Het ondersteunen van mantelzorgers is een belangrijke doelstelling voor Lokaal Bestuur Diest. O.a. de dienst diversiteit en het lokaal dienstencentrum Tarsenaal werken aan deze doelstelling.
In de zitting van heden wordt de nota 'gemeentelijke mantelzorgpremie Diest' besproken. De toelichting gebeurt door mevr. Amber Salaets (deskundige toegankelijkheid & senioren) en mevr. Hafsa Baki (clusterhoofd Leven & Welzijn).
Er wordt ruimte voor debat voorzien zodat de leden van de commissie hun inzichten, aandachtspunten en suggesties kunnen delen. Er dient opgemerkt te worden dat in het huidige meerjarenplan geen budgettaire ruimte voorzien werd voor de invoering van een gemeentelijke mantelzorgpremie. Er kunnen dus geen beslissingen genomen worden tot het invoeren van een gemeentelijke mantelzorgpremie in de huidige legislatuur. De bespreking dient zich daarom te beperken tot een inhoudelijke discussie en evt. voorbereiding voor een nieuwe beleidsperiode.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019, houdende de oprichting, samenstelling en aanduiding van de voorzitters van de gemeenteraadscommissies Algemene Werking, Leven en Welzijn, Wonen en Ondernemen, Cultuur en Vrije Tijd, Personeelszaken en Financiën
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 25 april 2022: artikels 41 en 45
Mantelzorgplan 2022-2024. Advies Vlaamse Raad Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Beleidsadvies juni 2022.
De gemeenteraadscommissie Leven & Welzijn neemt kennis van de nota 'gemeentelijke mantelzorgpremie Diest' en voert hier een inhoudelijke discussie rond.