Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

2024_GR_00166 - 'Heraanleg stationsknoop' - addendum 'Realisatie van het Demerpad' – Goedkeuring wegenis in het kader van de omgevingsaanvraag én Goedkeuring ontwerp, lastvoorwaarden en gunningswijze

gemeenteraad
ma 21/10/2024 - 20:00 Sint-Joriszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Erwin Jennes, voorzitter; Christophe De Graef, burgemeester; Geert Cluckers, eerste schepen; Pascale Vanaudenhove, tweede schepen; Bart Stals, derde schepen; Maurits Vande Reyde, vierde schepen; Rick Brans, vijfde schepen; Monique De Dobbeleer, zesde schepen; Danielle Bosmans Gheyskens; Murat Celik; Irène Gijbels; Lydia Mertens; Mario Versavel; Sabine Meyssen; Anja Verbeek; Marina Lambrechts; Willy Goos; Carina Jankowski; Miet Dirix; Kim Zeelmaekers; Albert Volders; Jos Claes; David Celis; Els Van Attenhoven; Tina Vervloessem, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jos Uyttebroek; Joeri Buttiens; Frederik Boone

Secretaris

Tina Vervloessem, algemeen directeur

Voorzitter

Erwin Jennes, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00166 - 'Heraanleg stationsknoop' - addendum 'Realisatie van het Demerpad' – Goedkeuring wegenis in het kader van de omgevingsaanvraag én Goedkeuring ontwerp, lastvoorwaarden en gunningswijze

Aanwezig

Erwin Jennes, Christophe De Graef, Geert Cluckers, Pascale Vanaudenhove, Bart Stals, Maurits Vande Reyde, Rick Brans, Monique De Dobbeleer, Danielle Bosmans Gheyskens, Murat Celik, Irène Gijbels, Lydia Mertens, Mario Versavel, Sabine Meyssen, Anja Verbeek, Marina Lambrechts, Willy Goos, Carina Jankowski, Miet Dirix, Kim Zeelmaekers, Albert Volders, Jos Claes, David Celis, Els Van Attenhoven, Tina Vervloessem
Stemmen voor 24
Lydia Mertens, Mario Versavel, Irène Gijbels, Monique De Dobbeleer, Rick Brans, Christophe De Graef, Pascale Vanaudenhove, Marina Lambrechts, Danielle Bosmans Gheyskens, Anja Verbeek, Els Van Attenhoven, Geert Cluckers, Murat Celik, Bart Stals, Willy Goos, Carina Jankowski, Miet Dirix, Sabine Meyssen, Maurits Vande Reyde, David Celis, Kim Zeelmaekers, Albert Volders, Jos Claes, Erwin Jennes
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00166 - 'Heraanleg stationsknoop' - addendum 'Realisatie van het Demerpad' – Goedkeuring wegenis in het kader van de omgevingsaanvraag én Goedkeuring ontwerp, lastvoorwaarden en gunningswijze 2024_GR_00166 - 'Heraanleg stationsknoop' - addendum 'Realisatie van het Demerpad' – Goedkeuring wegenis in het kader van de omgevingsaanvraag én Goedkeuring ontwerp, lastvoorwaarden en gunningswijze

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het project voorziet de aanleg van het ‘Demerpad’. Dit is een deel van de fietssnelweg F26 ‘Aarschot-Diest’, meer bepaald het oostelijk segment volgens de door de gemeenteraad van 28 september 2020 goedgekeurde projectnota. Het project geeft mee uitvoering aan de uitgezette krijtlijnen in het Masterplan en het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) voor de herontwikkeling van de stationsomgeving. Het nieuwe fietspad loopt parallel langs de noordelijke Demeroever vanaf het Zwartebeekplein (vanuit de Turnhoutsebaan over de parking) tot aan de Schaluinstraat.

Het voorliggende besluit aan de gemeenteraad omvat twee grote luiken: enerzijds de goedkeuring van de wegenis (incl. rooilijnplan) in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning in uitvoering van het omgevingsvergunningendecreet en –besluit, anderzijds de goedkeuring van het ontwerp, lastvoorwaarden en gunningswijze in functie van de subsidieaanvraag en de aanbesteding van de werken bij het verkrijgen van de omgevingsvergunning.

De stad Diest, college van burgemeester en schepenen, diende voor dit project een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024022714 / OP-2024-52) in bij het Departement Omgeving. Omdat deze aanvraag de aanleg van een gemeenteweg omvat spreekt de gemeenteraad in uitvoering van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein zoals hier het geval (zie bijgevoegd rooilijnplan). Daarbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019. De gemeenteraad kan in haar besluit voorwaarden en lasten verbinden die de bevoegde vergunningverlenende overheid in de eventuele vergunning opneemt. Volgens artikel 47 van het omgevingsvergunningenbesluit neemt de gemeenteraad in functie van zo’n besluit kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Een openbaar onderzoek heeft gelopen van 17 juni 2024 tot en met 16 juli 2024. Er werden in totaal 3 verschillende bezwaarschriften ingediend: 1 bezwaarschrift ondertekend door 3 bezwaarindieners, 1 individueel bezwaarschrift en 1 petitie ondertekend door 80 personen. Het besluit van de gemeenteraad over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg wordt overgemaakt aan de vergunningverlenende overheid, in dit geval het Departement Omgeving, alvorens deze een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunningsaanvraag.

Het doel van het gemeentewegendecreet is om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. De gemeente voert daarbij een beleid tot de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. 

De voorgestelde fietssnelweg ‘Demerpad’ of de realisatie van reeds een deel van de fietssnelweg F26 ‘Aarschot-Diest’ staat hier ten dienste van het algemeen belang in een gemeentegrens overschrijdend perspectief (cfr. de goedgekeurde projectnota Fietssnelweg Demerpad Diest – projectnota Oostelijk segment). Met het voorgestelde plan wordt de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen ruim in acht genomen. Het doel van een fietssnelweg is om fietsverkeer en autoverkeer zo maximaal mogelijk te scheiden, kwaliteitsvolle rechttoe-rechtaan fietsverbindingen te creëren tussen steden, … dit wordt met dit project als onderdeel van een groter geheel gerealiseerd. Interactie met gemotoriseerd verkeer op de Turnhoutsebaan van zowel pendelaars (van en naar de zuidelijk gelegen nog uit te breiden pendelparking), verkeer van het bedrijventerrein Koudijs, bussen komende van en naar de bushalte van De Lijn, bewonersverkeer vanuit de grote stationswijk wordt zo maximaal vermeden. De fietssnelweg loopt voor dit gedeelte langsheen de bestaande waterloop de Demer met aansluiting aan de noordelijk gelegen stationswijk waar een voetpad de fietssnelweg i.f.v. optimale verkeersveiligheid scheidt van het woonproject. Op die manier wordt tegelijk een wandellus gecreëerd voor de woonwijk waarbij het contact met de Demer wordt versterkt en de doorwaadbaarheid van het gebied wordt verhoogd.

Het gaat over een vrijliggend dubbelrichting fietspad met een lengte van ca. 800m, bestaande uit een 4m breed asfaltrijvak (cfr. Vademecum Fietsvoorzieningen en vraag tot subsidiëring) dat wordt ingesloten door 20cm brede betonnen kantstroken, hetgeen de volledige breedte op 4,40m brengt. Aan weerszijden van het fietspad wordt binnen de beperkt beschikbare ruimte een groenzone aangelegd, met een vlakke groenzone onmiddellijk aansluitend bij de verharding. Aan de noordzijde vormt deze een fysieke grens naar de woonontwikkelingen en de bedrijvigheid. Aan de zuidzijde vormt deze groenzone een onderdeel van de groene oevers van de Demer. Het project gaat uit van een optimaal behoud van de bedding van de Demer. Enkel waar het fietspad en het voetpad worden aangelegd moet de bedding van de Demer aangepast worden. De rand van het fietspad dient om veiligheidsreden op 1m van de bovenzijde van de oever te blijven, wat op deze plaatsen de aanpassing van de bedding tot gevolg heeft. Gezien de waterloop hier een getrapte oever heeft, zijn er enkel aanpassingen nodig aan de top van het talud, de watervoerende bedding blijft zo hoofdzakelijk behouden conform de bestaande toestand. De groenzones aan weerszijden van het fietspad (1m brede vlakke grasbermen) dienen als schuwzone. Deze schuwzones vormen een overgang naar de begeleidende groenzones. Het parallel liggend voetpad ter hoogte van de woonwijk heeft een lengte van ca. 450m, een breedte van 1,70m inclusief de betonnen kantstrook en wordt aangelegd in waterpasserende betonklinkers. 

Om dit te kunnen aanleggen moeten er enkel bomen en struikgewas gerooid worden. Het betreft hier voornamelijk struwelen van wilgen, verspreid staande meidoorn, notelaar, es en esdoorn die plaatselijk zijn doorgegroeid als hoogstamboom. Daarvan zijn enkel de 8 wilgen, die zich allemaal in de rechteroever van de Demerloop bevinden, vergunningsplichtig. Een aanvraag Vegetatiewijziging is niet van toepassing. In uitvoering van de Zorgplicht kan gesteld worden dat de bomen die worden gerooid zich allemaal in de oever van de waterloop 1ste cat. Demer bevinden. De bomen zijn hier niet geplant maar hebben zich op een spontane manier ontwikkeld. Indien het beheer dit toelaat, zal de toestand zich op een natuurlijke manier kunnen herstellen. Op deze locaties wil de waterloopbeheerder geen nieuwe aanplant, bijkomend moet er langs het fietspad een schrikzone zonder obstakels voorzien zijn. Vandaar dat er binnen voorliggende vergunningsaanvraag ook geen nieuwe bomen aangeplant zijn langs het fietspad of in de oevers van de waterloop. De grazige oevers die er vandaag aanwezig zijn, zullen zich na de aanlegfase voor het grootste gedeelte op een natuurlijke manier terug kunnen herstellen.

Het voorliggende fietspadsegment zal van verlichting voorzien worden, ook onder de brug van de Citadellaan. De lichtstudie wordt door de netbeheerder in samenspraak met de Stad Diest verder uitgewerkt. De randvoorwaarde voor de inplanting van de armaturen is dat ze ten noorden van de fietssnelweg ingeplant worden zodat deze geen obstakel vormen voor het onderhoud van de Demer. De verlichting zal het fietspad aanstralen vanuit de noordkant en zal zich dus niet rechtstreeks richten naar de woonwijk.

Het nieuwe fietspad op de rechteroever wordt bijkomend via een brug over de Demer verbonden met de linkeroever van de waterloop (dit is in aansluiting met het perceel Afdeling 1, Sectie B, 269G, gekend als de ‘schapenweide’) om ook een verbinding voor langzaam verkeer langs deze zijde met de stadskern mogelijk te maken met daarin voorzieningen zoals de schoolomgevingen. De brug over de Demer sluit aan op het nieuwe fietspad zodat hier in de toekomst geen werken meer moeten worden uitgevoerd. Op de linkeroever wordt nog onderzocht hoe en waar de fietsverbinding in de richting van de Nijverheidslaan wordt aangelegd. De brug zal dus tijdelijk bij aanleg nog niet in gebruik genomen worden. De brug over de Demer heeft een breedte van 5.1m met een vrije doorgang van 4.6m breed zodat er ruimte is voor voetgangers en fietsers. De brug wordt als boogbrug aangelegd om zeker voldoende doorstromingscapaciteit op de Demer te behouden, dit is een eis uit een voorafgaand overleg met de waterloopbeheerder.

De bestaande parking ‘Zwartebeekplein’ blijft voorlopig behouden. Enkel in de zone aansluitend bij de Turnhoutsebaan worden 3 parkeerplaatsen opgeheven zodat er voldoende ruimte is voor de ontsluiting van de parking en de vrije doorgang van het fietspad. Het fietspad wordt hier op de bestaande verharding voorlopig aangeduid via een 4m brede rode slemlaag. Deze inrichting wordt momenteel gezien al een tijdelijke maatregel in afwachting van een herinrichting van het plein waarbij dit deel van het fietspad dan geïntegreerd kan worden. Het woonwagenpark werd intussen ontruimd.

De aanleg van de fietsbrug, van het fietspad en het parallel lopend voetpad, met de begeleidende groene bermen, inclusief de reliëfwijzigingen die nodig zijn om de infrastructuren in de omgeving te integreren, zijn werken die in overeenstemming zijn met de bepalingen van de overdrukzones (artikel 15) ‘Structurerend stedelijk groenelement Demervallei’ en (artikel 16) ‘Indicatieve openbare wegenis’ uit het hier geldende Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) Herziening Stationsomgeving Diest van 13 december 2013 (m.u.v. van de gemotiveerd gevraagde afwijkingen in de toegevoegde verantwoordingsnota bij de omgevingsvergunningsaanvraag). Het project geeft daarbij ook mee uitvoering aan de principes en ruimtelijke randvoorwaarden opgenomen in het goedgekeurde strategische masterplan voor de stationsomgeving (deputatie Vlaams-Brabant dd. 21 februari 2008, gemeenteraad dd. 22 juni 2009). De aanleg kadert eveneens in de uitvoering van de goedgekeurde raamovereenkomst voor de herontwikkeling van de stationsbuurt (gemeenteraad 22 juni 2009) en haar addendum (gemeenteraad 17 december 2018).

Het fietspad zal door de stad Diest onderhouden en beheerd worden. Er is dan ook een rooilijnplan opgemaakt dat het domein afbakent waar de stad het onderhoud op zich zal nemen en dat aangeeft wel deel in het openbaar domein zal ingelijfd worden. Dit rooilijnplan werd toegevoegd aan de aanvraag en was onderdeel van het openbaar onderzoek. Het fietspad langs de Demer blijft nagenoeg overal buiten de bebouwde kavels, er is enkel een overlapping met een bedrijfskavel. Hiervoor werden de nodige stappen ondernomen. Over de afbakening van de rooilijn werden geen bezwaren of opmerkingen ontvangen. 

Dit oostelijk segment wil een veilig alternatief bieden voor de fietsverplaatsing van en naar het station. Er is een aansluiting op het bestaande wegennet. Bovenstaande standpunten leiden er toe dat er geen aanpassingen aan het voorgestelde ontwerpplan wegenis en rooilijnplan worden gesuggereerd. 

In het kader van de opdracht werd een bestek en raming opgesteld door de ontwerper Tractebel Engineering NV, Ilgatlaan 23 in 3500 Hasselt. Deze zijn als bijlage bij deze notule gevoegd.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.890.130,40 excl. BTW of € 2.287.057,78 incl. BTW:

  • Subsidieerbaar provincie Vlaams-Brabant € 730.493,83 excl. BTW of € 883.897,53 incl. BTW.
  • Subsidieerbaar Vlaams Gewest € 520.493,83 excl. BTW of € 629.797,53 incl. BTW.
  • 10% projectsubsidie via de dienst Ruimtelijke Planning van de provincie Vlaams-Brabant € 52.500,00 excl. BTW of € 63.525,00 incl. BTW.
  • Aandeel stad Diest € 324.142,75 excl. BTW of € 392.212,73 incl. BTW.
  • Nog onbepaald aandeel (eventueel via MOW of EFRO, nog verder te onderzoeken) € 262.500,00 excl. BTW of € 317.625,00 incl. BTW (dit heeft betrekking op 50% van de kosten voor de eigenlijke brugconstructie over de Demer).

Eventuele subsidies voor dit project kaderen binnen het Fietsfonds (fietssnelwegen en overige routes op het BFF). Voor fietssnelwegen is hier een bijdrage van 50% van de provincie en 50% van het Vlaams Gewest. Voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug (de constructie) is er 40% subsidieerbaar door de provincie Vlaams-Brabant via een nominatieve subsidie en 10% projectsubsidie vanuit de dienst Ruimtelijke Planning van de provincie Vlaams-Brabant. Dit betekent dat de financiering van 50% van de eigenlijke brugconstructie (€ 317.625,00 incl. BTW) nog niet helemaal duidelijk is. Om die reden werd in het bijgevoegde bijzonder bestek een voorwaardelijk deel opgenomen met aparte uitvoeringstermijn en apart aanvangsbevel met betrekking tot de fietsbrug, zodoende dat de bestelling van dit deel van de opdracht pas zal gebeuren indien de nodige subsidies of financiering werd bekomen.   

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Juridische grond

Het besluit van de gemeenteraad van 22 juni 2009 over de goedkeuring van het eindrapport Strategisch Masterplan 'Stationsomgeving Diest' en goedkeuring van de 'raamovereenkomst voor de herontwikkeling van de stationsomgeving Diest' tussen het Vlaams Gewest, de NMBS-Holding, De Lijn, de provincie Vlaams-Brabant, de stad Diest, Toerisme Vlaanderen, Interleuven en de VMM

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 juni 2012 over de goedkeuring van de gunning van de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop, Wegen- en Rioleringswerken ” aan Tractebel Technum NV, Ilgatlaan 23 te 3500 Hasselt

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

Het ministerieel besluit van 13 december 2013 over de goedkeuring van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Herziening Stationsomgeving Diest'

Decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning

Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar bijlagen

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36

Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2017 over de goedkeuring van de bijzondere overeenkomst over de ontwerpstudie en realisatie van het Demerpad (stationsomgeving)

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen

Het besluit van de gemeenteraad van 27 november 2017 over de goedkeuring van het addendum "Realisatie van het Demerpad" bij de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop, Wegen- en Rioleringswerken"

Het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019

Het besluit van de gemeenteraad van 28 september 2020 over de goedkeuring van de projectnota “Realisatie van het Demerpad”

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 november 2020 over de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop" - addendum "Realisatie van het Demerpad" - Goedkeuring verrekening omgevingsvergunning en sloopopvolgingsplan (SOP)

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 over de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop" - addendum "Realisatie van het Demerpad" - Goedkeuring offertes archeologienota, geotechnisch onderzoek en sloopopvolgingsplan

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 december 2023 over de studieopdracht "Heraanleg Stationsknoop" - addendum "Realisatie van het Demerpad" - Goedkeuring offertes bijkomend onderzoek asbest en sloopopvolgingsplan

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59267de71f60167dffaa63409e3

Adviezen

Financieel directeur Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis dat er in totaal 3 verschillende bezwaarschriften werden ingediend. Deze bezwaarschriften geven geen aanleiding tot aanpassingen aan de voorgestelde ontwerpplannen wegenis of rooilijnplan.

Artikel 2

Het bijgevoegde rooilijnplan zoals gevoegd bij de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024022714 (gemeentelijk nummer OP-2024-52) wordt goedgekeurd.

Artikel 3

Het ontwerp, ontwerpplannen wegenis, bestek en de raming voor de opdracht 'Heraanleg Stationsknoop' - addendum 'Realisatie van het Demerpad', opgesteld door de ontwerper Tractebel Engineering NV, Ilgatlaan 23 in 3500 Hasselt worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.890.130,40 excl. BTW of € 2.287.057,78 incl. BTW.

Artikel 4

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 5

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.