In de beleids- en beheerscyclus (BBC) vertrekt de planning vanuit de beleidsdoelstellingen van het bestuur, opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Alle verwachte ontvangsten en uitgaven moeten zijn ingeschreven in een budgettair dagboek voordat het budget wordt opgemaakt.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de lokale besturen hun meerjarenplan minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.
Een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens:
De toelichting van een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens de volgende onderdelen:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Diest goed.
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 18 december 2023.
De oorlog in Oekraïne bracht een stroom van vluchtelingen op gang. Meerdere lokale besturen werden op hun grondgebied geconfronteerd met ontheemde Oekraïners die nood hadden aan een opvangplek en begeleiding.
De lokale besturen hebben op korte termijn heel wat publieke opvangplekken weten te realiseren. Samen met geëngageerde burgers die private opvangplekken voorzagen, zorgden de lokale besturen voor een kwalitatief opvangnet en passende begeleidingshulp. Met het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2022 werd tevens de nodige omkadering en financiering voorzien.
Europa erkent volop de noden die zich op het terrein stellen. De bevoegde Europese instanties hebben daarom beslist om extra middelen te besteden ten voordele van de ontheemde Oekraïners. Deze middelen komen uit het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie (AMIF-middelen) en betreffen resterende middelen uit de vorige periode (2014-2020).
Deze Europese middelen werden naar verhouding getransfereerd naar de lidstaten waarbij de federale overheid de middelen heeft overgeheveld naar de respectievelijke deelstaten. Op deze manier beschikt Vlaanderen over bijkomend € 6.500.000,00 toegekend aan de afdeling Europese programma’s - Europa WSE (die als beheerautoriteit optreedt).
Vlaanderen wenst deze middelen voor te behouden aan de lokale besturen. De projectoproep gaat uit van Europa WSE waarbij het Agentschap Binnenlands Bestuur als promotor optreedt en via deze duidingsnota een appel doet op de lokale besturen om een aanvraagdossier in te dienen.
De aanwending van de AMIF-middelen is gekoppeld aan (Europees) vooropgestelde voorwaarden:
Het projectopzet beoogt de lokale besturen financieel te ondersteunen wanneer zij extra inspanningen hebben geleverd (te beoordelen overeenkomstig vooropgestelde criteria). Lokale besturen kunnen dan een aanvraagdossier indienen bij de vertegenwoordiger van de promotor. Het aanvraagdossier werd reeds ingediend.
Er wordt een projectaanpak gehanteerd waarbij een partnerschapsovereenkomst wordt afgesloten tussen het lokaal bestuur en het Agentschap Binnenlands Bestuur om de samenwerkingsmodaliteiten te duiden.
De projectoproep van het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 over de goedkeuring van de partnerschapsovereenkomst tussen stad Diest en het Agentschap Binnenlands Bestuur voor extra middelen Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie AMIF
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de partnerschapsovereenkomst tussen stad Diest en het Agentschap Binnenlands Bestuur voor extra middelen Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie AMIF goed.
Aanleiding
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetst een breed kader waarbinnen de woonmaatschappijen 1 of meer toewijzingsraden dienen op te richten die aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling te komen voor het toewijzen van woningen. De woonmaatschappij neemt het initiatief om deze toewijzingsraden op te richten en zit de toewijzingsraden voor.
Alle gemeenten van het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad.
Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding (pijler 1) en bepalingen voor specifieke doelgroepen (pijler 2) worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2). De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Woonmaatschappij KANVAZ
Het werkingsgebied van KANVAZ omvat 18 gemeenten. In overleg met de lokale besturen werden er 3 deelwerkingsgebieden afgebakend binnen het werkingsgebied van KANVAZ.
In elk deelwerkingsgebied wordt
Oprichting en samenstelling zonecomités (toewijzingsraden) en toewijscomités KANVAZ
De startvergaderingen van de zonecomités gingen door eind september waar burgemeesters en schepenen werden op uitgenodigd.
Het nieuw toewijsmodel werd toegelicht en er was een eerste gedachtewisseling over de samenstelling en werking van de zonecomités en de toewijscomités (pijler 2), de bepalingen van de langdurige woonbinding (pijler 1) en doelgroepen (pijler 3).
Er werd afgesproken dat de volgende stap het organiseren is van de startvergaderingen van de toewijscomités waar de OCMW’s en het CAW zullen worden uitgenodigd om de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2) te bespreken.
De startvergadering van de toewijscomités zijn gepland op 13/11/2023 en 14/11/2023 met als agenda:
Vervolgens zijn op 27/11/2023, 28/11/2023 en 4/12/2023 de volgende vergaderingen van de zonecomités gepland met als agenda:
Zo kunnen begin 2024 de gemeenteraden de ontwerpen van toewijzingsreglementen amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding (pijler 1) en de specifieke doelgroepen (pijler 2). De ontwerpen van het huishoudelijk reglement voor wat betreft de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2) kan niet worden geamendeerd, maar kan wel ter kennisgeving worden geagendeerd.
Na goedkeuring van de toewijzingsreglementen integreert KANVAZ deze reglementen in het intern huurreglement. KANVAZ bezorgt vervolgens de toewijzingsreglementen en het intern huurreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen[1].
Vanaf 1/1/2024 treedt het nieuwe toewijsmodel in voege, maar is er een overgangsperiode voorzien tot september 2026 voor de opmaak van de toewijzingsreglementen.
KANVAZ heeft de ambitie om samen met de lokale besturen begin 2024 de toewijzingsreglementen goed te keuren zodat de nieuwe bepalingen van de langdurige woonbinding (pijler 1) en nieuwe doelgroepen (pijler 3).
zo snel mogelijk in voege kunnen gaan.
In afwachting van het in voege gaan van de toewijzingsreglementen, zal KANVAZ de bestaande lokale toewijzingsreglementen blijven hanteren wat betreft de langdurige woonbinding (pijler 1) als ook de bestaande doelgroepenplannen (pijler 3).
De versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2) zullen vanaf 1/1/2024 verlopen via de toewijscomités waar een advies van toewijzing zal worden geformuleerd aan de raad van bestuur van KANVAZ en dit volgens het ontwerp van toewijzingssysteem in bijlage.
Vraag KANVAZ
Met e-mailbericht d.d. 26/10/2023 vraagt de woonmaatschappij KANVAZ de stad Diest om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van het zonecomité die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het deelwerkingsgebied Noordoost en ook als toewijzingsraad zal fungeren.
Naast het zonecomité wordt er ook een toewijscomité opgericht.
KANVAZ stelt hiervoor de volgende samenstelling voor.
Dit toewijscomité staat in voor de opmaak van het voorstel van toewijzing (de voorgedragen kandidaten) binnen de 20% versnelde toewijzingen voor het directiecomité waarbij er toegewezen wordt binnen de regels die opgemaakt worden door de zonecomités (=toewijzingsraden).
[1] Dit is alleen nodig als het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in art. 6.27, §1, tweede lid BVCW (zoals van kracht vanaf 1 januari 2024)
Dit besluit zal bekrachtigd worden door de raad voor maatschappelijk welzijn van december 2023 en de gemeenteraad van december 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verschillende besluiten over wonen dd. 17 december 2021.
Besluiten van de Vlaamse Regering tot de vaststelling van de werkingsgebieden dd. 4 februari 2022.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2023 over de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van cv Diest-Uitbreiding op 20 juni 2023 met inbegrip van het voorstel van fusie en aanduiding van de volmachtdrager van het OCMW
Het besluit van het vast bureau van van 13 november 2023 over de aanduiding lid zonecomité Noordoost woonmaatschappij Kanvaz
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt het besluit van het vast bureau omtrent de aanduiding van vertegenwoordigers voor het zonecomité Noordoost woonmaatschappij Kanvaz dd. 13 november 2023 waarin onderstaande beslissingen genomen werden.
Mevr. De Dobbeleer Monique wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de stad Diest te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) van de woonmaatschappij KANVAZ.
Dhr. De Graef Christophe wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de stad Diest te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
Dhr. Coomans Wesley, coördinator van igs Wonen aan de Demer, wordt aangeduid als deskundige om de stad Diest te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
Mevr. Vanhumbeeck Tinne, diensthoofd maatschappelijk welzijn, wordt aangeduid als deskundige om de stad en OCMW Diest te vertegenwoordigen in het toewijscomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingscomité zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
Mevr. Baki Hafsa, beleidscoördinator Leven & Welzijn, wordt aangeduid als plaatsvervangend deskundige om de stad en OCMW Diest te vertegenwoordigen in het toewijscomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingscomité zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
De instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden niet alleen steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, maar daarnaast worden er tevens meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren.
TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 heeft een dergelijk aanbod. De aankoopcentrale CREAT bundelt de expertise rond aankoop en de wetgeving op overheidsopdrachten met interessante aankoopvolumes. De service wordt als geïntegreerd concept aangeboden. Samenwerking met dergelijke ondersteunende diensten opent perspectief op schaal- en volume-effecten. Zij laten toe kosten te reduceren en/of middelen vrij te maken.
Het aanbod van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS waarbij de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd.
De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich middels een kapitaalinbreng, waartegenover aandelen staan.
Het aantal aandelen dat aangekocht moet worden is gebaseerd op het aantal inwoners. Er dient 1 aandeel per volledige 5000 inwoners aangekocht te worden. Er dienen in totaal 5 aandelen te worden aangekocht. De nominale waarde van 1 aandeel bedraagt € 1000 en dient voor 1/4 volgestort te worden. Bijgevolg betekent dit een eenmalige kost van € 1.250,00 voor OCMW Diest.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
De raad van maatschappelijk welzijn gaat akkoord om met ingang van 31 december 2023 toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Bart Stals voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.
Geert Cluckers voor te dragen als plaatsvervangend lid van de Algemene vergadering van TMVS.
Onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.
Het Vast Bureau te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Door de snelle digitale evolutie en de invoering van het thuiswerk is er behoefte aan een aanpassing aan het reglement op het ter beschikking stellen aan personeelsleden van communicatiemiddelen. Het doel is om stappen te zetten naar meer plaats- en tijdsonafhankelijk werken en in te zetten op een maximale bereikbaarheid van elke medewerker.
Dit reglement beschrijft de voorwaarden voor de toekenning en gebruik van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden zoals telefoon, tablet en laptop.
Het reglement bevat een regeling voor zowel diensttoestellen als persoonlijke toestellen en omvat:
- de toekenning en het gebruik van telefoon, tablet en laptop. De toekenning van een laptop wordt de standaardsituatie voor medewerkers waar bij uitzondering van wordt afgeweken.
- de vastlegging van het vervangingsritme.
- de financiële en fiscale behandeling
- het eigendomsaspect en het gebruik van de toestellen
De goedkeuring van de raad maatschappelijk welzijn van 21 juni 2021 over het reglement terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden.
De raad maatschappelijk welzijn keurt het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden goed.
Het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden treedt in werking op 1 januari 2024.
Bij het in voege treden van onderhavig besluit wordt het raadsbesluit van 21 juni 2021 opgeheven.
Door de snelle digitale evolutie is er behoefte aan een aanpassing aan het reglement op het ter beschikking stellen aan mandatarissen van communicatiemiddelen.
Dit reglement beschrijft de voorwaarden voor de toekenning en gebruik van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen zoals telefoon, tablet en laptop.
Het reglement bevat een regeling voor:
- de toekenning en het gebruik van telefoon, tablet en laptop.
- de vastlegging van het vervangingsritme.
- de financiële en fiscale behandeling
- het eigendomsaspect en het gebruik van de toestellen
De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2021 over de goedkeuring van het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen.
De raad maatschappelijk welzijn keurt het reglement betreffende de 'terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen' goed.
Het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen treedt in werking op 1 januari 2024.
Bij het in voege treden van onderhavig besluit wordt het vorige raadsbesluit opgeheven.
Jaarlijks wordt er aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn een overzicht gegeven van alle klachten en registraties in het klachtenregister van het afgelopen jaar.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport klachtenbehandeling van2022.