Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

Notulen  commissie leven en welzijn

di 19/03/2024 - 19:30 Sint-Joriszaal

Samenstelling

Aanwezig

Anja Verbeek, voorzitter; Irène Gijbels; Marina Lambrechts; Danielle Bosmans Gheyskens; Willy Goos; David Celis; Jos Claes; Hafsa Baki; Monique De Dobbeleer, schepen; Tinne Vanhumbeeck, diensthoofd sociale dienst; Albert Volders, plaatsvervangend lid

Verontschuldigd

Lydia Mertens

Secretaris

Hafsa Baki

Voorzitter

Anja Verbeek, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_ GRC_L&W_00001 - Kennisname van de stand van zaken inzake de nieuwe woonmaatschappij KANVAZ

Kennis genomen

Notulen

  • Toelichting stand van zaken woonmaatschappij KANVAZ – gebracht door dhr. Johan Bellen, regiovoorzitter noordoost.
  • Vragen/opmerkingen vanuit de leden van de commissie:

      • Vlaams Belang vraagt een verduidelijking rond de versnelde toewijzing
      • Vanuit DDS wordt de vraag gesteld om de situatie rond de woonwagenbewoners op het zwarte beekplein te verduidelijken: ze kregen bungalows aangeboden in de Anjerstraat (omgeving met veel natuur). Twee van hen hebben dit toegezegd.
      • Wordt er bij de nieuwbouwprojecten rekening gehouden met toegankelijkheid voor mensen met een beperking? (vraag vanuit Open Diest)
        • Er worden elders ADL woningen voorzien voor mensen die zeer veel ondersteuning nodig hebben. In de normale woningportefeuille van KANVAZ worden enkele woningen gebouwd met brede gangen en soms een lift. Indien er nood is aan extra voorzieningen kan de vraag steeds voorgelegd worden aan de woonmaatschappij KANVAZ.  

Samenstelling

Aanwezig
Anja Verbeek, voorzitter; Irène Gijbels; Marina Lambrechts; Danielle Bosmans Gheyskens; Willy Goos; David Celis; Jos Claes; Hafsa Baki; Monique De Dobbeleer, schepen; Tinne Vanhumbeeck, diensthoofd sociale dienst; Albert Volders, plaatsvervangend lid
Verontschuldigd
Lydia Mertens
Secretaris
Hafsa Baki
Voorzitter
Anja Verbeek, voorzitter
1.

2024_ GRC_L&W_00001 - Kennisname van de stand van zaken inzake de nieuwe woonmaatschappij KANVAZ

2024_ GRC_L&W_00001 - Kennisname van de stand van zaken inzake de nieuwe woonmaatschappij KANVAZ

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De gemeenteraadscommissie Leven & Welzijn neemt kennis van de stand van zaken omtrent de nieuwe woonmaatschappij KANVAZ. Er wordt ruimte voorzien voor vragen zodat de leden van de commissie hun aandachtspunten en suggesties kunnen delen.

De toelichting gebeurt door dhr. Johan Bellen.

Juridische grond

2019_GR_00071 - Goedkeuring van de oprichting, samenstelling en aanduiding van de voorzitters van de gemeenteraadscommissies Algemene Werking, Leven en Welzijn, Wonen en Ondernemen, Cultuur en Vrije Tijd, Personeelszaken en Financiën

2022_GR_00075 - Goedkeuring huishoudelijk reglement van de raad (opheffing raadsbesluit 21 juni 2021)

2023_ GRC_L&W_00001 - Kennisname van de stand van zaken inzake de vorming van één woonmaatschappij

Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019, houdende de oprichting, samenstelling en aanduiding van de voorzitters van de gemeenteraadscommissies Algemene Werking, Leven en Welzijn, Wonen en Ondernemen, Cultuur en Vrije Tijd, Personeelszaken en Financiën 

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 25 april 2022: artikels 41 en 45

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e59267de71f60167dff9d89009e2
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De commissie leven en welzijn beslist:

Artikel 1

De gemeenteraadscommissie Leven & Welzijn neemt kennis van de stand van zaken inzake de nieuwe woonmaatschappij KANVAZ.

2.

2024_ GRC_L&W_00002 - Kennisname van het jaarverslag 2023 en actieplan 2024 van het Huis van het Kind Diest

Kennis genomen

Notulen

  • Jaarverslag 2023 en actieplan 2024 Huis van het kind door mevr. Nina Putseys, coördinator huis van het kind Diest
  • Vragen/opmerkingen vanuit de leden van de commissie:

      • Is de pamperbank gratis? (Vlaams Belang) Ja
      • Op welke locaties kunnen we de dropplaatsen voor de pamperbanken vinden? (Groen) Op de website, sociale media, folders

Welke vorm van opvoedingsondersteuning geef je vanuit het huis van het kind? Wat bedoel je met moeilijk gedrag ? (N-VA) de vragen die binnen mijn expertise behoren, behandel ik zelf. Wat buiten mijn expertiseveld hoort, verwijs ik door. Moeilijk gedrag kan gaan om vb. niet willen gaan slapen, altijd neen zeggen, driftbuien bij kleuters, bij tieners een moeilijke relatie met een ouder (niet kunnen communiceren met tieners, drugsvermoeden,…).

Samenstelling

Aanwezig
Anja Verbeek, voorzitter; Irène Gijbels; Marina Lambrechts; Danielle Bosmans Gheyskens; Willy Goos; David Celis; Jos Claes; Hafsa Baki; Monique De Dobbeleer, schepen; Tinne Vanhumbeeck, diensthoofd sociale dienst; Albert Volders, plaatsvervangend lid
Verontschuldigd
Lydia Mertens
Secretaris
Hafsa Baki
Voorzitter
Anja Verbeek, voorzitter
2.

2024_ GRC_L&W_00002 - Kennisname van het jaarverslag 2023 en actieplan 2024 van het Huis van het Kind Diest

2024_ GRC_L&W_00002 - Kennisname van het jaarverslag 2023 en actieplan 2024 van het Huis van het Kind Diest

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Kinderarmoede bestrijden is een prioritaire doelstelling voor Lokaal Bestuur Diest. O.a. het Huis van het Kind Diest werkt aan deze doelstelling. 

In de zitting van heden wordt de werking van het Huis van het Kind Diest besproken, met de klemtoon op het actieplan 2024 en het jaarverslag 2023. Er wordt ruimte voor debat voorzien, zodat de leden van de commissie hun aandachtspunten en suggesties kunnen delen.

De toelichting gebeurt door Nina Putseys (coördinator Huis van het Kind Diest).

Juridische grond

Decreet houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning dd. 29 november 2013

Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019, houdende de oprichting, samenstelling en aanduiding van de voorzitters van de gemeenteraadscommissies Algemene Werking, Leven en Welzijn, Wonen en Ondernemen, Cultuur en Vrije Tijd, Personeelszaken en Financiën 

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 25 april 2022: artikels 41 en 45

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e59267de71f60167dff9d89009e2
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De commissie leven en welzijn beslist:

Artikel 1

De gemeenteraadscommissie Leven & Welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2023 van het Huis van het Kind Diest. 

Artikel 2

De gemeenteraadscommissie Leven & Welzijn neemt kennis van het actieplan 2024 van het Huis van het Kind Diest. 

4.

2024_ GRC_L&W_00004 - Bespreking gemeentelijke mantelzorgpremie

Kennis genomen

Notulen

  • Bespreking gemeentelijke mantelzorgpremie door mevr. Amber Salaets, deskundige senioren en toegankelijkheid en mevr. Hafsa Baki, clusterhoofd leven & welzijn

    Gelet op de timing werd er beslist om agendapunt 3 en 4 van plaats te wisselen.

  • Na de toelichting volgt een bespreking:

      • De voorzitter haalt aan dat  er duidelijk nood is aan verduidelijk rond het thema  en geeft aan tevreden te zijn dat hier aandacht aan gegeven werd. De materie is complex en afhankelijk van verschillende factoren.
      • Fractie Groen start de bespreking door aan te halen dat het voor hen duidelijk is wie ondersteund moet worden, namelijk de mantelzorger. Zorgbehoevenden hebben al een heel netwerk rond zich, terwijl dat niet altijd het geval is voor de mantelzorgers. Er wordt aangehaald dat zorgbehoevenden ook al veel middelen hebben. Hoe kan het dan dat sommige gemeenten ervoor kiezen om een gemeentelijke mantelzorgpremie aan de zorgbehoevenden te geven?
      • Schepen De Dobbeleer antwoordt hierop en geeft aan dat het moeilijk wordt als een zorgbehoevende meerdere mantelzorgers heeft. Wat doe je dan als lokaal bestuur? Vanuit deze moeilijkheid beslissen sommige gemeenten om de mantelzorgpremie aan de zorgbehoevende uit te keren.
      • Vooruit: Het is logisch dat het bij patiënt zit, want deze heeft de regie en bepaalt wie zorgt.
      • DDS: Klopt, maar veel wordt al overgenomen door familieleden, net zoals vaak ook het administratieve luik.
      • Vlaams Belang haalt aan dat de mensen die persoonsgebonden budget ontvangen toch zelf kunnen bepalen om een stukje van hun uitkering aan de mantelzorger uit te betalen.
      • Toevoeging vanuit de administratie: De mantelzorgpremie wordt door gemeenten vaak gebruikt als een teken van waardering voor de vele inspanningen van de mantelzorgers.
      • Fractie Groen vindt daarom dat de betaling aan de mantelzorger logisch is. De mantelzorger kan dan zelf beslissen om dit bedrag verder te verdelen in het geval er meerdere mantelzorgers zijn.
      • Fractie Vooruit: Vlaanderen zou uniform een beslissing moeten nemen zodat niet alle gemeenten iets anders doen. Er was een Vlaams plan, maar dit is niet uitgevoerd. We zijn als fractie Vooruit wel voorstander van een gemeentelijke mantelzorgpremie, maar we hadden liever gezien dat dit uniform, over heel Vlaanderen, op een gelijke manier uitgewerkt werd. Vanuit de verschillende scenario’s zijn wij als fractie tevreden over scenario 4. Wij vinden dit realistisch. ZZZers krijgen al een bepaalde vergoeding die hoog is. We kunnen er niet omheen, uiteraard moeten we als gemeente blijven doen wat we doen en ons maximaal blijven inzetten voor de mantelzorgers, maar voor mensen blijven centen belangrijk.
      • Fractie Groen is ook voorstander van scenario 4. Alles vanaf 12 punten, maar zonder de 15+ omdat zij al een vergoeding krijgen Vlaams. Dit om ook erkenning te geven aan de mantelzorger van de ‘lagere’ categorie.
      • Ook bij Open Diest is men het meest voorstander van scenario 4.
      • Maar zoals in de presentatie door de administratie werd aangehaald kunnen we in het verkiezingsjaar fundamenteel geen keuze maken, stelt fractie Vooruit.
      • Fractie Groen geeft duidelijk aan dat we als gemeente hier op moeten inzetten. We moeten dit zelf doen en kunnen niet wachten op Vlaanderen; fractie DDS vindt dat ook.
      • Er wordt een verduidelijkingsvraag gesteld: Scenario 4 geef je aan mensen die nu nog niets krijgen (geen ZZZ, te laag, maar wel 12pnt)? Niet iedereen heeft een mantelzorger, dus bedrag zal nog wat minder zijn dan ingeschat? Administratie antwoordt: klopt inderdaad. De bedragen die je in de presentatie zag staan, zijn de bedragen als je iedereen meerekent die tot die groep behoort. Je kan er van uitgaan dat in de praktijk niet iedereen dit zal aanvragen. Maar je moet natuurlijk wel rekening houden met een maximale bedrag, zeker ook voor een toekomstige begroting.
      • Schepen De Dobbeleer vergelijkt het met de stookoliepremie, maar over dat voordeel is de mening van de commissie verdeeld. Er zijn meerdere meningen over of het wel of niet rechtvaardig is (Vooruit stelt zich hier vragen bij, fractie Groen ook).
      • Schepen De Dobbeleer geeft aan dat een bijkomend voordeel van een mantelzorgpremie is dat je dan over data beschikt, je weet wie mantelzorger is en kan deze ook samenbrengen. Door de premie breng je ze in kaart.
      • Fractie N-VA heeft de presentatie op voorhand nog niet onderling besproken en spreekt zich daarom niet uit tijdens de bespreking. Raadslid Volders is zelf wel voorstander van scenario 4.
      • Fractie Groen: er wordt herhaald dat het belangrijk is om de mantelzorgers in de bloemetjes te zetten. Dit is van belang. Mantelzorger zelf rechtstreeks vergoeden geniet hun voorkeur.
      • Open Diest vindt het moeilijk om te beslissen wie de premie toekomt als er meerdere mantelzorgers zijn in een gezin. Er wordt vervolgens de vraag gesteld of het federaal statuut enkel dient om het sociaal voordeel te krijgen? Klopt inderdaad. Er hangt op dit moment verder geen premie aan vast, is ifv aanvragen mantelzorgverlof. Bovendien is het maar geldig voor 1 jaar. Na dat jaar moet het statuut telkens opnieuw aangevraagd worden.
      • Fractie Vooruit: Vooruit herhaald de regelgeving. Dit agendapunt is niet gebudgetteerd in het huidig meerjarenplan, dus dit moet overgedragen worden aan het volgende legislatuur.
      • Schepen De Dobbeleer bevestigt dit: We kunnen dit wel voorbereiden, maar hierover nog geen beslissingen nemen.
      • Fractie N-VA geeft aan dat dit ook de bedoeling is.
      • Samenvattend wordt er gesteld dat er een voorkeur is voor het invoeren van een gemeentelijke mantelzorgpremie, dat men dit wil uitbetalen aan de mantelzorger en dat men een voorkeur heeft voor scenario 4 uit de presentatie.  
      • Fractie Vlaams Belang sluit de bespreking af door te stellen dat hierover al zeer lang een consensus is. Verschillende interpellaties bewijzen de gedragenheid hierover. Alle fracties vinden het nodig om dit in te voeren.

 

Aan de administratie wordt nog gevraagd om na te vragen bij andere gemeenten waarom er soms gekozen wordt voor een betaling aan de mantelzorger en waarom er soms gekozen wordt voor een betaling aan de zorgbehoevende? Wat zijn voor- en nadelen?

Samenstelling

Aanwezig
Anja Verbeek, voorzitter; Irène Gijbels; Marina Lambrechts; Danielle Bosmans Gheyskens; Willy Goos; David Celis; Jos Claes; Hafsa Baki; Monique De Dobbeleer, schepen; Tinne Vanhumbeeck, diensthoofd sociale dienst; Albert Volders, plaatsvervangend lid
Verontschuldigd
Lydia Mertens
Secretaris
Hafsa Baki
Voorzitter
Anja Verbeek, voorzitter
4.

2024_ GRC_L&W_00004 - Bespreking gemeentelijke mantelzorgpremie

2024_ GRC_L&W_00004 - Bespreking gemeentelijke mantelzorgpremie

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het ondersteunen van mantelzorgers is een belangrijke doelstelling voor Lokaal Bestuur Diest. O.a. de dienst diversiteit en het lokaal dienstencentrum Tarsenaal werken aan deze doelstelling. 

In de zitting van heden wordt de nota 'gemeentelijke mantelzorgpremie Diest' besproken. De toelichting gebeurt door mevr. Amber Salaets (deskundige toegankelijkheid & senioren) en mevr. Hafsa Baki (clusterhoofd Leven & Welzijn).

Er wordt ruimte voor debat voorzien zodat de leden van de commissie hun inzichten, aandachtspunten en suggesties kunnen delen. Er dient opgemerkt te worden dat in het huidige meerjarenplan geen budgettaire ruimte voorzien werd voor de invoering van een gemeentelijke mantelzorgpremie. Er kunnen dus geen beslissingen genomen worden tot het invoeren van een gemeentelijke mantelzorgpremie in de huidige legislatuur. De bespreking dient zich daarom te beperken tot een inhoudelijke discussie  en evt. voorbereiding voor een nieuwe beleidsperiode. 


Juridische grond

Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019, houdende de oprichting, samenstelling en aanduiding van de voorzitters van de gemeenteraadscommissies Algemene Werking, Leven en Welzijn, Wonen en Ondernemen, Cultuur en Vrije Tijd, Personeelszaken en Financiën 

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 25 april 2022: artikels 41 en 45

Mantelzorgplan 2022-2024. Advies Vlaamse Raad Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Beleidsadvies juni 2022.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e59267de71f60167dff9d89009e2
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De commissie leven en welzijn beslist:

Artikel 1

De gemeenteraadscommissie Leven & Welzijn neemt kennis van de nota 'gemeentelijke mantelzorgpremie Diest' en voert hier een inhoudelijke discussie rond.

3.

2024_ GRC_L&W_00003 - Kennisname van het jaarverslag Home-Start Diest 2023

Kennis genomen

Notulen

  • kennisname jaarverslag Home – Start Hageland door mevr. Riet Meheus, coördinator
  • Vragen/opmerkingen vanuit de leden van de commissie:

      • Coördinator Home – Start: Aan gezinnen geen gebrek, aan vrijwilligers altijd!
      • Kan iedereen als vrijwilliger aan de slag? Vraag vanuit fractie Open Diest
      • Voorwaarden voor vrijwilliger zijn:
        • Min 16 jaar
        • Blanco strafregister model minderjarigen
        • Vrijwilligers worden gematcht aan het profiel van het gezin – er moet een klik zijn.
        • ‘blind date’ – gezinnen en vrijwilligers kiezen elkaar
      • Vragen vanuit de voorzitter:
        • Aantallen zijn sinds 2022 gestegen in gezinnen, heel veel aanmeldingen vanuit Diest
        • Wat is de relatie tussen Home-Start en DOMO? Vroeger heette we DOMO, dit is ontstaan in Leuven. We zijn nu een deeltje dat ingebed is in DOMO.
        • Welk engagement vragen jullie aan de vrijwilliger? We vragen dat ze zich minimum voor 1 jaar engageren. Het gevraagde engagement is dus hoog, vandaar dat we er alle aan doen om hen zo goed mogelijk te ondersteunen, ook in het weekend als dat nodig is.
      • Coördinator Home-Start: Preventieve gezinsondersteuning is normaal het doel, maar in de praktijk is het meer.
      • De verzorgende als brugfiguur is een aparte dienst vanuit het OCMW van Diest. Dit heeft niets te maken met Home-Start.

Samenstelling

Aanwezig
Anja Verbeek, voorzitter; Irène Gijbels; Marina Lambrechts; Danielle Bosmans Gheyskens; Willy Goos; David Celis; Jos Claes; Hafsa Baki; Monique De Dobbeleer, schepen; Tinne Vanhumbeeck, diensthoofd sociale dienst; Albert Volders, plaatsvervangend lid
Verontschuldigd
Lydia Mertens
Secretaris
Hafsa Baki
Voorzitter
Anja Verbeek, voorzitter
3.

2024_ GRC_L&W_00003 - Kennisname van het jaarverslag Home-Start Diest 2023

2024_ GRC_L&W_00003 - Kennisname van het jaarverslag Home-Start Diest 2023

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In de zitting van heden wordt de werking van het Home - Start Diest besproken, met de klemtoon op het jaarverslag 2023. Er wordt ruimte voor vragen voorzien zodat de leden van de commissie hun aandachtspunten kunnen delen.

De toelichting gebeurt door Riet Meheus (Home - Start coördinator Hageland).

Juridische grond

Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019, houdende de oprichting, samenstelling en aanduiding van de voorzitters van de gemeenteraadscommissies Algemene Werking, Leven en Welzijn, Wonen en Ondernemen, Cultuur en Vrije Tijd, Personeelszaken en Financiën 

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 25 april 2022: artikels 41 en 45

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e59267de71f60167dff9d89009e2
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraadscommissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De commissie leven en welzijn beslist:

Artikel 1

De gemeenteraadscommissie Leven & Welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2023 van Home-Start Diest. 

5.

2024_ GRC_L&W_00005 - Kennisname van de stand van zaken omtrent Project Lokale Partnerschappen Demerland

Kennis genomen
5.

2024_ GRC_L&W_00005 - Kennisname van de stand van zaken omtrent Project Lokale Partnerschappen Demerland

2024_ GRC_L&W_00005 - Kennisname van de stand van zaken omtrent Project Lokale Partnerschappen Demerland