De Seniorenraad heeft zijn statuten aangepast: er werden tekstueel enkele zaken anders geformuleerd, toegevoegd en de lay-out werd aangepast.
De Statuten van de Seniorenraad van 25 februari 2013
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 over de kennisname verslag raad van bestuur seniorenraad van 26 september 2023.
De gemeenteraad keurt de vernieuwde statuten van de Seniorenraad goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van de statuten van de Seniorenraad van 25 februari 2013.
De Seniorenraad heeft zijn Huishoudelijk reglement aangepast:
Het huishoudelijk reglement van de Seniorenraad van 25 februari 2013.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 over de kennisname verslag raad van bestuur seniorenraad van 26 september 2023.
De gemeenteraad keurt het vernieuwd Huishoudelijk reglement van de Seniorenraad goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van het huishoudelijk reglement van de Seniorenraad van 25 februari 2013.
Door de hervorming van de participatie sportbeleid, goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 januari 2023, worden alle gemeenteraadsbeslissingen over de sportraad aangepast.
De gemeenteraad keurt het reglement kadervorming voor sportmonitoren goed met ingang van 1 december 2023.
De aanvraag tot erkenning en ondersteuning moet schriftelijk ingediend worden bij Jeugd In Diest voor 31 augustus van het werkjaar voorgaande aan het werkjaar waarvoor men de erkenning en ondersteuning aanvraagt. Voor het eerst sinds COVID-19 moesten de verenigingen terug een aanvraag tot erkenning en subsidiëring indienen. De voorbije drie werkjaren was het onmogelijk een volledig jaar representatieve werking te bewijzen en werden erkenningen automatisch gegeven en subsidies nominatief toegekend op de Gemeenteraad en dit op basis van werkjaar 2019-2020.
Alle jeugdwerkinitiatieven die in 2023-2024 erkend willen worden, moesten bij gevolg tegen 31 augustus 2023 volgende stukken binnenbrengen:
De voorwaarden tot erkenning en de voorwaarden voor ondersteuning en subsidies die men kan aanvragen zijn afhankelijk van de categorie waartoe men behoort. Erkende jeugdwerkinitiatieven worden ingedeeld in 4 categorieën:
Volgende jeugdwerkinitiatieven bezorgden aan de Jeugddienst alle stukken en voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in het reglement:
Dienden dit jaar geen aanvraag in:
Dit besluit gaat enkel over de erkenning van de jeugdwerkinitiatieven. Na goedkeuring van deze lijst door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad volgt de betaalbaarstelling van de werkingssubsidies aan de erkende jeugdwerkinitiatieven.
Het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2015 over het reglement voor de erkenning als jeugdwerkinitiatief en de daarbij horende mogelijke ondersteuning en werkingssubsidies
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2023 betreft de goedkeuring van de lijst van erkende jeugdwerkinitiatieven 2023-2024.
De gemeenteraad keurt de lijst met erkende jeugdwerkinitiatieven 2023-2024 goed:
De aanbestedende overheid heeft een raamovereenkomst uitgeschreven voor het aanstellen van één of meerdere architecten voor kleine architectuuropdrachten, waarvan de bouwkost onder 250.000,00 € blijft. Deze opdracht kan aangewend worden voor alle gebouwen of aanverwanten van het lokaal bestuur. De Stad Diest voert de overheidsopdracht en fungeert als aankoopcentrale; de andere entiteiten van het lokaal bestuur - OCMW Diest en AGB Cultuurcentrum Diest - kunnen eveneens intekenen op deze raamovereenkomst. Er zullen maximaal 3 kandidaten opgenomen worden in deze overeenkomst. De rangschikking van gunning zal bepalen hoeveel deelopdrachten iedere kandidaat zal toegewezen krijgen, en dit volgens een cascadesysteem. De laureaat zal eerst de deelopdracht toegewezen krijgen en enkel in geval dat deze eerste kandidaat de deelopdracht niet kan uitvoeren, zal de deelopdracht toegewezen worden aan de tweede kandidaat. Voor de toewijzing van iedere deelopdracht zal een architectenovereenkomst worden afgesloten met de betrokken kandidaat.
Het technische bestek is opgemaakt door de dienst Vastgoed & Bouwprojecten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 200.000,00 € excl. btw ofwel 242.000,00 € incl. 21% btw. De exact benodigde hoeveelheden (deelopdrachten) van deze opdracht zijn nog niet gekend.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. NJ2023D04 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor kleine architectuuropdrachten”, opgesteld door stad Diest. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De raming bedraagt 200.000,00 € excl. btw ofwel 242.000,00 € incl. 21% btw.
Bovengenoemde overeenkomst heeft een looptijd van 12 maanden, maximaal 3 maal stilzwijgend verlengbaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wwet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal de stad Diest optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze een overeenkomst verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: OCMW Diest en Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest.
Voor de toewijzing van iedere deelopdracht zal een architectenovereenkomst worden afgesloten met de betrokken kandidaat.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De aanbestedende overheid heeft een raamovereenkomst uitgeschreven voor het aanstellen van een pool van restauratiearchitecten voor een periode van 4 jaar. Deze opdracht kan aangewend worden voor alle historische gebouwen gebouwen, monumenten of landschappen
van het lokaal bestuur. Het OCMW Diest voert de overheidsopdracht en fungeert als aankoopcentrale; de andere entiteiten van het lokaal bestuur - stad Diest en AGB Cultuurcentrum Diest - kunnen eveneens intekenen op deze raamovereenkomst. Er zullen maximaal 3 kandidaten opgenomen worden in de pool van restauratiearchitecten. De rangschikking van gunning zal bepalen hoeveel deelopdrachten iedere kandidaat zal toegewezen krijgen. Voor de toewijzing van iedere deelopdracht zal een architectenovereenkomst worden afgesloten met de betrokken kandidaat.
Het technische bestek is opgemaakt door de dienst Vastgoed & Bouwprojecten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 200.000,00 € excl. btw ofwel 242.000,00 € incl. 21% btw. De exact benodigde hoeveelheden (deelopdrachten) van deze opdracht zijn nog niet gekend.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure met meerdere gunningscriteria.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. NJ2023D02 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst pool restauratiearchitecten 2024 - 2028”, opgesteld door OCMW Diest. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De raming bedraagt 200.000,00 € excl. btw ofwel 242.000,00 € incl. 21% btw.
Bovengenoemde overeenkomst heeft een looptijd van 48 maanden.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal het OCMW Diest optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze een overeenkomst verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: stad Diest en Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest.
Voor de toewijzing van iedere deelopdracht zal een architectenovereenkomst worden afgesloten met de betrokken kandidaat.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De aanbestedende overheid heeft een raamovereenkomst uitgeschreven voor het aanstellen van een aannemer voor de behandeling van de vochtproblematiek van muren en wanden, de pleister- en kaleiwerken in en aan beschermde gebouwen. In eerste instantie is het Begijnhof het voorwerp van de opdracht, doch deze opdracht kan aangewend worden voor alle historische gebouwen van het lokaal bestuur. Het OCMW Diest voert de overheidsopdracht en fungeert als aankoopcentrale; de andere entiteiten van het lokaal bestuur - stad Diest en AGB Cultuurcentrum Diest - kunnen eveneens intekenen op deze raamovereenkomst.
Het technische bestek is opgemaakt door de dienst Vastgoed & Bouwprojecten, in samenwerking met studiebureau Amirato en dit op basis van het technische advies van KIKIRPA die de vooronderzoeken uitgevoerd heeft. GD&A gaf juridisch advies voor de opmaak van het bestek. De opdrachtdocumenten werden ter goedkeuring voorgelegd aan het Agentschap Onroerend Erfgoed.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 168.820,00 € excl. btw ofwel 178.949,20 € incl. 6% btw.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Na het aanstellen van de aannemer zal een eerste cluster van wooneenheden worden geselecteerd, waarop de eenheidsprijzen zullen toegepast worden. Dit zal resulteren in een deelopdracht, waarvoor een subsidie zal opgevraagd worden aan het Agentschap Onroerend Erfgoed, werken zijn voor 100% betoelaagbaar, voor een premie van 60%. Pas na goedkeuring van het Agentschap zal overgegaan worden tot uitvoering van deze deelopdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. NJ/2023/01 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst: de behandeling van de vochtproblematiek van muren en wanden, de pleister- en kaleiwerken in en aan beschermde gebouwen”, opgesteld door OCMW Diest. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De raming bedraagt 168.820,00 € excl. btw ofwel 178.949,20 € incl. 6% btw.
Bovengenoemde overeenkomst heeft een looptijd van 12 maanden, stilzwijgend maximaal drie keer verlengbaar onder dezelfde voorwaarden. De maximale duur bedraagt dus vier jaren.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wwet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal het OCMW Diest optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze een overeenkomst verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: stad Diest en Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Het lokaal bestuur Diest heeft een raamovereenkomst opgesteld voor het aanstellen van een veiligheidscoördinatie (perceel 1), ventilatieverslaggeving, EPB-verslaggeving (perceel 2) en het opmaken van EPC-certificaten (perceel 3). De opdracht wordt opgedeeld in 3 percelen, waarbij ieder perceel zal toegewezen worden aan maximaal 3 kandidaten. De deelopdrachten zullen gegund worden conform het cascade-systeem, waarbij eerst de laureaat van ieder perceel de deelopdracht toegewezen krijgt. Alle gebouwen of openbaar domein van het lokaal bestuur Diest komen in aanmerking om gebruik te maken van deze overeenkomst. Om die reden kunnen alle entiteiten van het lokaal bestuur, zijnde OCMW Diest, stad Diest en AGB Cultuurcentrum Diest, intekenen op deze opdracht. De stad Diest treedt op als opdrachtgever.
Het technische bestek is opgemaakt door de dienst Vastgoed & Bouwprojecten, in samenwerking met de diensten Facilitair Beheer en Openbaar Domein, die eveneens gebruik zullen maken van deze raamovereenkomst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.960,00 excl. btw of € 120.951,60 incl. 21% btw.. De exact benodigde hoeveelheden (deelopdrachten) van deze opdracht zijn nog niet gekend.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. NJ2023D05 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst Veiligheidscoördinatie, Ventilatieverslaggeving, EPB-verslaggeving en het opmaken van EPC-certificaten”, opgesteld door het lokaal bestuur Diest. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De raming bedraagt 99.960,00 € excl. btw ofwel 120.951,60 € incl. 21% btw.
Bovengenoemde overeenkomst heeft een looptijd van 12 maanden, maximaal 3 keer verlengbaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wwet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal de stad Diest optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze een overeenkomst verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: OCMW Diest en Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest.
De opdracht wordt opgedeeld en gegund in 3 percelen. Ieder perceel wordt aan maximaal 3 kandidaten gegund, waarbij de deelopdrachten worden toegewezen volgens het cascade-systeem.
Stad Diest is eigenaar van een perceel gelegen in de Engelbeekstraat tussen huisnummer 62 en 66. Gekend onder Diest, 5de afdeling, sectie N, lot 7B.
Het perceel wordt door een verkavelingsvergunning Kelbergenstraat van 11 april 2005 ingedeeld in twee loten. Lot 7A is sinds begin dit jaar ten gevolge van een nalatenschap, in eigendom van enkele familieleden. Lot 7B is in eigendom van stad Diest. Op lot 7B is daarnaast buurtweg 16 gevestigd. Deze buurtweg functioneert tevens als uitweg voor een aantal achterliggende landbouwpercelen.
De eigenaars van lot 7A hebben de dienst vastgoed en bouwprojecten gecontacteerd met de vraag lot 7B van de stad te mogen overkopen. Dit is enkel mogelijk na wijziging van de buurtweg. Lot 7A is momenteel onbebouwbaar. Punt G van de verkavelingsvergunning (bijlage) bepaalt immers dat "lot 7 voorlopig is uitgesloten uit de verkaveling om de reden dat de onderhandelingen met de stad Diest eigenaar van lot 7B, nog niet afgerond zijn" waarbij lot 7 " onder dezelfde voorwaarde als deze in de verkavelingsvergunning" kan worden vergund in geval van "akkoord met de Stad Diest".
De buurtweg moet gewijzigd worden om perceel 7B te verkopen. De verbreding achteraan zou hierdoor weggenomen worden en de buurtweg wordt gewijzigd tot louter de benodigde breedte voor de achtergelegen percelen.
Voor een rooilijnaanpassing bestaat een procedure in het decreet gemeentewegen die moet doorlopen worden.
Het ontwerp van aanpassing rooilijn rond de Engelbeekstraat werd voorlopig vastgesteld tijdens de gemeenteraad dd 25 september 2023, zoals weergegeven op bijgevoegd plan dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en opgemaakt dd. 31 augustus 2023 door landmeter-expert Geert Menten, Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest. Het openbaar onderzoek betreffende deze beslissing liep van 26 september 2023 tot en met 25 oktober 2023. Binnen deze periode werden geen geldige bezwaren ingediend dus kan de gemeenteraad overgaan tot de definitieve vaststelling van het ontwerp van aanpassing rooilijnplan Engelbeekstraat tot gedeeltelijke wijziging buurtweg nr.16.
Notariskantoor Verelst wordt in dit dossier aangesteld.
De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerp van aanpassing rooilijnplan Engelbeekstraat, 3290 Diest en gedeeltelijke wijziging Buurtweg nr. 16. Het rooilijnplan Engelbeekstraat, 3290 Diest en gedeeltelijke wijziging Buurtweg nr. 16 worden definitief vastgesteld zoals weergegeven op bijgevoegd plan in bijlage opgemaakt op dd. 31 augustus 2023 door landmeters experten Geert Menten en Rudi De Winter, Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van dit besluit, zoals bepaald in het decreet gemeentewegen.
Notariskantoor Verelst uit Halen wordt aangesteld in dit dossier
Het besluit wordt bekendgemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
De gemeente publiceert het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan tot de opheffing van de gemeenteweg in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website:
Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
De 6 bestaande voetgangersbrugjes op de Citadel zijn in slechte staat en zijn aan vervanging toe. Het stadbestuur heeft LABO architecten aangesteld om deze opdracht te begeleiden. Op 7 augustus 2023 werd voor deze werken reeds een omgevingsvergunning afgeleverd door het stadsbestuur. Het bestek voor de uitvoering van de werkzaamheden is afgerond. Er wordt voorgesteld om de werken aan te besteden bij wijze van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De kandidaten dienen hun inschrijving in te dienen voor 20 februari 2024. De opdracht wordt geraamd op een bedrag van € 120.000,00 excl. btw of € 145.200,00 incl. 21% btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode MJP001677 en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Het bestek met nr. 2022_567 van 30 oktober 2023 en de raming voor de opdracht “Vervangen van 6 voetgangersbrugjes Citadel Diest”, opgesteld door de ontwerper, LABO ARCHITECTEN, Egide Alenusstraat 12 te 3290 Diest worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt € 120.000,00 excl. btw of € 145.200,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uiterste indieningsdatum van de kandidaturen is 20 februari 2024.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode MJP001677.
Sinds 2020 heeft de stad Diest een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de provincie Vlaams-Brabant, andere gemeenten en IGO/INL. Deze overeenkomst loopt tot en met 2025.
De gemeenteraad besliste op 16 december 2019 om deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en 5 VTE af te nemen.
In de voorbije jaren voerde IGO/INL met deze 5 VTE een uitgebreid onderhoudsprogramma uit, zoals holle wegen, hooilanden, ruigtes, bermen en bossen. Sinds 2022 zijn echter de subsidies die de stad van de Vlaamse overheid ontving, weggevallen. Bovendien steeg de uurkost van IGO naar 42 euro/u. Niettemin voerde IGO steeds kwaliteitsvol onderhoudswerk op het terrein uit.
Gezien de stijgende kost van IGO/INL stelt de Dienst Openbaar Domein voor om een deel van het onderhoudsprogramma zelf aan te besteden, aan een naar verwachting lagere kost. Het overige deel van het programma blijft bij IGO/INL en behelst voornamelijk het onderhoud waar hun specifieke terreinkennis en vaardigheden een meerwaarde hebben.
De dienst stelt voor om het aantal VTE terug te brengen naar 2 VTE voor 2024 en 2025. De samenwerkingsovereenkomst, meer bepaald art. 3 §4, laat dit toe.
In overleg met IGO en de Dienst Leefmilieu van de provincie werd een nieuw, verminderd onderhoudsprogramma voor 2024 voorgesteld dat de volgende taken omvat:
De andere delen van het onderhoudsprogramma worden onverminderd opgenomen door de stad in de komende bestekken inzake het groenonderhoud, die zoals steeds aan de gemeenteraad zullen worden voorgelegd.
De gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 tussen de provincie Vlaams-Brabant, de gemeenten en IGO in het kader van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB), zijnde de organisatie van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL-ploegen).
De gemeenteraad keurt de verminderde afname van 5 VTE naar 2 VTE van de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 in het kader van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB), zijnde de organisatie van de INL-ploegen, voor het jaar 2024 en 2025 goed.
De gemeenteraad keurt de jaarplanning 2024 goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Dienst Leefmilieu van de Provincie Vlaams-Brabant.
Aanbestedende overheden kopen en gebruiken heel wat natuursteen. Meestal vormt die natuursteen een deelelement van een grotere opdracht voor bouw-, renovatie- of infrastructuurwerken.
In veel gevallen is het echter niet duidelijk waar de aangekochte natuursteen vandaan komt en in welke arbeidsomstandigheden hij is geproduceerd. Veel natuursteen is afkomstig uit landen waar er reële risico’s zijn op de schending van mensenrechten en de fundamentele arbeidsnormen. Die risico’s wil elke aanbestedende overheid uiteraard zoveel mogelijk beperkten, of indien mogelijk zelfs uitsluiten. In het verleden heeft het gebruik van dergelijke natuursteen bovendien al meermaals aanleiding gegeven tot controverse.
De natuursteensector in België en Nederland slaat samen met de Nederlandse en de Vlaamse overheid en een aantal maatschappelijke organisaties en vakbonden de handen in mekaar om de risico’s op een structurele manier uit te schakelen. Het initiatief kreeg de naam TruStone en werd door de Vlaamse Regering op 13 mei 2019 goedgekeurd. De verschillende partijen binnen dit multistakeholderinitiatief nemen ieder een aantal taken op zich. Zo wordt er van natuursteenbedrijven (producenten en importeurs) verwacht dat ze due diligence toepassen om de sociale risico’s in hun toeleveringsketen te analyseren en vervolgens te beperken. Van de aanbestedende overheden wordt verwacht dat ze het due diligence proces als voorwaarde opleggen binnen hun overheidsopdrachten waar natuursteen deel van uitmaakt en ook toezien op de toepassing ervan.
Onder due diligence wordt een continu doorlopend proces verstaan waarin bedrijven de sociale risico’s in de productie- of toeleveringsketen identificeren, voorkomen en verminderen en verantwoording afleggen over hoe zij omgaan met de geïdentificeerde (risico’s op) negatieve impact. Het gaat dus om een continu proces van “gepaste zorgvuldigheid” dat erop gericht is om risico’s te analyseren, deze te verhelpen en hierover transparant te communiceren.
Trustone-convenant van 13 mei 2019
De gemeenteraad keurt de toetreding tot het TruStone Convenant goed.
Cambio autodelen Vlaanderen en de stad Diest werken al geruime tijd samen. Sinds 2022 worden de Cambio wagens zoveel gebruikt dat Cambio zelf deelwagens bijplaatst in het stadscentrum wanneer de vraag stijgt. Zij vragen hiervoor geen vergoeding meer van de stad.
Recent kwam er een vraag van bewoners in Schaffen voor het plaatsen van een Cambio. Hiervoor vraagt Cambio wel dat de stad zich borg stelt voor minimaal gebruik.
Via deze overeenkomst wordt de samenwerking bestendigd en wordt een deelvoertuig voorzien in Schaffen.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 betreffende samenwerkingsovereenkomst met Cambio - Optimobil Vlaanderen voor de uitbreiding van Cambio met een derde deelvoertuig in Diest.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Cambio-Optimobil Vlaanderen voor het plaatsen van een cambiovoertuig in Schaffen goed voor de periode van 1 december 2023 tot en met 30 november 2026.
De gemeenteraad gaat akkoord om het cambiovoertuig te plaatsen in Schaffen en machtigt het college om de meest geschikte locatie te kiezen (hoppinpunt Schaffen).
Het nodige budget voor een kostendekkende opstart van een Cambiovoertuig in Schaffen wordt voorzien. In functie van het reële gebruik wordt een (gedeeltelijke of volledige) cashback voorzien.
Rekening houdend met de culturele en sociale functie van het cultureel centrum wenst de stad Diest dat er tijdens het kalenderjaar 2023 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van bezoekers van het cultureel centrum. De stad Diest wil de toegangsgelden beperken opdat het cultureel centrum toegankelijk is voor iedereen. Daarom wordt er voorgesteld om een prijssubsidie toe te kennen.
Op basis van de ramingen van de inkomsten en uitgaven voor het kalenderjaar 2023 heeft het AGB Cultuurcentrum Diest vastgesteld dat voor de maand december van het kalenderjaar 2023 de prijssubsidie € 190.780,78 excl. BTW dient te bedragen om economisch rendabel te zijn. Hierdoor moeten de toegangsgelden voor voorstellingen in het cultureel centrum vanaf 1 december 2023 met een factor 25,28 vermenigvuldigd worden.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Diest voor recht op toegang tot de voorstellingen in het cultureel centrum bedraagt de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 25,28 (vanaf 1 december 2023).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste prijssubsidiereglement voor 2023 goed te keuren.
De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest, afgekort AGB Cultuurcentrum Diest werden goedgekeurd
De beheersovereenkomst tussen de stad Diest en het AGB Cultuurcentrum Diest van 25 april 2013
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het besluit van de raad van bestuur van 29 november 2022 betreffende de goedkeuring van het prijssubsidiereglement 2023 AGB Cultuurcentrum Diest
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 over de goedkeuring van het prijssubsidiereglement 2023 AGB Cultuurcentrum Diest
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het prijssubsidiereglement 2023 AGB Cultuurcentrum Diest goed.
Sinds 2014 is een deel van Diest erkend als toeristisch centrum. Inmiddels werd zowel de erkenning in het kader van de wet betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, als in het kader van de arbeidswetgeving betreffende de tewerkstelling op zondag in kleinhandelszaken en kappersalons gevestigd in badplaatsen, luchtkuuroorden en toeristische centra, verkregen.
Het verkrijgen van een erkenning als toeristisch centrum heeft als gevolg dat er geen beperkingen meer zijn inzake de openingsuren van dagwinkels. Om dit op te vangen wordt een reglement opgemaakt waarbij de openingsuren van dagwinkels beperkt worden:
voor zover ze niet onder een wettelijke uitzonderingsregel vallen. Op die manier creëren we een juridisch kader zodat er nog steeds een onderscheid gemaakt kan worden tussen dagwinkels en nachtwinkels.
Erkenning in het kader van de wet betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening:
Erkenning in het kader van de arbeidswetgeving betreffende de tewerkstelling op zondag in kleinhandelszaken en kappersalons gevestigd in badplaatsen, luchtkuuroorden en toeristische centra:
Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 14 november 2023 betreffende de principiële goedkeuring van het reglement op de uitbating van dagwinkels (kleinhandelszaken) te Diest.
De gemeenteraad keurt het stedelijk reglement betreffende de uitbating van dagwinkels (kleinhandelszaken) te Diest goed.
Het reglement treedt in werking conform artikel 288 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Verschillende adviesraden hebben vergaderd. Deze verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de adviesraden:
De Vlaamse Regering bakende referentieregio's af als referentie voor de werkingsgebieden van de samenwerkingsvormen van lokale besturen. Regiovorming is van toepassing op de afvalintercommunales (AIC). Het Regiodecreet gaf hiervoor een decretale basis.
Daarnaast bevatte het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024 de beleidsintentie om de werking van de AIC's te optimaliseren. In mei 2023 keurde de Vlaamse Regering ook het Lokaal Materialenplan 2023-2030 goed, het nieuwe uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
In deze context startten ABB, OVAM en Interafval een traject om de werkingsgebieden van de AIC's te optimaliseren. In deze optimalisatie-oefening moet enerzijds rekening worden gehouden met de doelstellingen van regiovorming, en anderzijds met de doelstellingen voor een efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Het bestuur van Diest heeft herhaaldelijk gecommuniceerd dat ze de samenwerking met Limburg.net willen behouden. Het voorstel is om dit standpunt te formaliseren:
- De kadernota van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 over de regiovorming, afbakening van de referentieregio's en vervolgtraject
- De kadernota van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regiovorming en de afbakening van de referentieregio's
- Het Regiodecreet van 3 februari 2023
- De beslissing van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 tot goedkeuring van het Lokaal Materialenplan 2023-2030
- De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 tot goedkeuring van het standpunt over het traject optimalisatie werkingsgebieden afvalintercommunales van ABB, OVAM en Interafval
De gemeenteraad neemt het standpunt in om de samenwerking met Limburg.net te behouden, naar aanleiding van het traject 'optimalisatie werkingsgebieden afvalintercommunales' van ABB, OVAM en Interafval.
De stad is aangesloten bij Limburg.net.
De stad ontving op 20 september 2023 een uitnodiging van Limburg.net voor de buitengewone algemene vergadering en de daarop aansluitende algemene vergadering op woensdag 20 december 2023 om 18 uur in het nieuwe gebouw van Limburg.net, Herkenrodesingel 14 te Hasselt.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering werd als volgt bepaald:
Het ontwerp van statutenwijziging van Limburg.net, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 september 2023
De nota's in bijlage bij dit besluit :
Aan de beslissing tot wijziging van de maatschappelijke zetel ligt de verhuis van de administratie van Limburg.net naar het adres Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt ten grondslag (punt 3 van de agenda);
Ingevolge de aanpassing van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen d.d. 23 maart 2019 (hierna WVV) komt het begrip ‘kapitaal’ te vervallen (thans ‘inbreng’) en moet de cv geen minimumkapitaal meer aanhouden.
In toepassing van artikel 39, §2, tweede lid van het WVV worden het kapitaal en de wettelijke reserve van de vennootschap, van rechtswege omgezet in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening en bijgevolg wordt een beslissing inzake beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening voorgelegd, waarbij het kapitaal als onbeschikbare inbreng wordt toegewezen en de overige reserves als beschikbare reserves (punt 4 van de agenda). Zie ook toelichtende nota.
Ingevolge de wijziging van het WVV en een aantal wijzigingen aan het Decreet over het Lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 (DLB), worden de statuten in overeenstemming gebracht met deze gewijzigde wetgeving (punt 5 van de agenda). Zie ook de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing van de statuten wordt toegelicht, evenals de gecoördineerde statuten met track-changes waarin de wijzigingen zichtbaar zijn.
De agenda van de algemene vergadering werd als volgt bepaald:
- Dhr. Mustafa Uzun, effectief afgevaardigde voor de gemeente Maasmechelen, wordt vervangen door Dhr. Ronny Westhovens (GR besluit d.d. 26/09/23).
- Mevr. Lutgarde Ceyssens, effectief afgevaardigde voor de stad Peer, wordt vervangen door Dhr. Steven Broekx (GR besluit d.d. 27/09/23).
De OVAM, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval zijn gestart met een bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Het Regiodecreet en het Lokaal Materialenplan 2023-2020 liggen aan de basis van dit traject, waarbij zowel rekening gehouden wordt met de doelstellingen inzake regiovorming als inzake efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Limburg.net en alle gemeentes ontvingen begin oktober een schrijven waarin dit project werd toegelicht.
De OVAM en ABB verwachten van elke intercommunale een antwoord tegen 31 januari 2024 waarin de raad van bestuur de individuele intenties van alle gemeente-deelnemers dient te vermelden. Het is aan de nieuwe gemeenteraden om in het voorjaar van 2025 een definitieve keuze te maken. De afvalintercommunales bespreken dan de standpunten van hun gemeente-deelnemers op hun nieuwe samengestelde raad van bestuur en nemen een gezamenlijk standpunt in. Als het standpunt een afwijkingsaanvraag impliceert, dient deze op de algemene vergadering te worden goedgekeurd. De standpunten worden gebundeld en uiterlijk op 30 september 2025 aan de OVAM en ABB bezorgd. De Vlaamse regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1/1/2037 moeten gevormd worden.
Binnen Limburg.net is enkel Diest gevat door de regiovorming. Limburg.net zal na de algemene vergadering aan de OVAM en ABB het standpunt meedelen dat alle Limburgse gemeenten en Diest de intentie hebben dat Limburg.net in haar huidige vorm wordt verdergezet, waarbij het de intentie is om voor Diest een afwijkingsaanvraag op de regiovorming (voor wat betreft afvalbeheer) in te dienen.
Zoals hierboven uiteengezet is het aan de nieuwe gemeenteraden om zich hierover in het voorjaar 2025 definitief uit te spreken.
Er zijn geen redenen zijn om voormelde punten niet goed te keuren en de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De statuten van Limburg.net
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net op 27 maart 2019, voordracht van de leden van de raad van bestuur en voordracht van de afgevaardigde voor het algemeen comité en aanduiding van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 13 september 2023 tot goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 20 december 2023
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering en de daarop aansluitende algemene vergadering van 20 december 2023 van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de wijziging van de maatschappelijke zetel van Limburg.net (punt 3 van de agenda BAV)
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toewijzing van de beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening van Limburg.net conform de toelichtende nota (punt 4 van de agenda BAV).
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Limburg.net conform het bijgevoegd ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing staat opgenomen goed (punt 5 van de agenda BAV).
De heer Versavel Mario, raadslid, met als plaatsvervanger mevrouw Meyssen Sabine, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering en de daarop aansluitende algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissing conform dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Limburg.net.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 18 september 2023.
De stad werd op 29 september 2023 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van PBE die doorgaat op 22 december 2023 in het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.
Bij deze oproepingsbrief werd een dossier met documentatiestukken gevoegd.
Agenda:
Het energiedecreet van 8 mei 2009
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (dhr. Buttiens Joeri) en de plaatsvervangende (dhr. Jennes Erwin) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PBE tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 22 december 2023 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Joeri Buttiens en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, dhr. Erwin Jennes, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van PBE op 22 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging PBE ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 27 september 2023.
De stad werd op 3 oktober 2023 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius die doorgaat op 6 december 2023 om 18.30 uur. Deze buitengewone algemene vergadering wordt op digitale wijze gehouden.
Agenda:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (dhr. Buttiens Joeri) en de plaatsvervangende (dhr. Jennes Erwin) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 6 december 2023 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Joeri Buttiens en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, dhr. Erwin Jennes, die digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De stad werd op 25 september 2023 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die doorgaat op vrijdag 15 december 2023 om 18.00 uur in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
Agenda:
Het dossier met documentatiestukken werd per brief aan de stad overgemaakt op 25 september 2023.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (mevr. Sabine Meyssen) en de plaatsvervangende (mevr. Danielle Gheyskens) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Iverlek tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, mevr. Meyssen en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, mevr. Gheyskens, die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging Iverlek ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij TMVS dv (dienstverlenende vereniging).
De stad werd op 3 oktober 2023 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv die zal plaatsvinden op dinsdag 12 december 2023 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 over de goedkeuring om toe te treden tot TMVS en de aanstelling van de effectieve (dhr. Bart Stals) en de plaatsvervangende (dhr. Cluckers Geert) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van TMVS tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten en de daarbij behorende documentatie van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12 december 2023 goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde statutenwijziging.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, dhr. Bart Stals of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, dhr. Geert Cluckers, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en ter kennis te geven aan TMVS dv op het e-mailadres 20231212BAVTMVS@farys.be.
De stad werd per brief uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering van Interleuven die zal plaatsvinden op woensdag 13 december 2023 om 19.00 uur in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 21-06-2023
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2024
4. Begroting 2024
5. Vervanging leden raad van bestuur
6. Oprichting beheerscomité (ref. RvB 31.5.2023)
7. Diversen
De gemeenteraad heeft deze agendapunten besproken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
De gecoördineerde statuten van Interleuven
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanduiding van een kandidaat lid met raadgevende stem én aanduiding van de vertegenwoordigers van de stad in de bestuursorganen van Interleuven
Het besluit van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 over de goedkeuring van de wijzigingen van de vertegenwoordiging in diverse organen
De heer Erwin Jennes met als plaatsvervanger Els Van Attenhoven wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de bijzondere algemene vergadering van Interleuven op 13 december 2023 (zoals beslist op een eerdere raad).
Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Interleuven van 13 december 2023 wordt als volgt vastgesteld:
De stad is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De stad werd via e-mail op 27 oktober 2023 uitgenodigd voor de algemene vergadering van Cipal die digitaal doorgaat op 14 december 2023 om 16u met volgende agendapunten :
De toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De statuten van Cipal
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiging op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023, zoals overgemaakt per e-mail op 27 oktober 2023, goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Vande Reyde, met als plaatsvervanger dhr. Brans, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de stad gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De stad is aangesloten bij de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO.
De stad werd per brief van 31 oktober 2023 uitgenodigd voor de algemene vergadering van IGO, dienstverlenende intergemeentelijke vereniging die doorgaat op vrijdag 15 december 2023 om 17.30 uur in de vergaderzaal van IGO div, De Vunt 17 te Holsbeek.
Agenda:
1. Verslag Algemene Vergadering 23-06-2023
2. Begroting 2023 (document 1)
3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2023 (document 2)
4. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Huldenberg–Tervuren voor resterende periode van de legislatuur • Greta Veeckmans ter vervanging van Danny Van Goidtsenhoven (document 3)
5. Aanstelling nieuwe deskundige voor resterende periode van de legislatuur • Hugo Simoens ter vervanging van Tom De Winter-Pieters (document 4)
6. Varia
Het besluit van de gemeenteraad van 28 april 2003 waarbij werd beslist akkoord te gaan met de oprichting en deelname aan de dienstverlenende vereniging IGO leuven
De oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO op 10 maart 2004, die als rechtsopvolger optreedt van de vzw IGO Leuven
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De statuten van de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (dhr. Celal Orhan) en de plaatsvervangende (mevr. Anja Verbeek) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGO
Het besluit van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 over de goedkeuring van de vervanging van de vertegenwoordiging in diverse organen
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO op vrijdag 15 december 2023 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de effectieve vertegenwoordiger, mevrouw Els Van Attenhoven en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, mevrouw Anja Verbeek, om op de genoemde vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.