De oorlog in Oekraïne bracht een stroom van vluchtelingen op gang. Meerdere lokale besturen werden op hun grondgebied geconfronteerd met ontheemde Oekraïners die nood hadden aan een opvangplek en begeleiding.
De lokale besturen hebben op korte termijn heel wat publieke opvangplekken weten te realiseren. Samen met geëngageerde burgers die private opvangplekken voorzagen, zorgden de lokale besturen voor een kwalitatief opvangnet en passende begeleidingshulp. Met het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2022 werd tevens de nodige omkadering en financiering voorzien.
Europa erkent volop de noden die zich op het terrein stellen. De bevoegde Europese instanties hebben daarom beslist om extra middelen te besteden ten voordele van de ontheemde Oekraïners. Deze middelen komen uit het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie (AMIF-middelen) en betreffen resterende middelen uit de vorige periode (2014-2020).
Deze Europese middelen werden naar verhouding getransfereerd naar de lidstaten waarbij de federale overheid de middelen heeft overgeheveld naar de respectievelijke deelstaten. Op deze manier beschikt Vlaanderen over bijkomend € 6.500.000,00 toegekend aan de afdeling Europese programma’s - Europa WSE (die als beheerautoriteit optreedt).
Vlaanderen wenst deze middelen voor te behouden aan de lokale besturen. De projectoproep gaat uit van Europa WSE waarbij het Agentschap Binnenlands Bestuur als promotor optreedt en via deze duidingsnota een appel doet op de lokale besturen om een aanvraagdossier in te dienen.
De aanwending van de AMIF-middelen is gekoppeld aan (Europees) vooropgestelde voorwaarden:
Het projectopzet beoogt de lokale besturen financieel te ondersteunen wanneer zij extra inspanningen hebben geleverd (te beoordelen overeenkomstig vooropgestelde criteria). Lokale besturen kunnen dan een aanvraagdossier indienen bij de vertegenwoordiger van de promotor. Het aanvraagdossier werd reeds ingediend.
Er wordt een projectaanpak gehanteerd waarbij een partnerschapsovereenkomst wordt afgesloten tussen het lokaal bestuur en het Agentschap Binnenlands Bestuur om de samenwerkingsmodaliteiten te duiden.
De projectoproep van het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 over de goedkeuring van de partnerschapsovereenkomst tussen stad Diest en het Agentschap Binnenlands Bestuur voor extra middelen Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie AMIF
De gemeenteraad keurt de partnerschapsovereenkomst tussen stad Diest en het Agentschap Binnenlands Bestuur voor extra middelen Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie AMIF goed.
Aanleiding
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetst een breed kader waarbinnen de woonmaatschappijen 1 of meer toewijzingsraden dienen op te richten die aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling te komen voor het toewijzen van woningen. De woonmaatschappij neemt het initiatief om deze toewijzingsraden op te richten en zit de toewijzingsraden voor. voor.
Alle gemeenten van het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad.
Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding (pijler 1) en bepalingen voor specifieke doelgroepen (pijler 2) worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2). De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Woonmaatschappij KANVAZ
Het werkingsgebied van KANVAZ omvat 18 gemeenten. In overleg met de lokale besturen werden er 3 deelwerkingsgebieden afgebakend binnen het werkingsgebied van KANVAZ.
In elk deelwerkingsgebied wordt
Oprichting en samenstelling zonecomités (toewijzingsraden) en toewijscomités KANVAZ
De startvergaderingen van de zonecomités gingen door eind september waar burgemeesters en schepenen werden op uitgenodigd.
Het nieuw toewijsmodel werd toegelicht en er was een eerste gedachtewisseling over de samenstelling en werking van de zonecomités en de toewijscomités (pijler 2), de bepalingen van de langdurige woonbinding (pijler 1) en doelgroepen (pijler 3).
Er werd afgesproken dat de volgende stap het organiseren is van de startvergaderingen van de toewijscomités waar de OCMW’s en het CAW zullen worden uitgenodigd om de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2) te bespreken.
De startvergadering van de toewijscomités zijn gepland op 13/11/2023 en 14/11/2023 met als agenda:
Vervolgens zijn op 27/11/2023, 28/11/2023 en 4/12/2023 de volgende vergaderingen van de zonecomités gepland met als agenda:
Zo kunnen begin 2024 de gemeenteraden de ontwerpen van toewijzingsreglementen amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding (pijler 1) en de specifieke doelgroepen (pijler 2). De ontwerpen van het huishoudelijk reglement voor wat betreft de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2) kan niet worden geamendeerd, maar kan wel ter kennisgeving worden geagendeerd.
Na goedkeuring van de toewijzingsreglementen integreert KANVAZ deze reglementen in het intern huurreglement. KANVAZ bezorgt vervolgens de toewijzingsreglementen en het intern huurreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen[1].
Vanaf 1/1/2024 treedt het nieuwe toewijsmodel in voege, maar is er een overgangsperiode voorzien tot september 2026 voor de opmaak van de toewijzingsreglementen.
KANVAZ heeft de ambitie om samen met de lokale besturen begin 2024 de toewijzingsreglementen goed te keuren zodat de nieuwe bepalingen van de langdurige woonbinding (pijler 1) en nieuwe doelgroepen (pijler 3).
zo snel mogelijk in voege kunnen gaan.
In afwachting van het in voege gaan van de toewijzingsreglementen, zal KANVAZ de bestaande lokale toewijzingsreglementen blijven hanteren wat betreft de langdurige woonbinding (pijler 1) als ook de bestaande doelgroepenplannen (pijler 3).
De versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2) zullen vanaf 1/1/2024 verlopen via de toewijscomités waar een advies van toewijzing zal worden geformuleerd aan de raad van bestuur van KANVAZ en dit volgens het ontwerp van toewijzingssysteem in bijlage.
Vraag KANVAZ
Met e-mailbericht d.d. 26/10/2023 vraagt de woonmaatschappij KANVAZ de stad Diest om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van het zonecomité die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het deelwerkingsgebied Noordoost en ook als toewijzingsraad zal fungeren.
Naast het zonecomité wordt er ook een toewijscomité opgericht.
KANVAZ stelt hiervoor de volgende samenstelling voor.
Dit toewijscomité staat in voor de opmaak van het voorstel van toewijzing (de voorgedragen kandidaten) binnen de 20% versnelde toewijzingen voor het directiecomité waarbij er toegewezen wordt binnen de regels die opgemaakt worden door de zonecomités (=toewijzingsraden).
[1] Dit is alleen nodig als het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in art. 6.27, §1, tweede lid BVCW (zoals van kracht vanaf 1 januari 2024)
Dit besluit zal bekrachtigd worden door de raad voor maatschappelijk welzijn van december 2023 en de gemeenteraad van december 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verschillende besluiten over wonen dd. 17 december 2021.
Besluiten van de Vlaamse Regering tot de vaststelling van de werkingsgebieden dd. 4 februari 2022.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 mei 2023 over de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Sociaal Wonen arro Leuven cvba op 20 juni 2023 met inbegrip van het voorstel van fusie en aanduiding van de volmachtdrager van de stad
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 november 2023 over de aanduiding lid zonecomité Noordoost woonmaatschappij Kanvaz
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen omtrent de aanduiding van vertegenwoordigers voor het zonecomité Noordoost woonmaatschappij Kanvaz dd. 13 november 2023 waarin onderstaande beslissingen genomen werden.
Mevr. De Dobbeleer Monique wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de stad Diest te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) van de woonmaatschappij KANVAZ.
Dhr. De Graef Christophe wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de stad Diest te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
Dhr. Coomans Wesley, coördinator van igs Wonen aan de Demer, wordt aangeduid als deskundige om de stad Diest te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
Mevr. Vanhumbeeck Tinne, diensthoofd maatschappelijk welzijn, wordt aangeduid als deskundige om de stad en OCMW Diest te vertegenwoordigen in het toewijscomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingscomité zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
Mevr. Baki Hafsa, beleidscoördinator Leven & Welzijn, wordt aangeduid als plaatsvervangend deskundige om de stad en OCMW Diest te vertegenwoordigen in het toewijscomité Noordoost (Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot) dat als toewijzingscomité zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.
Door de hervorming van de participatie sportbeleid, goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 januari 2023, worden alle gemeenteraadsbeslissingen over de sportraad aangepast.
De gemeenteraad keurt het reglement voor toelagen voor investeringen aan sportinfrastructuur van sportverenigingen goed.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024.
Het reglement van 30 mei 2005, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.
Door de hervorming van de participatie sportbeleid op de gemeenteraad van 23 januari 2023, worden alle gemeenteraadsbeslissingen aangaande sportraad aangepast.
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement beleidssubsidies voor de verbetering van de kwaliteit van de sportvereniging goed.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024.
Het reglement van 15 december 2008, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024
Door de hervorming van de participatie sportbeleid op de gemeenteraad van 23 januari 2023, worden alle gemeenteraadsbeslissingen aangaande sportraad aangepast.
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement impulssubsidies voor de verbetering van de kwaliteit van de jeugdsportbegeleider goed.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024.
Het reglement van 15 december 2008, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024
Naar aanleiding van de samenwerkingsovereenkomst tussen GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest en stad Diest, legt GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest de begroting 2024 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De begroting is opgesplitst per ontmoetingscentrum (OC) en geeft eveneens een totaalbedrag weer voor de GEVA-VZW samen. Deze begroting werd op basis van de inzendingen per centrum en de jaarrekening 2022 opgemaakt.
De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest door de gemeenteraad op 27 maart 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, met name de artikelen 225 tot en met 248 over de gemeentelijke verzelfstandigde agentschappen
De gemeenteraad gaat akkoord met de begroting van GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest voor het boekjaar 2024.
Al sinds 2014, toen we als gemeente het Burgemeestersconvenant voor een eerste keer ondertekenden, werkt Diest aan een lokaal klimaatbeleid. In 2020 zetten we een stap verder en traden we toe tot het Burgemeestersconvenant 2030.
Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 streeft de stad Diest ernaar om:
De provincie Vlaams-Brabant heeft de stad Diest door middel van vier thematische workshops begeleid om een lokaal energie- en klimaatactieplan (SECAP) en een risico- en kwetsbaarheidsanalyse voor Diest op te maken. In de maatregelentabel achteraan het SECAP staan per thema een aantal acties opgelijst die we willen ondernemen om bovenstaande doelstellingen te bereiken.
De draftversie van dit plan werd voorgesteld tijdens een Open Gminaraad op 5 oktober 2023 en tijdens een gemeenteraadscommissie op 14 november 2023. Daarnaast werd er ook feedback gevraagd via onze website en sociale media.
Het dynamisch klimaatactieplan wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van december.
De gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2015 over de goedkeuring klimaatactieplan stad Diest
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 over de goedkeuring officiële intekening Burgemeestersconvenant 2030 (Covenant of Mayors) in kader van opmaak duurzaam energie- en klimaatactieplan (SECAP) door provincie Vlaams-Brabant
De gemeenteraadscommissie van 14 november 2023 over de kennisname van het klimaatactieplan Diest 2030
De gemeenteraad keurt het dynamisch energie- en klimaatactieplan en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse Diest 2030 goed.
Het is aangewezen om bij de aanleg van de nieuwe wegenis en riolering in de Broekstraat fase 2 van de gelegenheid gebruik te maken om de netten van de elektriciteit ondergronds te brengen en eveneens de openbare verlichting te vernieuwen met LED armaturen.
Via schrijven van 18 september 2023 werden de offertes overgemaakt door Fluvius voor het ondergronds brengen van de netten en het vernieuwen van de openbare verlichting.
Kostprijs voor het ondergronds brengen van de netten € 103.571,17 (vrij van BTW) .
Kostprijs voor het vernieuwen van de openbare verlichting (18 palen en 18armaturen) € 30.963,75 (btw verlegd).
Het vernieuwen van de openbare verlichting wordt gefinancierd via het Toekomstfonds.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2023 om het project Broekstraat fase 2 op te starten
De goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 5 juni 2023 van de offerte voor opmaak unieke verantwoordingsnota fietsinfrastructuur Broekstraat
De goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023 tot opstart nieuwe rooilijn thv Broekstraat en Hoekweg
De offerte overgemaakt door Fluvius voor het ondergronds brengen van de netten en het vernieuwen van de openbare verlichting in de Broekstraat fase 2 wordt goedgekeurd. De kostprijs voor het ondergronds brengen van de netten bedraagt € 103.571,17 (vrij van BTW) en de kostprijs voor het vernieuwen van de openbare verlichting (18 palen en 18 armaturen) € 30.963,75 (BTW verlegd).
In het kader van de opdracht "Aankoop van 2 bestelwagens" werd het bestek met nr FD/HME/2023-012 opgesteld door de Dienst Openbaar Domein en de Dienst Financiën.
De stad wenst de volgende voertuigen aan te kopen:
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 10°, waarbij wordt bepaald dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 Openbare Procedure.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022, houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 over het intrekken van de gunningsbeslissing van 9 oktober 2023 in het besluit 2023_SC_01802 "Goedkeuren van de gunning voor de aankoop van 4 bestelwagens en 1 busje voor personenvervoer"
De gemeenteraad keurt het bestek en de raming voor de opdracht "FD/HME/2023-012 - Aankoop van 2 bestelwagens" goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 74.380,16 euro excl. btw of 90.000,00 euro incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
De huidige opdracht "Schoonmaak door derden van de Gemeentelijke Bassischool Molenstede en de Gemeentelijke Basisschool Schaffen-Deurne 2021-2023" loopt dit jaar af en dient bijgevolg vernieuwd te worden.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 850.000,00 excl btw of 1.028.500,00 incl.21% btw.
De looptijd van deze raamovereenkomst is 4 jaar.
Door toe te treden tot de mulilaterale raamovereenkomst van de aankoopcentrale Creat, gegund aan GOM en ISS, dienen we zelf geen Europese opdracht uit te schrijven en kunnen we via een kleine mini-competitie de beste aanbieder kiezen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzingen;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2,6° en 47§2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doet op een aankoopcentrale en artikel 43;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2020 ter goedkeuring van het bijzonder bestek voor de "Schoonmaak door derden van de Gemeentelijke Basisschool Molenstede en de Gemeentelijke Basisschool Schaffen-Deurne 2021-2023 voor een bedrag indicatief geraamd op € 495.867,77, te gunnen bij wijze de openbare procedure -Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
De gemeenteraad keurt de toetreding Stad Diest tot de aankoopcentrale CREAT om toe te treden tot de multilaterale raamovereenkomst voor de schoonmaak goed.
De opdracht betreft de schoonmaak door derden voor de Gemeentelijke Basisschool Molenstede en de Gemeentelijke Basisschool Schaffen-Deurne en dit voor een periode van 4 jaar zoals bepaald in de raamovereenkomst van CREAT.
De raming bedraagt 850.000,00 excl. btw, ofwel 1.028.500,00 incl. 21% btw
Steden en gemeenten verhalen de kosten van het beheer van huishoudelijk afval op de afvalproducenten, overeenkomstig het beginsel ‘de vervuiler betaalt’.
De stad Diest zorgt ervoor dat huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk worden voorkomen of hergebruikt, op regelmatige tijdstippen worden opgehaald of op een andere wijze worden ingezameld, en nuttig worden toegepast of verwijderd.
De stad Diest heeft met Limburg.net een convenant afgesloten om deze kosten te innen.
Elk jaar herevalueert Limburg.net het systeem van de tegoeden. Vanaf 1 januari 2022 werd het Optimo-systeem door Limburg.net geintroduceerd. Met Optimo wordt het huishoudelijk afval beter gesorteerd en worden er meer afvalsoorten tegelijk aan huis opgehaald.
De gemeenteraad ging op 25 oktober 2021 akkoord met een wekelijkse ophaling van Optimo het ganse jaar door op het ganse grondgebied, vanaf 1 januari 2022. Tevens besliste de gemeenteraad dat de meerkost van de wekelijke ophaling doorgerekend wordt via de huisvuilfactuur. Deze doorrekening is niet van toepassing voor gezinnen met recht op de verhoogde tegemoetkoming (RVT-statuut). Voor hen blijft de huisvuilfactuur ongewijzigd.
Voor het aanslagjaar 2023 werden bijgevolg volgende wijzigingen vooropgesteld:
Om bovenstaande reden heeft de gemeenteraad op 27 februari 2023 het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen (aanslagjaar 2023) goedgekeurd.
Voor aanslagjaar 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om het bijgevoegde belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen (aanslagjaar 2024) goed te keuren.
De artikelen 41, 162 en 170§4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994 en latere wijzigingen
Het decreet van 6 juli 2001 over de intergemeentelijke samenwerking
Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
Het decreet van 23 december 2011 over het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Het convenant van 16 juni 2014 tussen de stad Diest en Limburg.net
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, ingevoerd op 13 april 2019
Het besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 over goedkeuring wekelijkse ophaling Optimo het ganse jaar door op het ganse grondgebied
Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2021 over de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen
Het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2023 over de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen
De gemeenteraad keurt het "belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen (aanslagjaar 2024) goed.
Dit belastingreglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024.
Het belastingreglement van 27 februari 2023, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.
Het stadsbestuur moet aan de federale overheid een vergoeding betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen. Het stadsbestuur maakt ook kosten door de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes en afschriften. Het is aangewezen om aan de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten.
Ieder jaar opnieuw worden de vergoedingen ten laste van de steden en gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten geïndexeerd. Rekening houdend met de brief van de FOD Binnenlandse Zaken wordt het tarief vanaf 1 januari 2024 aangepast voor:
Deze productiekosten, worden verhoogd met de afleveringskost voor de gemeente. Daarom worden de tarieven van de retributie aangepast.
De gemeenteraad keurt het bij dit besluit gevoegde retributiereglement “Retributie op de afgifte van administratieve stukken" goed.
Het retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 november 2022 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat het bestuur zijn meerjarenplan moet aanpassen om de kredieten voor 2023 vast te stellen.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 moet door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassingen van het meerjarenplan 2020-2025
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 waarin de nieuwe statuten en beheersovereenkomst van het AGB CC Diest werden goedgekeurd
Het besluit van de raad van bestuur van 21 november 2023 over de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Cultuurcentrum Diest
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest goed.
Rekening houdend met de culturele en sociale functie van het cultureel centrum wenst de stad Diest dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van bezoekers van het cultureel centrum. De stad Diest wil de toegangsgelden beperken opdat het cultureel centrum toegankelijk is voor iedereen. Daarom wordt er voorgesteld om een prijssubsidie toe te kennen.
Op basis van de ramingen van de inkomsten en uitgaven voor het kalenderjaar 2023 heeft het AGB Cultuurcentrum Diest vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de prijssubsidie € 527.008,45 excl. BTW dient te bedragen om economisch rendabel te zijn. Hierdoor moeten de toegangsgelden voor voorstellingen in het cultureel centrum met een factor 1,69 vermenigvuldigd worden.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Diest voor recht op toegang tot de voorstellingen in het cultureel centrum bedraagt de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 1,69.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het prijssubsidiereglement voor 2024 goed te keuren.
De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 waarin de nieuwe statuten en beheersovereenkomst van het AGB CC Diest werden goedgekeurd
Het besluit van de raad van bestuur van 21 november 2023 over het prijssubsidiereglement 2024
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement 2024 AGB Cultuurcentrum Diest goed.
Uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Cultuurcentrum Diest blijkt dat de transactiekredieten in de investeringsenveloppe 2022 moeten geraamd worden op € 148.287,67 en de transactiekredieten in de investeringsenveloppe 2023 op € 701.251,77.
De liquiditeitspositie van het AGB Cultuurcentrum Diest laat geen integrale en onmiddellijke financiering van transactiekredieten toe. Daarom wordt voorgesteld dat de stad Diest leningen ter financiering toestaat aan het AGB Cultuurcentrum Diest.
Om deze redenen wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de bijgevoegde leningsovereenkomsten goed te keuren.
De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 waarin de nieuwe statuten en beheersovereenkomst van het AGB CC Diest werden goedgekeurd
Het besluit van de raad van bestuur van 21 november 2023 over de leningsovereenkomsten transactiekredieten investeringsportefeuille 2022, 2023 en 2024 AGB Cultuurcentrum Diest
De gemeenteraad keurt de definitieve leningsovereenkomst transactiekredieten investeringsportefeuille 2022 AGB Cultuurcentrum Diest goed.
De gemeenteraad keurt de aanpassing leningsovereenkomst transactiekredieten investeringsportefeuille 2023 AGB Cultuurcentrum Diest goed.
De gemeenteraad keurt de initiële leningsovereenkomst transactiekredieten investeringsportefeuille 2024 AGB Cultuurcentrum Diest goed.
In de beleids- en beheerscyclus (BBC) vertrekt de planning vanuit de beleidsdoelstellingen van het bestuur, opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Alle verwachte ontvangsten en uitgaven moeten zijn ingeschreven in een budgettair dagboek voordat het budget wordt opgemaakt.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de lokale besturen hun meerjarenplan minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.
Een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens:
De toelichting van een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens de volgende onderdelen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen en de aanpassing zoals voorgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn goed te keuren.
De gemeenteraad stelt zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
De gemeenteraad keurt de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2023 over de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Een aantal verenigingen en organisaties ontvangen jaarlijks een nominatieve subsidie van de stad. Bijgevoegde lijst van nominatieve subsidies wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
De gemeenteraad keurt bijgevoegde lijst nominatieve subsidies goed.
Door de snelle digitale evolutie en de invoering van het thuiswerk is er behoefte aan een aanpassing aan het reglement op het ter beschikking stellen aan personeelsleden van communicatiemiddelen. Het doel is om stappen te zetten naar meer plaats- en tijdsonafhankelijk werken en in te zetten op een maximale bereikbaarheid van elke medewerker.
Dit reglement beschrijft de voorwaarden voor de toekenning en gebruik van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden zoals telefoon, tablet en laptop.
Het reglement bevat een regeling voor zowel diensttoestellen als persoonlijke toestellen en omvat:
- de toekenning en het gebruik van telefoon, tablet en laptop. De toekenning van een laptop wordt de standaardsituatie voor medewerkers waar bij uitzondering van wordt afgeweken.
- de vastlegging van het vervangingsritme.
- de financiële en fiscale behandeling
- het eigendomsaspect en het gebruik van de toestellen
De goedkeuring van de gemeenteraad van 21 juni 2021 over het reglement terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden.
De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden goed.
Het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan personeelsleden treedt in werking op 1 januari 2024.
Bij het in voege treden van onderhavig besluit wordt het raadsbesluit van 21 juni 2021 opgeheven.
Door de snelle digitale evolutie is er behoefte aan een aanpassing aan het reglement op het ter beschikking stellen aan mandatarissen van communicatiemiddelen.
Dit reglement beschrijft de voorwaarden voor de toekenning en gebruik van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen zoals telefoon, tablet en laptop.
Het reglement bevat een regeling voor:
- de toekenning en het gebruik van telefoon, tablet en laptop.
- de vastlegging van het vervangingsritme.
- de financiële en fiscale behandeling
- het eigendomsaspect en het gebruik van de toestellen
De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2021 over de goedkeuring van het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen.
De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de 'terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen' goed.
Het reglement betreffende de terbeschikkingstelling van telecommunicatiemiddelen aan mandatarissen treedt in werking op 1 januari 2024.
Bij het in voege treden van onderhavig besluit wordt het raadsbesluit van 25 januari 2021 opgeheven.
De gemeenteraad besliste in de zitting van 22 november 2021 om de mogelijkheid tot realisatie van een natuurbegraafplek verder te onderzoeken.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in de zitting van 13 maart 2023 om principieel akkoord te gaan met het projectvoorstel tot inrichting van een natuurbegraafplek in het Citadelbos. Het project werd tevens uitgebreid toegelicht tijdens de gemeenteraadscommissie algemene werking van 6 juni 2023.
Er werd een perceel geselecteerd in Citadelbos dat aan alle voorwaarden voldoet (ecologische draagkracht, toegankelijkheid, beperkt onderhoud braamstruiken en geen recreatieve routes). Aangezien het perceel eigendom is van het Agentschap Natuur en Bos, wordt een erfpachtovereenkomst afgesloten met ANB voor een periode van 30 jaar met startdatum 1 januari 2024.
De erfpachtvergoeding is vastgelegd op een éénmalig bedrag van 22.680 euro.
De natuurbegraafplek zal gerealiseerd worden in het voorjaar 2024, afhankelijk van de aflevering van de omgevingsvergunning en globale machtiging door de Vlaamse Overheid.
Decreet bosdecreet van 13 juni 1990
Decreet van 20 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2008 betreffende de toegankelijkheid van de bossen en de natuurreservaten.
Decreet van 9 mei 2014 tot wijziging van de regelgeving inzake natuur en bos (Wijzigingsdecreet)
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 houdende vaststelling van de criteria voor geïntegreerd natuurbeheer
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 betreffende de natuurbeheerplannen en de erkenning van natuurreservaten
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 betreffende de subsidiëring van de planning, de ontwikkeling en de uitvoering van het geïntegreerd natuurbeheer
Gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 betreffende Natuurbegraafplaats Diest
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023 over de principiële goedkeuring van de realisatie van een natuurbegraafplek in het Citadelbos
De gemeenteraad keurt de erfpachtovereenkomst met het Agentschap Natuur en Bos voor de natuurbegraafplek Citadelbos goed.
De stad Diest zal in het voorjaar 2024 een natuurbegraafplek realiseren in het Citadelbos.
Bij het gebruik van deze natuurbegraafplek is aangepaste regelgeving van toepassing in overeenstemming met de geldende toegankelijkheidsregeling van het Agentschap Natuur en Bos. Gelieve als bijlage toegevoegd terug te vinden:
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria.
Het besluit van de Vlaamse regering van 21 oktober 2005 tot bepaling van de voorwaarden waaraan een doodskist of een ander lijkomhulsel moet beantwoorden.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2006 tot goedkeuring van de politieverordeningen op de begraafplaatsen.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2011 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.
Het besluit van de gemeenteraadscommissie algemene werking van 13 oktober 2022 over de kennisname van het algemeen reglement betreffende de begraafplaatsen van Diest.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 houdende goedkeuring van het algemeen reglement betreffende de begraafplaatsen van Diest.
De gemeenteraad keurt het algemeen reglement betreffende de begraafplaatsen van Diest goed.
Dit reglement treedt in werking vanaf de goedkeuring ervan door de gemeenteraad
De gemeenteraad heft het algemeen reglement betreffende de begraafplaatsen van Diest van 24 oktober 2022 op.
Jaarlijks wordt er aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn een overzicht gegeven van alle klachten en registraties in het klachtenregister van het afgelopen jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport klachtenbehandeling van 2022.
A. Overzicht intergemeentelijke samenwerkingsverbanden:
Art. 56, §6 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat het college van burgemeester en schepenen een volledig en geactualiseerd overzicht bijhoudt van:
1° alle extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente;
2° alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt;
3° alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente.
De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden in titel 3 (art. 388 e.v.) het DLB verder opgedeeld in:
Naam | Beheersoverdracht | Doel |
Projectvereniging | Geen | Duidelijk omschreven project plannen, uitvoeren en controleren |
Dienstverlenende vereniging | Geen | Duidelijk omschreven ondersteunende dienst verlenen |
Opdrachthoudende vereniging | Wel | Uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden toevertrouwen |
Overeenkomstig art. 56 DLB wordt de gemeenteraad éénmaal per jaar op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht. In bijlage van dit besluit zit een lijst met een overzicht van de bovenvermelde rechtspersonen/samenwerkingsverbanden, evenals van:
Via het ondernemingsnummer (of KBO-nummer), kunnen op eenvoudige manier de aktes en statuten worden opgevraagd bij de referentiedatabank rechtspersonen van de FOD Justitie: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm
Deze lijst zal tweemaal per jaar aan de gemeenteraad ter kennisname bezorgd worden (éénmaal in het voorjaar, éénmaal in het najaar).
B. Rapportering dienstverlenende en opdrachthoudende vereningingen:
Art. 441 DLB voorziet verder specifiek voor de 'dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen' dat:
Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting verstrekt bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Voor de stad & OCMW Diest betreffen dit deze verenigingen:
Dienstverlenende verenigingen | Opdrachthoudende verenigingen |
Cipal | IGS Hofheide |
IGO (intergemeentelijk opbouwwerk) | Iverlek / Eandis |
Interleuven | Limburg.net |
TMVS (tussengemeentelijke maatschappij voor services) | PBE |
Fluvius |
Voor de inhoudelijke rapportering dienstverlenende en opdrachthoudende vereningingen, wordt verwezen naar de gekoppelde besluiten bij deze notule.
Fluvius voorziet tweemaal per jaar zelf een infovergadering voor de raadsleden van de deelnemende gemeenten.
C. Rapportering regiowerking:
Artikel 8 van het regiodecreet, voorziet dat de regiowerking tweemaal per jaar wordt ingeschreven op de agenda van de gemeenteraad.
De stad Diest behoort tot de referentieregio Oost-Brabant.
Het merendeel van de samenwerkingsverbanden van de stad Diest valt binnen de referentieregio Oost-Brabant. Onder samenwerkingsverband in het regiodecreet wordt verstaan:
Volgende samenwerkingsverbanden zijn uitgesloten conform art. 4 van het regiodecreet:
Uitzondering regiodecreet | Stad Diest |
1a) intergewestelijke samenwerkingsverbanden 1b) internationale samenwerkingsverbanden | nvt ("Unie van oranjesteden" valt buiten de definitie samenwerkingsverband) |
2) landschappelijke dominant gegeven, fysische of natuurlijke structuren | nvt ("Demerbekken" is een waterschap, maar valt buiten de definitie samenwerkingsverband) |
3) erkende toeristische samenwerkingsverbanden | nvt ("VZW De merode valt buiten de definitie samenwerkingsverband wegens "VZW") |
4) schaalvoordeel is de enige drijfveer a) crematoria, woonzorgvoorzieningen, zwembaden, onderwijsinstellingen b) ICT, verzekering, financiering, aankoopbeheer, facilitair beheer c) energiedistributie, drinkwatervoorziening, riolering, telecom, kabeldistributie | a) IGS Hofheide (crematorium, maar viel binnen het referentiegebied) b) TMVS, Cipal, c) Iverlek/Eandis, PBE (VERA, Watergroep, IT-punt, OVSG, HAMW/HAKB vallen buiten de definitie samenwerkingsverband) |
De samenwerkingsverbanden die wél binnen het toepassingsgebied van het regiodecreet vallen, vallen binnen de grenzen van de referentieregio Oost-Brabant, met uitzondering van:
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over regiowerking.
De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht van samenwerkingsverbanden waaraan de gemeente deelneemt.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de gemandateerden bij dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen over:
De stad is aangesloten bij IGS Hofheide.
De stad werd uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide die doorgaat op woensdag 20 december 2023 om 20.00 uur in het crematorium Hofheide.
Agenda :
Het decreet lokaal bestuur : artikel 432
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Hofheide
De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiging van de stad voor een ganse legislatuur
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide, op woensdag 20 december 2023 om 20.00 uur worden goedgekeurd.
Mevrouw Anja Verbeek, raadslid, of in voorkomend geval haar plaatsvervanger mevrouw Irène Gybels, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGS Hofheide van 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Een kopie van deze beslissing zal via e-mail bezorgd worden aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide".
De stad wordt uitgenodigd voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening die zal plaatsvinden op vrijdag 22 december 2023 om 14.00 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Op de buitengewone algemene vergadering van 13 november 2023 werd het aanwezigheidsquorum niet bereikt waardoor er een nieuwe buitengewone algemene vergadering wordt bijeengeroepen met dezelfde agenda;
Agenda :
De aanduiding van de vertegenwoordiger moet voor iedere vergadering herhaald worden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2023: artikel 432
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiger van de stad voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 over de kennisname van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening op 13 november 2023 en aanduiding van de vertegenwoordiging van de stad
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De gemeenteraad stelt Maurits Vande Reyde, aan als afgevaardigde van de stad Diest voor de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2023 van de gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De vertegenwoordiger van de stad zal op voornoemde vergadering deelnemen aan alle beraadslagingen en stemmingen, teneinde alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, te verwerpen of zich erover te onthouden, alle akten, stukken, notulen en aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen.
Verschillende adviesraden hebben vergaderd. Deze verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de adviesraden:
De stad ontving op 13 december 2023 een interpellatie van raadslid Volders aangaande het initiatief "Kan ik Helpen".
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Volders aangaande het initiatief "Kan ik helpen".
De stad ontving op 13 december 2023 een interpellatie van raadslid Boone aangaande de ingebruikname kunstgrasveld Oosterlindeveld Schaffen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande de ingebruikname kunstgrasveld Oosterlindeveld Schaffen.