Philippe Vanaudenhove wenst drie schilderijen van Diestse kunstenaar War Macken aan het stadsmuseum te schenken. Het gaat om volgende taferelen:
Stadsmuseum De Hofstadt adviseert de aanvaarding van deze schenking positief. De schilderijen van War Macken geven een unieke inkijk in het leven in Diest in het midden van de 20ste eeuw.
Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, art. 4.158 - 4.177
De gemeenteraad keurt de schenking van drie schilderijen van War Macken goed.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
De kinderen van André Vandenbosch wensen het archief van hun vader integraal te schenken aan het stadsarchief. De heer Vandenbosch werd geboren te Brugge, maar verhuisde als jongeman naar Diest in het kader van zijn opleiding en latere loopbaan als beroepsmilitair.
Het archief omvat behalve publicaties en krantenknipsels, o.a. stukken betreffende de opleiding en loopbaan van Vandenbosch, foto's, fotoalbums en memorabilia van de Belgische Zuidpoolexpeditie, plattengronden en kaarten, brieven enz.
Het stadsarchief geeft een positief advies inzake de goedkeuring van schenking.
Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Het project voorziet de aanleg van het ‘Demerpad’. Dit is een deel van de fietssnelweg F26 ‘Aarschot-Diest’, meer bepaald het oostelijk segment volgens de door de gemeenteraad van 28 september 2020 goedgekeurde projectnota. Het project geeft mee uitvoering aan de uitgezette krijtlijnen in het Masterplan en het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) voor de herontwikkeling van de stationsomgeving. Het nieuwe fietspad loopt parallel langs de noordelijke Demeroever vanaf het Zwartebeekplein (vanuit de Turnhoutsebaan over de parking) tot aan de Schaluinstraat.
Het voorliggende besluit aan de gemeenteraad omvat twee grote luiken: enerzijds de goedkeuring van de wegenis (incl. rooilijnplan) in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning in uitvoering van het omgevingsvergunningendecreet en –besluit, anderzijds de goedkeuring van het ontwerp, lastvoorwaarden en gunningswijze in functie van de subsidieaanvraag en de aanbesteding van de werken bij het verkrijgen van de omgevingsvergunning.
De stad Diest, college van burgemeester en schepenen, diende voor dit project een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024022714 / OP-2024-52) in bij het Departement Omgeving. Omdat deze aanvraag de aanleg van een gemeenteweg omvat spreekt de gemeenteraad in uitvoering van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein zoals hier het geval (zie bijgevoegd rooilijnplan). Daarbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019. De gemeenteraad kan in haar besluit voorwaarden en lasten verbinden die de bevoegde vergunningverlenende overheid in de eventuele vergunning opneemt. Volgens artikel 47 van het omgevingsvergunningenbesluit neemt de gemeenteraad in functie van zo’n besluit kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Een openbaar onderzoek heeft gelopen van 17 juni 2024 tot en met 16 juli 2024. Er werden in totaal 3 verschillende bezwaarschriften ingediend: 1 bezwaarschrift ondertekend door 3 bezwaarindieners, 1 individueel bezwaarschrift en 1 petitie ondertekend door 80 personen. Het besluit van de gemeenteraad over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg wordt overgemaakt aan de vergunningverlenende overheid, in dit geval het Departement Omgeving, alvorens deze een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunningsaanvraag.
Het doel van het gemeentewegendecreet is om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. De gemeente voert daarbij een beleid tot de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
De voorgestelde fietssnelweg ‘Demerpad’ of de realisatie van reeds een deel van de fietssnelweg F26 ‘Aarschot-Diest’ staat hier ten dienste van het algemeen belang in een gemeentegrens overschrijdend perspectief (cfr. de goedgekeurde projectnota Fietssnelweg Demerpad Diest – projectnota Oostelijk segment). Met het voorgestelde plan wordt de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen ruim in acht genomen. Het doel van een fietssnelweg is om fietsverkeer en autoverkeer zo maximaal mogelijk te scheiden, kwaliteitsvolle rechttoe-rechtaan fietsverbindingen te creëren tussen steden, … dit wordt met dit project als onderdeel van een groter geheel gerealiseerd. Interactie met gemotoriseerd verkeer op de Turnhoutsebaan van zowel pendelaars (van en naar de zuidelijk gelegen nog uit te breiden pendelparking), verkeer van het bedrijventerrein Koudijs, bussen komende van en naar de bushalte van De Lijn, bewonersverkeer vanuit de grote stationswijk wordt zo maximaal vermeden. De fietssnelweg loopt voor dit gedeelte langsheen de bestaande waterloop de Demer met aansluiting aan de noordelijk gelegen stationswijk waar een voetpad de fietssnelweg i.f.v. optimale verkeersveiligheid scheidt van het woonproject. Op die manier wordt tegelijk een wandellus gecreëerd voor de woonwijk waarbij het contact met de Demer wordt versterkt en de doorwaadbaarheid van het gebied wordt verhoogd.
Het gaat over een vrijliggend dubbelrichting fietspad met een lengte van ca. 800m, bestaande uit een 4m breed asfaltrijvak (cfr. Vademecum Fietsvoorzieningen en vraag tot subsidiëring) dat wordt ingesloten door 20cm brede betonnen kantstroken, hetgeen de volledige breedte op 4,40m brengt. Aan weerszijden van het fietspad wordt binnen de beperkt beschikbare ruimte een groenzone aangelegd, met een vlakke groenzone onmiddellijk aansluitend bij de verharding. Aan de noordzijde vormt deze een fysieke grens naar de woonontwikkelingen en de bedrijvigheid. Aan de zuidzijde vormt deze groenzone een onderdeel van de groene oevers van de Demer. Het project gaat uit van een optimaal behoud van de bedding van de Demer. Enkel waar het fietspad en het voetpad worden aangelegd moet de bedding van de Demer aangepast worden. De rand van het fietspad dient om veiligheidsreden op 1m van de bovenzijde van de oever te blijven, wat op deze plaatsen de aanpassing van de bedding tot gevolg heeft. Gezien de waterloop hier een getrapte oever heeft, zijn er enkel aanpassingen nodig aan de top van het talud, de watervoerende bedding blijft zo hoofdzakelijk behouden conform de bestaande toestand. De groenzones aan weerszijden van het fietspad (1m brede vlakke grasbermen) dienen als schuwzone. Deze schuwzones vormen een overgang naar de begeleidende groenzones. Het parallel liggend voetpad ter hoogte van de woonwijk heeft een lengte van ca. 450m, een breedte van 1,70m inclusief de betonnen kantstrook en wordt aangelegd in waterpasserende betonklinkers.
Om dit te kunnen aanleggen moeten er enkel bomen en struikgewas gerooid worden. Het betreft hier voornamelijk struwelen van wilgen, verspreid staande meidoorn, notelaar, es en esdoorn die plaatselijk zijn doorgegroeid als hoogstamboom. Daarvan zijn enkel de 8 wilgen, die zich allemaal in de rechteroever van de Demerloop bevinden, vergunningsplichtig. Een aanvraag Vegetatiewijziging is niet van toepassing. In uitvoering van de Zorgplicht kan gesteld worden dat de bomen die worden gerooid zich allemaal in de oever van de waterloop 1ste cat. Demer bevinden. De bomen zijn hier niet geplant maar hebben zich op een spontane manier ontwikkeld. Indien het beheer dit toelaat, zal de toestand zich op een natuurlijke manier kunnen herstellen. Op deze locaties wil de waterloopbeheerder geen nieuwe aanplant, bijkomend moet er langs het fietspad een schrikzone zonder obstakels voorzien zijn. Vandaar dat er binnen voorliggende vergunningsaanvraag ook geen nieuwe bomen aangeplant zijn langs het fietspad of in de oevers van de waterloop. De grazige oevers die er vandaag aanwezig zijn, zullen zich na de aanlegfase voor het grootste gedeelte op een natuurlijke manier terug kunnen herstellen.
Het voorliggende fietspadsegment zal van verlichting voorzien worden, ook onder de brug van de Citadellaan. De lichtstudie wordt door de netbeheerder in samenspraak met de Stad Diest verder uitgewerkt. De randvoorwaarde voor de inplanting van de armaturen is dat ze ten noorden van de fietssnelweg ingeplant worden zodat deze geen obstakel vormen voor het onderhoud van de Demer. De verlichting zal het fietspad aanstralen vanuit de noordkant en zal zich dus niet rechtstreeks richten naar de woonwijk.
Het nieuwe fietspad op de rechteroever wordt bijkomend via een brug over de Demer verbonden met de linkeroever van de waterloop (dit is in aansluiting met het perceel Afdeling 1, Sectie B, 269G, gekend als de ‘schapenweide’) om ook een verbinding voor langzaam verkeer langs deze zijde met de stadskern mogelijk te maken met daarin voorzieningen zoals de schoolomgevingen. De brug over de Demer sluit aan op het nieuwe fietspad zodat hier in de toekomst geen werken meer moeten worden uitgevoerd. Op de linkeroever wordt nog onderzocht hoe en waar de fietsverbinding in de richting van de Nijverheidslaan wordt aangelegd. De brug zal dus tijdelijk bij aanleg nog niet in gebruik genomen worden. De brug over de Demer heeft een breedte van 5.1m met een vrije doorgang van 4.6m breed zodat er ruimte is voor voetgangers en fietsers. De brug wordt als boogbrug aangelegd om zeker voldoende doorstromingscapaciteit op de Demer te behouden, dit is een eis uit een voorafgaand overleg met de waterloopbeheerder.
De bestaande parking ‘Zwartebeekplein’ blijft voorlopig behouden. Enkel in de zone aansluitend bij de Turnhoutsebaan worden 3 parkeerplaatsen opgeheven zodat er voldoende ruimte is voor de ontsluiting van de parking en de vrije doorgang van het fietspad. Het fietspad wordt hier op de bestaande verharding voorlopig aangeduid via een 4m brede rode slemlaag. Deze inrichting wordt momenteel gezien al een tijdelijke maatregel in afwachting van een herinrichting van het plein waarbij dit deel van het fietspad dan geïntegreerd kan worden. Het woonwagenpark werd intussen ontruimd.
De aanleg van de fietsbrug, van het fietspad en het parallel lopend voetpad, met de begeleidende groene bermen, inclusief de reliëfwijzigingen die nodig zijn om de infrastructuren in de omgeving te integreren, zijn werken die in overeenstemming zijn met de bepalingen van de overdrukzones (artikel 15) ‘Structurerend stedelijk groenelement Demervallei’ en (artikel 16) ‘Indicatieve openbare wegenis’ uit het hier geldende Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) Herziening Stationsomgeving Diest van 13 december 2013 (m.u.v. van de gemotiveerd gevraagde afwijkingen in de toegevoegde verantwoordingsnota bij de omgevingsvergunningsaanvraag). Het project geeft daarbij ook mee uitvoering aan de principes en ruimtelijke randvoorwaarden opgenomen in het goedgekeurde strategische masterplan voor de stationsomgeving (deputatie Vlaams-Brabant dd. 21 februari 2008, gemeenteraad dd. 22 juni 2009). De aanleg kadert eveneens in de uitvoering van de goedgekeurde raamovereenkomst voor de herontwikkeling van de stationsbuurt (gemeenteraad 22 juni 2009) en haar addendum (gemeenteraad 17 december 2018).
Het fietspad zal door de stad Diest onderhouden en beheerd worden. Er is dan ook een rooilijnplan opgemaakt dat het domein afbakent waar de stad het onderhoud op zich zal nemen en dat aangeeft wel deel in het openbaar domein zal ingelijfd worden. Dit rooilijnplan werd toegevoegd aan de aanvraag en was onderdeel van het openbaar onderzoek. Het fietspad langs de Demer blijft nagenoeg overal buiten de bebouwde kavels, er is enkel een overlapping met een bedrijfskavel. Hiervoor werden de nodige stappen ondernomen. Over de afbakening van de rooilijn werden geen bezwaren of opmerkingen ontvangen.
Dit oostelijk segment wil een veilig alternatief bieden voor de fietsverplaatsing van en naar het station. Er is een aansluiting op het bestaande wegennet. Bovenstaande standpunten leiden er toe dat er geen aanpassingen aan het voorgestelde ontwerpplan wegenis en rooilijnplan worden gesuggereerd.
In het kader van de opdracht werd een bestek en raming opgesteld door de ontwerper Tractebel Engineering NV, Ilgatlaan 23 in 3500 Hasselt. Deze zijn als bijlage bij deze notule gevoegd.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.890.130,40 excl. BTW of € 2.287.057,78 incl. BTW:
Eventuele subsidies voor dit project kaderen binnen het Fietsfonds (fietssnelwegen en overige routes op het BFF). Voor fietssnelwegen is hier een bijdrage van 50% van de provincie en 50% van het Vlaams Gewest. Voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug (de constructie) is er 40% subsidieerbaar door de provincie Vlaams-Brabant via een nominatieve subsidie en 10% projectsubsidie vanuit de dienst Ruimtelijke Planning van de provincie Vlaams-Brabant. Dit betekent dat de financiering van 50% van de eigenlijke brugconstructie (€ 317.625,00 incl. BTW) nog niet helemaal duidelijk is. Om die reden werd in het bijgevoegde bijzonder bestek een voorwaardelijk deel opgenomen met aparte uitvoeringstermijn en apart aanvangsbevel met betrekking tot de fietsbrug, zodoende dat de bestelling van dit deel van de opdracht pas zal gebeuren indien de nodige subsidies of financiering werd bekomen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 juni 2009 over de goedkeuring van het eindrapport Strategisch Masterplan 'Stationsomgeving Diest' en goedkeuring van de 'raamovereenkomst voor de herontwikkeling van de stationsomgeving Diest' tussen het Vlaams Gewest, de NMBS-Holding, De Lijn, de provincie Vlaams-Brabant, de stad Diest, Toerisme Vlaanderen, Interleuven en de VMM
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 juni 2012 over de goedkeuring van de gunning van de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop, Wegen- en Rioleringswerken ” aan Tractebel Technum NV, Ilgatlaan 23 te 3500 Hasselt
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
Het ministerieel besluit van 13 december 2013 over de goedkeuring van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Herziening Stationsomgeving Diest'
Decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar bijlagen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36
Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2017 over de goedkeuring van de bijzondere overeenkomst over de ontwerpstudie en realisatie van het Demerpad (stationsomgeving)
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het besluit van de gemeenteraad van 27 november 2017 over de goedkeuring van het addendum "Realisatie van het Demerpad" bij de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop, Wegen- en Rioleringswerken"
Het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
Het besluit van de gemeenteraad van 28 september 2020 over de goedkeuring van de projectnota “Realisatie van het Demerpad”
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 november 2020 over de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop" - addendum "Realisatie van het Demerpad" - Goedkeuring verrekening omgevingsvergunning en sloopopvolgingsplan (SOP)
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 over de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop" - addendum "Realisatie van het Demerpad" - Goedkeuring offertes archeologienota, geotechnisch onderzoek en sloopopvolgingsplan
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 december 2023 over de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop" - addendum "Realisatie van het Demerpad" - Goedkeuring offertes bijkomend onderzoek asbest en sloopopvolgingsplan
De gemeenteraad neemt kennis dat er in totaal 3 verschillende bezwaarschriften werden ingediend. Deze bezwaarschriften geven geen aanleiding tot aanpassingen aan de voorgestelde ontwerpplannen wegenis of rooilijnplan.
Het bijgevoegde rooilijnplan zoals gevoegd bij de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024022714 (gemeentelijk nummer OP-2024-52) wordt goedgekeurd.
Het ontwerp, ontwerpplannen wegenis, bestek en de raming voor de opdracht 'Heraanleg Stationsknoop' - addendum 'Realisatie van het Demerpad', opgesteld door de ontwerper Tractebel Engineering NV, Ilgatlaan 23 in 3500 Hasselt worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.890.130,40 excl. BTW of € 2.287.057,78 incl. BTW.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Tussen Hortensiastraat 3 en 5 ligt een deel van buurtweg 6, gekend onder Diest, afdeling 1, sectie B, nr. deel openbaar domein. In het kader van enkele verschillen tussen de juridisch perceelgrenzen en de toegeëigende perceelgrenzen heeft de eigenaar van Hortensiastraat 3 de dienst Vastgoed en bouwprojecten gecontacteerd met de vraag een stuk van het openbaar domein van de stad te mogen overkopen (lot B, 28ca). Daarnaast zou de eigenaar van Hortensiastraat 5 graag een deel van de stad aankopen (lot A1, 91ca) en een deel verkopen (Lot A2, 3ca). Dit alles is enkel mogelijk na wijziging van de buurtweg.
De buurtweg moet gewijzigd worden om enerzijds loten A1 en B te verkopen, anderzijds lot A2 aan te kopen. De buurtweg behoudt hierbij een breedte van minimaal 4,65m.
Concreet betekent dit voor de eigenaar van Hortensiastraat 3 dat ze aan de zijkant van hun perceel een stuk erbij bekomen, zodat hun huidige aanplanting op eigen perceel komt te staan. Voor de eigenaar van Hortensiastraat 5 betekent dit dat ze enerzijds een kleine spie aan de zijkant verkopen aan de Stad Diest, anderzijds achteraan hun eigendom vergroten en zo een vierhoekige perceelvorm bekomen, begrensd door de huidige tuinafsluiting. De haag aan de buitenzijde van de tuinafsluiting, aangepland door de eigenaars van Hortensiastraat 5, wordt mee overgedragen naar het openbaar domein.
Voor een rooilijnaanpassing bestaat een procedure in het decreet gemeentewegen die moet doorlopen worden.
Het ontwerp van aanpassing rooilijn van deze twee percelen en een deel van buurtweg 6 wordt voorlopig vastgesteld zoals weergegeven op bijgevoegd plan dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en opgemaakt op 15 mei 2024 door landmeter-expert Geert Menten, Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Het is de gemeenteraad die het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vaststelt, waarna een openbaar onderzoek van 30 dagen start. Binnen de 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek stelt de gemeenteraad het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast (art. 17 decreet gemeentewegen). De raad zal de verdere stappen in dit dossier dus kunnen opvolgen.
Notariskantoor Van Gorp en Arnauts wordt in dit dossier aangesteld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: art. 304
Het decreet betreffende gemeentewegen van 3 mei 2019, art. 16-19
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: art. 52 § 1
Het ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Hortensiastraat 3-5, 3290 Diest tot gedeeltelijke wijziging Buurtweg nr. 6 wordt voorlopig vastgesteld zoals weergegeven op bijgevoegd plan dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en opgemaakt op 15 mei 2024 door landmeters experten Geert Menten en Rudi De Winter, Intertopo, Halensebaan 68, 3290 Diest.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het organiseren van het openbaar onderzoek, zoals bepaald in het decreet gemeentewegen.
Notariskantoor Van Gorp en Arnauts uit Diest wordt aangesteld in dit dossier
In het kader van de opdracht “Trajectbegeleiding bij de herbestemming van de citadel Fase 2” werd een bestek met nr. NJ2024D09 opgesteld door de dienst Vastgoed & Bouwprojecten van de Stad Diest.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 142.900,00 excl. btw of € 172.909,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. NJ2024D09 en de raming voor de opdracht “Trajectbegeleiding bij de herbestemming van de citadel Fase ”, opgesteld door Stad Diest worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt € 142.900,00 excl. btw of € 172.909,00 incl. 21% btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode MJP002655.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht “Maaien van grasvelden voor de periode 2025-2028” werd op 29 augustus 2024 een bestek met nr. FD\KGO\2024-023 opgesteld door de Dienst financiën.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Perceel 1 (Maaien van 'Oosterlindeveld'), raming: € 83.969,27 excl. btw of € 101.602,82 incl. 21% btw over 4 jaren;
* Perceel 2 (Maaien van wijk 'Poels'), raming: € 166.080,00 excl. btw of € 200.956,80 incl. 21% btw over 4 jaren.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 250.049,27 excl. btw of € 302.559,62 incl. 21% btw over 4 jaren.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 5 december 2024 om 14.00 uur voorgesteld.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. FD\KGO\2024-023 van 29 augustus 2024 en de raming voor de opdracht “Maaien van grasvelden”, opgesteld door de Dienst financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 5 december 2024 om 14.00uur. Overeenkomstig de wet op de overheidsopdrachten is het indienen van offertes enkel toegestaan via elektronische weg via het platform van BOSA. Indiening via email is niet toegestaan.
In het kader van de opdracht “Bebloeming 2025-2028” werd op 16 september 2024 een bestek met nr. FD\KGO\2024-025 opgesteld door de Dienst financiën.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 113.223,14 excl. btw of € 137.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht zal worden gepubliceerd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De limietdatum voor het indienen van de offertes wordt vastgelegd op 29 november om 17.00 uur.
Overeenkomstig de wet op de overheidsopdrachten is het indienen van offertes enkel toegestaan via elektronische weg via het platform van BOSA. Indiening via email is niet toegestaan.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. FD\KGO\2024-025 van 16 september 2024 en de raming voor de opdracht “Bebloeming 2025-2028”, opgesteld door de Dienst financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De limietdatum voor het indienen van de offertes wordt vastgelegd op 29 november om 17.00 uur. Overeenkomstig de wet op de overheidsopdrachten is het indienen van offertes enkel toegestaan via elektronische weg via het platform van BOSA. Indiening via email is niet toegestaan.
In het kader van de opdracht “Groenonderhoud door derden 2025-2028” werd op 20 september 2024 een bestek met nr. FD\KGO\2024-026 opgesteld door de Dienst financiën.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.728.099,17 excl. btw of € 2.091.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking. De aankondiging van de opdracht zal worden gepubliceerd en bekendgemaakt op Europees niveau en nationaal niveau.
De limietdatum voor het indienen van offertes wordt vastgelegd op 3 december om 17.00 uur.
Overeenkomstig de wet op de overheidsopdrachten is het indienen van offertes enkel toegestaan via elektronische weg via het platform van BOSA. Indiening via email is niet toegestaan.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen of maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen, of toegang voorbehouden aan programma's voor beschermde arbeid) en artikel 36.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. FD\KGO\2024-026 van 20 september 2024 en de raming voor de opdracht “Groenonderhoud door derden 2025-2028”, opgesteld door de Dienst financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten is de uitvoering van de opdracht beperkt tot het kader van de programma's voor beschermde arbeid.
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
In het kader van de opdracht “Onkruidbestrijding grondgebied Diest 2025” werd op 23 september 2024 een bestek met nr. FD\KGO\2024-027 opgesteld door de Dienst financiën.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 85.229,93 excl. btw of € 103.128,22 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 28 november 2024 om 11.00 uur voorgesteld.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen of maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen, of toegang voorbehouden aan programma's voor beschermde arbeid) en artikel 36.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. FD\KGO\2024-027 van 23 september 2024 en de raming voor de opdracht “Onkruidbestrijding grondgebied Diest 2025”, opgesteld door de Dienst financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 85.229,93 excl. btw of € 103.128,22 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Krinkels n.v., BE0821547933;
- De Vlieger R & Cie bv, BE0418761569;
- ROAD SWEEPER RENTING BVBA, 0434042237;
- ALGEMENE ONDERNEMINGEN ALPLANT NV, BE0441006936;
- DOLMANS LANDSCAPING BVBA, BE0458736061.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 28 november 2024 om 11.00 uur. Indiening kan enkel gebeuren via het elektronische platform van BOSA overeenkomstig de wet op de overheidsopdrachten.
motivering onthouding groen toevoegen:
we zien de bewoners van Ezeldijk snakken naar groen in de omgeving, en nu gaan we hier nog een appartement bij bouwen vlakbij. Groen vindt dit geen goed idee. Ze vernemen ook dat er stabiliteitsproblemen zijn in de buurt met huizen en appartementen, en vraagt laatste stuk groen te bewaren, daarom onthouding.
Er werd door DETHIER ONTWIKKELING NV bij het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023116103 (intern nummer OP-2024-76) ingediend voor het bouwen van een nieuwe meergezinswoning met 22 wooneenheden, met een bovengrondse vrijstaande fietsenstalling en ondergrondse parkeergarage. Hierbij wordt ook een bemaling en de exploitatie van een centrale geothermische warmtepomp en individuele boosterboilers per appartement aangevraagd. De meergezinswoning wordt gebouwd op het perceel in de plaats van de bestaande woning met vrijstaande garage in de Omer Vanaudenhovelaan 1, met haar tuinzone grenzend aan de Schoenmakersstraat, kadastraal gekend als Diest Afdeling 1, Sectie A, perceelnummer 9S3.
In functie van deze aanvraag wordt gelijktijdig ook een aanpassing van de bestaande rooilijn ter plaatse van de Schoenmakersstraat gevraagd. Deze bestaande rooilijn werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 maart 2012, deze werd later nog deels gewijzigd (besluit gemeenteraad van 16 december 2019) maar niet met betrekking tot de rooilijn ter hoogte van het perceel 9S3 met betrekking tot het betrokken project in deze aanvraag. De omgevingsvergunningsaanvraag omvat dus eveneens de wijziging van een bestaande rooilijn en de aanleg van wegenis (een voetpad).
Volgens het bij de aanvraag toegevoegde rooilijnplan van 1 maart 2024, opgemaakt door Geotec, wordt aan de zijde van de Schoenmakersstraat een deel van het perceel in de aanvraag (9S3), met een oppervlakte van 0a 13ca (lot 1a), afgesplitst om toe te voegen bij het openbaar domein. Dit in functie van de aanleg van een voetpad op het (deels toekomstig) openbaar domein langsheen de Schoenmakersstraat van 1,50m breed. Een ander deel van het perceel (9S3), met een oppervlakte van 0a 34ca (lot 1b) wordt onttrokken aan het openbaar domein. Deze spie (lot 1b) is anders, na de aanleg van het voetpad, een reststuk zonder functie. Dit deel wordt dan ook geïntegreerd in de groenzone van het project. Het voetpad wordt aangelegd door de aanvrager (zie toegevoegd grondplan ontwerp) en voor de delen vandaag nog in private eigendom na aanleg kosteloos overgedragen aan de stad Diest om in te lijven in het openbaar domein.
Aan de omgevingsvergunningsaanvraag zijn naast het rooilijnplan, een grondplan bestaande en nieuwe toestand, een type dwarsprofiel, een meetstaat en een bestek over de werken toegevoegd. Het voetpad wordt aangelegd in grijs genuanceerde betonstraatstenen in halfsteensverband.
Het gemeentewegendecreet voorziet de integratie van de gemeenteraadsbeslissing over - in dit geval - het aanpassen van wegenis in het kader van een omgevingsproject in de procedure van de omgevingsvergunning. Artikel 12 §2 van het Gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, hier het bouwen van de meergezinswoning. Dit betekent dat de procedureregels van het Omgevingsvergunningsdecreet en –besluit spelen, waarbij deze aanvraag valt onder ‘de gewone procedure’. Een ontwerp van rooilijnplan werd, zoals hierboven besproken, toegevoegd aan de aanvraag en werd samen met de omgevingsaanvraag onderworpen aan een openbaar onderzoek.
De omgevingsaanvraag valt binnen de gewone procedure volgens het Omgevingsvergunningdecreet en -besluit. Artikel 31 van het decreet stelt dat wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen vóór de bevoegde vergunningverlenende overheid, in deze het college van burgemeester en schepenen, een beslissing neemt over de omgevingsaanvraag.
Binnen de voorziene omgevingsvergunningsprocedure werd een openbaar onderzoek gehouden. Dit heeft gelopen van 30 mei 2024 tot en met 28 juni 2024. Artikel 47 van het Omgevingsvergunningbesluit stelt hierover dat wanneer de omgevingsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en daarover een besluit neemt, de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Er werden 7 bezwaren of opmerkingen ingediend. Deze bezwaren of opmerkingen omvatten geen bezwaar inzake de ligging, de breedte of de uitrusting van de weg.
De gemeenteraad moet enkel een besluit nemen over de ‘wegenis’, zijnde de voorgestelde werken binnen het rooilijnplan en zich al dan niet akkoord verklaren met de overdracht of onttrekken van deze zones in of uit het openbaar domein (hier een aanpassing van de bestaande rooilijn). Het college van burgemeester en schepenen oordeelt pas nadien, op voorstel van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, over de gehele aanvraag. Het project vraagt in hoofdzaak een beoordeling aan de beoordelingscriteria over de goede ruimtelijke ordening zoals opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (artikel. 4.3.1) en dit over het geheel van het project. Deze beoordeling valt onder de beslissingsbevoegdheid van het college van burgemeester en schepen, na advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het schepencollege vraagt bijgevolg, alvorens zij een beslissing kan nemen over de omgevingsaanvraag (met een uiterste beslissingsdatum op 3 november 2024), aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen.
Er wordt een voldoende breed voetpad langsheen de noordzijde van de bestaande Schoenmakersstraat aangelegd die een meer veilige doorgang voor voetgangers garandeert in het woonproject ‘Ezeldijksite’. De materialen zijn afgestemd op deze van het grotere woonproject ‘Ezeldijksite’. De gevraagde aanpassingen sluiten aan op de bestaande wegenis en optimaliseren de bestaande inrichting er van. De aanvraag is niet in strijd met de doelstellingen en principes opgenomen in het gemeentewegendecreet zijnde werken aan een veilig wegennet op lokaal niveau en aan de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen.
Het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) De Demer goedgekeurd op 10 maart 1995
Het decreet van 5 april 1995 over de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en haar uitvoeringsbesluiten
De beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2012 over de goedkeuring van het rooilijnplan voor de site Ezeldijk deel Noord fase 2
Het gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Centrum fase 1 - Projectzones goedgekeurd op 19 december 2013
Decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar bijlagen
Het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan Afbakening Kleinstedelijk Gebied Diest, deelplan van de afbakeningslijn, goedgekeurd op 18 januari 2016
Het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 over de goedkeuring van de aangepaste wegenis in het kader van de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden Ezeldijksite fase 3
De gemeenteraad neemt kennis dat er geen standpunten, opmerkingen of bezwaren inzake de ligging, de breedte of de uitrusting van de weg werden ingediend.
Het bijgevoegde rooilijnplan zoals opgemaakt door Geotec met datum 1 maart 2024, hetgeen een wijziging van de bestaande rooilijn (goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 maart 2012) is, met aanduiding van de over te dragen in en te onttrekken zone uit het openbaar domein, na de volledige aanleg van een voetpad van 1,50m deels op vandaag openbaar domein en deels op vandaag privaat domein zoals aangeduid op toegevoegde plan ontwerp wegen, het ontwerpplan wegenis en bijhorende raming en bestek worden goedgekeurd. Het ontworpen voetpad sluit voor langzaam verkeer aan op het bestaande wegennet. Hierbij wordt een oppervlakte van 0a34ca (lot 1b) onttrokken uit het openbaar domein en wordt een oppervlakte van 0a13ca (lot 1a) overgedragen naar het openbaar domein. De gemeenteraad gaat daarbij geen enkele verbintenis aan wat betreft het uitvoeren of wijzigen van waterleiding, riolering, elektrische leidingen, openbare verlichting, gas, telecommunicatie e.d.
De aanvrager draagt al de kosten voor al de noodzakelijke terreinaanlegwerken, riolerings- en verhardingswerken alsook voor de aanleg van alle noodzakelijke nutsleidingen. De aanvaarding van de werken door het bestuur zal blijken uit ondertekening van het proces-verbaal van voorlopige oplevering.
De aanleg voor of door de nutsmaatschappijen (oa elektriciteit, openbare verlichting, waterleiding, data, gas, ... en telefonie) moet gebeuren overeenkomstig de richtlijnen van de concessiehouders.
De stad Diest behoudt zich het recht om een toezichter voor de wegeniswerken aan te stellen.
De stad Diest kan niet betrokken worden in eventuele geschillen tussen de aanvrager, de aannemers van de werken, de concessiehouders enz. aangaande betalingen, uitvoeringen en dergelijke meer.
Alle gronden gelegen binnen de rooilijn, zoals aangeduid op het rooilijnplan (wegtracé, groene ruimten, ...) met een totale oppervlakte van 0a 13ca, moeten kosteloos afgestaan worden aan de stad Diest na definitieve oplevering van de werken voor het aanleggen van het voetpad. De wegverharding, rioleringen en alle nutsleidingen welke zich op de afgestane gronden bevinden, moeten eveneens kosteloos overgedragen worden aan de stad. Alle kosten in verband met deze overdracht zijn voor de aanvrager.
De ingediende as-built dossiers zullen binnen het jaar na indiening voor wat betreft de riooltechnische gegevens aan een kwaliteitscontrole onderworpen worden. Indien de kwaliteit van het as-built dossier onvoldoende blijkt, dienen op kosten van de indiener nieuwe opmetingen te gebeuren en nieuwe as-built plannen opgemaakt te worden. Dit nieuwe dossier zal dan eveneens terug aan een kwaliteitscontrole onderworpen worden.
Er werd door Aquafin in samenwerking met de stad Diest bij de deputatie Vlaams-Brabant een omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023085737 (intern nummer OP-2024-99) ingediend voor de riolerings- en wegeniswerken Broekstraat fase II. Het betreft het aanleggen van fietspaden, herinrichten van kruispunten, heraanleg van wegen, aanleggen van gescheiden rioleringsstelsel, het exploiteren van een bemaling, het inrichten van een werfzone voor grondopslag en grondverbeteringswerken en een voorgesteld rooilijnplan (uitvoering en wijziging rooilijnplan 1986) in functie van noodzakelijke innames voor de uitvoering van het gehele project.
De projectcontour omvat:
Gelijktijdig met de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, met maximale afkoppeling, worden nieuwe aanliggende fietspaden aangelegd in beton vanaf de Broekstraat nr. 50 (aansluitend bij het bestaande fietspad Broekstraat fase I), over de brug over het Zwart Water tot Reppelsebaan 18. De bestaande rijwegen worden opgebroken en vervangen door rijwegen in asfalt. Het kruispunt Dorpsstraat / Broekstraat wordt als een verhoogde verkeersplateau aangelegd als snelheidsremmende maatregel in functie van de nieuwe fietsoversteek, ca. ter hoogte van Reppelsebaan 5 en ter hoogte van Broekstraat nr. 4 en 34 worden wegversmallingen georganiseerd. Om deze fietspaden te kunnen realiseren zijn er enkele innames van gronden nodig in de Broekstraat. Deze innames staan aangeduid op het bij de omgevingsaanvraag gevoegde rooilijnplan, eveneens gevoegd als bijlage bij deze notule. Dit rooilijnplan is een aanpassing van de hier reeds in 1986 gevestigde rooilijn voor de Broekstraat. Sommige delen werden reeds gerealiseerd in het kader van verkavelingen. De rooilijnprocedure maakt deel uit van de procedure tot omgevingsvergunning.
Aan de omgevingsvergunningsaanvraag zijn naast het rooilijnplan, grondplannen bestaande en nieuwe toestand, terreinprofielen, lengteprofielen, type dwarsprofielen en een kostenraming over de werken toegevoegd.
Artikel 12 §2 van het Gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning. Dit betekent dat de procedureregels van het Omgevingsvergunningsdecreet en –besluit spelen, waarbij deze aanvraag valt onder ‘de gewone procedure’. Een ontwerp van rooilijnplan werd, zoals hierboven besproken, toegevoegd aan de aanvraag en werd samen met de omgevingsaanvraag onderworpen aan een openbaar onderzoek.
Artikel 31 van het decreet stelt dat wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen vóór de bevoegde vergunningverlenende overheid, in deze de deputatie Vlaams-Brabant, een beslissing neemt over de omgevingsaanvraag.
Binnen de voorziene omgevingsvergunningsprocedure werd een openbaar onderzoek gehouden. Dit heeft gelopen van 31 mei 2024 tot en met 29 juni 2024.
Omdat de aanvraag ook een klasse 1 bronbemaling voorziet waarvoor er een project-MER in de aanvraag is toegevoegd, werd volgens de procedure tot vergunning tijdens het openbaar onderzoek op 13 juni 2024 de verplichte informatievergadering georganiseerd. De presenstatie en het verslag van deze informatievergadering is ook bij deze notule gevoegd.
Artikel 47 van het Omgevingsvergunningbesluit stelt hierover dat wanneer de omgevingsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en daarover een besluit neemt, de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Er werden in het totaal 10 opmerkingen of bezwaren ingediend. Gezien de aanvraag wegenis- en rioleringswerken op hoofdzakelijk bestaand openbaar domein en innames voor nieuw openbaar domein omvat wordt in bijlage een korte reactie geformuleerd op de bezwaren inzake de ligging, de breedte of de uitrusting van de weg. Deze reactie leidt er toe dat er geen aanpassingen aan het voorgestelde ontwerpplan wegenis en rooilijnplan worden gesuggereerd. De gemeenteraad gaf op 26 februari 2024 reeds haar goedkeuring over de ontwerpplannen wegenis, bestek en kostenraming met betrekking tot deze werken Broekstraat fase II.
Aquafin benadrukt waarom de rioleringswerken noodzakelijk zijn. Vandaag wordt nog maar 86% van het afvalwater gezuiverd. Het streefdoel is om tegen 2027 98% van het afvalwater te zuiveren om zo te komen tot een betere waterkwaliteit in Vlaanderen. De voorziene rioleringswerken moeten hiertoe bijdragen. Tegelijkertijd met deze werken wordt het wegdek vernieuwd en worden fietspaden voorzien. De bedoeling van de gelijktijdig met de rioleringswerken uit te voeren wegeniswerken is om de verkeersveiligheid te verbeteren en de dorpskern van Molenstede fietsvriendelijk te maken. De materialen zijn afgestemd op deze van de omgeving (o.a. Broekstraat fase I). De gevraagde aanpassingen sluiten aan op de bestaande wegenis en optimaliseren de bestaande inrichting er van. De aanvraag is niet in strijd met de doelstellingen en principes opgenomen in het gemeentewegendecreet zijnde werken aan een veilig wegennet op lokaal niveau en aan de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen / langzaam verkeer verbindingen.
Het decreet van 5 april 1995 over de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en haar uitvoeringsbesluiten
Decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar bijlagen
Het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
De beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2024 over de Broekstraat fase II - Goedkeuring voorontwerp - plannen - meetstaat
De gemeenteraad gaf op 26 februari 2024 reeds haar goedkeuring over de ontwerpplannen wegenis, bestek en kostenraming met betrekking tot deze werken Broekstraat fase II.
De gemeenteraad neemt kennis dat er tijdens het openbaar onderzoek over de omgevingsaanvraag 10 standpunten, opmerkingen of bezwaren werden ingediend. Gezien de aanvraag wegenis- en rioleringswerken op grotendeels bestaand, beperkter nieuw openbaar domein omvat, wordt in bijlage een korte reactie geformuleerd op de bezwaren inzake de ligging, de breedte of de uitrusting van de weg. De gemeenteraad suggereert naar aanleiding van deze bezwaarschriften geen aanpassingen aan de voorgestelde ontwerpplannen wegenis of rooilijnplan.
Het bijgevoegde rooilijnplan zoals opgemaakt door Anteagroup, ing. Mathieu Rutten landmeter-expert met datum 14 maart 2024, met aanduiding van de over te dragen zones in het openbaar domein, zoals gevoegd bij de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2023085737 (gemeentelijk nummer OP-2024-99) wordt goedgekeurd.
In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2024 betreffende concessie voor diensten m.b.t. de courtines en aanliggende buitenruimte op de Citadelsite werd mee opgenomen dat de stad een bulletlening van 100.000 euro aan een intrestvoet van 2,86% toestaat aan de concessiehouder. De lening wordt afgesloten voor een termijn van 48 maanden.
Om deze redenen wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de bijgevoegde leningsovereenkomst goed te keuren.
De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2024 betreffende concessie voor diensten m.b.t. de courtines en aanliggende buitenruimte op de Citadelsite - Aanstelling
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst "tijdelijke ingebruikname citadel" met de CV Citadel Diest goed.
De stad is aangesloten bij Creat Services dv.
De stad werd op 5 september 2024 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) die fysiek zal plaatsvinden (met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM) op dinsdag 26 november 2024 om 14.30u in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
Agenda:
De statuten van Creat Services dv
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden
Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 over de goedkeuring om toe te treden tot TMVS en de aanstelling van de effectieve (dhr. Bart Stals) en de plaatsvervangende (dhr. Cluckers Geert) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van TMVS tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten en de daarbij behorende documentatie van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024 goed.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, dhr. Bart Stals of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, dhr. Geert Cluckers, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan Creat Services dv op het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
De stad is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De stad werd via e-mail uitgenodigd voor de algemene vergadering van Cipal die zal plaatsvinden op donderdag 7 november 2024 om 16.00u. De vergadering zal op volledig digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
Agenda:
De documenten en toelichtende nota bij de agendapunten van deze algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40
De statuten van Cipal
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiging op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Vande Reyde, met als plaatsvervanger dhr. Brans, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de stad gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 28 augustus 2024.
De stad werd op 2 september 2024 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius die doorgaat op 13 november 2024 om 18.30 uur. Deze buitengewone algemene vergadering wordt op digitale wijze gehouden.
Agenda:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (dhr. Buttiens Joeri) en de plaatsvervangende (dhr. Jennes Erwin) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 13 november 2024 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Joeri Buttiens en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, dhr. Erwin Jennes, die digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De stad werd op 17 september 2024 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die doorgaat op dinsdag 12 november 2024 om 18.00 uur in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
Agenda:
Het dossier met documentatiestukken betreffende de agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het extranet van Iverlek.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (mevr. Sabine Meyssen) en de plaatsvervangende (mevr. Danielle Gheyskens) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Iverlek tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 12 november 2024 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, mevr. Meyssen en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, mevr. Gheyskens, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek op 12 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging Iverlek ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij IGS Hofheide.
De stad werd uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide die doorgaat op woensdag 20 november 2024 om 20.00 uur in het crematorium Hofheide.
Agenda :
Het decreet lokaal bestuur : artikel 432
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Hofheide
De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiging van de stad voor een ganse legislatuur
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide, op woensdag 20 november 2024 om 20.00 uur worden goedgekeurd.
Mevrouw Anja Verbeek, raadslid, of in voorkomend geval haar plaatsvervanger mevrouw Irène Gybels, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide van 20 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Een kopie van deze beslissing zal via e-mail bezorgd worden aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide".
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 23 september 2024.
De stad werd op 25 september 2024 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van PBE die doorgaat op 28 november 2024 in het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.
Bij deze oproepingsbrief werd een dossier met documentatiestukken gevoegd.
Agenda:
Het energiedecreet van 8 mei 2009
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (dhr. Buttiens Joeri) en de plaatsvervangende (dhr. Jennes Erwin) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PBE tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 28 november 2024 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Joeri Buttiens en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, dhr. Erwin Jennes, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van PBE op 28 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging PBE ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad ontving op 16 oktober 2024 een interpellatie van raadslid Dirix aangaande de actiegroep Diestenaars voor Palestina.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Dirix aangaande de actiegroep Diestenaars voor Palestina.