Invoeren van éénrichtingsverkeer rond het St.-Hubertusplein, in de voorrang (principe ovonde).
Het éénrichtingsverkeer resulteert in meer ruimte voor fietsers. Bijkomend invoeren van fietszone, inclusief de omgeving Schoolstraat en de Kerkstraat tot aan de Pater Daemsstraat.
Duidelijkheid betreffende mogelijkheden om te parkeren, zoveel mogelijk rechts van de rijrichting.
Er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd voor iedere bestuurder op onderstaande weggedeelten van het Sint Hubertusplein. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs :
Eénrichtingsverkeer wordt ingevoerd in de Pastorijstraat tussen de aansluiting met de Kerkstraat en de aansluiting met het St. Hubertusplein en in die richting.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door plaatsen van verkeersborden F19 met onderbord M18 en borden C1 met onderbord M12.
Het is verboden om ter hoogte van de huisnummers 24-26 richting Diestsebaan te rijden. Dit wordt aangeduid door plaatsen van het verkeersbord D1a met onderbord M12 ter hoogte van huisnummer 30.
Het Sint-Hubertusplein en omgeving wordt een fietszone. Dit wordt aangegeven door de zonale borden F111 op volgende locaties richting Sint-Hubertusplein en bijhorende einde zoneborden :
Artikel 3.1: Sint-Hubertusplein
Het éénrichtingsverkeer rond het Sint-Hubertusplein krijgt voorrang.
Dit wordt aangeduid door de borden B15 met onderbord GVIII in volgende weggedeelten :
- Sint-Hubertusplein van huisnummer 6 tem huisnummer 8 en in die richting
- Sint-Hubertusplein voor de kerk en vanaf de kerk tem huisnummer 50 en in die richting
- Pastorijstraat, tussen de aansluitingen met het Sint-Hubertusplein richting Vroentestraat
- Sint-Hubertusplein vanaf Pastorijstraat in het gedeelte tot huisnummer 56 en het gedeelte verder richting Kleinbaan
En door de borden B1 op volgende locaties :
Artikel 3.2: Zwaluwenstraat
Op het kruispunt van de Kerkstraat met de Zwaluwenstraat dient het verkeer komende uit de Zwaluwenstraat te stoppen. Dit wordt aangeduid door het verkeersbord B5 in de Zwaluwenstraat en de verkeersborden B15 in de Kerkstraat.
Artikel 3.3: Kleinbergstraat
Op het kruispunt van het Sint-Hubertusplein met de Kleinbergstraat dient het verkeer komende uit de Kleinbergstraat te stoppen. Dit wordt aangeduid door het verkeersbord B5 in de Kleinbergstraat en het verkeersbord B15 met onderbord GVIII op het Sint-Hubertusplein.
Oversteekplaatsen voor voetgangers worden voorzien :
Artikel 5.1: centraal plein
Dwarsparkeerplaatsen zijn voorzien op het centrale plein
Artikel 5.2: afbakening van parkeerzones
De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht :
In de aldus gevormde parkeerzones zijn de plaatsen waar de voertuigen moeten staan afgebakend met witte markeringen.
Artikel 5.3: parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap
Ter hoogte van de ingang van de kerk wordt een parkeerplaats voorzien voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 5.4 : kiss- en ride
Voor de kerk, Sint-Hubertusplein, wordt een kiss-en-ride ingericht.
Dit wordt aangeduid door de verkeerborden E1 met bijhorende begin en einde pijl en met onderborden van ma tot vrij tussen 8u en 17u en het onderbord met tekst ‘kiss&ride’.