In het artistiek pedagogisch project (APP) legt stad Diest als schoolbestuur een visie vast voor de inhoudelijke en organisatorische krijtlijnen van het onderwijs van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord (HAMW). Het is een weergave van de vorming die het schoolbestuur de leerlingen wil meegeven en de manier waarop ze dat wil doen. Dit nieuw artistiek pedagogisch project is het resultaat van een inhoudelijk en organisatorisch hervormingstraject binnen de HAMW.
Situering en ontstaan van dit document
Op 27 mei 2019 keurde de gemeenteraad van stad Diest een nieuwe artistiek pedagogische visie voor de HAMW goed. Omwille van een nieuw niveaudecreet deeltijdskunstonderwijs dat in voege trad op 1 september 2018 was het noodzakelijk om deze visie te hernieuwen. Ze werd verder aangepast naar de bepalingen van het decreet deeltijds kunstonderwijs in het gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021. Daarnaast werd op 1 september 2018 binnen de HAMW ook een inhoudelijk en organisatorisch hervormingstraject opgestart onder impuls van de directeur van de HAMW. Het voltallige academieteam ging aan de slag met de nieuwe mogelijkheden van het niveaudecreet en de nieuwe onderwijsdoelen. Dit resulteerde in tal van inhoudelijke en organisatorische vernieuwingen. Voorbeeld hiervan is het beleidsplan dat de organisatie van de HAMW verder concretiseert. Dit beleidsplan werd reeds goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2023. Als laatste stap werd ook het artistiek pedagogisch project van de HAMW opnieuw geschreven. Naast de krijtlijnen voor de organisatie van de academie, die verder geconcretiseerd worden in het reeds goedgekeurde beleidsplan, legt het artistiek pedagogisch project ook de inhoudelijke visie van het schoolbestuur vast. Net zoals het beleidsplan werd deze visie vastgelegd vanuit het team en is het een weerspiegeling van wat er zich tijdens de afgelopen jaren op de academie heeft afgespeeld. Tijdens de pedagogische studiedag van december 2022 werd via intervisiegesprekken en brainstormsessies de kern van deze artistiek pedagogische visie bepaald. De directeur van de academie maakte een vertaling van de resultaten van deze sessies naar het concept "Artistieke vertellers", wat het uitgangspunt van dit artistiek-pedagogisch project vormt.
Beknopte inhoud
Het document begint met een gedicht wat vrij gebaseerd is op het bestaand gedicht Reisverzoek van Christina Guirlande. Het nodigt leerlingen uit om hun artistieke reis bij ons aan te vatten en op zoek te gaan naar hun eigen verhaal, gedragen door het team van de academie. Daarna wordt de artistieke verteller gedefinieerd. Vervolgens stellen we vijf kernwaarden voorop die ook terug te vinden zijn in het beleidsplan. Deze kernwaarden bepalen naast de organisatie dus ook de inhoudelijke werking van de HAMW. Vervolgens wordt de keuze voor het leerplan kunstig competent geduid en wordt omschreven hoe we het traject van leerlingen vorm geven en evalueren op basis van het criterium ontwikkeling. Als laatste onderdeel wordt de specifieke structuur van de HAMW als regioacademie geduid en wordt verder verwezen naar de organisatie van de academie die geconcretiseerd wordt in het beleidsplan.
Het APP was het onderwerp van vakbondsonderhandelingen op 26 februari 2024.
Het artistiek-pedagogisch project wordt via elektronische drager ter beschikking gesteld aan alle ouders en leerlingen en wordt onderschreven bij het inschrijven van de leerling. Dit nieuwe artistiek pedagogisch project vervangt het vorige en treedt in voege vanaf 1 september 2024.
Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021 betreffende de goedkeuring van het artistiek-pedagogisch project van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord
Het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2023 betreffende de goedkeuring van het beleidsplan van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord
Het nieuwe artistiek-pedagogisch project van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord wordt goedgekeurd. Dit artistiek-pedagogisch project treedt in werking op 1 september 2024.
Het oude artistiek-pedagogisch project dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad van Diest op 21 juni 2021 wordt op 1 september 2024 opgeheven.