Er werd door West Architectuur in opdracht van de Stad Diest bij het college van burgemeester en schepenen een aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024036341 (dossiernummer gemeente OP-2024-79) ingediend voor het afbreken van het bestaande ontmoetingscentrum SOK in Deurne, het bouwen en exploiteren van een nieuw ontmoetingscentrum op een gewijzigde plaats, met exploitatie van een warmtepomp, de aanleg van een nieuwe parking, de aanleg van voetbalvelden en de wijziging van voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen.
De officiële voetweg nr. 39 met een breedte van 1,60m loopt over het recreatieve terrein, ten noorden van de bestaande SOK, van west naar oost tussen de Hasseltsebaan (in het westen) en de Hoevestraat (in het oosten). Het nieuwe gebouw voor het SOK recreatiecentrum wordt, omwille van de vernieuwing van het terrein, voorzien op de officiële voetweg nr. 39, vandaar dat een verlegging van de officiële voetweg (sentier 39) volgens de Atlas der Buurtwegen zich opdringt.
De voetweg is in huidige toestand volgens het toegevoegde rooilijnplan gelegen op de kadastrale percelen Diest, Afdeling 6, Sectie B, 217H, 216Z, 215X en 213E. In de nieuwe, gewijzigde, toestand wordt de voetweg voorzien op de kadastrale percelen Diest, Afdeling 6, Sectie B, 215/02T5, 215X, 213E en 215S. De nieuwe gewijzigde ligging van de voetweg volgt uit de voorziene inplanting van het nieuwe gemeenschapsgebouw met nieuwe aanliggende parking. Gelijktijdig wordt de ligging van de voetweg over de 2 tuinzones van 2 woningen langs de Hasseltsebaan ook gewijzigd zodat de nieuwe officiële voetweg volledig loopt over het publieke toegankelijke recreatieve terrein in de kern van Deurne en niet meer over private tuinzones. De voorgestelde herlegde voetweg blijft in het oosten aansluiten op de gemeenteweg Hoevestraat en in het westen op de gewestweg Hasseltsebaan, weliswaar op gewijzigde locaties.
Het gemeentewegendecreet voorziet de integratie van de gemeenteraadsbeslissing over - in dit geval - het gedeeltelijk verleggen van de voetweg in het kader van een omgevingsproject in de procedure van de omgevingsvergunning. Artikel 12 §2 van het Gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, hier het herbouwen van een ontmoetingscentrum en bijhorende gewijzigde omgevingsaanleg. Dit betekent dat de procedureregels van het Omgevingsvergunningsdecreet spelen, waarbij deze aanvraag valt onder de 'gewone procedure’. Aan de omgevingsaanvraag is een wijzigings(opmetings)plan met aanduiding van de rooilijn waarop de nieuwe ligging wordt aangeduid gevoegd. De huidige voetweg nr. 39, vertrekkend vanuit de Hasseltsebaan (tussen nrs. 53 en 57) heeft hier volgens de Atlas der Buurtwegen een breedte van 1,60m. De gewijzigde voetweg krijgt een officiële breedte van 1,50m. Het ontwerp rooilijnplan werd samen met de omgevingsaanvraag onderworpen aan een openbaar onderzoek. Dit openbaar onderzoek heeft gelopen van 30 juni 2024 tot en met 29 juli 2024.
Het nieuwe tracé van de voetweg met een breedte van 1,50m biedt ontsluiting voor zachte weggebruikers over het recreatieve terrein tussen de Hasseltsebaan en de Hoevestraat van en naar het nieuwe ontmoetingscentrum. De voetweg wordt in de aanvraag niet overgedragen in het openbaar domein maar behoudt het statuut van een voetweg volgens de Atlas der Buurtwegen. Binnen de procedure tot omgevingsvergunning werd, omwille van de aansluiting aan de gewestweg Hasseltsebaan, ook advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij formuleerden op 27 juni 2024 een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden hebben geen betrekking op het verleggen van de voetweg, het betreft enkel de algemene aandachtspunten met betrekking tot de ligging langs een gewestweg die te allen tijde moeten gerespecteerd worden.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen vóór de bevoegde vergunningverlenende overheid, in deze het college van burgemeester en schepenen, een beslissing neemt over de omgevingsaanvraag. Volgens artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit neemt de gemeenteraad hierbij ook kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Er werd één bezwaar of opmerking ingediend. De gemeenteraad spreekt zich daarbij enkel uit over de 'zaak van de wegen', zijnde het gedeeltelijk verleggen van de voetweg, meer bepaald haar ligging, breedte en uitrusting (en eventuele opname in het openbaar domein, hetgeen hier niet gevraagd wordt). Het college van burgemeester en schepenen oordeelt pas nadien in het kader van goede ruimtelijke ordening zoals opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (artikel. 4.3.1), op voorstel van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, over de gehele aanvraag.
Het schepencollege vraagt bijgevolg, alvorens zij een beslissing kan nemen over de omgevingsaanvraag (met een uiterste beslissingsdatum op 2 december 2024), aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, zijnde louter het gedeeltelijk verleggen (wijziging) van de voetweg nr. 39. Het ingediende bezwaar omvat geen bezwaar inzake de ligging, de breedte of de uitrusting van de gewijzigde voetweg. Er worden wel opmerkingen geformuleerd over de nieuwe verbinding voor langzaam verkeer tussen het recreatieterrein en de Langestraat in het noorden. Dit is een interne verbinding, zoals meerdere paden aanwezig binnen het recreatiedomein, niet bedoeld om over te dragen in het openbaar domein, hiervoor is geen rooilijnplan opgemaakt. De behandeling van het bezwaar is dan ook onderdeel van de ruimtelijke beoordeling over de gehele omgevingsaanvraag.
De aanvraag, zijnde het gedeeltelijk verleggen van de voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen, is niet in strijd met de doelstellingen en principes opgenomen in het gemeentewegendecreet zijnde werken aan een veilig wegennet op lokaal niveau en aan de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen. De voetweg nr. 39 wordt gedeeltelijk verlegd en behoudt haar aansluiting op het omliggende aanwezige trage netwerk.
Op 28 november 2022 stelde de gemeenteraad een 'beleidskader trage wegen' definitief vast en keurde het actieplan voor de trage wegen in Diest goed. In dit actieplan wordt voorgesteld om de voetweg nr. 39 (weergegeven als nr. 1399) te verplaatsen (tracé te verleggen), dit omdat het tracé meerdere individuele woonkavels (tuinen) en de huidige projectsite doorkruist (niet in overeenstemming met de ontworpen toestand). De timing die daarvoor voorgesteld wordt is 2021 - 2025. In functie van de gevraagde herbouw van het ontmoetingscentrum en de omgevingsaanleg wordt dit tracé voorzien van een aangepaste ligging in aansluiting met het ontworpen ontmoetingscentrum met nieuwe omgevingsaanleg.
Het decreet van 5 april 1995 over de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en haar uitvoeringsbesluiten
Het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar bijlagen
Het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
Het besluit van de gemeenteraad van 28 november 2022 over de definitieve vaststelling van het beleidskader trage wegen en goedkeuring van het actieplan
De gemeenteraad neemt kennis dat er één opmerking of bezwaar werd ontvangen tijdens het openbaar onderzoek. Dit bezwaar heeft geen betrekking op de ligging, breedte of de uitrusting van de gedeeltelijk te herleggen voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde gedeeltelijke verlegging (wijziging) van de voetweg nr. 39 volgens de Atlas der Buurtwegen, zoals dit staat aangeduid op het bijgevoegde ‘rooilijnplan' met rooilijnaanduiding opgemaakt door het Landmetersbureau Intertopo bv met datum 4 april 2024. Er is geen overdracht van het herlegde deel naar het openbaar domein. De ontworpen weg sluit planmatig voor langzaam verkeer nog steeds aan op het bestaande wegennet.