiger voordragen die namens haar in het algemeen comité zetelt. Het voorgedragen lid moet een natuurlijke persoon zijn die in de gemeente lid is van het college van burgemeester en schepenen. Daarnaast duidt elke deelnemende gemeente een vaste plaatsvervanger aan.
De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025 van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
De stad Diest draagt onderstaande lijst van 15 kandidaten voor als leden van de raad van bestuur van Limburg.net:
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
De stad Diest draagt onderstaande lijst voor als afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem:
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
De stad Diest draagt mevrouw Miet Dirix voor als afgevaardigde voor het Algemeen Comité van Limburg.net voor een periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De heer Albert Volders wordt aangeduid om de stad Diest te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Limburg.net voor een periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De aangeduide vertegenwoordiger beschikt over een aantal stemmen dat gelijk is aan het aantal aandelen waarover de gemeente beschikt in Limburg.net (zie art. 7, 9 en 37 van de statuten).
De heer David Celis wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Limburg.net voor een periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De aangeduide vertegenwoordiger beschikt over een aantal stemmen dat gelijk is aan het aantal aandelen waarover de gemeente beschikt in Limburg.net (zie art. 7, 9 en 37 van de statuten)
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging door het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
De stad ontving een brief van Toerisme Vlaams-Brabant vzw waarin zij vragen om de vertegenwoordigers aan te duiden.
De vertegenwoordigers worden aangeduid voor een volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Monique De Dobbeleer, schepen voor toerisme, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
Monique De Dobbeleer, schepen voor toerisme, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
De vertegenwoordiger wordt aangesteld tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
De stad Diest ontving een mail van Ligo (Centrum voor Basiseducatie Oost-Brabant) waarin zij vragen om vertegenwoordigers aan te duiden. Deze vertegenwoordiger heeft idealiter voeling met het doelpubliek van Ligo. Het gaat om:
De vertegenwoordigers worden aangeduid voor de volledige legislatuur.
Ligo nam telefonisch contact op met de vraag om de vertegenwoordiging zo spoedig mogelijk aan te duiden omdat zowel eind januari als februari reeds vergaderingen gepland zijn. Deze beslissing werd daarom eerst geagendeerd op een college en nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 januari 2025 over de aanduiding van de vertegenwoordiging van de stad voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Ligo (Centrum voor Basiseducatie Oost-Brabant)
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 januari 2025 omtrent de aanduiding van de stad voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Ligo (Centrum voor Basiseducatie Oost-Brabant).
Schepen Anja Verbeek wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder van de stad voor de raad van bestuur van Ligo.
Schepen Anja Verbeek wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering van Ligo.
De vertegenwoordiger wordt aangesteld voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
Op 17 januari 2025 verstuurde het Regionaal Landschap Noord-Hageland vzw (RLNH) een e-mail aan de stad met de vraag om de afvaardigingen in de verschillende overlegorganen aan te duiden.
In eerste instantie vragen zij dat de stad schepenen met relevante bevoegdheden (leefmilieu, ruimtelijke ordening, natuur, erfgoed, landbouw, toerisme,…) afvaardigt, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat een gemeenteraadslid of gemeentelijke ambtenaar als effectief lid of plaatsvervanger fungeert.
Het voorstel is om mevrouw Miet Dirix, schepen van milieu, aan te duiden als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen met als plaatsvervangende leden de heer Bart Severi, beleidscoördinator stadsontwikkeling en mevrouw Griet Onckelinx, mileuambtenaar.
Elke gemeente kan zich kandidaat stellen voor het bestuursorgaan. Deze bestuursmandaten lopen voor een periode van 3 jaar en zijn hernieuwbaar. De kandidaat of kandidaten (1 of 2) voor de stad kan enkel komen uit één van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
Miet Dirix, schepen van milieu, wordt aangeduid als effectief lid voor de algemene vergadering van het Regionaal Landschap Noord-Hageland.
Bart Severi en Griet Onckelinx, ambtenaren van de dienst Milieu en Groen, worden aangeduid als plaatsvervangende leden voor de algemene vergadering van het Regionaal Landschap Noord-Hageland.
De vertegenwoordigers in de algemene vergadering worden aangesteld voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
Miet Dirix, schepen van milieu, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder binnen het bestuursorgaan van het Regionaal Landschap Noord-Hageland voor een periode van 3 jaar.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Regionaal Landschap Noord-Hageland vzw.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
De stad is aangesloten bij de koepelorganisatie voor het stedelijk en gemeentelijk onderwijs, Onderwijssecretariaat Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG).
De vertegenwoordiger wordt aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Anja Verbeek, schepen van onderwijs, wordt aangeduid als effectief lid om te zetelen in het Onderwijssecretariaat Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG) voor de gemeentelijke basisschool (De Buitenkans) Molenstede.
De vertegenwoordiger wordt aangesteld voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
Een afschrift van dit besluit wordt via e-mail overgemaakt aan OVSG.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
De stad is aangesloten bij de koepelorganisatie voor het stedelijk en gemeentelijk onderwijs, Onderwijssecretariaat Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG).
De vertegenwoordiger wordt aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Anja Verbeek, schepen van onderwijs, wordt aangeduid als effectief lid om te zetelen in het Onderwijssecretariaat Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG) voor de gemeentelijke basisschool (spoor17) Schaffen-Deurne.
De vertegenwoordiger wordt aangesteld voor de volledige gemeentelijke legislatuur .
Een afschrift van dit besluit wordt via e-mail overgemaakt aan OVSG.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
De stad is aangesloten bij it-punt interlokale vereniging.
De stad ontving een brief van it-punt interlokale vereniging waarin zij vragen om de vertegenwoordigers aan te duiden voor zowel het beheerscomité als voor de stuurgroep.
De vertegenwoordigers worden aangeduid voor een volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bart Stals, schepen voor ICT, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de stad Diest in het beheerscomité van it-punt.
Dirk Keuninckx wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de stad Diest in de stuurgroep van it-punt.
Jo Haenraets wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad Diest in de stuurgroep van it-punt.
De vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan it-punt interlokale vereniging.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
De stad ontving een e-mail van Poolstok waarin wordt gevraagd om een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering aan te duiden.
De vertegenwoordiger wordt aangeduid voor een ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Mevrouw Tina Vervloessem, algemeen directeur, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Diest voor de algemene vergadering van Poolstok cvba.
Mevrouw Anja Verbeek, schepen van personeel, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Diest voor de algemene vergadering van Poolstok cvba.
De vertegenwoordiger wordt aangeduid voor de volledige legislatuur.
Een afschrift van dit besluit wordt via het invulformulier overgemaakt aan Poolstok cvba.
Bij de aanvang van de nieuwe gemeentelijke legislatuur worden de vertegenwoordigers in de diverse organen aangeduid.
In uitvoering van het Europees programma voor plattelandsontwikkeling LEADER is de stad vertegenwoordigd als stemgerechtigd lid in de algemene vergadering van de vzw Leaderwerking Hageland en in de Lokale Actie Groep Hageland+.
De stad ontving een brief van Hageland+ vzw waarin ze vragen de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de vzw Leaderwerking Hageland en de Lokale Actie Groep Hageland+ aan te duiden.
De vertegenwoordigers worden aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Mevrouw Monique De Dobbeleer wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering van de vzw Leaderwerking Hageland.
Mevrouw Monique De Dobbeleer wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering van de Lokale Actie Groep Hageland+.
De vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Hageland+, Provincieplein 1 te 3010 Leuven.
Op 4 februari 2025 ontving de stad een e-mail van VVSG aangaande de oproep kandidaten bestuursorganen VVSG.
De vertegenwoordigers voor de algemene vergadering worden aangeduid voor de volledige gemeentelijke legislatuur.
Er zal geen voordracht gebeuren voor het bestuursorgaan van de VVSG en de thematische bestuurlijke commissies.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De heer Geert Cluckers, burgemeester van de stad Diest, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering van de Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG).
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal overgemaakt aan de Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG).
De gemeenteraad keurde op 27 januari 2025 de verlenging, afvaardiging en de statuten van projectvereniging de Merode goed.
Er werden bij deze beslissing 2 bestuursleden met raadgevende stem afgevaardigd.
De fracties, kunnen voorafgaandelijk tot 3 vrije dagen voor de betreffende raadszitting, bijkomende kandidaten voordragen. Enkel uit de correct voorgedragen kandidaten wordt ter zitting gekozen.
Enkel de fracties die zich bekennen tot de oppositie kunnen onder de gestelde voorwaarden een voordracht doen van een kandidaat bestuurslid met raadgevende stem. Indien statutair en wettelijk mogelijk, dan wordt steeds een voordracht van bestuurders met raadgevende stem, te kiezen vanuit de oppositie, geagendeerd op de raad."
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een keuze te maken welke van de 2 voorgedragen bestuursleden met raadgevende stem in de statuten van de Merode wordt ingeschreven.
Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen tot goedkeuring van de uitstap uit de Erfgoedcel en het Bovenlokaal Cultuurbeleid van De Merode en principiële goedkeuring van de niet-verlenging van de projectvereniging De Merode
Het Cultureelerfgoeddecreet van 23 december 2021
Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2022 tot goedkeuring van het voorstel om de deelname aan de projectvereniging De Merode niet te verlengen
Het Regiodecreet van 3 februari 2023
Het Bovenlokaalcultuurdecreet van 8 maart 2024
Het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2025 tot goedkeuring verlenging, afvaardiging en statuten projectvereniging de Merode (intrekking raadsbesluit 24 januari 2022)
Natalie Theys wordt ingeschreven in de statuten als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van projectvereniging de Merode (19 van de 27 stemmen).
Pascale Vanaudenhove wordt niet ingeschreven in de statuten als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van projectvereniging de Merode (geen meerderheid van stemmen behaald).
De gemeenteraad kan gemeenteraadscommissies (GRC) oprichten die zijn samengesteld uit (een beperkt aantal) gemeenteraadsleden. Deze commissies bereiden besprekingen in de gemeenteraad voor, en kunnen advies verlenen of voorstellen formuleren. Nu de raden vernieuwd zijn, moeten deze commissies opnieuw worden samengesteld.
De gemeenteraad moet bij het begin van elke zittingsperiode een huishoudelijk reglement opstellen (art. 38 DLB). Dit reglement bepaalt bijvoorbeeld de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, hoe gemeenteraadsleden worden opgeroepen, hoe gemeenteraadsleden technische inlichtingen kunnen vragen aan de diensten van stad en OCMW Diest, enz.
Daarnaast moet de gemeenteraad een deontologische code aannemen en een deontologische commissie oprichten (art. 39 DLB). Deze deontologische code geldt ook voor het college van burgemeester en schepenen en het bijzonder comité voor de sociale dienst (art. 55, 112 DLB).
Voor Diest vallen de gemeenteraadscommissie Algemene Werking en de deontologische commissie samen. Deze commissie zal eerst samengesteld worden, om het huishoudelijk reglement en de deontologische code te evalueren en eventueel aan te passen. Dit kan invloed hebben op de benaming of samenstelling van de andere commissies, waardoor die later worden vernieuwd.
De fracties konden leden afvaardigen voor de gemeenteraadscommissie Algemene Werking onder de voorwaarden van art. 42 van het huishoudelijk reglement van de raden en art. 37 DLB:
Vlaams Belang
Groen
NU
De voordrachtsakten zijn te raadplegen in de bijlage van dit besluit.
Er is presentiegeld verbonden aan het lidmaatschap van een gemeenteraadscommissie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 37
Het huishoudelijk reglement van de raden van 25 april 2022
De gemeenteraad duidt de volgende raadsleden aan als lid van de gemeenteraadscommissie Algemene Werking:
Fractie | Effectief lid | Plaatsvervanger | Lid met raadgevende stem |
Iedereen Diest | Murat Celik | Christophe De Graef | Niet van toepassing |
Iedereen Diest | Mario Versavel | Carina Jankowski | Niet van toepassing |
Iedereen Diest | Danielle Bosmans-Gheyskens | Willy Goos | Niet van toepassing |
DDS | Lieve Nackaerts | / | Niet van toepassing |
DDS | Caroline Verstreken | / | Niet van toepassing |
DDS | Sien Degelin | / | Niet van toepassing |
N-VA | David Celis | / | Niet van toepassing |
Vlaams Belang | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Stefan Cypers |
Groen | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Miet Dirix |
NU | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Natalie Theys |
De gemeenteraad wijst David Celis aan als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Algemene Werking.
De samenstelling van de raad van bestuur van een autonoom gemeentebedrijf moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
De raad van bestuur heeft maximaal 12 leden
Ten hoogste 2/3e van de leden is van hetzelfde geslacht (8 leden)
Er bestaat een gewaarborgde vertegenwoordiging, waardoor elke fractie minstens één lid in de raad van bestuur kan voordragen. Daarnaast moeten de fracties vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen minstens de helft van de leden (namelijk 6 leden) van de raad van bestuur voor kunnen dragen.
Alle politieke strekkingen van een overheid zijn evenredig vertegenwoordigd in de bestuursorganen van culturele instellingen.
De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente.
Om de evenredige vertegenwoordiging te waarborgen, wordt geopteerd voor het evenredigheidssysteem D'Hondt.
De raadsleden werden op 14 januari gevraagd om hun kandidaat-bestuursleden voor te dragen ten laatste op 27 januari 2025.
De fractie Vlaams Belang besloot om geen kandidaat voor te dragen. Zij kunnen afstand doen van hun recht om vertegenwoordigd te zijn in een autonoom gemeentebedrijf. Als de fractie Vlaams Belang in de loop van de legislatuur iemand wil afvaardigen, moeten zij dit melden aan de stad Diest en moet de gemeenteraad hun voordracht goedkeuren vóór zij kunnen aansluiten bij de zittingen.
De aanstelling van de leden van de raad van bestuur geldt voor de volledige gemeentelijke legislatuur. Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad hen vervangt.
De Cultuurpactwet van 16 juli 1973
Het Cultuurpactdecreet van 28 januari 1974
De gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994
De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2011 tot goedkeuring van de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest
De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2011 door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand op 27 maart 2012
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 tot goedkeuring van de samenstelling en aanduiding van de leden van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf AGB Cultuurcentrum Diest (opheffing raadsbesluit 25 februari 2013)
De beslissing van de gemeenteraad van 20 juni 2022 tot goedkeuring van de nieuwe statuten en de beheersovereenkomst van het AGB CC Diest
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen tot goedkeuring van de aanpak van de afvaardigingen 2025-2030
Het is inderdaad zo dat het DLB een recht voorziet voor elke fractie om vertegenwoordigd te zijn in een EVA en AGB. Wij zijn van mening dat je een recht hebben ook impliceert dat je vrijwillig afstand kan doen van dit recht. Indien de fractie niet wenst vertegenwoordigd te zijn in de EVA of het AGB, dan doen ze afstand van dit recht, en kan de gemeente hen hier ook niet toe verplichten.
Indien ze in de loop van de legislatuur van gedacht zouden veranderen, dan zullen ze dat inderdaad moeten melden aan de gemeente en dan zal de gemeenteraad alsnog een goedkeuring moeten doen alvorens ze effectief kunnen aansluiten.De gemeenteraad stelt het aantal leden van de raad van bestuur van het AGB CC Diest vast op 12 leden.
De gemeenteraad verdeelt de mandaten in het AGB CC Diest op de volgende manier:
De gemeenteraad duidt de volgende personen aan als lid van de raad van het bestuur van het AGB CC Diest:
Fractie | Kandidaat-lid |
Iedereen Diest | 1. Kim Zeelmaekers 2. Inneke Maes 3. Ilse Cels 4. Abdoellah Bouaaboud |
DDS | 1. Benny Claes 2. Herman Cuypers 3. Monique De Dobbeleer |
N-VA | 1. Natalie Engelen 2. Ludo Langen |
Vlaams Belang | Geen voordracht |
Groen | 1. Koen Verbeeck |
NU | 1. Natalie Theys |
De stad ontving op 19 februari 2025 een interpellatie van raadslid Brans aangaande de visie en beleid omtrent het kappen en heraanplanten van bomen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Brans aangaande de visie en beleid omtrent het kappen en heraanplanten van bomen.
De stad ontving op 19 februari 2025 een interpellatie van raadslid Theys aangaande het kappen van bomen in de Badstraat.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Theys aangaande het kappen van bomen in de Badstraat.
De stad ontving op 19 februari 2025 een interpellatie van raadslid Theys aangaande locatie voedselbank, Moeders helpen Moeders en het Lokaal Dienstencentrum Tarsenaal.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Theys aangaande locatie voedselbank, Moeders helpen Moeders en het Lokaal Dienstencentrum Tarsenaal.
De stad ontving op 19 februari 2025 een interpellatie van raadslid Theys aangaande netheid Diest en gemeenschapswachters.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Theys aangaande netheid Diest en gemeenschapswachters.
De stad ontving op 19 februari 2025 een interpellatie van raadslid Jankowski aangaande openbaar vervoer in Diest.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Jankowski aangaande openbaar vervoer in Diest.
De stad ontving op 19 februari 2025 een interpellatie van raadslid Vanaudenhove aangaande kansarme jongeren op weg helpen naar een rijbewijs met rijbuddy's.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Vanaudenhove aangaande kansarme jongeren op weg helpen naar een rijbewijs met rijbuddy's.
De stad ontving op 19 februari 2025 een interpellatie van raadslid Vande Reyde aangaande communicatie via TikTok.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Vande Reyde aangaande communicatie via TikTok.