Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

2023_GR_00124 - Kennisname van de jaarlijkse rapportering inzake organisatiebeheersing 2022-2023

gemeenteraad
ma 19/06/2023 - 20:00 Sint-Joriszaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Erwin Jennes, voorzitter; Christophe De Graef, burgemeester; Geert Cluckers, eerste schepen; Pascale Vanaudenhove, tweede schepen; Bart Stals, derde schepen; Maurits Vande Reyde, vierde schepen; Rick Brans, vijfde schepen; Monique De Dobbeleer, zesde schepen; Danielle Bosmans Gheyskens; Murat Celik; Jos Uyttebroek; Joeri Buttiens; Irène Gijbels; Lydia Mertens; Frederik Boone; Mario Versavel; Sabine Meyssen; Anja Verbeek; Marina Lambrechts; Willy Goos; Carina Jankowski; Miet Dirix; Kim Zeelmaekers; Albert Volders; Jos Claes; David Celis; Els Van Attenhoven; Myriam Parys, algemeen directeur

Secretaris

Myriam Parys, algemeen directeur

Voorzitter

Erwin Jennes, voorzitter
2023_GR_00124 - Kennisname van de jaarlijkse rapportering inzake organisatiebeheersing 2022-2023 2023_GR_00124 - Kennisname van de jaarlijkse rapportering inzake organisatiebeheersing 2022-2023

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het decreet Lokaal Bestuur voorziet dat alle steden en gemeenten verplicht een kader van organisatiebeheersing dienen te voorzien.

Via dit kader moeten organisaties aangeven dat zij risico’s en processen beheersen; zowel op globaal organisatieniveau, als op dienstniveau. Steden en gemeenten zijn immers actief op heel veel domeinen, hebben een veelheid aan dienstverlening en hebben er alle belang bij op talrijke domeinen (financieel management, informatieveiligheid, personeelsbeleid, naleven van alle wetgeving, ..) zo goed mogelijk processen in risico’s in kaart te brengen en ook maatregelen te nemen om zo effectief, zo integer, zo kwalitatief en zo efficiënt mogelijk te werken.

Het is de algemeen directeur die -in overleg met het managementteam– voor de organisatiebeheersing verantwoordelijk is. De algemeen directeur dient jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen (en vast bureau) en aan de gemeenteraad (de raad voor maatschappelijk welzijn) over de organisatiebeheersing te rapporteren. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni.  

De Vlaamse Overheid vindt organisatiebeheersing zodanig belangrijk dat zij hier een verplichting voor alle gemeenten van gemaakt heeft. De reden is dat het noodzakelijk is om een systeem te hebben dat de belangrijkste risico's afdekt, een garantie biedt dat de doelstellingen gerealiseerd worden en bijdraagt aan de efficiëntie. 

In bijlage vindt u de rapportering over organisatiebeheersing van het afgelopen jaar. 

Juridische grond

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 217-222, 266, 272, 303
  • Goedkeuring door de gemeenteraad van 21 februari 2022 van de wijziging van het kader organisatiebeheersing (OBS)
  • Goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2022 van de wijziging van het kader organisatiebeheersing (OBS)
  • Kennisname door de gemeenteraad van 20 juni 2022 van de jaarlijkse rapportering inzake organisatiebeheersing 2021-2022.
  • Kennisname door de raad van maatschappelijk welzijn van 20 juni 2022 van de jaarlijkse rapportering inzake organisatiebeheersing 2021-2022.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59267de71f60167dffaa63409e3

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarlijkse rapport over organisatiebeheersing voor stad en OCMW Diest.

Artikel 2

De diensten maken dit rapport over aan Audit Vlaanderen voor 30 juni.