De DROS heeft bij de verdeling van het voorziene krediet in het budget 2023 de regel zoals voorgaande jaren toegepast:
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2013 betreffende het reglement van 17 december 2007 over de verdeelsleutel voor de besteding van toelagen aan projecten in het kader van ontwikkelingssamenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2013 over de goedkeuring van de statuten van de Diestse raad voor ontwikkelingssamenwerking.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 juli 2023 over de kennisname van het verslag van DROS van 17 mei 2023.
De gemeenteraad gaat akkoord met het toekennen van de volgende bedragen voor de respectievelijke projecten:
Projecten 2023 (werkgroep)
Totaal subsidies 2023: 60.000 € |
11-11-11 10 % |
6.000 |
Noodfonds 10 % |
6.000 | |
Lokaal 20% |
12.000 | |
Structurele projecten 30% |
18.000 | |
Lange termijnprojecten 30% |
18.000 |
2023 | |
Stucturele projecten en projecten met Diestenaars | 18 000 |
Kiwa Congo | 500 |
Hope for girls and woman (Tanzania) | 500 |
Kerakachar India | 2 500 |
Bubas (Brazilië) | 1 500 |
Education popular Guatemala | 1 500 |
Samila Nepal | 1 500 |
VVS Senegal | 4 250 |
Kids Smile Syrië | 500 |
Annick for Kenya | 3 250 |
Orper Congo | 2 000 |
Lange Termijn projecten met Diestenaars | 18 000 |
Marodi school Somalië | 3 000 |
Educatie Colombia | 3 500 |
Las rebeldas Chili | 500 |
Miracema Brazilië | 1 500 |
Wereldsolidariteit Bangladesh | 1 500 |
Disop Salvador da Bahia Brazilië | 1 500 |
Rode Kruis Kenya | 1 000 |
Rikolto Uganda | 2 000 |
Belgopia Ethiopïe | 1 000 |
broederlijk delen Senegal | 1 500 |
Geert Camps India | 1 000 |
Lokale projecten | 12 000 |
Educatieve activiteiten DROS | 1 500 |
Diest fair trade gemeente | 1 500 |
Oxfam Wereldwinkel Diest | 6 300 |
Huiswerkbegeleiding | 1 200 |
Afrika Filmfestival Diest | 1 500 |
Jaarlijks vragen de Diestse sportverenigingen een erkenning aan als sportvereniging van de stad Diest. De erkenning kan men verkrijgen door de volgende documenten in te dienen bij de stedelijke sportdienst :
* Een aanvraag tot erkenning
In de bijlage zijn er 59 sportclubs die in aanmerking komen omdat ze voldoen aan de voorwaarden , zijnde dat minstens twee bestuursleden woonachtig moeten zijn op het grondgebied van Diest. Tevens zijn er 5 sportclubs die niet kunnen erkend worden omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden maar ze dienden wel een inlichtingsfiche in.
Het besluit van de gemeenteraad van 15 december 2008 over de erkenning van de sportverenigingen van de stad Diest.
De gemeenteraad erkent de sportverenigingen voor het sportseizoen 2022-2023 zoals in bijlage bij dit besluit.
Het nieuwe loodsproject, dat werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 19 juni 2023, is ambitieus, maar geen onberekende sprong in het diepe. In de eerste plaats betreft het een herlokalisering van de twee jongeren(cultuur)functies die vandaag plaats vinden in de citadelloods en zich reeds zeer belangrijk hebben bewezen. Met gemiddeld 30 skaters per openingsdag en een voltijdse bezetting van de repetitieloods (tijdens de avonduren) zien we een sterke vraag vanuit de community om deze functies te behouden. In een minimumscenario is dit ook waar we voor gaan.
Daarnaast biedt een nieuwe loods de mogelijkheid om de ruimte terug exclusief te betonneren voor jeugd(cultuur) en krijgen we opnieuw de kans om aan functieverbreding te doen. Die uitbreiding brengt uiteraard extra werk met zich mee, iets wat in de huidige bezetting van de jeugddienst moeilijk realiseerbaar is. Daarom pleiten we ervoor om op termijn externe middelen te zoeken (via subsidieaanvraag bij de Vlaamse overheid) om daar mensen voor aan te nemen. Tijdens de overgangsperiode (najaar 2023) kan de jeugddienst binnen de eigen middelen voldoende ruimte vrij maken om een 0,5VTE aan te wenden voor deze job. We kijken daarvoor naar een externe partner, Jeugdhuis Tijl, omwille van hun expertise ter zaken.
Concreet sloot de jeugddienst een samenwerkingsovereenkomst af met Jeugdhuis Tijl om van 1 juli 2023 tot 30 september 2023 het hele project mee uit te bouwen. De medewerker wordt door Jeugdhuis Tijl vzw geselecteerd en aangeworven voor bepaalde duur. Gezien de gunstige samenwerking en de grote hoeveelheid werk, stelt de jeugddienst voor om een extra nominatieve subsidie van €5.500,00 te voorzien om de samenwerking verder te laten lopen van 1 oktober tot en met 31 december 2023.
We kiezen voor Jeugdhuis Tijl als partner omwille van hun sterke lokale verankering en expertise op vlak van jongerencultuur. Jeugdhuis Tijl bewees zich in het verleden al meermaals als dé ontmoetingsplaats voor muzikale jongeren. Zij willen die functie graag verder uitbreiden en zullen daardoor ook een belangrijke rol spelen in de loods. Door hen nu reeds in te schakelen als partner om het project mee uit te rollen, creëren we meteen een grote meerwaarde voor een toekomstige samenwerking. Daarnaast ondersteunde de jeugddienst hen dit voorjaar in het schrijven van een subsidiedossier voor bovenlokale cultuurprojecten. Ook daaruit blijkt dat de werkingen van de loods en Jeugdhuis Tijl sterk met elkaar verbonden zijn en zullen blijven.
Het besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 over de goedkeuring van huurovereenkomst Nijverheidslaan 5 voor inrichting jongerencultuursite
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juni 2023 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Diest en Jeugdhuis Tijl vzw voor de ondersteuning in het uitrollen van het loodsproject
De gemeenteraad keurt de nominatieve toelage van €5.500,00 aan Jeugdhuis Tijl vzw voor de tewerkstelling van een projectmedewerker in het kader van de uitrol van het nieuwe loodsproject goed.
Jaarrekening 2022
Naar aanleiding van de samenwerkingsovereenkomst tussen GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest en stad Diest, legt GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest de jaarrekening 2022 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Voorgenoemde samenwerkingsovereenkomst stelt dat GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest (hierna GEVA-VZW genoemd), voor zover dit past binnen de uitvoering van haar taken, eigen inkomsten kan verwerven en herinvesteren in haar werking.
De jaarrekening is opgesplitst per ontmoetingscentrum (OC Scafnis, OC 't Molenhuis, OC De Ketel, OC SOK en OC De Schuur) en is in bijlage te raadplegen. Gezien deze cijfers rechtstreeks uit het boekhoudkundig systeem komen, worden deze als correct beschouwd en op 14 juni 2023 door de AV van GEVA-VZW unaniem goedgekeurd.
De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest door de gemeenteraad op 27 maart 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; artikelen 245 tot en met 247
De kennisname van het verslag van AV GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest van 14 juni 2023 door het college van burgemeester en schepenen van 31 juli 2023
AV 14 juni 2023
De gemeenteraad gaat akkoord met de jaarrekening van GEVA-VZW Ontmoetingscentra Diest voor het boekjaar 2022.
Vanaf 1 september 2021 geldt in het deeltijds kunstonderwijs niet langer de absolute verplichting tot vacantverklaring van alle betrekkingen in een academie. De vacantverklaring steunt vanaf dan de keuzes die een schoolbestuur maakt op basis van een beleidsplan dat het schoolbestuur opmaakt voor haar academie. Dit beleidsplan werd lang als optioneel beschouwd. Bij het ontbreken van een beleidsplan zou het schoolbestuur telkens alle lestijden vacant moeten verklaren. Tijdens het schooljaar 2022-2023 kwam de communicatie vanuit de onderwijskoepel OVSG dat het beleidsplan toch verplicht zou zijn, ook wanneer alle lestijden vacant verklaard werden.
Tijdens het schooljaar 2021-2022 startte de directie van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord al met de voorbereidingen tot het opmaken van een beleidsplan. Op basis van een analyse per thema uit het referentiekader onderwijskwaliteit werden strategische doelstellingen geformuleerd. Bronnen hiervoor waren enkele jaren aan formele en informele gesprekken met leerkrachten, leerlingen, ouders, bestuur en andere stakeholders die de directie voerde. Het hele proces werd gevolgd door enkele coördinatoren. Vervolgens werden de doelstellingen voorgelegd aan het coördinatorenteam en uiteindelijk het voltallige lerarenteam van de academie.
Het resultaat is een document met vijf strategische doelstellingen. Strategische doelstellingen die rechtstreeks geconcordeerd zijn met meerdere kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Door met deze doelstellingen aan de slag te gaan werkt de academie dus automatisch aan de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Dit beleidsplan bevat geen specifieke actiestappen, tijdlijnen, evaluatiemethoden of verantwoordelijkheden. En dat is een bewuste keuze. Door veel verschillende wegen open te laten focussen we op een strategie die voldoende dicht bij de klasvloer staat en ruimte laat aan leraren, leerlingen en andere stakeholders om samen academie te maken. Want goed onderwijs vertrekt vanop die klasvloer. Leraren zijn geen robots. Het zijn onderwijsprofessionals die de persoonlijke ruimte moeten krijgen om professionele keuzes te maken. Dit beleidsplan biedt ruimte voor een geïntegreerde aanpak waarbij denken en doen samenkomen, met als doel een dynamische, betrokken en artistieke leer- en leefomgeving te creëren binnen de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord.
De omzendbrief van 29 november 1999 en latere wijzigingen betreffende de vaste benoeming - Procedure, voorwaarden en mededeling aan het Ministerie van Onderwijs en Vorming
De omzendbrief van 9 mei 2023 en latere wijzigingen betreffende de te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting door de onderwijsinspectie
De gemeenteraad keurt het beleidsplan van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord voor de periode van 2023 tot en met 2026 goed.
Aanleiding
Door sociale media weten we dat er in en rond Diest veel enthousiaste hobbyfotografen wonen, die de stad graag en mooi in beeld brengen. De communicatiedienst wil een oproep doen naar stadsfotografen, die op vrijwillige basis foto's nemen in opdracht van de stad. Op die manier betrekken we inwoners bij onze communicatie en breiden we het aantal beschikbare beelden voor stadscommunicatie uit.
Wat?
Stad Diest wil beroep doen op een team van vrijwillige fotografen, die ingeschakeld worden via de dienst Communicatie. Deze fotografen krijgen de opdracht om foto's te nemen tijdens
De foto’s kunnen gebruikt worden voor
De stad werkt op dit moment geregeld samen met professionele fotografen en wil dat ook in de toekomst blijven doen. Het gaat enkel om een aanvulling op de huidige manier van werken.
Hoe?
Besluitvorming
Na eerdere principiële goedkeuring door het schepencollege wordt het samenwerkingsreglement nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de opstart van een samenwerking tussen stad Diest en stadsfotografen op vrijwillige basis.
De gemeenteraad keurt het reglement voor de samenwerking tussen stad Diest en stadsfotografen op vrijwillige basis goed.
In september 2011 werden de werken aan de verkaveling, Herrestraat in Molenstede afgewerkt. Architecten bureau A. Vandormael heeft toen aan de dienst Openbaar Domein gevraagd om over te gaan tot voorlopige oplevering der werken. Deze werden op 14 november 2011 voorlopig opgeleverd (bijlage).
Op 9 mei 2023 ontving de dienst Vastgoed en bouwprojecten een schrijven van notariskantoor Van Gorp & Arnauts. Zij werden gecontacteerd in verband met de aangifte van een nalatenschap. Hieruit is gebleken dat de wegenis in de Eilandstraat nu nog in eigendom is van enkele burgers. Daarom hebben zij gevraagd deze wegenis kosteloos aan stad Diest af te staan. Het gaat om de wegenis gelegen in de Eilandstraat. De percelen zijn kadastraal gekend onder: Diest, 4de afdeling, sectie K, nrs. 24E3, 24V2 en 24W2. Om onbekende reden is de overdracht aan de stad in het verleden niet gerealiseerd.
De dienst Vastgoed en bouwprojecten vraagt de goedkeuring voor de overdracht van de wegenis gelegen te Diest, 4de afdeling, sectie K, nrs. 24E3, 24V2 en 24W2 ter inlijving bij het openbaar domein.
Een opmetingsplan is hier niet nodig vermits dit gaat om een volledig perceel. Een uittreksel uit het kadaster is dan voldoende. Indien het gaat om een gedeelte van een perceel is er wel een opmetingsplan nodig.
De aktekosten worden door de stad gedragen.
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt in dit dossier aangesteld.
Boek III, goederen, van het burgerlijk wetboek.
De verkavelingsvergunning van 30 juli 1996.
Het uittreksel uit het notulenboek van het college van burgemeester en schepenen van 24 oktober 2011 betreffende de infrastructuurwerken verkaveling Molenstede Gust Das - Goedkeuring voorlopige oplevering.
Op 25/10/2010 leverde het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning (2010/003VA) af voor het verkavelen van een eigendom in 4 loten voor bedrijvigheid met de aanleg van een nieuwe weg. Op 27/09/2010 verleende de gemeenteraad in het kader van deze vergunning haar goedkeuring voor de rooilijn. Er is dus een goedgekeurde rooilijn aanwezig (zie bijlage). Op 24/10/2011 gaf het college van burgemeester en schepenen, met betrekking tot de uit te voeren wegeniswerken om na aanleg over te dragen in openbaar domein, haar goedkeuring aan het proces-verbaal van voorlopige oplevering dd. 14/11/2011. Maar dit betrokken proces-verbaal omschrijft zowel de voorlopige als definitieve oplevering. Er werden geen opmerkingen gemaakt bij de (voorlopige) oplevering.
De gemeenteraad gaat akkoord met de gratis overdracht van de wegenis aan de Eilandstraat, kadastraal gekend als Diest, 4de afdeling, Molenstede, sectie K, nrs. 24E3, 24V2 en 24W2 ter inlijving bij het openbaar domein.
Onderhavige verwerving geschiedt voor openbaar nut met het oog op de inlijving van deze percelen bij het openbaar domein van de stad Diest.
Notariskantoor Arnauts & Van Gorp wordt aangesteld om te akte te verlijden.
De stad draagt de aktekosten in dit dossier.
De dienst Vastgoed en Bouwprojecten werd door Fluvius gecontacteerd. Fluvius dient een nieuwe elektriciteitscabine op het provinciaal domein Halve Maan Diest te plaatsen. Uit de gesprekken tussen de provincie Vlaams-Brabant en Fluvius is gebleken, dat ze naast een ruil van percelen, ook een erfdienstbaarheid nodig hebben op een perceel kadastraal gekend als Diest 1ste afdeling, sectie B, nr. 13 E 26, wat eigendom is van Stad Diest.
Het betreft een erfdienstbare zone van 25 m² voor de plaatsing en het onderhoud van ondergrondse leidingen en een recht van doorgang (zie bijlage plan).
De provincie Vlaams-Brabant had graag uitsluitsel over het bekomen van een erfdienstbaarheid alvorens de provincieraad een beslissing neemt over het ruilen van de percelen.
De volgende voorwaarden voor zulke erfdienstbaarheid aan Fluvius worden voorgesteld:
De dienst Vastgoed en bouwprojecten mocht op 13 juni 2023 volgende documenten ontvangen:
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt aangesteld om de akte te verlijden. Fluvius heeft hen ook aangesteld in dit dossier.
De dienst Vastgoed en bouwprojecten vraagt de definitieve goedkeuring voor de erfdienstbaarheid op een perceel gelegen te Diest, 1ste afdeling, sectie B, nr. 13 E 26.
-Boek III 'goederenrecht' van het (nieuwe) burgerlijk wetboek
-De principiële goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2022 voor de erfdienstbaarheid op een perceel gelegen te Diest, 1ste afdeling, sectie B, nr. 13 E 26.
De gemeenteraad gaat akkoord met een erfdienstbaarheid van 25 m² voor de plaatsing en het onderhoud van ondergrondse leidingen en recht van doorgang op een perceel gelegen te Diest, 1ste afdeling, sectie B, nr. 13 E 26. De omgevingsvergunning en het gunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed werd hiervoor bekomen.
De erfdienstbaarheid dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt in dit dossier aangesteld.
Syndicus Max beheer stelde een officieel verzoekschrift op tot aanpassing rooilijn op 17 maart 2022. Daarin werd gevraagd naar een kosteloze verlegging van de rooilijn zodat deze overeen zou komen met de werkelijke binnenkant van de brandweg as-built (voorgesteld door de gele stippellijn op het ontwerpplan in bijlage, en met de aansluiting aan het klinkerpad zoals op de foto in bijlage). Daarnaast willen zij ook overgaan tot de kosteloze inneming van het perceel grond dat door deze nieuwe rooilijn wordt omsloten, inclusief klinkerpad, met een erfdienstbaarheid voor de openbare verlichting en de brandkraan op het klinkerpad.
De gemeenteraad gaf op 22 mei 2023 de definitieve goedkeuring voor de vaststelling van aanpassing rooilijn rond residentie Beau'Garde. Dit werd op 22 juni 2023 in het staatsblad gepubliceerd. Sinds 06 juli 2023 is dit definitief in werking getreden. De volgende stap is het overgaan tot de kosteloze grondafstand aan de VME van het perceel grond dat door deze nieuwe rooilijn wordt omsloten, inclusief klinkerpad en met een erfdienstbaarheid voor de openbare verlichting en de brandkraan op het klinkerpad. Op deze manier wordt de VME verantwoordelijke voor de groenaanleg op dit perceel en het onderhoud daarvan.
De akte voor de overdracht zal onmiddellijk ook de erfdienstbaarheid beschrijven tussen de VME en Fluvius enerzijds, en de VME en De Watergroep anderzijds voor hun respectievelijke installaties.
Deze akte zal ondertekend worden door de stad, Fluvius, De Watergroep en de VME, vertegenwoordigd door de syndicus.
De dienst Vastgoed en bouwprojecten vraagt de goedkeuring voor de kosteloze overdracht van een perceel grond gelegen te Diest, 1ste afdeling, sectie A, nr. 2001a inclusief klinkerpad aan de VME, met een erfdienstbaarheid voor de openbare verlichting en de brandkraan op het klinkerpad.
De dienst Vastgoed en bouwprojecten vraagt de goedkeuring voor het geprecadastreerde PV van opmeting en afpaling opgemaakt door Hosbur op 10 augustus 2023.
De percelen zijn kadastraal gekend onder: Diest, 1ste afdeling, sectie A, nrs. 34/z3 en 67/n4 met volgende gereserveerde perceelnummers:
De stad draagt de aktekosten. Dit werd reeds beslist in het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2021.
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt in dit dossier aangesteld.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht van een perceel grond gelegen te Diest, 1ste afdeling, sectie A, nr. 2001/a met een oppervlakte van 5a 07 ca inclusief klinkerpad aan de VME en met een erfdienstbaarheid voor de openbare verlichting en de brandkraan op het klinkerpad.
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt in dit dossier aangesteld.
De gemeenteraad gaat akkoord met het PV van opmeting en afpaling opgesteld door Studiebureau Hosbur op 10 augustus 2023 met volgende gereserveerde perceelnummers:
De stad draagt de aktekosten.
Stad Diest is eigenaar van een perceel gelegen in de Engelbeekstraat tussen huisnummer 62 en 66. Gekend onder Diest, 5de afdeling, sectie N, lot 7B.
Het perceel wordt door een verkavelingsvergunning Kelbergenstraat van 11 april 2005 ingedeeld in twee loten. Lot 7A is sinds begin dit jaar ten gevolge van een nalatenschap, in eigendom van enkele familieleden. Lot 7B is in eigendom van stad Diest. Op lot 7B is daarnaast buurtweg 16 gevestigd. Deze buurtweg functioneert tevens als uitweg voor een aantal achterliggende landbouwpercelen.
De eigenaars van lot 7A hebben de dienst vastgoed en bouwprojecten gecontacteerd met de vraag lot 7B van de stad te mogen overkopen. Dit is enkel mogelijk na wijziging van de buurtweg. Lot 7A is momenteel onbebouwbaar. Punt G van de verkavelingsvergunning (bijlage) bepaalt immers dat "lot 7 voorlopig is uitgesloten uit de verkaveling om de reden dat de onderhandelingen met de stad Diest eigenaar van lot 7B, nog niet afgerond zijn" waarbij lot 7 " onder dezelfde voorwaarde als deze in de verkavelingsvergunning" kan worden vergund in geval van "akkoord met de Stad Diest".
De buurtweg moet gewijzigd worden om perceel 7B te verkopen. De verbreding achteraan zou hierdoor weggenomen worden en de buurtweg wordt gewijzigd tot louter de benodigde breedte voor de achtergelegen percelen.
Voor een rooilijnaanpassing bestaat een procedure in het decreet gemeentewegen die moet doorlopen worden.
Het ontwerp van aanpassing rooilijn rond de Engelbeekstraat wordt voorlopig vastgesteld zoals weergegeven op bijgevoegd plan dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en opgemaakt dd. 31 augustus 2023 door landmeter-expert Geert Menten, Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Het is de gemeenteraad die het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vaststelt, waarna een openbaar onderzoek van 30 dagen start. Binnen de 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek stelt de gemeenteraad het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast (art. 17 decreet gemeentewegen). De raad zal de verdere stappen in dit dossier dus kunnen opvolgen.
Notariskantoor Verelst wordt in dit dossier aangesteld.
Het ontwerp van aanpassing gemeentelijk rooilijnplan Engelbeekstraat, 3290 Diest tot gedeeltelijke wijziging Buurtweg nr. 16 wordt voorlopig vastgesteld zoals weergegeven op bijgevoegd plan dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en opgemaakt dd. 31 augustus 2023 door landmeters experten Geert Menten en Rudi De Winter, Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het organiseren van het openbaar onderzoek, zoals bepaald in het decreet gemeentewegen.
Notariskantoor Verelst uit Halen wordt aangesteld in dit dossier
Voor de aanleg van de fietspaden langsheen de Tessenderloseweg in Diest dienen enkele innames te gebeuren. Voor Stad Diest betreft dit volgende innemingen: 47, 48, 50, 51, 54, 58, 60, 61, 62, 67, 68, 69, 71 en 72, zoals aangeduid op het innemingsplan in bijlage opgemaakt door Antea group op 21 april 2022. Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
De percelen zijn kadastraal gekend onder:
De vergoeding wordt als volgt betaald:
De Dienst Vastgoed en bouwprojecten vraagt de goedkeuring voor volgende innemingen: 47, 48, 50, 51, 54, 58, 60, 61, 62, 67, 68, 69, 71 en 72 aan de vergoeding van 32.950,00 EUR.
De dienst Vastgoed en bouwprojecten vraagt de goedkeuring voor de ontwerpaktes.
De afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Vlaamse Belastingdienst) voert de onderhandeling met betrekking tot de vergoeding en maakt in dit dossier de notariële akten op en zal ze ook verlijden. Stad Diest zal vertegenwoordigd worden bij de ondertekening van de akten door een Vlaamse commissaris.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 september 2019 betreffende de goedkeuring van de opdrachtbevestiging aan de afdeling Vastgoedtransacties-verwerving onroerende goederen voor de aanleg van fietspaden en gescheiden riolering langsheen de Nieuwe Dijkstraat en de Tessenderloseweg
Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2022 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van fietspaden en gescheiden riolering N174/N287 (Nieuwe Dijkstraat/Tessenderloseweg)
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 juli 2022 betreffende de aanleg van fietspaden en gescheiden riolering langsheen de Nieuwe Dijkstraat en de Tessenderloseweg: goedkeuring van de opstart van de onteigeningen fase 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de innemingen: 47, 48, 50, 51, 54, 58, 60, 61, 62, 67, 68, 69, 71 en 72 voor de aanleg van fietspaden langsheen de Tessenderloseweg in Diest.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 47, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/Y/2 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/W/3 en met een oppervlakte van 02a07ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 48, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 258/S/2 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 258/X/2 met een oppervlakte van 60 ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 50, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 258/02N en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 258/02Z en met een oppervlakte van 26ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 51, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 260/G en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 260/P met een oppervlakte van 27ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 54, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 253/L en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 253/N met een oppervlakte van 56ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 58, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/R/2 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/X/3 met een oppervlakte van 61ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 60, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/D/3 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/Z/3 met een oppervlakte van 46ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 61, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/E/3 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/A/4 met een oppervlakte van 44ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 62, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/F/3 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/B/4 met een oppervlakte van 68ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 67, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/S/3 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/H/4 met een oppervlakte van 60ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 68 deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/R/3 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/K/4 met een oppervlakte van 43ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 69, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 272/G/3 en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 272/L/4 met een oppervlakte van 57ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 71, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 258/T en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 258/Y met een oppervlakte van 35ca
De gemeenteraad gaat akkoord met inname 72, deel van perceel, Diest, 6de afdeling, sectie A, nr. 258/V en met een gereserveerd individueel perceelidentificatienummer: 258/Z met een oppervlakte van 40ca.
De gemeenteraad gaat akkoord dat stad Diest vertegenwoordigd zal worden bij de ondertekening van de akten door een Vlaamse Commissaris.
Stad Diest zal voor elke inname 20% van de vergoeding betalen. Totale kost voor stad Diest 32.950,00 EUR
AWV zal voor elke inname 80% van de vergoeding betalen
Het innemingsplan opgemaakt door Antea Group op 21 april 2022 maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakten goed.
Naar aanleiding van het lanceringsmoment van een nieuw overlegplatform voor vestingsteden op 10 juni te Herentals, ontving de stad Diest de vraag om toe te treden tot dit overlegplatform.
EFFORTS of European Federation of Fortified Sites is een netwerkorganisatie die de belangen verdedigt van Europese vestingsteden. Ze telt leden over heel Europa. Voor België zijn momenteel Antwerpen, Oudenaarde, Namen, Menen, Stafort e.a. lid.
Het doel van EFFORTS is om 1) kennisdeling onder vestingsteden te faciliteren en versterken en 2) toeleiding naar Europese subsidies en mogelijke projectpartners te vergemakkelijken.
Gezien de ambitie van de stad om zich als vestingstad te profileren, gezien de aanwezigheid van unieke militaire architectuur in Diest, gezien de wens van het bestuur om blijvend in te zetten op subsidiekanalen en gezien het toeristisch potentieel van de Citadel, vormt het een meerwaarde dat de stad toetreedt als lid.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de overeenkomst principieel goed. Aan de gemeenteraad wordt de definitieve goedkeuring voorgelegd.
Principiële goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 10 juli 2023 van de toetreding van stad Diest tot EFFORTS
De gemeenteraad keurt de toetreding van de stad Diest tot EFFORTS goed.
De Vlaamse overheid ondersteunt de lokale besturen in de handhaving op zwerfvuil. Hiervoor worden gedurende drie jaar (vanaf midden 2021 tot midden 2024) 30 handhavers bij de OVAM tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De eerste handhavers zwerfvuil zijn actief en hebben de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. Ze worden aangestuurd vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van de OVAM.
GAS-vaststellers
De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen. Hiervoor moeten de gemeenten de handhavers zwerfvuil aanduiden als GAS-vaststeller door de gemeenteraad.
Het is noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.
Uit de brevetten van PAULO-Politieopleiding, West-Vlaamse Politieschool, Limburg School for Excellence en Campus Vesta blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid.
Overzicht handhavingsacties
Sinds oktober 2022 zijn er in Diest regelmatig handhavers van OVAM op pad. We vroegen een overzicht van de reeds gevoerde handhavingsacties.
Datum | Uur gehandhaafd | Controles | Totaal vaststellingen | Waarvan peuken | Waarvan geen hondenpoepzakje |
18/10/2022 | 4 | 12 | 2 | 2 |
|
25/10/2022 | 6 | 29 | 22 | 19 | 3 |
06/12/2022 | 3 | 7 | 3 | 3 |
|
08/12/2022 | 4 | 15 | 9 | 9 |
|
15/12/2022 | 4,5 | 15 | 10 | 10 |
|
19/12/2022 | 4,5 | 27 | 12 | 12 |
|
04/01/2023 | 4 | 11 | 4 | 4 |
|
25/01/2023 | 4 | 31 | 18 | 17 | 1 |
01/02/2023 | 4,5 | 37 | 3 | 3 |
|
10/02/2023 | 4 | 16 | 7 | 7 |
|
21/02/2023 | 3,75 | 18 | 6 | 6 |
|
28/02/2023 | 3 | 18 | 6 | 6 |
|
16/03/2023 | 3 | 5 | 2 | 2 |
|
21/03/2023 | 2,25 | 8 | 4 | 4 |
|
30/03/2023 | 2,5 | 12 | 2 | 2 |
|
04/04/2023 | 4 | 18 | 2 | 2 |
|
12/04/2023 | 2,15 | 22 | 6 | 6 |
|
19/04/2023 | 5 | 20 | 6 | 6 |
|
Ter info: onder controles vallen onder andere afval of peuk in vuilnisbak gegooid, peuk in zakasbakje, hondenpoep opgeruimd, in bezit zijn van hondenpoepzakje, …
In Diest zijn er veel vaststellingen op peuken. Maar ook in andere steden en gemeenten blijven peuken de voornaamste vaststelling, omdat drank/eetverpakking moeilijker op heterdaad te betrappen is.
We merken alleszins een positieve evolutie (vermindering) in het aantal vaststellingen sinds de start in Diest in oktober 2022.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°
Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie
Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2021 over het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen (opheffing van het raadsbesluit van 31 mei 2021)
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 over de goedkeuring van aanstelling gewestelijke vaststeller GAS
Het gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2022 over de goedkeuring van aanstelling gewestelijke vaststeller GAS
Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 over de goedkeuring van aanstelling gewestelijke vaststeller GAS
De gemeenteraad keurt de aanstelling goed van de volgende personen als gewestelijk vaststeller voor gemeentelijke administratieve sancties voor stad Diest voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil (afvalreglement van 20 december 2021): : Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jan Lefevre, Mark Deneyer, Robie Peeters, Emmanuel Gheldof, David Jordens, Wim Cox, Nemo Brailly, Frederick Walumona, Selene Bens, Chris Dokens, Yolande Hauwaert, Christophe Roberti, Bahram Maaruf, Dirk Verrees, Benny Buvens, Marie-Jeanne Verheyen, Soumia Affrane en Katrien Wuyts.
De Aziatische hoornaar is een exotische wesp die steeds vaker voorkomt in Vlaanderen. De hoornaar is van nature niet geïnteresseerd in de mens, maar kan wel, net als elke andere wespensoort, zeer agressief reageren als hij verstoord wordt in zijn nest. De Aziatische hoornaar is echter een grote bedreiging voor honingbijen, wilde bijen en andere bestuivers. De Aziatische hoornaar jaagt in groep op bijenkasten, vangt bijen en peuzelt ze op. Hij zoekt de bijenkasten op en kan in enkele uren tijd 1/3de van een hele kolonie vernietigen. Bovendien viseren meerdere hoornaars tegelijkertijd éénzelfde bijenkast, waardoor deze bijenkolonie ten dode opgeschreven is. Bijen die eventueel ontkomen, staan onder voortdurende stress. Ze kunnen zich niet verweren tegen de veel sterkere hoornaar. Na verloop van tijd durven ze niet meer uit te vliegen om eten te zoeken. Waar er minder honingbijen zijn, schakelt de aziatische hoornaar over op andere inheemse insecten. Zonder bestuivers worden gewassen en planten niet bestoven. Deze bestuivers hebben niet enkel voor de natuur, maar ook voor de land- en tuinbouw een essentiële en belangrijke economische rol. De Aziatische hoornaar vormt bijgevolg een ernstige bedreiging voor de insecten- en bijenpopulaties en biodiversiteit, met een grote impact voor zowel de natuur en de land- en tuinbouw.
Indien de nesten niet bestreden worden, is er een exponentiële toename van de nesten (tot zes maal meer per jaar). Vanaf 4 nesten per vierkante kilometer is de druk op de plaatselijke fauna en flora enorm. Vanaf 6 tot 8 nesten per vierkante kilometers is imkeren zelfs niet meer mogelijk. Het idee de Aziatische hoornaar, een ongewenste exoot, uit te roeien door actief in te grijpen is niet meer realistisch. De huidige doelstelling is op basis van ervaring uit andere Europese landen (Frankrijk, Spanje) – door actieve bestrijding van de Aziatische hoornaar de situatie beheersbaar te houden en te komen tot een evenwicht. Het indijken begint met het opsporen van nesten. Aziatische hoornaars bouwen in het voorjaar een ‘primair nest’ in de buurt van woningen (in tuinhuizen, onder dakgoten of dakranden, soms ook in hagen of struiken). In de zomer bouwen hoornaars een ‘secundair nest’ (vaak hangend aan een boomtak). Dit zijn grote bollen 3 tot een meter groot. Het verdelgen van deze nesten is vakwerk. Aziatische hoornaars kunnen immers bijzonder agressief zijn wanneer ze zich bedreigd voelen.
De Vlaamse overheid heeft samen met onderzoekers van het INBO (Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek) en de universiteit Gent een meldpunt ingevoerd (Vespa-Watch). Burgers worden opgeroepen om hier waarnemingen van de Aziatische hoornaar te melden. Bestrijding van nesten Aziatische hoornaar wordt momenteel niet vergoed door de overheid.
De Hulpverleningszone Oost, Vlaams-Brabant rekent momenteel een kostprijs aan van ca. € 77,32 voor de verwijdering van wespennesten (ongeacht de soort) aan particulieren. Dit wordt uitgevoerd door een gespecialiseerde ploeg die de nodige opleiding heeft gekregen. Private bestrijders rekenen verschillende prijzen aan, afhankelijk van het type nest. (Soms goedkoper, soms duurder dan de brandweer.) De materialen voor opsporing van de nesten en verwijdering zijn zeer kostelijk (tot 10.000 euro voor een lans op 34m hoogte). De meeste bestrijdingen vinden plaats in de periode van mei tot december, met een piek in augustus tot oktober.
Door een terugbetaling van de kost voor de verwijdering te voorzien als stad, zullen mensen aangemoedigd worden om nesten van deze wesp te verwijderen en zo de bijen te beschermen. Hierbij krijgen ze de keuze om dit via een private bestrijder of de brandweer te laten doen. De stad zal een bedrag van maximaal 77,32 euro per nest terugbetalen (= prijs voor bestrijding via de brandweer).
Het regelement is ook van toepassing voor kinderopvang en scholen, zodat er zowel op gemeentelijke als private instellingen extra ingezet wordt op bestrijding van de aziatische hoornaar.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 juli 2020 over het principieel akkoord terugbetaling brandweerkosten bij verwijdering van nesten van de Aziatische hoornaar op privaat eigendom
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement "Bestrijding Aziatische hoornaar" goed.
De aanbestedende overheid heeft een overheidsopdracht uitgeschreven voor de volledige verzekeringsportefeuille van zowel de stad Diest, het OCMW Diest en het Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest. Voorafgaandelijk aan deze overheidsopdracht zijn de huidige en toekomstige risico’s doorgelicht door verzekeringskantoor 'Van Dessel' en al onze huidige polissen kritisch geëvalueerd. Op basis van dit onderzoek, en na overleg met dienst financiën, heeft het verzekeringskantoor 'Van Dessel' een lastenboek/bestek opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.200.000€ (btw n.v.t.) voor een termijn van 4 jaar. De uitgave voor deze opdracht wordt jaarlijks geraamd op 300.000€ (btw n.v.t.).
De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De Stad Diest treedt op als aankoopcentrale voor het OCMW Diest en het Autonoom Gemeentebedrijf Cultuurcentrum Diest bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht "Raamovereenkomst voor diverse verzekeringen voor lokaal bestuur Diest", opgesteld door de firma Verzekeringskantoor Van Dessel nv, afdeling Publieke Sector, Misstraat 112 te 2590 Berlaar. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De raming bedraagt € 1.200.000,00(btw n.v.t.) voor een termijn van 4 jaar. De jaarlijkse raming bedraagt € 300.000,00 (btw n.v.t.).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Stad Diest optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: OCMW Dies en Autonoom Gemeentebedrijf CC Diest
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Onder leiding van de financieel directeur en in overleg met het managementteam worden uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen, verificaties, opzoekingen en waarderingen gedaan om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van de gemeente van welke aard ook.
De stad en het OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Aan de gemeenteraad wordt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd ter goedkeuring en zo stelt ze de gezamenlijke jaarrekening van de stad en het OCMW definitief vast.
Het ontwerp van de jaarrekening bestaat uit volgende documenten:
Financiële nota:
Toelichting:
Het voorliggende ontwerp van jaarrekening werd gunstig geadviseerd door het AO op 8 augustus 2023. Het ontwerp van jaarrekening werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 11 september 2023.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 maken de stad en het OCMW geïntegreerde beleidsrapporten. In die context heeft het geen zin om nog een gemeentelijke bijdrage aan het OCMW te berekenen en te tonen in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijke beleid. Er wordt vanuit de regelgeving geen berekening opgelegd. Het lijkt het meest aangewezen om een tussenkomst vanuit de stad te doen aan het OCMW om een eventueel negatief gecumuleerd budgettair resultaat aan te zuiveren. Vanaf 2022 wordt er voor de eerste keer een tussenkomst geboekt, ten bedrage van 2.692.760 euro.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 september 2023 betreffende de goedkeuring ontwerp rekening 2022
De gemeenteraad keurt zijn deel van het ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2022 goed.
De gemeenteraad keurt het deel van het OCMW (vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 25 september 2023) van het ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2022 goed.
De gemeenteraad keurt het geconsolideerd ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2022 goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met het principe om jaarlijks een tussenkomst vanuit de stad te boeken aan het OCMW ten bedrage van het eventueel negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW. Voor 2022 bedraagt dit saldo 2.692.760 euro.
Dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2);
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen van 30 maart 2018
De gemeenteraad keurt het opvolgingsrapport met betrekking tot het eerste semester 2023 bij het meerjarenplan 2020-2025 van de stad en het OCMW Diest goed.
In het kader van de opdracht "Leveren van verse soep voor een periode van 48 maanden" werd een bestek met nr FD/AA/2023/008 opgesteld door de personeelsdienst en de dienst financiën.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 94.339,62 euro excl. btw of 100.000,00 euro incl. btw.
De jaarlijkse uitgave wordt geraamd op 23.584,90 euro excl. btw of 25.000,00 euro incl. btw
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022, houdende vaststelling van opdrachten voor werken, leveringen en diensten beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur.
Het bestek met nr. FD/AA/2023/008 en de raming van de opdracht "Leveren van verse soep voor een periode van 48 maanden", opgesteld door de personeelsdienst en de dienst Financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 94.339,62,00 euro excl. btw of 100.00,00 euro incl. btw voor de looptijd van 48 maanden.
De jaarlijkse raming bedraagt 23.584,90 euro excl. btw of 25.000,00 euro incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende leveranciers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
Verschillende adviesraden hebben vergaderd. Deze verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de adviesraden:
De stad is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De stad werd zowel digitaal als via aangetekende brief van 14 juli 2023 uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van Cipal die op digitale wijze zal plaatsvinden op 12 oktober 2023 om 16.00u via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de vergadering.
Agenda:
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
De toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering
Het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en art. 427
De huidige statuten van Cipal
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiging op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023
De gemeenteraad keurt de agendapunten en het ontwerp van statutenwijziging van de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Vande Reyde, met als plaatsvervanger dhr. Brans, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de stad gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De stad ontving op 20 september 2023 een interpellatie van raadslid Dirix aangaande eenzaamheid bij alleenstaande ouderen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Dirix aangaande eenzaamheid bij alleenstaande ouderen.
De stad ontving op 20 september 2023 een interpellatie van raadslid Jankowski aangaande de toestand stoepen en wegdek Webbekom centrum.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Jankowski aangaande de toestand stoepen en wegdek Webbekom centrum.
De stad ontving op 20 september 2023 een interpellatie van raadslid Jankowski aangaande onveilige verkeerssituaties Boudewijnvest.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Jankowski aangaande onveilige verkeerssituaties Boudewijnvest.
De stad ontving op 20 september 2023 een interpellatie van raadslid Volders aangaande everzwijnen in Diest.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Volders aangaande everzwijnen in Diest.
De stad ontving op 20 september 2023 een interpellatie van raadslid Boone aangaande de toestand park Ezeldijk.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande de toestand park Ezeldijk.
De stad ontving op 20 september 2023 een interpellatie van raadslid Boone aangaande de regisseur Citadel.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 april 2022: artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande de regisseur Citadel.