ma 31/05/2021 - 20:00 DIGITAAL
Dit reglement regelt de voorwaarden en procedure voor de toekenning van de Toegankelijkheidsprijs Diest.
De toegankelijkheidsprijs heeft als doel mensen te sensibiliseren, de aandacht van de burgers te vestigen op het belang van integrale toegankelijkheid. De toegankelijkheidsprijs is een vorm van waardering voor de inspanningen en initiatieven, die genomen worden om de toegankelijkheid, bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van gebouwen, diensten, voorzieningen, informatie,… voor personen met een beperking te verhogen.
In functie van het realiseren van een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie en intergemeentelijke samenwerking inzake lokaal werkgelegenheidsbeleid gaat de VDAB Vlaams-Brabant een samenwerkingsovereenkomst aan met de lokale besturen van Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Diest en Scherpenheuvel-Zichem.
De jeugddienst wenst de erkende jeugdwerkinitiatieven die in aanmerking komen voor werkingssubsidies voor werkingsjaar 2021 - 2022 financieel te ondersteunen met nominatieve subsidies.
Diest-Uitbreiding wil kosteloos afstand doen van 3 percelen met een oppervlakte van 1.886,81 m². Deze zijn kadastraal gekend onder Diest, 1° afdeling, sectie A, nummers 13 b24 deel, 13 f23 deel en 13 e24 deel. De gronden worden gratis aan de Stad afgestaan om te worden ingelijfd bij het openbaar domein.
In de Postbaan te Schaffen ligt een stuk wegoverschot dat eigendom is van de Stad.
De dienst Vastgoed & Bouwprojecten heeft dit deel laten opmeten en schatten met als doel om de aangelanden te contacteren met de vraag of ze interesse hebben om een deelperceel op te kopen, opdat hun eigen perceel zou grenzen aan de openbare weg.
Op 8 april 2019 gaf het college voor burgemeester en schepenen een principiële goedkeuring tot de terbeschikkingstelling van het perceel Diest, 1° afd. sectie A, nr. 1338w (site Verversgracht) aan het AZ Diest in het kader van de realisatie van een nieuw ziekenhuis. Inmiddels vonden er onderhandelingen plaats met het bestuur van het AZ Diest betreffende de modaliteiten van deze terbeschikkingstelling voor wat betreft de eerste bouwfase.
In het kader van de herziening van het kerkenbeleidsplan van 2018 wil de stad, het bisdom en het centrale kerkbestuur onderzoeken welke nieuwe invullingen gegeven kunnen worden aan kerkgebouwen.
Op 28 mei 2009 verleende de Raad voor Maatschappelijk Welzijn een mandaat aan het Autonoom Gemeentebedrijf 'Stadsontwikkelingsbedrijf Diest' om de nodige procedures te voeren met het oog op de ontwikkeling door een private partner van de site Hasseltsestraat conform de voorwaarden opgelegd in het stedenbouwkundig inrichtingsplan, waarbij de uiteindelijke beslissing tot verkoop van de grond evenwel tot de bevoegdheid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn blijft behoren. Op 25 september 2017 besliste de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf 'Stadsontwikkelingsbedrijf Diest' om het project 'ontwikkeling van de site Hasseltsestraat, fase I' te gunnen aan de economisch meest voordelige inschrijver, zijnde NV Cordeel uit Hoeselt. De desbetreffende grond, eigendom van het OCMW, wordt daarbij onderhands verkocht conform de voorwaarden uit de onderhandse verkoopovereenkomst. De Stad Diest dient als betrokken partner haar goedkeuring te geven voor de samenwerkingsovereenkomst en verkoopsovereenkomst.
Goedkeuring afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen (opheffing van de gemeenteraad dd.21 oktober 2013)
De GMinaraad wil verdienstelijke initiatieven op vlak van natuur, het milieu of het klimaat in de kijker zetten door het toekennen van een jaarlijkse milieuprijs.
Op vraag van de GROEN-fractie wordt het punt "50% rechtstreekse participatie omgevingsenergie" toegevoegd aan de agenda van de gemeenteraad.
Op vraag van de GROEN-fractie wordt het punt "Uitkleuren gemeentelijke eigendommen als jachtgebied" toegevoegd aan de agenda van de gemeenteraad.
De verslagen van de adviesraden van de maand april worden ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
De agenda van de algemene vergadering van IGS Hofheide wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat dient voor iedere vergadering herhaald te worden.
De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering goed te keuren en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad dient voor iedere vergadering herhaald te worden.
De agenda van de algemene vergadering van Interleuven dient goedgekeurd te worden en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor iedere vergadering herhaald te worden.
De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering goed te keuren en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad dient voor iedere vergadering herhaald te worden.
De agenda van de algemene vergadering van Cipal dient goedgekeurd te worden en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor iedere vergadering herhaald te worden.
De gemeenteraad neemt kennis van de naamsverandering van gemeenteraadsfractie sp.a naar Vooruit.
Vanuit de werkgroep Gasthuisapotheek kwam de vraag tot wijziging van een straatnaam, nl. de verbinding tussen de K. Albertstraat en de M. Theysstraat die loopt tussen de Helle en het vredegerecht, in Diest bekend als Hellestraatje, in de Atlas der Buurtwegen "Gaste straet". Voorstel van de werkgroep om de naam "Cornélisgang" te overwegen, verwijzend naar de geschiedenis van de gasthuisapotheek.
Dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen worden klassiek afgesloten voor 18 jaar. Voor IGO (intergemeentelijke opbouwwerk), komt die termijn in maart 2022 ten einde. IGO vraagt zijn leden of ze bereid zijn om hun lidmaatschap te vernieuwen voor 18 jaar.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Ieder raadslid kan een interpellatie indienen, dewelke bijkomend op de agenda van de gemeenteraad wordt geplaatst.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 geeft de mogelijkheid aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken in ruil voor een forfaitair bedrag per inwoner per maand. Er werd reeds een overeenkomst afgesloten op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 waarvoor voor een periode van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 een overeenkomst en bijhorende subsidie werd aangevraagd. Om de periode van overeenkomst te verlengen, wordt een addendum aan deze overeenkomst opgemaakt.
Het PV van de voorgaande zitting moet worden goedgekeurd.
Toelichting inboeking vaccinaties en recente berichtgeving