Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

2024_GR_00194 - Goedkeuring wijziging retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken

gemeenteraad
ma 25/11/2024 - 20:00 Sint-Joriszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Erwin Jennes, voorzitter; Christophe De Graef, burgemeester; Geert Cluckers, eerste schepen; Pascale Vanaudenhove, tweede schepen; Bart Stals, derde schepen; Maurits Vande Reyde, vierde schepen; Monique De Dobbeleer, zesde schepen; Danielle Bosmans Gheyskens; Murat Celik; Jos Uyttebroek; Irène Gijbels; Lydia Mertens; Frederik Boone; Mario Versavel; Sabine Meyssen; Anja Verbeek; Marina Lambrechts; Willy Goos; Carina Jankowski; Miet Dirix; Kim Zeelmaekers; Albert Volders; Jos Claes; David Celis; Els Van Attenhoven; Tina Vervloessem, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rick Brans, vijfde schepen; Joeri Buttiens

Secretaris

Tina Vervloessem, algemeen directeur

Voorzitter

Erwin Jennes, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00194 - Goedkeuring wijziging retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken

Aanwezig

Erwin Jennes, Christophe De Graef, Geert Cluckers, Pascale Vanaudenhove, Bart Stals, Maurits Vande Reyde, Monique De Dobbeleer, Danielle Bosmans Gheyskens, Murat Celik, Jos Uyttebroek, Irène Gijbels, Lydia Mertens, Frederik Boone, Mario Versavel, Sabine Meyssen, Anja Verbeek, Marina Lambrechts, Willy Goos, Carina Jankowski, Miet Dirix, Kim Zeelmaekers, Albert Volders, Jos Claes, David Celis, Els Van Attenhoven, Tina Vervloessem
Stemmen voor 19
Frederik Boone, Lydia Mertens, Mario Versavel, Monique De Dobbeleer, Irène Gijbels, Christophe De Graef, Pascale Vanaudenhove, Marina Lambrechts, Danielle Bosmans Gheyskens, Geert Cluckers, Bart Stals, Anja Verbeek, Els Van Attenhoven, Miet Dirix, Sabine Meyssen, Maurits Vande Reyde, David Celis, Albert Volders, Erwin Jennes
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Jos Uyttebroek, Murat Celik, Willy Goos, Carina Jankowski, Kim Zeelmaekers, Jos Claes
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00194 - Goedkeuring wijziging retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken 2024_GR_00194 - Goedkeuring wijziging retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het stadsbestuur moet aan de federale overheid een vergoeding betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen. Het stadsbestuur maakt ook kosten door de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes en afschriften. Het is aangewezen om aan de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten.

Ieder jaar opnieuw worden de vergoedingen ten laste van de steden en gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten geïndexeerd. Rekening houdend met de brief van de FOD Binnenlandse Zaken wordt het tarief vanaf 1 januari 2025 aangepast voor:

  • eID's
  • EVK's
  • Kids ID's

Deze productiekosten, worden verhoogd met de afleveringskost voor de gemeente. Daarom worden de tarieven van de retributie aangepast. 

Juridische grond

  • De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994: artikelen 41, 162 en 173 en latere wijzigingen
  • Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, en latere wijzigingen
  • Het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen, en latere wijzigingen
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit
  • Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2021 over de belasting op de afgifte van administratieve stukken
  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken
  • Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken
  • Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59267de71f60167dffaa63409e3

Adviezen

Burgerzaken Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het bij dit besluit gevoegde retributiereglement “Retributie op de afgifte van administratieve stukken" goed.

Artikel 2

Het retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.

Artikel 3

Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.