Vanaf 1 september 2021 geldt in het deeltijds kunstonderwijs niet langer de absolute verplichting tot vacantverklaring van alle betrekkingen in een academie. De vacantverklaring steunt vanaf dan de keuzes die een schoolbestuur maakt op basis van een beleidsplan dat het schoolbestuur opmaakt voor haar academie. Dit beleidsplan werd lang als optioneel beschouwd. Bij het ontbreken van een beleidsplan zou het schoolbestuur telkens alle lestijden vacant moeten verklaren. Tijdens het schooljaar 2022-2023 kwam de communicatie vanuit de onderwijskoepel OVSG dat het beleidsplan toch verplicht zou zijn, ook wanneer alle lestijden vacant verklaard werden.
Tijdens het schooljaar 2021-2022 startte de directie van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord al met de voorbereidingen tot het opmaken van een beleidsplan. Op basis van een analyse per thema uit het referentiekader onderwijskwaliteit werden strategische doelstellingen geformuleerd. Bronnen hiervoor waren enkele jaren aan formele en informele gesprekken met leerkrachten, leerlingen, ouders, bestuur en andere stakeholders die de directie voerde. Het hele proces werd gevolgd door enkele coördinatoren. Vervolgens werden de doelstellingen voorgelegd aan het coördinatorenteam en uiteindelijk het voltallige lerarenteam van de academie.
Het resultaat is een document met vijf strategische doelstellingen. Strategische doelstellingen die rechtstreeks geconcordeerd zijn met meerdere kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Door met deze doelstellingen aan de slag te gaan werkt de academie dus automatisch aan de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Dit beleidsplan bevat geen specifieke actiestappen, tijdlijnen, evaluatiemethoden of verantwoordelijkheden. En dat is een bewuste keuze. Door veel verschillende wegen open te laten focussen we op een strategie die voldoende dicht bij de klasvloer staat en ruimte laat aan leraren, leerlingen en andere stakeholders om samen academie te maken. Want goed onderwijs vertrekt vanop die klasvloer. Leraren zijn geen robots. Het zijn onderwijsprofessionals die de persoonlijke ruimte moeten krijgen om professionele keuzes te maken. Dit beleidsplan biedt ruimte voor een geïntegreerde aanpak waarbij denken en doen samenkomen, met als doel een dynamische, betrokken en artistieke leer- en leefomgeving te creëren binnen de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord.
De omzendbrief van 29 november 1999 en latere wijzigingen betreffende de vaste benoeming - Procedure, voorwaarden en mededeling aan het Ministerie van Onderwijs en Vorming
De omzendbrief van 9 mei 2023 en latere wijzigingen betreffende de te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting door de onderwijsinspectie
De gemeenteraad keurt het beleidsplan van de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord voor de periode van 2023 tot en met 2026 goed.