Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

2023_GR_00173 - Goedkeuring om beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT om toe te treden tot de raamovereenkomst voor de behandeling van fysiek aangeleverde (rest)post

gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 20:00 Sint-Joriszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Erwin Jennes, voorzitter; Christophe De Graef, burgemeester; Geert Cluckers, eerste schepen; Pascale Vanaudenhove, tweede schepen; Bart Stals, derde schepen; Maurits Vande Reyde, vierde schepen; Rick Brans, vijfde schepen; Monique De Dobbeleer, zesde schepen; Danielle Bosmans Gheyskens; Murat Celik; Jos Uyttebroek; Irène Gijbels; Lydia Mertens; Frederik Boone; Mario Versavel; Sabine Meyssen; Anja Verbeek; Marina Lambrechts; Willy Goos; Carina Jankowski; Miet Dirix; Kim Zeelmaekers; Albert Volders; Jos Claes; David Celis; Els Van Attenhoven; Myriam Parys, algemeen directeur

Verontschuldigd

Joeri Buttiens

Secretaris

Myriam Parys, algemeen directeur

Voorzitter

Erwin Jennes, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00173 - Goedkeuring om beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT om toe te treden tot de raamovereenkomst voor de behandeling van fysiek aangeleverde (rest)post

Aanwezig

Erwin Jennes, Christophe De Graef, Geert Cluckers, Pascale Vanaudenhove, Bart Stals, Maurits Vande Reyde, Rick Brans, Monique De Dobbeleer, Danielle Bosmans Gheyskens, Murat Celik, Jos Uyttebroek, Irène Gijbels, Lydia Mertens, Frederik Boone, Mario Versavel, Sabine Meyssen, Anja Verbeek, Marina Lambrechts, Willy Goos, Carina Jankowski, Miet Dirix, Kim Zeelmaekers, Albert Volders, Jos Claes, David Celis, Els Van Attenhoven, Myriam Parys
Stemmen voor 26
Frederik Boone, Lydia Mertens, Mario Versavel, Monique De Dobbeleer, Irène Gijbels, Rick Brans, Christophe De Graef, Pascale Vanaudenhove, Marina Lambrechts, Danielle Bosmans Gheyskens, Geert Cluckers, Jos Uyttebroek, Murat Celik, Bart Stals, Willy Goos, Anja Verbeek, Els Van Attenhoven, Carina Jankowski, Miet Dirix, Sabine Meyssen, Maurits Vande Reyde, David Celis, Kim Zeelmaekers, Albert Volders, Jos Claes, Erwin Jennes
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00173 - Goedkeuring om beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT om toe te treden tot de raamovereenkomst voor de behandeling van fysiek aangeleverde (rest)post 2023_GR_00173 - Goedkeuring om beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT om toe te treden tot de raamovereenkomst voor de behandeling van fysiek aangeleverde (rest)post

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 16 december 2019 trad de Stad Diest en het OCMW toe tot de "Raamovereenkomst voor de postverwerking tot 31 december 2023" waarvoor de Stad Brugge optrad als aankoopcentrale.  Omdat de termijn van deze overeenkomst stopt op 31 december 2023 is het noodzakelijk om een nieuwe overeenkomst af te sluiten. 

De aankoopcentrale CREAT plaatste voor de periode 2023 - 2027 een nieuwe opdracht in de markt waarvoor zij als aankoopcentrale optreedt en waaraan Stad Diest, OCMW Diest en AGB Cultuurcentrum Diest kunnen deelnemen.  Door toe te treden en van deze aankoopcentrale gebruikt te maken, zijn de Stad, het OCMW Diest en AGB Cultuurcentrum Diest krachtens artikel 36, en meer bepaald artikels 2,6° en 47§2 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

In het kader van de opdracht "Raamovereenkomst voor de behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post" werd een bestek door Creat opgesteld.

De opdracht werd gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande publicatie in het Bulletin der Aanbestedingen en het Publicatieblad van de Europese Unie.

De opdracht wordt opgedeeld in twee percelen, zijnde:

  • Perceel 1 - dagelijkse nationale en internationale zendingen omvattend de ophaling van zendingen, eventuele frankering en distributie van de zendingen;
  • Perceel 2 - zendingen met een commercieel karakter omvattend o.a.:
    • distributie briefwisseling van algemeen belang;
    • vooraf gefrankeerde antwoordkaarten;
    • distributie van tijdschriften;
    • distributie van huis-aan-huiszendingen.

Bij de gunning werd er rekening gehouden met de volgende selectiecriteria:

  • Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen: BIPT-vergunning of gelijkwaardig (enkel bij inschrijving voor perceel 1);
  • Financiële en economische draagkracht: omzetverklaring;
  • Technische bekwaamheid:
    • referenties (gestaafd d.m.v. tevredenheidsattesten);
    • ISO 27001-certificatie of gelijkwaardig.

Bij de gunning werd er rekening gehouden met de volgende gunningcriteria:

  • de inschrijvingsprijs 50%;
  • De (technische) kwaliteit van het voorstel en de zekerheden inzake de uitvoering van de overeenkomst 40%;
  • Het maatschappelijk verantwoord ondernemen 10%.

Bij de raamovereenkomst is er een prijsherziening mogelijk volgens de volgende voorwaarden:

  • De prijs voor de uitvoering van de diensten kan eenmaal per jaar aangepast worden op 1 januari van elk jaar op vraag van de opdrachtnemer of opdrachtgever volgens onderstaande indexen:
  • Voor frankeertarieven: herziening volgens art.19 van de Wet van 26 januari 2018 betreffende postdiensten. Het kortingspercentage op de frankeertarieven, opgegeven in de offerte van de opdrachtnemer, blijft gedurende de volledige uitvoering van de overeenkomst onverminderd van toepassing.
  • Voor ophaling van de postzendingen: herzieningen volgen de transportindex ITLB: p = P * (ITLBx/ITLB0) waarbij:
    • p=prijs na toepassing van de prijsherziening;
    • P=prijs bij toewijzing van de opdracht, zoals opgegeven in de offerte;
    • ITLBx = de gemiddelde nationale transportindex (ITLB) van de maand voorafgaand aan de maand waarin de prijsherziening werd aangevraagd;
    • ITLB0 = de gemiddelde nationale transportindex (ITLB).
  • Voor alle overige diensten (behandelingskosten voor perceel 1 en alle posten behalve ophaling voor perceel 2): herziening volgens de consumptie-index: p = P * (Cx/C0) waarbij:
    • p=prijs na toepassing van de prijsherziening;
    • P=prijs bij toewijzing van de opdracht, zoals opgegeven in de offerte;
    • Cx=de gemiddelde consumptie-index van de maand voorafgaand aan de maand waarin de prijsherziening werd aangevraagd;
    • C0=de gemiddelde consumptie-index

De opdracht werd gegund aan:

  • Voor perceel 1: Postalia Belgium nv, Drève Gustave Fache 1, 7700 Moeskroen, gekend onder de merknaam EasyPost
  • Voor perceel 2: BPost nv, Anspachlaan 1 bus 1, 1000 Brussel

De uitgave voor de Stad Diest, OCMW Diest en AGB Cultuurcentrum Diest voor deze opdracht wordt geraamd op €280.000,00 excl. btw of €338.800,00 incl. 21% btw (looptijd 4 jaar), hetzij €70.000,00 excl. btw of €84.700,00 incl.21% btw per jaar.

Modaliteiten:

  • De opdracht gaat in op 1 januari 2024 tot 31 december 2027;
  • Er is een dagelijkse ophaling van de post (5 keer per week) op 2 locaties nl. Huis 30 en het Stadhuis.  De eerste ophaallocatie zal gefactureerd worden aan een kostprijs van €103,44 excl.21% btw.  Op de 2de ophaallocatie is er een commerciële tegemoetkoming verkregen van 50% waardoor deze zal aangerekend worden aan een kostprijs van €51,72 excl. 21% btw;
  • Verzending gebeurt via non-prior zendingen of via aangetekende zendingen (zonder bericht van ontvangst);
  • Er wordt ook gekozen voor de intekening op perceel 2 (verzending van fysieke aangeleverde (rest)post met commercieel karakter) voor die weinige keren dat we een postverzending dienen uit te voeren met commercieel karakter.  Er is geen afnameverplichting. Voor perceel 2 is er een bijdrage in de werking van 3% van toepassing voor Creat.

Juridische grond

De wet  van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzingen;

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2,6° en 47§2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doet op een aankoopcentrale en artikel 43;

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring om beroep te doen op de opdrachtencentrale van de Stad Brugge om toe te treden tot de raamovereenkomst voor de postverwerking tot 31 december 2023.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59267de71f60167dffaa63409e3

Adviezen

Onthaal Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de toetreding van de Stad en het OCMW Diest tot de aankoopcentrale CREAT om toe te treden tot de raamovereenkomst voor de behandeling van de fysiek aangeleverde (rest)post goed.

De opdracht werd gegund aan:

  • Voor perceel 1: Postalia Belgium nv, Drève Gustave Fache 1, 7700 Moeskroen, gekend onder de merknaam EasyPost
  • Voor perceel 2: BPost nv, Anspachlaan 1 bus 1, 1000 Brussel

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit