het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 125bis tot en met 125vicies sexies, inzonderheid art. 125quinquies, §4-5 en 125vicies;
het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikelen 21, 3° en 22,
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 388 tot en met 395;
het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2020 tot verlenging van de interlokale vereniging Scholengemeenschap Hageland voor de periode 2020-2026 en goedkeuring van de overeenkomst Scholengemeenschap Hageland;
het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 februari 2021 over het princiepsakkoord over de deelname van de gemeenten Hoegaarden, Linter en Zoutleeuw aan de interlokale vereniging Scholengemeenschap Hageland;
de onderhandelingen in het OCSG van 11 maart 2021 met een eenparig akkoord van al de afgevaardigden tot gevolg (verslag in bijlage);
het overleg van de schoolraad van 23 maart 2021 (verslag in bijlage);
Elk schoolbestuur kan in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormen met onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen,
De Scholengemeenschap Hageland werd opgericht onder de vorm van een interlokale vereniging door de gemeentebesturen van Bekkevoort, Diest, Glabbeek, Kortenaken en Scherpenheuvel-Zichem.
Deze interlokale vereniging legde haar werking vast in de overeenkomst Scholengemeenschap Hageland, zoals meest recent verlengd voor de periode van 1 september 2020 t.e.m. 31 augustus 2026.
De gemeentebesturen van Hoegaarden, Linter en Zoutleeuw hebben een verzoek gericht aan de vermelde gemeentebesturen van Scholengemeenschap Hageland om hun gemeentelijke scholen op te nemen in de bestaande interlokale vereniging Scholengemeenschap Hageland, respectievelijk:
Deze gemeentelijke scholen kunnen met ingang van 1 september 2021 toetreden tot de reeds bestaande interlokale vereniging Scholengemeenschap Hageland, overeenkomstig art. 125quinquies, §4 van het decreet basisonderwijs.
De bestaande overeenkomst Scholengemeenschap Hageland voor de periode 2020-2026 moet bijgevolg worden gewijzigd via een addendum, meer bepaald artikel 2 over de samenwerkende scholen (de ontwerptekst van het addendum is opgenomen als bijlage).
De betrokken gemeentebesturen en scholen hebben deze toetreding positief geadviseerd en voorbereid, onder meer in de betrokken beheerscomités.
Procedurele vormvereisten
Op 23 maart 2021 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden.
Op 11 maart 2021 hebben de onderhandelingen in het OCSG plaatsgevonden. De leden van het OCSG zijn akkoord met de toetreding van scholengemeenschap Hapengouw vanaf 01 september 2021.
De gemeenteraad keurt de toetreding goed van de gemeentelijke kleuter- en basisscholen van de gemeenten Hoegaarden, Linter en Zoutleeuw aan de interlokale vereniging Scholengemeenschap Hageland met ingang van 1 september 2021.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van addendum bij de huidige overeenkomst Scholengemeenschap Hageland 2020-2026 wordt goed.
Op 16 december 2020 kwam de algemene vergadering van eerstelijnszone (ELZ) Demerland samen. Het verslag van de algemene vergadering wordt ter kennisname voorgelegd aan de raad.
Inhoud algemene vergadering:
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van 16 december 2020 van ELZ Demerland.
Het koninklijk besluit van 9 oktober 1998 definieert een speelstraat als: 'een openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen een hek geplaatst is met het verkeersbord C3, voorzien van een onderbord met daarop de vermelding 'speelstraat' en de uren.'
In de speelstraten wordt de hele breedte van de openbare weg voorbehouden voor het spelen, in hoofdzaak door kinderen. Gedurende de duur van de speelstraat worden de personen die er spelen gelijk gesteld met voetgangers. De bepalingen van artikel 42 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (wegcode) zijn niet van toepassing.
De wetgeving betreffende speelstraten, zoals opgenomen in onderstaande Koninklijke Besluiten, is onbeperkt van toepassing.
SPEELSTRATEN WORDEN BELEEFSTRATEN
De jeugddienst werkt een nieuwe visie omtrent speelstraten uit. In het verleden kwamen er regelmatig klachten binnen van buurtbewoners omtrent mogelijks onrechtmatig aanvragen van een speelstraat teneinde gewoon een rustige en verkeersvrije zomer te hebben zonder dat er effectief gespeeld werd. Dat doet wat vragen oproepen over het concept en de procedure die overigens nooit zijn vastgelegd in een reglement.
Speelstraten worden vandaag aangevraagd van 1 juli tot en met 31 augustus. Het feit dat speelstraten van een dermate lange duur zijn, zorgt er automatisch voor dat er toch vaak niet gespeeld wordt. Kinderen zijn vaak op vakantie, bij de grootouders of volgen kampjes wanneer hun ouders aan het werk zijn. Verschillende kinderen uit een straat wisselen mekaar daar ook in af. Daardoor zijn er best vaak kinderen niet samen aanwezig en wordt er dus niet gespeeld. In dat geval worden de borden de ene keer wel geplaatst zonder spelende kinderen, de andere keer niet geplaatst. Dit zorgt voor frustratie bij (oudere) buurtbewoners zonder kinderen.
Een oplossing die in veel steden en gemeenten gebruikt wordt is het limiteren van Beleefstraten in tijd. De jeugddienst stelt het volgende voor (let op: mogelijkheden niet cumulatief!):
WAT IS EEN BELEEFSTRAAT?
Een beleefstraat is een speelstraat die tijdens bepaalde dagen en voor een bepaalde tijdsduur afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer, om de kinderen de mogelijkheid te geven veilig en ongehinderd op straat te spelen en te sporten en ontmoeting tussen buurtbewoners te stimuleren. Daarvoor stelt de stad jaarlijks een budget ter beschikking.
We focussen dus niet meer alleen op spelende kinderen maar gaan ook het sporten specifiek promoten. Daarnaast willen we de beleefstraat ook gebruiken als tool voor buurtopbouwwerk. Dit vanuit de idee dat een positieve buurt ook toleranter is voor spelende kinderen op andere momenten in het jaar. Beter een goede buur dan een verre vriend, zeg maar. Waar een speelstraat mikte op kinderen tussen 2 en 12, is een beleefstraat er voor iedereen tussen 0 en 99.
Welke concrete acties ondernemen we dan?
HOE EEN BELEEFSTRAAT WORDEN?
Procedure:
bewonersenquête 2 jaar geldig.
Afsprakennota: Het college van burgemeester en schepenen beslist over de aanvragen tot inrichting van beleefstraten die voldoen aan alle voorwaarden. De meters en peters van de goedgekeurde beleefstraten en de stad Diest ondertekenen een afsprakennota waarin de rechten en plichten voor beide partijen zijn opgenomen.
Onderstaande werd besproken met politie:
De regelgeving van speelstraat mag niet gekopieerd worden naar beleefstraat aangezien enkel speelstraat een officiële term is in de wegcode.
Voor de paasvakantie kan er dan ook niet gewerkt worden met een beleefstraat zoals hier voorzien, enkel speelstraten zijn mogelijk (en reeds goedgekeurd).
Er dienen achteraf aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer te worden opgemaakt.
Er dienen achteraf per straat een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer te worden opgemaakt.
De gemeenteraad keurt het reglement 'beleefstraten' goed.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten ( kortweg aangeduid als “Overheidsopdrachtenwet”)
Het Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren (hierna kortweg aangeduid als “KB Plaatsing”)
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten ( kortweg aangeduid als “AUR”)
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
De eventuele wijzigingen aan deze reglementering, voor zover van toepassing op datum van de publicatie van de Aankondiging, zijn daarbij inbegrepen.
Het bestuurdecreet van 7 december 2018
De Stad Diest heeft nood aan een nieuwe bibliotheek en een grotere accommodatie voor buitenschoolse kinderopvang.
De Opdracht komt tot stand door het sluiten van een DBm-Overeenkomst tussen de Aanbestedende Overheid / Opdrachtgever en de Opdrachtnemer. De Opdracht wordt gegund bij wijze van een mededingingsprocedure met onderhandeling op grond van artikel 38, §1, 1°, b) en c) Overheidsopdrachtenwet.
Dit is een onderhandelingsprocedure in twee stappen. De eerste fase bestaat uit een aankondiging van de selectieleidraad, deze geeft toelichting bij de opdracht en de procedure voor de plaatsing van de opdracht, zoals aangekondigd in het Bulletin der Aanbestedingen en in het Europees Publicatieblad.
Alle geïnteresseerden kunnen een aanvraag tot deelneming indienen. Na onderzoek van deze kandidaturen selecteert de aanbestedende overheid diegenen aan wie het bestek zal worden toegestuurd en die een offerte mogen indienen.
De gemeenteraad keurt de selectieleidraad voor het opstarten van de opdracht "Realisatie van de openbare bibliotheek, van de buitenschoolse kinderopvang, inclusief het Huis van het Kind, en van de stadsdienst Diversiteit, door middel van een DBm-Opdracht, inclusief aanbieding van een geschikte Site." goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de publicatie van deze selectieleidraad in het officieel publicatieblad van de Europese Unie en het Bulletin der Aanbestedingen.
De evaluatie van de ingediende dossiers door de dienst Cultuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 mei 2019 houdende de goedkeuring reglement cultuurraad Diest (opheffing van de raadsbesluiten van 28 maart 2011).
Het besluit van het het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 betreffende de verdeling van het verhoogde budget voor de culturele verenigingen.
De kennisname van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 van het verslag van de cultuurraad van 7 december 2020.
De kennisname van het college van burgemeester en schepenen van 18 januari 2021 van het verslag van de cultuurraad van 4 januari 2021.
De kennisname van het college van burgemeester en schepenen van 5 april 2021 van het verslag van de cultuurraad van 1 maart 2021.
De Diestse cultuurraad ontvangt ieder jaar subsidiedossiers van verenigingen, aangesloten bij de cultuurraad én die in aanmerking komen voor een subsidie. Het bedrag van zulke subsidie wordt vastgesteld conform van het reglement met vastgelegde parameters op basis waarvan een puntenverdeling gebeurt.
2020 was door covid-19 echter een uitzonderlijk jaar en de werking van de 97 socio-culturele verenigingen hing steeds af van de op dat moment geldende en vaak veranderende maatregelen. Hierdoor kunnen de parameters binnen het reglement (bvb. het aantal georganiseerde evenementen) niet toegepast worden en heeft de cultuurraad besloten om de verenigingen hetzelfde bedrag als in 2020 uit te keren. De verenigingen konden hiervoor een vereenvoudigd online formulier invullen zodoende ook hun gegevens weer up-to-date zijn.
Voor verenigingen die op basis van het reglement in aanmerking komen en in 2020 (nog) geen subsidieaanvraag deden, wordt een nominatief bedrag van 190,48 euro voorzien. Dit bedrag komt overeen met het laagste bedrag dat een reguliere vereniging krijgt op basis van hun dossier in 2020. Voorgenoemde verenigingen kregen dit bedrag via mail voorgesteld en moesten via het formulier ook aanduiden dat ze dit bedrag wensten, niet alle verenigingen zijn hierop ingegaan.
De volledige lijst van nominatieve werkingssubsidies ten bedrage van 24.711,07 euro is in bijlage te raadplegen.
Naast deze lijst wordt ook een nominatieve subsidie van 10.288,93 euro voor de Cultuurraad ter goedkeuring voorgelegd. Hiermee voorziet de cultuurraad een budget van:
Deze bedragen dienen bij de geplande herziening van het reglement Cultuurraad Diest ook opgenomen te worden.
De gemeenteraad gaat akkoord om voor de uitbetaling van de werkingssubsidies voor socio-culturele verenigingen 2021 op basis van werkingsjaar 2020 af te wijken van het reglement van de cultuurraad. Artikel 24 van het reglement cultuurraad van 27 mei 2019 inzake de werkingssubsidies is niet van toepassing op het werkingsjaar 2020.
De gemeenteraad keurt bijgevoegde lijst met nominatieve werkingssubsidies voor socio-culturele verenigingen ten bedrage van 24.711,07 euro goed.
De gemeenteraad keurt de nominatieve subsidie van 10.288,93 euro aan de cultuurraad goed.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 september 2017 over de goedkeuring van de huurovereenkomst voor de sportzaal KTA1
Het besluit van de gemeenteraad van 17 juni 2019 over de gewijzigde concessievoorwaarden voor de uitbating van de cafetaria van de sporthal KTA1
Het besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2020 over de gewijzigde concessievoorwaarden voor de uitbating van de cafetaria van de sporthal KTA1
Na de opzeg van vorig concessionaris Alex Coenen werden in zitting van de gemeenteraad van 17 juni 2019 de gewijzigde concessievoorwaarden goedgekeurd waarbij de minimale concessievergoeding van € 800,00 werd gevraagd.
Nadien gebeurde gedurende de maanden juli en augustus 2019 een oproep tot kandidaten voor de uitbating van de cafetaria. Op die eerste oproep kwam geen enkele inschrijving binnen. Er werd een nieuwe oproep gelanceerd in de maanden oktober en november 2019. Hierop kwam opnieuw geen reactie.
De concessievoorwaarden werden veranderd en de minimaal gevraagde concessievergoeding werd in het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020 verlaagd tot € 500,00 maar leidde ook hierdoor niet tot het vinden van een concessionaris.
De stad zou graag opnieuw een concessionaris hebben voor de uitbating van de cafetaria en wenst daarom nieuwe concessievoorwaarden te bepalen. Daarbij wordt niet enkel meer gefocust op de prijs. Er worden diverse gunningscriteria voorzien waaronder de prijs maar evenzeer bijv. de visie op de uitbating.
De gemeenteraad keurt de gewijzigde concessievoorwaarden goed.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen tot het openstellen van de concessie en het aanschrijven van de markt.
De Nieuwe Gemeentewet artikels 119bis en 119ter
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties
Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2005 houdende het politiereglement op de administratieve sancties waarin de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen worden vastgesteld inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijk administratieve sancties
Het besluit van de gemeenteraad van 31 maart 2014 met de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Diest en de stad Leuven inzake de terbeschikkingstelling van een arrondissementeel bemiddelaar in het kader van de gemeentelijk administratieve sancties
Het besluit van de gemeenteraad van 31 maart 2014 met de goedkeuring van het akkoord tussen de provincie Vlaams-Brabant en de stad Diest betreffende de grootte van de vergoeding en de wijze van betaling in verband met de aanwijzing van de provinciaal sanctionerende ambtenaren voor de stad
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid
Het besluit van de gemeenteraad van 23 september 2019 ter goedkeuring van de subsidieaanvraag lokaal woonbeleid van het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'Wonen aan de Demer'.
Op 20 juli 2018 werd op de Vlaamse Regering het actieplan Vlaams antidiscriminatiebeleid op de private huurmarkt meegedeeld. Via dit actieplan wil de minister de oorzaken van discriminatie op de private huurmarkt aanpakken. De klemtoon ligt daarbij op het informeren en sensibiliseren van huurders, verhuurders en vastgoedmakelaars.
In het actieplan is ook een belangrijke rol weggelegd voor de lokale besturen. Wat precies van de lokale besturen wordt verwacht, vindt grotendeels zijn weerslag in Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Dat bevat een subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerking op het vlak van lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025. De realisatie van dit subsidiekader wordt opgevolgd via het subsidiedossier van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Wonen aan de Demer.
Vanaf 1 januari 2020 geldt zo voor Wonen aan de Demer de verplichting om burgers te informeren, via het woonloket meldingen over discriminatie te ontvangen en eventueel in te zetten op handhaving van de afficheringsplicht. De stad Diest koos via de gemeenteraadsbeslissing van 23 september 2019 er al voor om eveneens in te zetten op deze afficheringsplicht via de aanvullende activiteit: 'AA1_6 De verplichting om de huurprijs en de gemeenschappelijke lasten van private huurwoningen bekend te maken, opvolgen en inbreuken op die verplichting beboeten.'
Wie een huis, appartement of studio verhuurt, moet volgens de federale huurwet de huurprijs en de eventuele gemeenschappelijke kosten altijd vermelden. Niet enkel bij het zoekertje of de advertentie in een krant of op een website, maar ook op de affiche ‘te huur’ voor het raam van de woning. Voorts moeten verhuurders ook de EPC-score vermelden. Dit energieprestatiecertificaat verduidelijkt hoe energiezuinig een woning is en voorkomt dat de huurder met onvoorziene energie-uitgaven geconfronteerd wordt.
Door in te zetten op handhaving van deze afficheringsplicht, draagt de stad Diest bij aan het antidiscriminatiebeleid. Door een verplichte affichering in te voeren, voorkomt dat stad dat verhuurders de huurprijs duurder of goedkoper maken afhankelijk van hun voorkeur voor bepaalde kandidaat-huurders. Door de maatregel zijn kandidaat-huurders beter beschermd tegen discriminatie of uitsluiting. Na een periode van sensibilisering, zullen inbreuken op deze afficheringsplicht kunnen gesanctioneerd worden via een GAS-boete.
Wonen aan de Demer trad op 10 augustus 2020 al in overleg met politiezone Demerdal waarbij reeds afspraken werden gemaakt over de praktische invulling en taakverdeling van deze activiteit dewelke inwerking kunnen treden vanaf de goedkeuring van het reglement.
De werkwijze werd afgestemd met de betrokken partijen (politie, woonloket) en aan het reglement wordt een gas-sanctie gekoppeld.
Aangezien het geen minderjarigen betreft, dient het reglement niet vooraf ter advies aan de jeugdraad te worden voorgelegd.
De gemeenteraad keurt het politiereglement met betrekking tot de verplichte affichering van de huurprijs, de gemeenschappelijke kosten en lasten en de gegevens van het energieprestatiecertificaat, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Een afschrift van deze verordening zal conform art. 119 NGW worden toegezonden aan de deputatie van de provincieraad, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de griffie van de politierechtbank.
Het decreet van 5 april 1995 over de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en haar uitvoeringsbesluiten, in het bijzonder afdeling 2 artikel 2.2.7
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 over de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen en het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003 en 17 december 2010 over de definitieve vaststelling van een herziening van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen
Het besluit van de deputatie Vlaams-Brabant van 12 maart 2009 over de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Diest
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2020 over de goedkeuring van de startnota voor de opmaak van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen)
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2021 over het advies over de startnota voor het gewestelijk RUP ‘Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen)
Het Departement Omgeving vraagt in opdracht van de Vlaamse Regering aan het college van burgemeester en schepenen een advies over de startnota voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen). Dit advies kan uitgebracht worden binnen een termijn van 60 kalenderdagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de adviesvraag en ten laatste voor het einde van de publieke raadpleging. Het Departement Omgeving organiseert van 2 maart 2021 tot en met 30 april 2021 een publieke raadpleging over deze startnota.
Het college van burgemeester en schepenen formuleerde in haar zitting van 19 april 2021 aan advies over de startnota. Dit advies wordt ter kennis gebracht op de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het advies van het schepencollege zoals geformuleerd in haar zitting op 19 april 2021 over de startnota voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen)'.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 februari 2019: artikel 4
De GROEN-fractie is zeer verheugd met het negatief advies van het Diestse schepencollege betreffende het zuidelijk tracé van de leidingstraat Antwerpen-Ruhr.
Zowel milieuraad, landbouwraad als Gecoro gaven eerder al een negatief advies voor het tracé.
Dit advies staat op de agenda van heden onder punt 9.
De Vlaamse Regering heeft het advies van de schepencolleges van de betreffende gemeenten gevraagd.
In haar advies, stelt het schepencollege dat het zuidelijke tracé een negatieve impact op het grondgebied van Diest en op haar inwoners (o.a. veiligheidsrisico van deze leidingen voor de directe omgeving, het vernielen van bossen en natuurgebied, het voor lange tijd en mogelijks zelfs herhaaldelijk onbruikbaar worden van landbouwgronden, overlast tijdens de werken). Het zuidelijke tracé heeft door haar lengte en kronkelend traject – het langste tracé van de 3 tracés -, in vergelijking met de andere tracés veel meer impact met onherstelbare schade op de open ruimte.
Samengevat: er zijn heel wat ecologische, financiële, ruimtelijke en maatschappelijke gevolgen.
Om het advies van het college kracht bij te zetten vraagt de GROEN-fractie de gemeenteraad om ook een negatief advies uit te brengen aan de Vlaamse regering.
De Diestse gemeenteraad adviseert bij de verdere uitwerking van het plan rekening te houden met de inhoudelijke aandachtpunten zoals geformuleerd in het advies door het Diestse college van burgemeester en schepenen, alsook met de geformuleerde adviezen van de milieuraad, Gecoro en landbouwraad van Diest.
Dit advies wordt ten laatste op 28 april overgemaakt aan het Departement Omgeving.
De wet van 26 maart 1971 inzake de bescherming van oppervlaktewater tegen verontreiniging en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams regelement betreffende de milieuvergunning en latere wijzigingen
Het decreet van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne.
De Europese kaderichtlijn Water
Het decreet van de Vlaamse regering van 8 juni 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2005 waarbij het afsluiten van een concessieovereenkomst voor het beheer van het gemeentelijk rioleringsnet door een derde werd goedgekeurd
Het besluit van de Vlaamse regering van 10 maart 2006 houdende vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen
De beslissing van de gemeenteraad van 28 april 2008 waarbij de concessieovereenkomst van openbare dienst inzake rioolwaterinfrastructuurbeheer voor de stad Diest tussen de nv Aquafin en de stad Diest werd goedgekeurd
Het provinciaal reglement van 25 april 2017 voor het toekennen van een subsidie aan gemeenten voor de opmaak van een hemelwaterplan
De beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2018 houdende goedkeuring van de financiële planning 2018 in het kader van de concessieovereenkomst met nv Aquafin voor het beheer van het gemeentelijk rioleringsnetwerk.
In zitting van 26 februari 2018 besloot de gemeenteraad haar goedkeuring te geven aan de financiële planning 2018 in het kader van de concessieovereenkomst met nv Aquafin voor het beheer van het gemeentelijk rioleringsnetwerk.
In deze planning was een bedrag opgenomen van € 40.950,00 voor het opmaken van een hemelwaterplan.
Vervolgens werd er werkgroep van externe en interne steakholders samengesteld.
Deze stakeholders waren: Aquafin, Vlaamse Milieu Maatschappij, de provincie, de watering 8 Beken, het Bekkensecretariaat en de dienst Ruimtelijke Ordening, Milieu en Openbaar Domein van de stad Diest.
Er werd een hemelwaterplan opgemaakt en overgemaakt door nv Aquafin. Het ontwerp werd besproken op de verenigde gemeenteraadscommissie van 29 maart 2021.
Feiten, context en argumentatie:
Het ingediende plan omvat hoofdzakelijk:
De provincie Vlaams-Brabant beschikt over een provinciaal reglement voor het toekennen van een subsidie aan gemeenten voor de opmaak van een hemelwaterplan.
De subsidie bedraagt € 6,00 per hectare plangebied (Diest: 5.871 hectare of € 35.226,00 ), met maximum van 90% van de werkelijke studiekost (€ 60.430,43 x90%=€54.387,387).
De gemeenteraad keurt het hemelwaterplan Diest opgemaakt door de nv Aquafin goed.
Het decreet lokaal bestuur
De Vlaamse Regering keurde op 20 juli 2018 de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio's en de afbakening van deze vervoerregio's goed.
Bij de afbakening maakt de stad Diest deel uit van de vervoerregio Leuven.
De Vlaamse Regering keurde op 21 december 2018 het ontwerp van decreet aangaande de basisbereikbaarheid goed.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende de deelname aan de vervoerregioraad Leuven, aanduiding van de vertegenwoordiging in de raad en werkgroep.
De beslissing van de gemeenteraad van 29 april 2019 betreffende de aanduiding van waarnemende vertegenwoordigers bij de Vervoerregioraad Limburg.
De stad maakt deel uit van de vervoerregio Leuven en grenst aan de vervoerregio Limburg. Daarom zetelt de burgemeester en dhr. Johan Smets als effectief lid in de Vervoerregioraad Leuven en als waarnemend lid in de Vervoerregioraad Limburg.
Sinds maart 2021 is een deskundige mobiliteit en bereikbaarheid in dienst getreden bij de stadsdiensten. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om haar als vertegenwoordiger aan te duiden ter vervanging van dhr. Johan Smets.
Mevrouw Katleen Pieters, deskundige mobiliteit en bereikbaarheid, wordt aangeduid als ambtelijke vertegenwoordiger van de stad Diest in de vervoerregio Leuven. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van de werkgroepen bij te wonen.
Als plaatsvervangend ambtelijk vertegenwoordiger wordt de heer Johan Smets, diensthoofd Openbaar Domein, aangeduid.
Mevrouw Katleen Pieters, deskundige mobiliteit en bereikbaarheid, wordt aangeduid als waarnemend ambtelijk vertegenwoordiger van de stad Diest in de vervoerregio Limburg. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van de werkgroepen bij te wonen.
Als plaatsvervangend ambtelijk vertegenwoordiger wordt de heer Johan Smets, diensthoofd Openbaar Domein, aangeduid.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de secretariaten van de vervoerregio's Leuven en Limburg.
De provincie Vlaams-Brabant heeft vanaf 2021 een scheiding gemaakt tussen het zwembad en de rest van het provinciedomein Halve Maan. Enkel het zwembadgedeelte wordt betalend.
Tot en met 2020 hadden Diestenaars gratis toegang tot het domein en kwam de stad Diest hiervoor financieel in tussen via een derdebetalerssysteem aan de provincie. De kostprijs hiervoor was 2 euro per unieke Diestenaar die minstens 1 maal per jaar het domein bezocht (niet per bezoek!). Zo bezochten in 2019 6.264 Diestenaars de Halve Maan waardoor de factuur voor de stad 12.528 euro bedroeg.
Nieuwe tarieven (vanaf opening zwembad 2021)
Individueel:
Abonnementsformules:
Belangrijke noot bij de individuele tarieven in functie van een eventuele tussenkomst van de stad voor Diestenaars: er wordt (in tegenstelling tot voorheen) een afrekening gemaakt per bezoek en niet meer per unieke Diestenaar, waardoor met een gelijkblijvende tussenkomst van 2 euro/ticket, de factuur aan de stad aanzienlijk zal verhogen.
Voorstel tussenkomst
Het bestuur wenst recreatie in eigen stad te ondersteunen, zeker voor haar inwoners die het financieel het moeilijkst hebben, via een tussenkomst in de abonnementen: voor een gezinsabonnement 20 euro tussenkomst; en voor een individueel abonnement 10 euro tussenkomst. Om in aanmerking te komen voor een tussenkomst dient men recht te hebben op een verhoogde tegemoetkoming (RVT-statuut).
De gemeenteraad is principieel akkoord met een tussenkomst in individuele (10 euro) - en gezinsabonnementen (20 euro) voor het zwembadgedeelte van het provinciedomein Halve Maan voor personen en gezinnen met een RVT-statuut.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, §6 en 441
Het huishoudelijk reglement van 17 juni 2019, art. 41, §3
De verenigde gemeenteraadscommissie van 29 maart 2021
Art. 56, §6 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat het college van burgemeester en schepenen een volledig en geactualiseerd overzicht bijhoudt van:
1° alle extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente;
2° alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt;
3° alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente.
De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden in titel 3 (art. 388 e.v.) het DLB verder opgedeeld in:
Naam | Beheersoverdracht | Doel |
Projectvereniging | Geen | Duidelijk omschreven project plannen, uitvoeren en controleren |
Dienstverlenende vereniging | Geen | Duidelijk omschreven ondersteunende dienst verlenen |
Opdrachthoudende vereniging | Wel | Uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden toevertrouwen |
Overeenkomstig art. 56 DLB wordt de gemeenteraad éénmaal per jaar op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht.
Art. 441 DLB voorziet verder specifiek voor de 'dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen' dat:
Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting verstrekt bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Voor de stad & OCMW Diest betreffen dit deze verenigingen:
Dienstverlenende verenigingen | Opdrachthoudende verenigingen |
Cipal | IGS Hofheide |
IGO (intergemeentelijk opbouwwerk) | Iverlek / Eandis |
Interleuven | Limburg.net |
TMVS (tussengemeentelijke maatschappij voor services) | PBE |
Fluvius |
De relevante verslagen voor deze 9 verenigingen zijn in bijlage gevoegd, met uitzondering van Fluvius omdat zij tweemaal per jaar zelf een infovergadering organiseren voor de raadsleden van de deelnemende gemeenten.
In bijlage van dit besluit zit een lijst met een overzicht van de bovenvermelde rechtspersonen/samenwerkingsverbanden, evenals van:
Via het ondernemingsnummer (of KBO-nummer), kunnen op eenvoudige manier de aktes en statuten worden opgevraagd bij de referentiedatabank rechtspersonen van de FOD Justitie: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm
Deze lijst zal tweemaal per jaar aan de gemeenteraad ter kennisname bezorgd worden (éénmaal in het voorjaar, éénmaal in het najaar).
Art. 41, §3 van het huishoudelijk reglement stelt:
"De decretaal opgelegde besprekingen over de intergemeentelijke samenwerking en de verzelfstandigde agentschappen zal gebeuren binnen de respectievelijke commissie waar het intergemeentelijk samenwerkingsverband en de verzelfstandigde agentschappen inhoudelijk thuishoren. De bestuurders informeren actief en tijdig de respectievelijke commissies en de algemeen directeur over de werking van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de verzelfstandigde agentschappen zodat de controle op de aansturing en de strategische keuzes effectief kan verlopen, en het gemeentelijk beleid kan afgestemd worden op het verspreid beleid via de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de verzelfstandigde agentschappen. De bevoegde gemeenteraadscommissie kan de bestuurder om toelichting vragen. De vragen worden bij voorkeur op voorhand geformuleerd zodat het antwoord kan voorbereid worden en de nodige duiding kan gegeven worden."
Omdat deze samenwerkingsverbanden verschillende raadscommissies overspannen, wordt voorafgaand een verenigde raadscommissie georganiseerd. Nadien wordt het dossier ter kennisname op de gemeenteraad zelf geagendeerd.
De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht van samenwerkingsverbanden waaraan de gemeente deelneemt.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de gemandateerden bij dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen over:
De Vlaamse Regering heeft op 12 maart volgende beslissingen genomen over regiovorming:
Afbakening
Vlaanderen wordt opgedeeld in 17 referentieregio's (de afbakening van de 3 Limburgse zones moet gebeuren tegen de Paasvakantie)
Democratische aansturing
Het burgemeester overleg wordt de spil van de regiovorming. In de adviezen van de gouverneurs bleek dat meerdere gemeenten zich afvroegen hoe de burgmeesters hun gemeenten zouden vertegenwoordigen op dit overleg. De Vlaamse Regering wil geen governance model opleggen, gezien het niet om een nieuw bestuursniveau gaat.
Uitzondering op regiovorming
De lijst met uitzonderingen is uitgebreid. Omwille van het specifieke karakter en de nood aan voldoende flexibiliteit vallen volgende vormen van samenwerking in zijn geheel buiten de scope van de regiovorming:
Tijdslijn voor bottom-up samenwerkingsverbanden:
Tijdslijn voor top-down samenwerkingsverbanden:
De gemeenteraad neemt kennis van de nota aan de Vlaamse Regering over de regiovorming (afbakening referentieregio's en vervolgtraject)
Verschillende adviesraden hebben (digitaal) vergaderd. Deze verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de adviesraden:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit van van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanduiding van vier bestuurders in de raad van bestuur van cvba Diest-Uitbreiding en aanduiding van de vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen
Op 22 maart 2021 vraagt Buyse Katarine via e-mail om haar te vervangen in de raad van bestuur van cvba Diest-Uitbreiding.
Er dient een genderdiversiteit van minimaal 1/3 te bestaan.
De algemene vergadering waakt er bij de samenstelling van de raad van bestuur over dat deze, zij het door ervaring, zij het door opleiding, over voldoende gezamenlijke deskundigheid beschikt op juridisch-technisch, economisch-financieel en sociaal vlak.
De bestuurders/vertegenwoordigers worden aangeduid voor een ganse legislatuur.
De raad neemt kennis van het ontslag van Katarina Buyse als bestuurder in de raad van bestuur van cvba Diest-Uitbreiding.
Anthonius Coenraad van Weel wordt aangeduid als bestuurder in de raad van bestuur van cvba Diest-Uitbreiding.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (dhr. Buttiens Joeri) en de plaatsvervangende (dhr. Jennes Erwin) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius tot het einde van de legislatuur
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius.
De stad werd op 22 maart 2021 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de algemene vergadering van Fluvius, tevens jaarvergadering, die doorgaat op 26 mei 2021 om 17.30 uur.
Agenda:
Fluvius Opdrachthoudende Vereniging voelt zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren omdat de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering, statutair en decretaal tijdig moet bijeengeroepen worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid.
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 26 mei 2021 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Joeri Buttiens en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, dhr. Erwin Jennes, die digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Fluvius op 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (mevr. Sabine Meyssen) en de plaatsvervangende (mevr. Danielle Gheyskens) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Iverlek tot het einde van de legislatuur
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De stad werd op 25 maart 2021 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van Iverlek die doorgaat op vrijdag 18 juni 2021 om 18.00 uur in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Agenda:
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen:
8.1 Actualisering van het register van de deelnemers
8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
Het dossier met documentatiestukken werd per brief aan de stad overgemaakt op 25 maart 2021.
Heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Door de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 18 juni 2021 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, mevr. Meyssen en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, mevr. Gheyskens, die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van Iverlek op 18 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging Iverlek ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De stad is aangesloten bij TMVS dv
De stad werd op 1 april 2021 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de algemene vergadering van TMVS dv die volledig digitaal zal plaatsvinden op dinsdag 15 juni 2021 om 14.30u.
Agenda:
Varia en mededelingen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 over de goedkeuring om toe te treden tot TMVS en de aanstelling van de effectieve (dhr. Bart Stals) en de plaatsvervangende (dhr. Cluckers Geert) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van TMVS tot het einde van de legislatuur
De gemeenteraad keurt de agendapunten en de daarbij behorende documentatie van de algemene vergadering van TMVS dv op 15 juni 2021 goed.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, dhr. Bart Stals of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, dhr. Geert Cluckers, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan TMVS dv op het e-mailadres 20210615AVTMVS@farys.be.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3: de bepaling van het mandaat moet voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 over de aanstelling van de effectieve (dhr. Buttiens Joeri) en de plaatsvervangende (dhr. Jennes Erwin) vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PBE tot het einde van de legislatuur
De stad is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
De stad werd op 29 maart 2021 met een aangetekende brief uitgenodigd voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van PBE die doorgaat op 25 juni 2021 in het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.
Agenda:
1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Het dossier met documentatiestukken werd per brief aan de stad overgemaakt op 29 maart 2021.
Heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Door de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging PBE op 25 juni 2021 goed.
De vertegenwoordiger van de stad, dhr. Joeri Buttiens en in voorkomend geval de plaatsvervangende vertegenwoordiger, dhr. Erwin Jennes, die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van PBE op 25 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en ter kennis te geven aan de Opdrachthoudende Vereniging PBE ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 25 februari 2019: artikel 4
De N-VA fractie heeft op 21 april 2021 gevraagd onderstaand punt toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van maandag 22 maart 2021.
Sociale huurwoningen moeten worden voorbehouden voor de doelgroep die er effectief recht op heeft. Wie een sociale woning huurt, mag niet tegelijkertijd een eigen woning bezitten. De controle op binnenlands onroerend bezit kan door de sociale verhuurder eenvoudig via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid gecontroleerd worden. Voor buitenlandse eigendommen is dat niet zo eenvoudig omdat de FOD Financiën vaak niet over de nodige gegevens beschikt. Hierdoor is het noodzakelijk om ter plaatse in het buitenland na te gaan of iemand dergelijk bezit al dan niet heeft. Dat vereist niet enkel de effectieve controle in het buitenland, maar ook de kennis van de praktijken en de regelgeving van al die verschillende landen.
Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele stelt een raamovereenkomst ter beschikking van sociale verhuurders die onderzoek voeren naar buitenlands bezit. Daarnaast worden sociale verhuurders, die onderzoek laten doen naar buitenlands onroerend bezit van sociale huurders, financieel ondersteund door tussenkomsten in de kosten van dat onderzoek.
Onze fractie is er van overtuigd dat sociale huurwoningen moeten worden voorbehouden voor de doelgroep die er effectief recht op heeft. Om die reden werkt het sociaal huurstelsel ook met voorwaarden rond onroerend bezit: wie over een woning of bouwperceel beschikt, heeft geen sociale huurwoning nodig. Elke vorm van fraude moet maximaal worden uitgesloten.
Om praktische belemmeringen weg te nemen, heeft de Vlaamse overheid (VMSW) een raamovereenkomst met private onderzoeksbureaus afgesloten die gespecialiseerd zijn in het onderzoek naar onroerende goederen in het buitenland. Wie een sociale woning verhuurt zal, zonder administratieve rompslomp, een beroep kunnen doen op deze private onderzoeksbureaus wanneer er vermoedens zijn van buitenlands bezit bij sociale huurders. In totaal zullen er via de raamovereenkomst in 41 landen onderzoeksopdrachten kunnen worden uitgevoerd.
Om ook de financiële drempels maximaal weg te nemen, voorziet minister Diependaele een subsidie voor sociale verhuurders die beroep doen op het raamcontract. Vorig jaar al besliste de Vlaamse Regering om vanaf 2021 een bedrag van 5 miljoen euro uit te trekken ter ondersteuning van buitenlands fraudeonderzoek. Met dit besluit Vlaamse Regering wordt een subsidieregeling uitgewerkt voor afnemers van het raamcontract.
Overwegende het principe dat wie een sociale woning huurt geen eigen woning of onroerende eigendom mag bezitten.
De N-VA fractie vraagt om volgende voorstel goed te keuren:
De gemeenteraad geeft de vertegenwoordigers van de stad Diest in de raad van bestuur van de sociale huisvestingsmaatschappij/sociaal verhuurkantoor Diest uitbreiding de opdracht om de mogelijkheid te onderzoeken om in te tekenen op de raamovereenkomst van de Vlaamse Regering om het onderzoek van sociale verhuurders naar buitenlandse eigendommen van sociale huurders te ondersteunen.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit en vraagt om de gemeenteraad op de hoogte te houden van de voortgang van dit dossier.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Celis aangaande onderzoek buitenlands bezit.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Celis aangaande onderzoek buitenlands bezit.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Celis aangaande belastinggeld voor religie.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Celis aangaande belastinggeld voor religie.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Celis aangaande ontharden i.p.v. verharden.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Celis aangaande ontharden i.p.v. verharden.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Dirix aangaande markt en horeca coronaproof.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Dirix aangaande markt en horeca coronaproof.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Dirix aangaande maatregelen ivm menstruatie-armoede in onze gemeente.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Dirix aangaande maatregelen ivm menstruatie-armoede in onze gemeente.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Jankowski aangaande SK Deurne binnen de ontwikkeling SOK-site Deurne.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Jankowski aangaande SK Deurne binnen de ontwikkeling SOK-site Deurne.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Jankowski aangaande het zomerseizoen zwembad Halve Maan.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Jankowski aangaande het zomerseizoen zwembad Halve Maan.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Zeelmaekers aangaande de dakrenovaties wijk Poelske.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Zeelmaekers aangaande de dakrenovaties wijk Poelske.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Boone 'waarom geen afsprakennota'.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone 'waarom geen afsprakennota'.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 april 2021 een interpellatie van raadslid Boone aangaande Ipitup banken.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande Ipitup banken.