Voor haar algemene financiering heft de stad Diest een belasting op terrassen, geplaatst op het openbaar domein. Het heffen van een belasting is verantwoord gezien openbaar domein wordt ingenomen voor privédoeleinden. Hierdoor ontstaat een verhoogd risico qua veiligheid en netheid.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de vergunning voor het terras/terrasmeubilair heeft aangevraagd. De natuurlijke persoon of rechtspersoon die het openbaar domein in gebruik neemt, is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Voor de periode van 1 mei tot 31 augustus kan de horeca uitbater een extra terras aanvragen.
Er wordt een opdeling gemaakt van de straten en pleinen die onderhevig zijn aan de terrasbelasting nl. zone 1 betreft de Grote Markt en de Kaai en zone 2 omvat de rest van het grondgebied.
Het belastingtarief bedraagt:
- Zone 1: 20,00 euro per m² of begonnen m²;
- Zone 2: 8,00 euro per m² of begonnen m².
De tijdelijke terrassen die ter gelegenheid van een evenement, waaraan de stad haar medewerking verleent worden geplaatst, worden vrijgesteld van de belasting voor de duur van het evenement.
De overnemer van een bestaande exploitatie met vergund terras is vrijgesteld van de belasting in het jaar van de overname.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen is gewijzigd middels het decreet van 3 mei 2024. De stad dient haar belastingreglementen aan te passen om in regel te zijn met de wijzigingen van bovenstaande regelgeving. Daarom wordt voor aanslagjaar 2025 het reglement gewijzigd.
Een van de wijzigingen die een belangrijke directe impact heeft op de huidige belastingreglementen is de vereiste om te voorzien in een uiterste datum voor indiening van de aangifte wanneer de stad ervoor geopteerd heeft om een aangifteplicht in te voeren.
Om daaraan te voldoen wordt art. 9 van het belastingreglement op aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden vervangen door onderstaande tekst:
"De belastingplichtige is gehouden uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar aangifte te doen van de voor de aanslag noodzakelijke gegevens.
Van elke wijziging in de belastbare toestand, intredend na voormelde aangiftedatum, moet spontaan aangifte worden gedaan bij het stadsbestuur uiterlijk op 31 december van het aanslagjaar."
Aan de andere artikels werd inhoudelijk niets gewijzigd. De belastingtarieven blijven ongewijzigd.
De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 41, 162 en 170§4
Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 over de wijziging belastingreglement op de inname van het openbaar domein door het plaatsen van terrassen.
De gemeenteraad keurt het bij dit besluit gevoegde belastingreglement “Belasting op de inname van het openbaar domein door het plaatsen van terrassen" voor aanslagjaar 2025
goed.
Dit reglement vervangt het voorgaande reglement met betrekking tot deze belasting.