Het stadsbestuur moet aan de federale overheid een vergoeding betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen. Het stadsbestuur maakt ook kosten door de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes en afschriften. Het is aangewezen om aan de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten.
Ieder jaar opnieuw worden de vergoedingen ten laste van de steden en gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten geïndexeerd. Rekening houdend met de brief van de FOD Binnenlandse Zaken wordt het tarief vanaf 1 januari 2025 aangepast voor:
Deze productiekosten, worden verhoogd met de afleveringskost voor de gemeente. Daarom worden de tarieven van de retributie aangepast.
De gemeenteraad keurt het bij dit besluit gevoegde retributiereglement “Retributie op de afgifte van administratieve stukken" goed.
Het retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.