Raadslid Mertens (N-VA): we keuren goed, maar betreuren dat deel van budget gaat naar zaken die politiek getint zijn zoals 11 11 11
Raadslid Boone (N-VA): we zijn van mening dat we als lokaal bestuur ook lokale initiatieven moeten steunen, deze opmerking nog graag toevoegen.
De DROS heeft bij de verdeling van het voorziene krediet in het budget 2024 de regel zoals voorgaande jaren toegepast:
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2013 betreffende het reglement van 17 december 2007 over de verdeelsleutel voor de besteding van toelagen aan projecten in het kader van ontwikkelingssamenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2013 over de goedkeuring van de statuten van de Diestse raad voor ontwikkelingssamenwerking.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2024 over de kennisname van het verslag van DROS van 15 mei 2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met het toekennen van de volgende bedragen voor de respectievelijke projecten:
Projecten 2024 (werkgroep)
Totaal subsidies 2024: 60.000 € |
11-11-11 10 % |
6.000 |
Noodfonds 10 % |
6.000 | |
Lokaal 20% |
12.000 | |
Structurele projecten 30% |
18.000 | |
Lange termijnprojecten 30% |
18.000 |
Stucturele projecten en projecten met Diestenaars | 18 000 |
Karma bouwkamp Zimbabwe | 1 300 |
Las Rebeldas Chili | 700 |
Miracema Brazilië | 1 500 |
Marodi Somalië | 3 500 |
Annick for Kenya | 4 000 |
Vrienden van Senegal | 4 500 |
Mensenrechten Chili | 500 |
Orper Kinshasa | 2 000 |
Lange Termijn projecten met Diestenaars | 18 000 |
Kerakachar India | 3 000 |
Bandundu Telema Congo | 500 |
Mama Lufuma Congo | 1 500 |
Idiofa Congo | 500 |
Sarmila Nepal | 1 500 |
Moeders voor Vrede Afghanistan | 1 500 |
Rikolto Tanzania | 2 500 |
Marleen Renders Guatemala | 1 500 |
Kin Foot Kiwa Kinshasa | 500 |
Brazilië Assesoar | 2 000 |
Broederlijk Delen Oeganda | 2 000 |
Geert Camps India | 1 000 |
Lokale projecten | 12 000 |
Educatieve activiteiten DROS | 1 000 |
Diest fair trade gemeente | 1 000 |
Wervel | 2 000 |
Marodi Huiswerkbegeleiding | 1 500 |
Afrika Filmfestival Diest | 750 |
Afrika Filmfestival Leuven | 750 |
Ofxam Wereldwinkel Diest | 4 000 |
LETS Diest | 1 000 |
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
De omzendbrief BaO/2002/1 van 8 februari 2022 betreffende de informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement
Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse onderwijsraad
Het besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 over de goedkeuring van het schoolreglement voor de gemeentelijke basisscholen Diest (opheffing raadsbesluit dd. 22 juni 2015)
Het verslag van de schoolraad van 28 mei 2024
Het bestaande schoolreglement vastgesteld door de gemeenteraad van 19 juni 2023, wordt opgeheven.
Het schoolreglement dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd voor de gemeentelijke basisscholen Diest met ingang van 1 september 2024.
De meer specifieke regels en afspraken worden opgenomen in de infobrochure (in bijlage).
Jaarrekening 2023
Naar aanleiding van de samenwerkingsovereenkomst tussen GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest en stad Diest, legt GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest de jaarrekening 2023 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Voorgenoemde samenwerkingsovereenkomst stelt dat GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest (hierna GEVA-VZW genoemd), voor zover dit past binnen de uitvoering van haar taken, eigen inkomsten kan verwerven en herinvesteren in haar werking.
De jaarrekening is opgesplitst per ontmoetingscentrum (OC Scafnis, OC 't Molenhuis, OC De Ketel, OC SOK en OC De Schuur) en is in bijlage te raadplegen. Gezien deze cijfers rechtstreeks uit het boekhoudkundig systeem komen, worden deze als correct beschouwd en op 20 augustus 2024 door de AV van GEVA-VZW unaniem goedgekeurd.
De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest door de gemeenteraad op 27 maart 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; artikelen 245 tot en met 247
AV 20 augustus 2024
De gemeenteraad gaat akkoord met de jaarrekening van GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest voor het boekjaar 2023.
De Sint-Sebastiaansgilde wenst over te gaan tot de schenking van een antiek koffieservies van de gilde, bestaande uit 4 tassen met ondertassen, een suikerpot en melkkan en een koffiekan. Het servies is gemaakt uit wit geglazuurd aardewerk met groene rand. Elk stuk draagt het opschrift ‘Saint-Sebastien’. Het wordt gedateerd ca. 1900.
Stadsmuseum De Hofstadt adviseert de aanvaarding van deze schenking positief. Het museum heeft slechts een beperkte verzameling keramiek en dergelijke gildeserviezen zijn zeldzaam.
Het nieuw burgerlijk wetboek van 19 januari 2022, art. 4.158 - 4.177
De gemeenteraad keurt de schenking van een koffieservies van de Sint-Sebastiaansgilde goed.
Het stadsarchief heeft volgend voorstel tot schenking ontvangen:
Mevr. Sabine Meyssen schenkt een portretfoto van Frans Neyskens, voormalig politiecommissaris van Diest, aan het stadsarchief. Ze vraagt dat de foto bij de gedenkplaat van Frans Neyskens wordt gehangen (in het atrium van het stadhuis).
Het stadsarchief geeft een positief advies over de goedkeuring van de schenking.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de aanvaarding van de eerder vernoemde schenking goed.
Het stadsarchief heeft in 2023 de bibliotheekcollectie getrieerd op basis van het collectieprofiel. Collectie-items die geen meerwaarde zijn voor de collectie van het stadsarchief, werden aangeduid om te herbestemmen, waaronder enkele periodieken. Andere collectiebeherende instellingen werden gecontacteerd om deze collectie-items te herbestemmen.
Erfgoedcentrum Liberas (Gent) heeft positief gereageerd en wil enkele periodieken opnemen in haar collectie, meer bepaald:
- jaargang 1929 van de periodiek l'Illustration
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Het Burgerlijk Wetboek van 19 januari 2022, boek IV "Nalatenschappen, schenkingen en testamenten'", art.4-158-4.177
De gemeenteraad keurt de herbestemming van de periodieken/kranten aan erfgoedcentrum Liberas goed.
Op de gemeenteraad van 27 mei 2024 werd de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan Citadel goedgekeurd.
Door de herontwikkeling van de Citadelsite en met het oog op de toekomstige projecten en de nood aan adressen op de site is het aangewezen om een nieuwe straatnaam te creëren ipv "Citadel z/n Leuvensestraat". We spreken hier over het gedeelte vertrekkende vanuit de Leuvensestraat tot bovenaan.
Het gedeelte vertrekkende aan de Allerheiligenkapel tot boven op de Allerheiligenberg (tot bovenkant trap en zigzagweg) zou tot de "Allerheiligenberg" behoren.
De optie om in een latere fase (na overdracht openbaar domein) het "Paradeplein" te benoemen wordt opengelaten.
De Citadel huisvestte in het verleden het 1ste bataljon parachutisten. Daarom wordt geopteerd om een sprekende naam te geven aan dit nieuwe stadsdeel, verwijzend naar de oprichter van de Belgische SAS Parachutisten, kolonel Edouard "Eddy" Blondeel wie steeds een nauwe verbondenheid heeft gehad met het 1ste bataljon para te Diest.
In het verleden ontving de stad reeds een schrijven van KTSA vzw om een straat te vernoemen naar kolonel Blondeel.
Er wordt gekozen voor de naam Kolonel Blondeellaan.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 juni 2016 over de vraag van KTSA vzw tot toekenning straatnaam op de citadelsite
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023 over de goedkeuring aanvragen omgevingsvergunningen (OP-2022-181)
Het besluit van de gemeenteraad van 27 mei 2024 over de definitieve vaststelling ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan Citadel
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 augustus 2024 over de goedkeuring van de voorlopige vaststelling van de nieuwe straatnaam
De gemeenteraad keurt de voorlopige vaststelling van de naam "Kolonel Blondeellaan" op de Citadelsite goed.
Dit dossier wordt voorgelegd aan de cultuurraad.
Er wordt onmiddellijk een openbaar onderzoek ingesteld.
In het kader van de opdracht “Fase 1 Bouwkundige restauratie en afwerking - Deel 1 Materiaal-technische onderzoeken in functie van de restauratie” werd een bestek met nr. ERF-24-09 / NJ2024D03 opgesteld door Vastgoed en Bouwprojecten, in samenspraak met het aangestelde studiebureau Team van Meer / De Gouden Liniaal Architecten / BEC. De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 48.363,00 excl. btw of € 58.519,23 incl. 21% btw. Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij ERF - Erfgoedstichting Vlaams-Brabant optreedt in naam van Stad Diest bij de gunning van de opdracht.
Het college van burgemeester en schepenen van 25 maart 2024 keurde de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, goed.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 7 mei 2024 om 11.00 uur te bereiken. De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 4 september 2024. Een verlenging van de verbintenistermijn wordt nog aan de kandidaat gevraagd.
De procedure wordt gevoerd in opeenvolgende fases waarbij het aantal te onderhandelen offertes geleidelijk aan verminderd wordt.
Initiële offertes
Er werd 1 offerte ontvangen van PATRIMOON BV, Winkelomseheide 223A te 2440 Geel (€ 100.518,76 excl. btw of € 121.627,70 incl. 21% btw). Wegens de overschrijding van het ramingsbedrag werd PATRIMOON BV uitgenodigd om een verbeterde offerte in te dienen voor de volgende onderhandelingsfase.
Finale onderhandelingsfase
PATRIMOON BV, Winkelomseheide 223A te 2440 Geel diende een aangepaste offerte in (€ 87.112,13 excl. btw of € 105.405,68 incl. 21% btw).
Het verslag van nazicht van de offertes (inclusief een samenvatting van de onderhandelingsfases) werd opgesteld door het aangestelde studiebureau Team van Meer / De Gouden Liniaal Architecten / BEC op 17 juni 2024. Er wordt voorgesteld om deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde PATRIMOON BV, Winkelomseheide 223A te 2440 Geel tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 87.112,13 excl. btw of € 105.405,68 incl. 21% btw.
Ondanks de overschrijding van het ramingsbedrag zijn de werken alsnog absoluut noodzakelijk voor de voortgang van het project van de Citadel. Deze vooronderzoeken gaan ons immers onontbeerlijke informatie opleveren voor de finalisatie van het ontwerpproces van zowel Fase 1, alsook de verdere ontwikkeling van de site.
Bij het vaststellen van de voorwaarden en de wijze van gunnen kan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen bepalen dat indien een opdracht van aanneming van werken, leveringen of diensten waarvoor de raming paste binnen het voorziene drempelbedrag, zijnde € 50.000,00 excl. btw, bij raadpleging van de mededinging het voorziene budget blijkt te overschrijden, de opdracht kan toegewezen worden mits het college van burgemeester en schepenen beslist de noodzakelijke verhoging van de betrokken gunning ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Voor deze opdracht zal ERF een onderzoekspremie aanvragen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed. De premie bedraagt 80% van de kostprijs excl. btw, met een maximaal betoelaagbaar bedrag van 25.000,00 €. Concreet zal voor deze opdracht dus 20.000,00 € premie worden gegeven door het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Het bestek met nr. ERF-24-09 / NJ2024D03 en de raming voor de opdracht “Fase 1 Bouwkundige restauratie en afwerking - Deel 1 Materiaal-technische onderzoeken in functie van de restauratie”, opgesteld door Vastgoed en Bouwprojecten, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 48.363,00 excl. btw of € 58.519,23 incl. 21% btw. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij ERF - Erfgoedstichting Vlaams-Brabant optreedt in naam van Stad Diest bij de gunning van de opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 17 juni 2024, opgesteld door het aangestelde studiebureau Team van Meer / De Gouden Liniaal Architecten / BEC. Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Deze opdracht wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde PATRIMOON BV, Winkelomseheide 223A te 2440 Geel tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 87.112,13 excl. btw of € 105.405,68 incl. 21% btw. De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. ERF-24-09 / NJ2024D03.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode MJP001677 waarop een bedrag van €105.405,68 wordt vastgelegd.
In het kader van de opdracht “Branddetectie - Citadel Diest Tijdelijke invulling” werd een bestek met nr. NJ2024W08 opgesteld door de Dienst Vastgoed & Bouwprojecten in samenspraak met het aangestelde studiebureau BEC Ingenieurs.De werken kaderen in de brandveiligheid van de delen van de Citadel die een tijdelijke invulling zullen krijgen, in concreto Blok III, IV en V.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 69.890,00 excl. btw of € 84.566,90 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. NJ2024W08 en de raming voor de opdracht “Branddetectie - Citadel Diest Tijdelijke invulling”, opgesteld door de Dienst Vastgoed & Bouwprojecten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 69.890,00 excl. btw of € 84.566,90 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 en 2025, op budgetcode MJP002349.
In het kader van de rioleringswerken en de aanleg van de fietspaden volgens het project DST3056 - Papenbroekstraat dienen er enkele grondverwervingen te gebeuren. Aquafin heeft op 26 mei 2023 het schattingsverslag van landmeterskantoor Pieters bvba ontvangen. De onderhandelingen voor inname 16 zijn ondertussen afgerond.
Het gaat om het perceel gelegen te Diest, 2de afdeling, Webbekom, sectie C, nr. 3/T met een oppervlakte van 1424 m² (plan in bijlage) inname 16.
Achtergrond info:
Het project 08409/07-DST3056 “Papenbroekstraat (B217167B)” werd door de VMM opgenomen in het investeringsprogramma B217167 en gedefinieerd bij de opmaak van het RMP 2012 – 2016. Dit project is gelegen binnen het Demerbekken en in het zuiveringsgebied Diest. Het doel van dit project is de aanleg van fietspaden en het afvalwater van de Papenbroekstraat via gescheiden riolering af te voeren. Het hemelwater wordt afgevoerd naar de Leugebeek (1e categorie, beheerder VMM Hasselt) ten noorden van de Papenbroekstraat via een RWA stelsel die deels via grachten met drempels buffert/afvoert naar de waterloop en deels naar een bufferbekken t.h.v. de Tiensebaan afvoert waarbij het bufferbekken op de Leugebeek (1e categorie) aansluit met een overstort met wervelventiel voor vertraagde afvoer. Het afvalwater wordt met een nieuwe gravitaire leiding aangesloten op de bestaande riolering in de Papenbroekstraat t.h.v. de kruising met de Leugebeek en voert zo af naar de RWZI van Diest.
Financieel:
Volgende voorwaarden worden opgenomen in de verkoopbelofte:
De dienst Vastgoed en bouwprojecten vraag de definitieve goedkeuring voor de aankoop van een perceel gelegen te Diest, 2de afdeling, Webbekom, sectie C, nr. 3/T met een oppervlakte van 1424 m² aan een totaalbedrag van € 8.904,42 (inname 16).
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt aangesteld om de akte te verlijden.
-Boek III goederenrecht van het burgerlijk wetboek
-Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 juli 2023 betreffende de principiële goedkeuring tot aankoop van een perceel gelegen te Diest, 2de afdeling, sectie C, nr. 3/T in het kader van rioleringswerken en aanleg van fietspaden in de Papenbroekstraat.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de aankoop van een perceel gelegen te Diest, 2de afdeling, Webbekom, sectie C, nr. 3/T met een oppervlakte van 1424 m² aan een totaalbedrag van € 8.904,42 (inname 16).
De ontwerpakte zal nog ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad
De aktekosten zijn ten laste van de Stad Diest.
Alle innames kaderen in het openbaar nut.
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt in dit dossier aangesteld.
Voor de opvang van zwerfkatten, staat de De Demerkat VZW in voor stad Diest (intussen vangen zij ook konijntjes op). De Demerkat heeft nog een contract dat geldig is tot eind 2024 en bezorgde het jaarverslag van 2023.
Het contract voor 2025 moet worden afgesloten. Naar analogie met de contracten met vzw De Dierenvrienden (het dierenasiel in Sint-Truiden) en Forrest & Friends vzw, wordt hierbij de aanpassing doorgevoerd dat het een contract van onbepaalde duur is, met een mogelijkheid van opzeg van beide partijen met een termijn van 3 maanden:
De goedkeuring van de gemeenteraad op 28 april 2014 met betrekking tot een samenwerkingsovereenkomst met Noodopvang Demerkat voor de uitvoering op het terrein van het zgn. zwerfkattenproject van de stad.
De beslissing van de gemeenteraad op 28 november 2016 tot verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met de feitelijke vereniging Noodopvang Demerkat m.b.t. het zwerfkattenproject.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2019 om de samenwerkingsovereenkomst met de Noodopvang Demerkat VZW m.b.t. het zwerfkattenproject Diest te verlengen.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2022 om de vergoeding voor de Noodopvang Demerkat VZW te verhogen.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 augustus 2023 over de goedkeuring verlenging samenwerkingsovereenkomst en betaalbaarstelling forfaitaire vergoeding Noodopvang Demerkat 2023
De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor onbepaalde duur met Noodopvang de Demerkat goed met een opzegmogelijkheid voor beide partijen (mits een vooropzeg van 3 maanden voor iedere jaarlijkse vervaldag).
De huidige samenwerkingsovereenkomst milieuzorg op school liep af op 31 augustus 2024. Gezien het goede verloop van de voorbije jaren, willen we graag blijven inzetten op milieuzorg op school. Het is immers belangrijk om schoolgaande kinderen en jeugd te blijven sensibiliseren rond thema's zoals milieu, natuur en klimaat. Scholen zijn een belangrijke partner bij de uitvoering van acties uit het klimaatactieplan 2030 van stad Diest.
Dit project wordt aangeboden aan alle basisscholen en secundaire scholen van de stad Diest om hen te stimuleren actief te werken rond MOS duurzame scholen, straffe scholen.
Ook de provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen blijft scholen stimuleren en ondersteunen om te werken rond milieuzorg en natuur op school.
Gemeenteraadsbeslissing van 17 juni 2019 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst milieuzorg op school 2019-2024
De samenwerkingsovereenkomst MOS - duurzame scholen, straffe scholen 2024-2025 wordt goedgekeurd.
Het project wordt aangeboden aan alle basisscholen en secundaire scholen van de stad Diest.
Na positieve evaluatie wordt aan de deelnemende scholen een financiële vergoeding uitgekeerd, zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst.
De Dienst Milieu en Groen van de stad Diest diende een aanvraag in bij Mooimakers voor een coachingstraject rond zwerfvuil en sluikstorten. Met coachingtrajecten wil Mooimakers steden en gemeenten helpen een efficiënt zwerfvuil- en sluikstortbeleid uit te bouwen en te implementeren. Deze kandidatuur werd goedgekeurd en het traject werd opgestart.
Een coachingtraject duurt 3 jaar en introduceert enkele beproefde maatregelen rond zwerfvuil en sluikstorten in een lokaal bestuur, zoals bv. een vuilnisbakkenplan of de aanpak van probleemlocaties. Daarnaast is er ook ruimte om te werken rond een aantal thema’s over zwerfvuil en sluikstorten die het lokaal bestuur naar voor schuift. Mooimakers voorziet de nodige financiële middelen om nieuwe projecten, extra inspanningen en een deel van de bijkomende personeelskosten op te vangen. Via het coachingtraject wordt er ook voldaan aan alle nodige vereisten van het nieuwe lokaal materialenplan.
Meer uitgebreide info op https://mooimakers.be/partner/coachingtrajecten/inhoud
Indien onze aanvraag wordt goedgekeurd, kan de stad Diest een subsidie ontvangen van max. € 30.000. Enkel de meerkosten die een rechtstreeks gevolg zijn van het coachingtraject kunnen worden vergoed. Kosten voor het reguliere veeg- en zwerfvuilbeleid van het lokale bestuur komen niet in aanmerking.
Het actieplan met een tijdspad wordt nu voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad en dient meegenomen te worden in het meerjarenplan 2025-2030.
Het inventariseren van de vuilbakken is reeds in opstart bij de bevoegde dienst.
In bijlage zitten volgende documenten inzake het actieplan 2024-2027:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 maart 2024 over de "Kennisname van kandidatuur coachingstraject Mooimakers"
gunstig advies mits ingeschreven in AMJP (= budgetneutraal)
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde actieplan van Mooimakers.
Er werd door West Architectuur in opdracht van de Stad Diest bij het college van burgemeester en schepenen een aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024036341 (dossiernummer gemeente OP-2024-79) ingediend voor het afbreken van het bestaande ontmoetingscentrum SOK in Deurne, het bouwen en exploiteren van een nieuw ontmoetingscentrum op een gewijzigde plaats, met exploitatie van een warmtepomp, de aanleg van een nieuwe parking, de aanleg van voetbalvelden en de wijziging van voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen.
De officiële voetweg nr. 39 met een breedte van 1,60m loopt over het recreatieve terrein, ten noorden van de bestaande SOK, van west naar oost tussen de Hasseltsebaan (in het westen) en de Hoevestraat (in het oosten). Het nieuwe gebouw voor het SOK recreatiecentrum wordt, omwille van de vernieuwing van het terrein, voorzien op de officiële voetweg nr. 39, vandaar dat een verlegging van de officiële voetweg (sentier 39) volgens de Atlas der Buurtwegen zich opdringt.
De voetweg is in huidige toestand volgens het toegevoegde rooilijnplan gelegen op de kadastrale percelen Diest, Afdeling 6, Sectie B, 217H, 216Z, 215X en 213E. In de nieuwe, gewijzigde, toestand wordt de voetweg voorzien op de kadastrale percelen Diest, Afdeling 6, Sectie B, 215/02T5, 215X, 213E en 215S. De nieuwe gewijzigde ligging van de voetweg volgt uit de voorziene inplanting van het nieuwe gemeenschapsgebouw met nieuwe aanliggende parking. Gelijktijdig wordt de ligging van de voetweg over de 2 tuinzones van 2 woningen langs de Hasseltsebaan ook gewijzigd zodat de nieuwe officiële voetweg volledig loopt over het publieke toegankelijke recreatieve terrein in de kern van Deurne en niet meer over private tuinzones. De voorgestelde herlegde voetweg blijft in het oosten aansluiten op de gemeenteweg Hoevestraat en in het westen op de gewestweg Hasseltsebaan, weliswaar op gewijzigde locaties.
Het gemeentewegendecreet voorziet de integratie van de gemeenteraadsbeslissing over - in dit geval - het gedeeltelijk verleggen van de voetweg in het kader van een omgevingsproject in de procedure van de omgevingsvergunning. Artikel 12 §2 van het Gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, hier het herbouwen van een ontmoetingscentrum en bijhorende gewijzigde omgevingsaanleg. Dit betekent dat de procedureregels van het Omgevingsvergunningsdecreet spelen, waarbij deze aanvraag valt onder de 'gewone procedure’. Aan de omgevingsaanvraag is een wijzigings(opmetings)plan met aanduiding van de rooilijn waarop de nieuwe ligging wordt aangeduid gevoegd. De huidige voetweg nr. 39, vertrekkend vanuit de Hasseltsebaan (tussen nrs. 53 en 57) heeft hier volgens de Atlas der Buurtwegen een breedte van 1,60m. De gewijzigde voetweg krijgt een officiële breedte van 1,50m. Het ontwerp rooilijnplan werd samen met de omgevingsaanvraag onderworpen aan een openbaar onderzoek. Dit openbaar onderzoek heeft gelopen van 30 juni 2024 tot en met 29 juli 2024.
Het nieuwe tracé van de voetweg met een breedte van 1,50m biedt ontsluiting voor zachte weggebruikers over het recreatieve terrein tussen de Hasseltsebaan en de Hoevestraat van en naar het nieuwe ontmoetingscentrum. De voetweg wordt in de aanvraag niet overgedragen in het openbaar domein maar behoudt het statuut van een voetweg volgens de Atlas der Buurtwegen. Binnen de procedure tot omgevingsvergunning werd, omwille van de aansluiting aan de gewestweg Hasseltsebaan, ook advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij formuleerden op 27 juni 2024 een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden hebben geen betrekking op het verleggen van de voetweg, het betreft enkel de algemene aandachtspunten met betrekking tot de ligging langs een gewestweg die te allen tijde moeten gerespecteerd worden.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen vóór de bevoegde vergunningverlenende overheid, in deze het college van burgemeester en schepenen, een beslissing neemt over de omgevingsaanvraag. Volgens artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit neemt de gemeenteraad hierbij ook kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Er werd één bezwaar of opmerking ingediend. De gemeenteraad spreekt zich daarbij enkel uit over de 'zaak van de wegen', zijnde het gedeeltelijk verleggen van de voetweg, meer bepaald haar ligging, breedte en uitrusting (en eventuele opname in het openbaar domein, hetgeen hier niet gevraagd wordt). Het college van burgemeester en schepenen oordeelt pas nadien in het kader van goede ruimtelijke ordening zoals opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (artikel. 4.3.1), op voorstel van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, over de gehele aanvraag.
Het schepencollege vraagt bijgevolg, alvorens zij een beslissing kan nemen over de omgevingsaanvraag (met een uiterste beslissingsdatum op 2 december 2024), aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, zijnde louter het gedeeltelijk verleggen (wijziging) van de voetweg nr. 39. Het ingediende bezwaar omvat geen bezwaar inzake de ligging, de breedte of de uitrusting van de gewijzigde voetweg. Er worden wel opmerkingen geformuleerd over de nieuwe verbinding voor langzaam verkeer tussen het recreatieterrein en de Langestraat in het noorden. Dit is een interne verbinding, zoals meerdere paden aanwezig binnen het recreatiedomein, niet bedoeld om over te dragen in het openbaar domein, hiervoor is geen rooilijnplan opgemaakt. De behandeling van het bezwaar is dan ook onderdeel van de ruimtelijke beoordeling over de gehele omgevingsaanvraag.
De aanvraag, zijnde het gedeeltelijk verleggen van de voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen, is niet in strijd met de doelstellingen en principes opgenomen in het gemeentewegendecreet zijnde werken aan een veilig wegennet op lokaal niveau en aan de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen. De voetweg nr. 39 wordt gedeeltelijk verlegd en behoudt haar aansluiting op het omliggende aanwezige trage netwerk.
Op 28 november 2022 stelde de gemeenteraad een 'beleidskader trage wegen' definitief vast en keurde het actieplan voor de trage wegen in Diest goed. In dit actieplan wordt voorgesteld om de voetweg nr. 39 (weergegeven als nr. 1399) te verplaatsen (tracé te verleggen), dit omdat het tracé meerdere individuele woonkavels (tuinen) en de huidige projectsite doorkruist (niet in overeenstemming met de ontworpen toestand). De timing die daarvoor voorgesteld wordt is 2021 - 2025. In functie van de gevraagde herbouw van het ontmoetingscentrum en de omgevingsaanleg wordt dit tracé voorzien van een aangepaste ligging in aansluiting met het ontworpen ontmoetingscentrum met nieuwe omgevingsaanleg.
Het decreet van 5 april 1995 over de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en haar uitvoeringsbesluiten
Het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar bijlagen
Het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
Het besluit van de gemeenteraad van 28 november 2022 over de definitieve vaststelling van het beleidskader trage wegen en goedkeuring van het actieplan
De gemeenteraad neemt kennis dat er één opmerking of bezwaar werd ontvangen tijdens het openbaar onderzoek. Dit bezwaar heeft geen betrekking op de ligging, breedte of de uitrusting van de gedeeltelijk te herleggen voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde gedeeltelijke verlegging (wijziging) van de voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen, zoals dit staat aangeduid op het bijgevoegde ‘rooilijnplan' met rooilijnaanduiding opgemaakt door het Landmetersbureau Intertopo bv met datum 4 april 2024. Er is geen overdracht van het herlegde deel naar het openbaar domein. De ontworpen weg sluit planmatig voor langzaam verkeer nog steeds aan op het bestaande wegennet.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst HVAC en sanitair”, en de lastvoorwaarden werden reeds goedgekeurd door de gemeenteraad op de zitting van 17 juni 2024.
Door recente en geplande wijzigingen aan de technieken in de gebouwen verschilt echter de huidige situatie met de situatie die geschetst is in het bestek. Daarom dient het bestek aangepast te worden.
Volgende elementen werden gewijzigd:
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het besluit van de gemeenteraad van 17 juni 2024 over de raamovereenkomst HVAC en sanitair - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Ref.: FB/2024/003
Het aangepast bestek met nr. FB/2024/003 voor de opdracht “Raamovereenkomst HVAC en sanitair”, opgesteld door de dienst Facilitair Beheer wordt goedgekeurd.
De huidige opdracht "Schoonmaak door derden van de Gemeentelijke Basisschool Molenstede en de Gemeentelijke Basisschool Schaffen-Deurne 2021-2023' liep af op 31 december 2023. In december 2023 werd beslist om toe te treden tot de multilaterale raamovereenkomst van de aankoopcentrale Creat zodat de financiële dienst geen eigen overheidsopdracht diende uit te werken hiervoor, overeenkomstig de wetgeving Overheidsopdrachten.
De doorlooptijd van deze opdracht bij Creat bleek langer te duren dan verwacht waardoor het schepencollege beslist heeft de opdracht 2 maal te verlengen tot eind december 2024 zodat de schoonmaak kon gegarandeerd blijven door de huidige leverancier.
Begin augustus 2024 liet de aankoopcentrale Creat per email weten dat ze ons niet konden garanderen wanneer de toetreding rond zou zijn. Er is onmiddellijk een nieuwe marktverkenning gestart op zoek naar een andere aankoopcentrale die schoonmaakprestaties aanbiedt zodat vanaf januari 2025 daar kan op ingetekend worden.
Na marktverkenning heeft men de Opdrachtencentrale vzw gecontacteerd voor toetreding tot hun raamovereenkomst voor schoonmaakprestaties. De Opdrachtencentrale vzw zal na ontvangst van de behoeftenanalyse een mini-competitie organiseren waarna de opdracht wordt toegekend aan de winnaar van deze mini-competitie. De doorlooptijd van deze competitie bedraagt ongeveer 1 maand.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzingen;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2,6° en 47§2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doet op een aankoopcentrale en artikel 43;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2020 ter goedkeuring van het bijzonder bestek voor de "Schoonmaak door derden van de Gemeentelijke Basisschool Molenstede en de Gemeentelijke Basisschool Schaffen-Deurne 2021-2023 voor een bedrag indicatief geraamd op € 495.867,77, te gunnen bij wijze de openbare procedure -Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2023 ter goedkeuring van toetreding tot de multilaterale raamovereenkomst van de aankoopcentrale Creat voor de schoonmaak voor de gemeentelijke basisscholen.
Beslissing van het schepencollege van 26 december 2023 ter goedkeuring van verlenging met maximaal 6 maanden van de opdracht 'Schoonmaak door derden van de Gemeentelijke Basisschool Molenstede en de Gemeentelijke Basisschool Schaffen-Deurne 2021-2023'.
Beslissing van het schepencollege van 24 juni 2024 ter goedkeuring van verlenging met 6 maanden tot december 2024 van de opdracht 'Schoonmaak door derden van de Gemeentelijke Basisschool Molenstede en de Gemeentelijke Basisschool Schaffen-Deurne 2021-2023'.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de meerjarige raamovereenkomst (2024-2027) van diensten voor schoonmaakprestaties in school- en kantoorgebouwen (bestek OC/2023/008/GGA) van de Opdrachtencentrale vzw goed.
De instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden niet alleen steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, maar daarnaast worden er tevens meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren.
De Opdrachtencentrale vzw is een vzw opgericht in 2013 ter ondersteuning van de dienstverlening in de zorgsector. In 2021 voerde ze een naamswijziging door en breidde ze haar activiteiten uit naar meerdere sectoren in de publieke sector. Het ledenbestand bestaat uit verscheidene soorten administraties gaande van ziekenhuizen, gemeenten, ocmw's, scholen, ...
De deelname als lid is geheel gratis en er is geen verplichting om deel te nemen aan de opdrachten die door Opdrachtencentrale vzw in de markt worden geplaatst.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
De gemeenteraad gaat akkoord om per 1 oktober 2024 toe te treden als lid van de Opdrachtencentrale vzw, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van de vzw.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing
Onder leiding van de financieel directeur en in overleg met het managementteam worden uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen, verificaties, opzoekingen en waarderingen gedaan om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van de gemeente van welke aard ook.
De stad en het OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Aan de gemeenteraad wordt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd ter goedkeuring en zo stelt ze de gezamenlijke jaarrekening van de stad en het OCMW definitief vast.
Er is een fout vastgesteld in de op 17 juni 2024 door gemeenteraad goedgekeurde jaarrekening 2023. Vandaar dat die goedkeuring zal worden ingetrokken en bijgevoegde gecorrigeerde jaarrekening ter goedkeuring wordt voorgelegd. De resultaatsverwerking van het boekjaar was niet correct. Er werd een afwijking van 4007 euro vastgesteld. Dit is ondertussen gecorrigeerd.
Het ontwerp van de jaarrekening bestaat uit volgende documenten:
Financiële nota:
Toelichting:
Het gecorrigeerde ontwerp van jaarrekening werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2024.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 maken de stad en het OCMW geïntegreerde beleidsrapporten. In die context heeft het geen zin om nog een gemeentelijke bijdrage aan het OCMW te berekenen en te tonen in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijke beleid. Er wordt vanuit de regelgeving geen berekening opgelegd. Het lijkt het meest aangewezen om een tussenkomst vanuit de stad te doen aan het OCMW om een eventueel negatief gecumuleerd budgettair resultaat aan te zuiveren. In 2023 wordt er een tussenkomst geboekt ten bedrage van 4.615.633,70 euro. Aangezien de correctie van 4.007 euro werd vastgesteld in het gedeelte van het OCMW, is ook deze tussenkomst verhoogd met 4.007 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)
Het besluit van de gemeenteraad van 17 juni 2024 over de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van de stad Diest
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2024 betreffende de goedkeuring gecorrigeerd ontwerp rekening 2023
Het besluit van de gemeenteraad van 17 juni 2024 met betrekking tot de goedkeuring van de jaarrekening 2023 wordt ingetrokken.
De gemeenteraad stelt zijn deel van het gecorrigeerde ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2023 vast.
De gemeenteraad keurt het deel van het OCMW (vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 23 september 2024) van het gecorrigeerde ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2023 goed.
De gemeenteraad stelt het gecorrigeerd geconsolideerd ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2023 vast.
De gemeenteraad gaat akkoord met het principe om jaarlijks een tussenkomst vanuit de stad te boeken aan het OCMW ten bedrage van het eventueel negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW. Voor 2023 bedraagt dit saldo 4.615.633,70 euro.
Dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2);
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen van 30 maart 2018
De gemeenteraad keurt het opvolgingsrapport met betrekking tot het eerste semester 2024 bij het meerjarenplan 2020-2025 van de stad en het OCMW Diest goed.
De Algemene Politieverordening werd voor het eerst opgesteld in 1988. In deze basisversie werden in de jaren nadien steeds wijzigingen gedaan onder de vorm van aanvullingen en schrappingen, al dan niet in de vorm van extra reglementen. Dit resulteerde in een wildgroei van allerlei reglementen wat de leesbaarheid niet ten goede kwam.
Om opnieuw tot een overzichtelijk document te komen, was het nodig om van een "leeg" blad te starten. De juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant stelde hiervoor een modelreglement op waarin de stad dan nog eigen accenten kan leggen.
Het doel is om tot een gecoördineerd document te komen en zoveel mogelijk "losse" reglementen weg te werken.
Omdat de aanpak van het nieuwe ontwerp erg verschillend is van de aanpak waardoor de actuele reglementen tot stand gekomen zijn, is het niet mogelijk om een artikels-gewijze vergelijking te maken.
De algemene principes die bij het opstellen van het ontwerp gevolgd zijn, kunnen wel opgelijst worden:
Aan dit politiereglement zijn Gemeentelijk Administratieve Sancties (GAS) gekoppeld. Dit regelement werd dan ook in overleg met de lokale politie en stadsdiensten opgemaakt.
Deze GAS-sancties kunnen ook aan minderjarigen worden opgelegd. Uiteraard aan andere voorwaarden dan voor 18+'ers. Om een sanctie voor minderjarigen te kunnen opleggen, dient het reglement ook te worden voorgelegd aan de jeugdraad (nu "verjoengers" genoemd). Ook dit gebeurde op de bijeenkomst van mei 2024.
Enkele wijzigingen in de GAS-wet (laatste herziening op 11 december 2023) maken het mogelijk om de minimale leeftijd voor het opleggen van een GAS-sanctie te verlagen naar 14 jaar (voorheen 16 jaar) en het verhogen van de maximale boete tot € 500 (voordien € 350).
Het ontwerp van de Algemene Politieverordening werd op 20 juni 2024 besproken op een gemeenteraadscommissie "algemene werking". Aan de tekst werden nog een aantal wijzigingen aangebracht:
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988
De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Het Decreet van 27 december 2017 over het lokaal bestuur
De gemeenteraadscommissie algemene werking van 20 juni 2024 betreffende de kennisname van het ontwerp van de Algemene Politieverordening
De gemeenteraad keurt de Algemene Politieverordening goed.
De Algemene Politieverordening treedt in werking op 1 oktober 2024.
Onderstaande politieverordeningen zullen bij inwerkingtreding van de Algemene Politieverordening op 1 oktober 2024 worden opgeheven:
De stad ontving op dinsdag 16 juli 2024 een e-mail van raadslid Celis, gericht aan de voorzitter en de algemeen directeur, waarin hij meedeelt dat hij uit de fractie Groen stapt en verder zal zetelen als onafhankelijk raadslid. De raad dient kennis te nemen van dit bericht.
Conform artikel 74 van het decreet lokaal bestuur geldt dit van rechtswege zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 36 tot 39
Het huishoudelijk reglement van de raad van 25 april 2022, artikel 42§2
De gemeenteraad neemt kennis van het bericht van Raadslid Celis waarin hij ontslag neemt uit de fractie Groen en dat hij voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid.
Eerder in deze zitting werd kennis genomen van het ontslag van David Celis uit de fractie Groen.
Er zijn rechtstreekse gevolgen voor wie onafhankelijk wordt:
Raadslid Celis was effectief lid van onderstaande commissies en zal hierin vervangen worden door raadslid Dirix van de fractie Groen:
Raadslid Dirix van de fractie Groen werd in zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2019 aangesteld als effectief lid in de onderstaande commissies, en zal vanaf heden daarin zetelen als effectief lid zonder plaatsvervanger:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 36, 37
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de goedkeuring van de oprichting, samenstelling en aanduiding van de voorzitters van de gemeenteraadscommissies Algemene Werking, Leven en Welzijn, Wonen en Ondernemen, Cultuur en Vrije Tijd, Personeelszaken en Financiën
De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2021 over de goedkeuring van de vervanging van een lid in de verschillende gemeenteraadscommissies
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022, artikel 42 § 2
De gemeenteraad neemt kennis van de vervangingen in de gemeenteraadscommissies.
De stad ontving een uitnodiging van KANVAZ BV voor de buitengewone algemene vergadering op woensdag 25 september 2024 om 19u in Hotel Kronacker, Dr. J. Geensstraat 32 te Tienen met volgende agendapunten:
De stad besluit een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Kanvaz en dit voor de volledige legislatuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2023 over de kennisname van de toelichting over de fusie Diest-Uitbreiding en vorming woonmaatschappij
Mevrouw Monique De Dobbeleer wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de stad voor de buitengewone algemene vergadering van Kanvaz.
De heer Christophe De Graef wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger van de stad voor de buitengewone algemene vergadering van Kanvaz.
Verschillende adviesraden hebben vergaderd. Deze verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de adviesraden:
De stad ontving op 18 september 2024 een interpellatie van raadslid Jankowski aangaande "Kiezers naar het stemhokje krijgen"
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Jankowski aangaande "Kiezers naar het stemhokje krijgen".
De stad ontving op 18 september 2024 een interpellatie van raadslid Boone aangaande de stand van zaken hacking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande de stand van zaken hacking.
De stad ontving op 18 september 2024 een interpellatie van raadslid Boone aangaande de stand van zaken sportpark De Warande.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande de stand van zaken sportpark De Warande.
De stad ontving op 18 september 2024 een interpellatie van raadslid Boone aangaande de gebruiksovereenkomst kunstgrasveld Oosterlindeveld-Schaffen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande de gebruiksovereenkomst kunstgrasveld Oosterlindeveld-Schaffen.