Het beleidsplan vat het afgelegde parcours (2019 – 2023) op weg naar het duurzaam mobiliteitsscenario samen en beschrijft beknopt het duurzaam mobiliteitsscenario. Het actieplan en beleidsplan vormen samen het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Leuven.
Het Regionaal Mobiliteitsplan zal samen met het MER in openbaar onderzoek gaan. Tijdens de vervoerregioraad van 29 juni zal het Regionaal Mobiliteitsplan ter goedkeuring voorgelegd worden.
Het MER dat het Regionaal Mobiliteitsplan evalueert zal later ter beschikking gesteld worden. Het MER ligt niet ter goedkeuring en zal ook niet inhoudelijk besproken worden tijdens de vervoerregioraad. Het openbaar onderzoek dat later in het proces zal gevoerd worden, geeft steden en gemeenten de kans advies te geven bij het MER. Na het openbaar onderzoek zal het RMP opnieuw worden voorgelegd aan de vervoerregioraad en de minister.
Decreet Lokaal bestuur artikel 37
De gemeenteraadscommissie neemt kennis van het ontwerp beleidsplan en ontwerp actieplan, welke samen het ontwerp regionaal mobiliteitsplan vormen.
Om de parkeerproblematiek aan het station aan te pakken worden enkele wijzigingen doorgevoerd :
- Turnhoutsebaan wordt blauwe zone vanaf de verkeerslichten tot aan de Kleine Schaluinweg
- Zone achter frituur met mindervalidenplaatsen en parkeerplaatsen elektrische voertuigen zit mee in deze blauwe zone
- het Zwarte Beekplein wordt tijdelijk ingericht als blauwe zone
- In de kiss- en ride zone op het stationsplein worden 2 shop&go plaatsen ingericht (parkeren max 30 min)
- De Gilbert Cluckersstraat en het Schaluinveld worden ingericht als woonerf: enkel parkeren toegelaten op de aangeduide parkeerplaatsen (aanvullend reglement CBS).
Decreet lokaal bestuur, artikel 37
De gemeenteraadscommissie neemt kennis van de maatregelen met betrekking tot het parkeren in de stationsomgeving. Deze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad door middel van een wijziging van het retributiereglement parkeren.