Goedkeuring van de intentieverklaring van het huurcontract en de samenwerking met het Pegasus museum, in het kader van een duurzamere samenwerking in functie van de ontwikkeling van Fase 1 van de Citadel.
Zoals voorzien in de overeenkomst met de concessiehouder van de courtines op de citadel dient de stad voldoende stroom te voorzien tot aan de toegangspoorten van de courtines. Om dat te realiseren dienen er elektriciteitswerken uitgevoerd te worden op korte termijn om de periode te overbruggen tot aan de zomer 2025.
Zo zal Blok 3 gevoed worden via de lijn naar de voormalige keuken in Blok 2. Transfo komt in Blok 2 aan het bestaande elektrisch bord. In totaal is dit een vermogen van ongeveer 230A op 3 fasen 400V. De bekabeling vertrekt van dit bord en gaat verder naar 2 kleinere aansluitingen (125A )naar 2 poorten in Blok 3.
Vanaf de zomer 2025 zal er voor de stroomvoorziening overgeschakeld worden op een tijdelijke werfkabine. Deze zal geplaatst worden ifv de start van de fase I van de restauratiewerken van blok I en 2a en zal tevens (tijdelijk) de courtines van stroom voorzien.
Via deze opdracht wordt de markt bevraagd voor de levering van de bekabeling - 270 lopende meter - en de scheidingstransfo 160 kVA.
De verdeling van de toelages voor ontwikkelingssamenwerking voor 2024 worden betaalbaar gesteld.
Het geïntegreerd breed onthaal (GBO) is een samenwerkingsverband tussen minimaal het OCMW, het centrum voor algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW). Deze samenwerking is gericht op twee belangrijke doelstellingen: 1. het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening 2. het tegengaan van onderbescherming. Om deze doelstellingen te realiseren stemt het samenwerkingsverband ook af met lokale basis- of faciliterende actoren (o.a. samenlevingsopbouw, armoedeverenigingen, huisartsen, thuiszorgdiensten …) én met het meer gespecialiseerde begeleidingsaanbod.
Om deze samenwerking te kunnen verderzetten wordt er aan de deelnemende gemeenten een bijdrage gevraagd voor het jaar 2024 en 2025.
Jaarlijks organiseert de sportdienst in samenwerking met het zwembad een aantal zwembadacties
Diest heeft een tekort aan speelprikkels voor de kinderen. Er is een stuk groen op de hoek van Sint-Sulpitiuskerk. Dat is deels eigendom van de stad en deels eigendom van de Kerkfabriek. De Kerkfabriek geeft toestemming voor de realisatie van dit project. Het gaat hier niet om een klassiek speelterrein, maar eerder een leuke en uitdagende passageplek voor kinderen. Na schooltijd, als de ouders aan het shoppen zijn of als je met de jeugdbeweging voorbije wandelt, is dit een plek waar je even ‘off road’ kan gaan om dan verder naar je bestemming te gaan.
Aangezien de Lakenhalle niet meer toegankelijk is, hebben we het format van deze editie moeten veranderen.
We gaan hierbij voor een grotere optocht met als eindbestemming het Begijnhof.
In het kader van het subsidiereglement Bovenlokale Artistieke Initiatieven Stad Diest deed vzw De Strooperij een subsidieaanvraag voor het evenement Summer Jam 2024. De verantwoordingsstukken van dit event werden ingediend en nagekeken, waardoor de uitbetaling van de 2de schijf uitgevoerd kan worden.
In de periode 2022-2023-2024 werkten 18 gemeenten, waaronder Diest, in Oost-Brabant samen aan het bovenlokaal cultuurproject ‘regio OO(g)ST’. Dit besluit legt het vervolg van dit project voor aan het college van burgemeester en schepenen.
Het verslag van de cultuurraad wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Op 9 oktober 2024 vergaderde het ABOC van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord. Het verslag wordt ter kennisname aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Met het oog op een vaste benoeming op 1 januari 2025 is er een vacantverklaring op basis van de toestand op 15 oktober. De vacantverklaringen worden meegedeeld voor 15 november en werden goedgekeurd op het ABOC van 9 oktober 2024.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Omwille van gewijzigde regelgeving moet het arbeidsreglement aangepast worden.
Jaarlijks worden de data van de pedagogische studiedag en de facultatieve verlofdagen vastgelegd en goedgekeurd door het schoolbestuur.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag Promotie Dujens drupke op 11 november 2024 tijdens de dorpswandeling. De organisatie vraagt toelating tot het schenken van sterke dranken.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een optreden van Dana Scully Experience op 30 november 2024. De organisatie vraagt goedkeuring van de afwijking van de geluidsnormen voor muziekactiviteiten tijdens het evenement.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een Verjaardagsfeest op 30 november 2024. De organisatie vraagt goedkeuring van de afwijking van de geluidsnormen voor muziekactiviteiten tijdens het evenement.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een verjaardagsfeest op 7 december 2024. De organisatie vraagt goedkeuring van de afwijking van de geluidsnormen voor muziekactiviteiten tijdens het evenement.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een kofferbakverkoop op de Citadel.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een Geestige Kerstmarkt op 7 december 2024.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een wandeltocht 'Rondom Deurne' door Sporton vzw op 20 januari 2025.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een kerstmarkt op 13 december 2024.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een Trick or Treat Halloweenwandeling op 31 oktober 2024
Trick or Treat Halloweenwandeling gaat door op 31 oktober 2024 van 08.00 u tot 22.00 u. Om dit veilig te laten verlopen, moeten er verkeersmaatregelen worden genomen.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een Ruilbeurs door Duvelclub De Biertempel op 30 november 2024.
Het evenementenloket ontvangt een aanvraag tot het organiseren van een verjaardagsfeest/Halloweenparty op 31 oktober 2024. De organisatie vraagt goedkeuring van de afwijking van de geluidsnormen voor muziekactiviteiten tijdens het evenement.
De gemeenteraad heeft in de zitting van 21 oktober 2024 de aanpassing van het rooilijnplan Hortensiastraat 3-5 en een deel van buurtweg nr. 6 voorlopig vastgesteld. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het openbaar onderzoek overeenkomstig artikel 17 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De kerkraad Sint-Hubertus Schaffen vergaderde op dinsdag 15 oktober 2024 en bezorgde op 15 oktober 2024 het verslag via Religio.
Voor de Trajectbegeleiding bij de herbestemming van de Citadel Fase 2, dient een studiebureau te worden aangesteld. Er wordt voorgesteld om de procedure op te starten en 3 partijen aan te schrijven om een kandidatuur in te dienen.
In het kader van de renovatie van het Peter Dorlandcentrum, waar de bibliotheek, het archief en de muziekacademie gehuisvest zijn, werd architectenbureau LABO aangesteld. Het project bevindt zich momenteel in einde voorontwerpfase. De plannen worden ter kennisname voorgelegd.
Goedkeuring van de intentieverklaring van het huurcontract en de samenwerking met het Pegasus museum, in het kader van een duurzamere samenwerking in functie van de ontwikkeling van Fase 1 van de Citadel.
Het college beslist over de plaatsing van 3 fietsboxen op het openbare domein.
Goedkeuring van uit te nodigen firma's voor de overheidsopdracht 'Onkruidbestrijding grondgebied Diest 2025'
Aanvraag tijdelijke standplaats ambulante handel op privédomein t.h.v. Dancehall Diest, Nijverheidslaan 18.
Aanvragen van strategische laadpaal ifv bewoners Sint-Jansveld
Over de omgevingsaanvragen die zijn ingediend, neemt het college van burgemeester en schepenen een besluit binnen een, afhankelijk van de procedure, bepaalde termijn na ontvankelijk- en volledigheidsverklaring van de aanvraag.
De GIS-coördinator wordt ondersteund door consultancy op afroep door GeoIT, de leverancier van het GIS-systeem.
Zoals voorzien in de overeenkomst met de concessiehouder van de courtines op de citadel dient de stad voldoende stroom te voorzien tot aan de toegangspoorten van de courtines. Om dat te realiseren dienen er elektriciteitswerken uitgevoerd te worden op korte termijn om de periode te overbruggen tot aan de zomer 2025.
Zo zal Blok 3 gevoed worden via de lijn naar de voormalige keuken in Blok 2. Transfo komt in Blok 2 aan het bestaande elektrisch bord. In totaal is dit een vermogen van ongeveer 230A op 3 fasen 400V. De bekabeling vertrekt van dit bord en gaat verder naar 2 kleinere aansluitingen (125A )naar 2 poorten in Blok 3.
Vanaf de zomer 2025 zal er voor de stroomvoorziening overgeschakeld worden op een tijdelijke werfkabine. Deze zal geplaatst worden ifv de start van de fase I van de restauratiewerken van blok I en 2a en zal tevens (tijdelijk) de courtines van stroom voorzien.
Via deze opdracht wordt de markt bevraagd voor de levering van de bekabeling - 270 lopende meter - en de scheidingstransfo 160 kVA.
De dienst financiën maakt een kohier op om uitvoering te geven aan het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 houdende een belasting op nachtwinkels voor het aanslagjaar 2024.
Het college van burgemeester en schepenen moet het belastingkohier vaststellen en uitvoerbaar verklaren.
Er werd een bezwaar ingediend voor de heffing op een perceel gelegen op de Turnhoutsebaan te 3290 Diest.
Er werd een bezwaar ingediend tegen de belasting op leegstaande woningen voor een woning gelegen in Koning Albertstraat.
Het is aan het college van burgemeester en schepenen om te beslissen over dit bezwaar.
We lanceren een oproep voor Diestse kinderen en jongeren om een kerstkaart voor de stad te ontwerpen. Uit de ingezonden ontwerpen worden enkele winnaars gekozen. Die kaarten laten we drukken en verdelen we dan onder de handelaars, eigen diensten en op de kerstmarkt. Diestenaars en bezoekers kunnen de kaarten versturen of mee naar huis nemen.
Bekendmaking vacature en aanleg van een werfreserve voor de functie van een biblliotheekassistent in contractueel dienstverband
Goedkeuring van het ontslag wegens medische overmacht
Bekendmaking vacature en aanleg van een werfreserve voor de functie van diensthoofd openbaar domein in contractueel dienstverband
Driejaarlijks wordt er een mobiliteitsenquête georganiseerd vanuit de FOD Mobiliteit, de resultaten van deze enquête worden voorgesteld aan het bestuur.
Stad en OCMW Diest stellen bijkomend 3 vertrouwenspersonen aan die het huidige team vertrouwenspersonen vervoegen.
Kennisname van de kandidaten voor de functie van begeleid(st)er buitenschoolse kinderopvang in contractueel dienstverband
Kennisname van de kandidaten voor de functie van diensthoofd milieu in contractueel dienstverband
Vacantverklaring van 1 halftime functie van administratief medewerker integrale veiligheid met een contract van onbepaalde duur
Aanstelling van een halftime administratief medewerker integrale veiligheid met een contract van onbepaalde duur
Kennisname van de besluiten burgemeester
De goedgekeurde facturen dienen betaald te worden.
De bestelbons moeten goedgekeurd worden.
Het PV van de voorgaande zitting moet worden goedgekeurd.