De omzendbrief van 18/07/2003 betreffende mededeling betreffende ict-coördinatie: maatregelen vanaf het schooljaar 2005-2006 met als datum laatste wijziging 06/07/2021
Voor alle onderwijsniveaus, dus zowel voor het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenenonderwijs gold dat de scholen de middelen voor ICT slechts enkel konden aanwenden, indien ze samen werkten. Samenwerkende scholen legden hun puntenenveloppe samen en richten op basis hiervan betrekkingen op in één of meer scholen van een samenwerkingsplatform, van de scholengemeenschap, een scholengroep of een consortium.
Een school is vanaf nu niet langer verplicht om punten samen te leggen in een scholengroep/ samenwerkingsplatform. Scholen die niet tot een samenwerkingsplatform toetreden kunnen, in tegenstelling tot vroeger, de toegekende punten wel in het eigen centrum/ de eigen academie aanwenden.
Gezien er geen nood meer is aan deze samenwerking, heft dit besluit van de gemeenteraad van Diest de Interlokale vereniging Samenwerkingsplatform ICT Deeltijds Kunstonderwijs op.
De gemeenteraad heft de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst Interlokale vereniging Samenwerkingsplatform ICT Deeltijds Kunstonderwijs tussen de diverse academies van de gemeentebesturen van Aarschot, Diest, Dilbeek, Herentals, Tienen en Westerlo op.
De werkgroep blijft apothekersmateriaal verzamelen om de apotheek volledig te kunnen reconstrueren zoals ze was op de laatste openingsdag. Ze voeren hiervoor wetenschappelijk onderzoek en baseren zich op oude foto's die bewaard gebleven zijn. De werkgroep wenst hun laatste aankopen te schenken aan de stad Diest om permanent tentoon te stellen in het Museum Gasthuisapotheek. De collectie mag de apotheek enkel verlaten wanneer er toekomstig eventueel restauratiewerken uitgevoerd worden. Na de restauratie dienen de objecten terug in de apotheek geplaatst te worden.
Gezien de grote publieke belangstelling in de apotheek en de grote erfgoedwaarde voor de stad Diest, adviseert stadsmuseum De Hofstadt deze schenking positief.
De gemeentenraad aanvaardt de schenking van 147 apothekersobjecten van de werkgroep Gasthuisapotheek voor permanente tentoonstelling in de voormalige apotheek van het Sint-Elisabethgasthuis.
Mevrouw Yvette Vandyck wil graag een verzameling notariële documenten schenken aan het stadsarchief. De schenking bevat documenten gemaakt door verschillende notarissen die actief waren in de periode 1730-1815. Bovendien bevat de verzameling een interessante mix aan archiefstukken, gaande van verkoopakten, testamenten en minuten tot bepalingen van publieke verkopen.
Vanwege de goede staat waarin het archiefmateriaal zich bevindt en vanwege de relevantie ervan voor de geschiedenis van het notariaat in Diest, heeft het stadsarchief positief gereageerd op deze schenking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, tweede lid, 12°
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van notariaatsarchief uit de periode 1730-1815.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, tweede lid, 12°
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, titel III, hoofdstuk 3, afdeling 5, artikels III.79 - III.83
Caroline Max, erfgename van een inwoner van Diest, wilde enkele stukken met betrekking tot de geschiedenis van Diest aan het Stadsarchief schenken. Het gaat om gekleurde litho's en een feestbrochure in het kader van de Sint-Jan Berchmansfeesten in 1999. Deze stukken vormen een mooie aanvulling op de collectie van het Stadsarchief en de schenking wordt dan ook positief onthaald.
De gemeenteraad aanvaardt de schenking bestaande uit bestaat uit litho's en een publicatie met betrekking tot Diest.
Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers
In de steden Diest, Aarschot en Scherpenheuvel-Zichem heerst een vergelijkbare nood om in te zetten op handhaving van de omgevingsvergunningen. Ze wensen hierin samen te werken omdat de invulling van dergelijke functies sinds enkele jaren zeer moeilijk blijkt te zijn en om de kosten zoveel mogelijk te delen.
Tussen deze 3 steden wordt een overeenkomst afgesloten om een personeelslid uit te lenen. De stad Scherpenheuvel-Zichem treedt op als juridische werkgever en zal een handhavingsambtenaar (voltijds, contractueel, B1-B3) in het najaar van 2021 aanwerven en uitlenen aan Diest en Aarschot, telkens voor 1/3 van de werktijd. De aanwerving gebeurt in samenwerking met de andere 2 steden.
De handhavingsambtenaar zal ingezet worden voor de volgende taken:
De 3 steden verdelen de kosten inzake arbeidsmiddelen en vorming voor één derde. De loonkosten worden verdeeld op basis van een verdeelsleutel gebaseerd op de inwonersaantallen volgens het rijksregister in 2020.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor het uitlenen van een personeelslid tussen de steden Diest, Aarschot en Scherpenheuvel-Zichem goed.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst namens de stad Diest te ondertekenen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 april 2007 waarin opdracht werd gegeven aan de dienst aankoop-patrimonium om een dossier op te starten voor de gedeeltelijke afschaffing van een wegoverschot gelegen te Deurne, Gorenstraat, Sectie A, nr. 3/2 in functie van een latere publieke verkoop
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2010 waarin er principieel akkoord wordt gegeven met de gedeeltelijke afschaffing van de weg nr. 10 uit de atlas der buurtwegen van de voormalige gemeente Deurne. Na afschaffing wordt er overgegaan tot de verkoop van deze grondoverschotten, deels onderhands aan de aangelanden en deel bij middel van publieke verkoop
Het besluit van de gemeenteraad van 24 september 2018 betreffende de definitieve goedkeuring van het voorstel aan de deputatie tot wijziging van buurtweg nr. 10 van de voormalige gemeente Deuren en het daarbij horende wijzigingsplan en rooilijnplan.
Het schattingsverslag van 11 juni 2021 opgesteld door landmeter-expert Kurt Vanerum
De Stad beschikt over een stuk bouwgrond in de Gorenstraat te Deurne, kadastraal gekend onder: Diest, 6de afd., Deurne, sectie A, 3/2. Aangezien het perceel geen bestemming heeft, is het voorstel om dit te verkopen.
Het perceel heeft een oppervlakte volgens het kadaster van 1.080 m² groot. Het schattingsverslag werd opmaakt op 11 juni 2021 door landmeter-expert Kurt Vanerum (Aara Topo).
Het perceel wordt geschat op 142.000,00 EUR (waarde voor openbare verkoop).
Zodra de gemeenteraad de verkoop heeft goedgekeurd, wordt het dossier naar de notaris gestuurd met de vraag om een openbare verkoop voor te bereiden.
Notariskantoor Van Gorp & Arnauts wordt aangesteld voor het verlijden van de akte.
De gemeenteraad is akkoord met de openbare verkoop van het perceel bouwgrond in de Gorenstraat, Deurne, 6de afdeling, sectie A, nr. 3/2 met een oppervlakte van 10a80ca aan 142.000,00 EUR.
De gemeenteraad stelt notariskantoor Van Gorp & Arnauts aan voor het opstellen en verlijden van de notariële akte van verkoop.
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd alle bescheiden namens de gemeenteraad te ondertekenen.
Het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
De goedkeuring door de gemeenteraad van 29 juni 2020 van wegeniswerken in het kader van het rioleringsproject ter hoogte van Kelbergen
De goedkeuring door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 van de lastvoorwaarden en de gunningswijze betreffende de rioleringswerken in de zijstraten van Kelbergen; en het stadsaandeel daarin
De gunning van deze opdracht aan Besix Infra NV door het schepencollege van 5 april 2021
In het kader van de rioleringswerken en bijhorende wegeniswerken te Kelbergen, waar in de zijstraten een gescheiden rioolsysteem wordt voorzien, dienen er in de Stappersestraat enkele innames te gebeuren. Zie innames in bijlage (nrs. 3 t/m 7). Aangezien dit deel van de Stappersestraat geen voormalige buurtweg betreft en bovendien doodloopt (i.e. een private weg is voor de aangelanden), kan worden geoordeeld dat het hier eigenlijk gaat om de verwezenlijking van een nieuwe gemeenteweg. De onderhandelingen voor de innames gebeuren door Aquafin NV.
De eigenaar van de percelen, 5de afdeling (Schaffen), sectie D met onderstaande nummers doet gratis grondafstand aan de Stad. De percelen hebben een oppervlakte van 107 m².
Het gaat over volgende inname nummers:
Notariskantoor Bogaerts & De Ceunynck wordt aangesteld voor de opmaak en het verlijden van de akte. De aktekosten zijn ten laste van de Stad.
De gemeenteraad is akkoord met de gratis innames van volgende percelen: 5de afdeling, sectie D, nummers: 42H3, 42F3, 42G3, 42D3, 42E3.
De gemeenteraad is akkoord dat notariskantoor Bogaerts & De Ceunynck wordt aangesteld voor de opmaak en het verlijden van de akte.
De gemeenteraad gaat akkoord dat de aktekosten door de Stad worden gedragen.
Boek III - goederen van het burgerlijk wetboek van 21 april 2019
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 over de principiële goedkeuring van de verkoop van 2 wegoverschotjes in de Blanklaerstraat, gelegen te Diest, 5de afd. (Schaffen), sectie D, perceel 142/2C en 142/2B
In de Blanklaerstraat liggen 2 stukken wegoverschot (afd. 5, sectie D, perceelnr. 142/2C en 142/2B) die eigendom zijn van de Stad. De eigenaars van het perceel met kadastrale gegevens D 143 wil overgaan tot de aankoop van een deel daarvan.
De percelen werden op 19 juli 2021 door Aaro-Topo als volgt geschat:
Het doel is om ook de overige aangelande te contacteren met de vraag of deze interesse heeft om het resterende lot te kopen, opdat hun eigen perceel zou grenzen aan de openbare weg. Dit is noodzakelijk indien de eigenaar een omgevingsvergunning voor werken zou willen aanvragen. Zo niet, kan hij deze immers niet bekomen.
Notarissenassociatie Bogaerts en De Ceunynck wordt aangesteld voor het verlijden van de akte. Aangezien het hier om wegoverschotten gaat, wordt voorgesteld dat de Stad de kosten voor de opmaak van de notariële akte op zich neemt, overeenkomstig de principes van de beslissing van de gemeenteraad van 31 mei 2021 betreffende de verkoop van het wegoverschot Schaffen F 108/02.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van de 2 percelen aan de Blanklaerstraat te Schaffen afd. 5, sectie D, nr. 142/2C/deel en 142/2B/deel conform het opmetingsplan, zoals op 16 juli 2021 opgemaakt door Aaro-Topo en integraal deel uitmakend van onderhavige beslissing en aan de prijzen, zoals opgenomen in het schattingsverslag van 19 juli 2021 van Aaro-Topo. De aktekosten worden gedragen door de Stad Diest.
De gemeenteraad gaat akkoord om de loten 2 en 3 over te dragen naar het openbaar domein.
De goedkeuring door de gemeenteraad van 25 april 2016 van het rooilijnplan voor de verkaveling aan de Bogaardenstraat (ref. 2015/015VA).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 50 (persoonlijk belang)
De goedkeuring door het college voor burgemeester en schepenen van 9 augustus 2021 van de gratis overdracht naar het openbaar domein van de percelen Diest, 1_ afd., sectie A, nrs. 67/d4/deel, 34/z3 en 34z van de NV Ezeldijk.
De NV Ezeldijk is eigenaar van de percelen Diest, 1° afd., sectie A, nrs. 67/d4 en 34/m2/deel, deel uitmakend van de verkaveling aan de Bogaardenstraat (ref. 2015/015VA), waarvan het rooilijnplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016 (zie rooilijnplan en loten 2 (76a 47ca) en 3 (9a 2ca) op het verkavelingsplan in bijlage). In het verkavelings- en rooilijnplan werd voorzien dat deze loten behoren tot het openbaar domein. Aangezien de werken definitief zijn opgeleverd, vraagt de NV Ezeldijk om over te gaan tot de overdracht van deze percelen.
In de verkavelingsvergunning werd als voorwaarde gesteld dat de NV Ezeldijk vóór de overdracht nog enkele werken dient uit te voeren:
De NV Ezeldijk wil graag van deze verplichtingen af en stelt daarom voor dat de Stad in ruil voor de overname in de huidige toestand gratis het perceel nr. 34z, gelegen op de ezeldijksite zelf, overneemt. De dienst Openbaar Domein gaat akkoord om het brugje te herstellen (cfr. brugje park Cerckel). Ook het overige onderhoud gebeurt reeds door de technische dienst. Volgens de dienst Milieu is een verdere sanering van de vijver niet nodig. De dienst Openbaar Domein bevestigt dat er geen problemen meer zijn wat het waterpeil betreft. De dienst Ruimtelijke Ordening adviseert gunstig omdat op die manier wordt voorkomen dat dit perceel in de toekomst bebouwd wordt. Het blijft zo een groene zone/speelzone. Het college voor burgemeester en schepenen van 9 augustus 2021 verklaarde zich daarom principieel akkoord met deze ruil.
De gemeenteraad gaat akkoord met de gratis grondoverdracht van de percelen Diest, 1_ afd., sectie A, nrs. 67/d4/deel, 34/z3 en 34z in de huidige toestand om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Alle aktekosten zijn ten laste van de overdrager.
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om alle bescheiden namens de gemeenteraad te ondertekenen.
Deze overdracht geschiedt in het kader van het algemeen nut.
Dit dossier betreft een onteigening uit 2010 in het kader van de aanleg van het fietspad langs de Hasseltsebaan. Om onduidelijke redenen sleepte dit dossier een hele tijd aan. De dienst Vastgoed en Bouwprojecten werkt systematisch deze achterstanden weg. Intussen zijn de eisen betreffende het prekadastreren bij percelen gewijzigd, waardoor het oorspronkelijke rooilijn- en onteigeningsplan nu niet meer geldig is.
De firma Soresma, die in 2009 het plan opmaakte, werd inmiddels overgenomen door Antea Group, die het plan in opdracht van de Stad aanpaste. Het betreft hier enkel vormelijke wijzigingen en geen inhoudelijke. Ten gevolge van deze wijziging is wel een nieuwe goedkeuring van de gemeenteraad nodig.
Het dossier wordt behandeld door notariskantoor Bogaerts & De Ceunynck.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aangepaste rooilijn- en onteigeningsplan in het kader van de aanleg van het fietspad langs de Hasseltsebaan naar aanleiding van de nieuwe vereisten voor de prekadastratie van percelen.
De principiële goedkeuring door het college voor burgemeester en schepenen van 8 april 2019 van de wijziging van de engagementsovereenkomst van 19 juni 2012 AZ Diest 'actieplan nieuwbouw 2023'
De definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP 'Zorgcampus Diest' door de gemeenteraad van 29 juni 2020
De goedkeuring door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 van het rooilijnplan en de aanleg van de wegenis in het kader van de omgevingsaanvraag van het AZ Diest voor het bouwen en exploiteren van een nieuw ziekenhuis, fase 1
Het schattingsverslag van Intertopo van 30 november 2020
De principiële goedkeuring door het college voor burgemeester en schepenen van 30 november 2020 van de canon voor de overdracht van een deel van de site Verversgracht aan het AZ Diest in het kader van fase 1 van de realisatie van een nieuw ziekenhuis
De wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek
De goedkeuring door de gemeenteraad van 31 mei 2021 van een recht van opstal voor 99 jaar aan het AZ Diest voor het perceel Diest, 1e afd., sectie A, nr. 1338w/deel in het kader van de realisatie van het nieuwe ziekenhuis
De principiële goedkeuring door het college voor burgemeester en schepenen van 13 september 2021 van een hypothecaire inschrijving/volmacht op het recht van opstal betreffende de overdracht van de site Verversgracht aan het AZ Diest in het kader van de realisatie van een nieuw ziekenhuis, fase 1.
Op 31 mei 2021 ging de gemeenteraad akkoord om het perceel Diest, 1e afd., sectie A, nr. 1338w/deel (site Verversgracht, fase 1) ter beschikking te stellen aan het AZ Diest voor de realisatie van het nieuwe ziekenhuis. Er werd geopteerd voor een recht van opstal voor 99 jaar.
Om de werken te financieren, dient het AZ Diest een lening aan te gaan. Het AZ Diest vraagt of de stad bereid is om een hypothecaire volmacht/inschrijving toe te staan op het opstalrecht en bij het afsluiten van de waarborgakte derde partij te zijn (zie ontwerp driepartijenovereenkomst in bijlage). Indien de stad de hypotheek niet toestaat, dan kan het AZ Diest enkel een hypotheek vestigen op het gebouw en niet op het opstalrecht. Om enige economische waarde te hebben, dient echter het opstalrecht gekoppeld te worden aan het gebouw en dus ook aan de hypothecaire lening. De bank kan immers geen beslag leggen op het gebouw indien er geen beslag kan gelegd worden op de grond of het opstalrecht. De stad wenst geen hypotheek toe te staan op de grond, aangezien de stad ten allen tijde eigenaar wenst te blijven van de grond.
Indien AZ Diest haar verplichtingen ten aanzien van de bank niet nakomt, dan kan de bank niet alleen beslag leggen op het gebouw, maar ook op het opstalrecht. De stad is in dat geval benadeelde partij.
Ten opzichte van de door de gemeenteraad op 31 mei 2021 goedgekeurde modaliteiten voor de overdracht van de grond, wordt een aantal wijzigingen voorgesteld die opnieuw aan de raad ter goedkeuring worden voorgelegd. Deze wijzigingen betreffen administratieve aanpassingen, zoals de vermelding van het archeologisch onderzoek (art. 4.2.1, blz. 6), een verklaring inzake de vrijstelling van de onroerende voorheffing (art. 4.2.1, blz. 5) en een onderopstal voor de eventuele plaatsing van telecommunicatieinfrastructuur op of naast het gebouw (VII Voorwaarden, blz. 7-8).
De gemeenteraad gaat akkoord met de vestiging van een hypothecaire volmacht/inschrijving op het opstalrecht (perceel Diest, 1e afd., sectie A, nr. 1338w/deel (site Verversgracht, fase 1)) toegestaan aan AZ Diest ter financiering van het te realiseren ziekenhuis op vermelde site.
De gemeenteraad gaat akkoord met de gewijzigde modaliteiten betreffende de overdracht van de site Verversgracht aan het AZ Diest, zoals opgenomen in de ontwerpakte die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Notaris De Ceunynck wordt aangesteld.
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om alle bescheiden namens de Stad Diest te ondertekenen.
De verkavelingsvergunning met ref. 2014/006VA (ref. stedenbouw: 2.00/24020/1000127.1), zoals goedgekeurd op 22 december 2014
De firma's Cores Properties NV, grondeigenaar en Vanhout NV, opstalhouder, wensen een kosteloze grondafstand te doen van de wegenis en het openbare groen met parkeerplaatsen in de verkaveling "Diest - Demer", gelegen te Diest, Turnhoutsebaan 9-13, kadastraal gelegen te Diest, 1° afd., sectie A, nr. 323F en 1822y4. Het betreft het lot A met een oppervlakte van 13a 96ca, zoals weergegeven op het verkavelingsplan in bijlage.
De afstanddoeners bezorgden een ontwerpakte van overdracht, opgemaakt door notaris Coppens uit Vosselaar. De dienst Vastgoed & Bouwprojecten heeft daarbij geen opmerkingen.
Notarissenassocatie Bogaerts - De Ceunynck wordt aangesteld voor de Stad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze grondafstand door de firma's Cores Properties NV, grondeigenaar en Vanhout NV, opstalhouder van de wegenis en het openbare groen met parkeerplaatsen in de verkaveling "Diest - Demer", gelegen te Diest, Turnhoutsebaan 9-13, kadastraal gelegen te Diest, 1° afd., sectie A, nr. 323F en 1822y4, aangeduid als het lot A met een oppervlakte van 13a 96ca, zoals weergegeven op het verkavelingsplan in bijlage, dat een integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Alle kosten verbonden aan deze grondverwerving worden ten laste gelegd van de afstanddoeners.
Delegatie en volmacht wordt verleend aan de voorzitter en de algemeen directeur om de akte van gratis grondafstand geldig namens de stad Diest te ondertekenen.
Onderhavige verwerving geschiedt voor openbaar nut met het oog op de inlijving van deze percelen bij het openbaar domein van de stad Diest.
Notarissenassociatie Bogaerts - De Ceunynck wordt aangesteld voor de Stad Diest.
Door een naambordje te plaatsen bij de trage wegen, benadrukken de gemeenten dat de wegen toegankelijk zijn en dat ze door iedereen gebruikt mogen worden. Gemeenten die in aanmerking komen om deel te nemen aan de samenaankoop kunnen nu een aanvraag indienen bij de provincie om bordjes aan te kopen. De provincie betaalt zowel de aankoop als de levering van de borden. De stad Diest zorgt voor plaatsing van de bordjes en het onderhoud nadien.
De stad Diest wil dit jaar graag deelnemen aan deze samenaankoop voor deelgemeenten Kaggevinne en Schaffen. In het verleden werden er al naambordjes geplaatst bij de trage wegen in Molenstede. Volgend jaar wil de stad Diest opnieuw aan deze samenaankoop deelnemen voor de bewegwijzering van de trage wegen in Deurne, Webbekom en het centrum van Diest.
Ondertussen finaliseert de werkgroep het actieplan dat, samen met het beleidskader, voorgelegd zal worden aan het stakeholdersoverleg eind september. Na verwerking van de resultaten wordt het dossier geagendeerd op de gemeenteraad, waarna het openbaar onderzoek kan starten. Deze procedurele stappen zijn vereist door de decreetgever en de provincie.
De gemeenteraad gaat akkoord om deel te nemen aan de samenaankoop 2021 voor naambordjes van de provincie Vlaams-Brabant voor het bewegwijzeren van trage wegen in Kaggevinne en Schaffen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant inzake de bebording van de geselecteerde voetwegen op het grondgebied van de stad Diest goed.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 over de goedkeuring officiële intekening Burgemeestersconvenant 2030 (Covenant of Mayors) in kader van opmaak duurzaam energie- en klimaatactieplan (SECAP) door provincie Vlaams-Brabant
Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020 over de goedkeuring overeenkomst voor opmaak gemeentelijk energie- en klimaatactieplan door Provincie Vlaams-Brabant
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten om krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de stad Diest aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven waar te maken :
1. Laten we een boom opzetten
2. Verrijk je wijk
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
4. Water het nieuwe goud
De gemeenteraad onderschrijft de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact en machtigt de voorzitter en de algemeen directeur om dit te ondertekenen.
Door het college van burgemeester en schepenen werd in zitting van 10 februari 2020 aan Team van Meer!Architecten & co de raamovereenkomst 'landschapsarchitect' toegewezen.
Een eerste opdracht is het uitwerken van een inrichtingsplan en landschapsontwerp voor de begraafplaats te Diest.
Nadat Team van Meer!Architecten & co verschillende ontwerpen heeft uitgetekend en uitvoerig besproken heeft met alle betrokken partijen, kon worden overgegaan tot een definitief ontwerpvoorstel en uitvoeringsdossier.
In het kader van de opdracht “Heraanleg kerkhof Diest” werd een bestek met nr. OD/MC/2021/ opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 190.000,00 excl. btw of € 228.181,82 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. OD/MC/2021/ en de raming voor de opdracht “Heraanleg kerkhof Diest”, opgesteld door de ontwerper, Team van Meer!Architecten & co, Sint Truidersteenweg 38 te 3500 Hasselt worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 190.000,00 excl. btw of € 228.181,82 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 en 2022, op ramingnummer MJP001662.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
In het kader van de opdracht “Kleine herstellingen aan wegen en rioleringen 2022-2023-2024-2025” werd een bestek met nr. OD/JS/3P/2021/1347 opgesteld door de Dienst Openbaar Domein.
De uitgave voor deze opdracht wordt per dienstjaar geraamd op € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. OD/JS/3P/2021/1347 en de raming voor de opdracht “Kleine herstellingen aan wegen en rioleringen 2022-2023-2024-2025”, opgesteld door de Dienst Openbaar Domein worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt per dienstjaar € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
In zitting van 22 februari 2021 keurde de gemeenteraad het bestek en de gunningswijze goed voor de aankoop van een tweedehands vrachtwagen. Het aankopen van een tweedehands voertuig door een gemeente is onderhevig aan de Wet op overheidsopdrachten met een lange doorlooptijd tot gevolg. Hierdoor kan er enerzijds vaak niet ingespeeld worden op opportuniteiten die zich voordoen en anderzijds hebben de leveranciers het gevraagde tweedehands voertuig niet altijd op het ogenblik van de prijsvraag ter beschikking. Voor deze opdracht werden er bij de eerste prijsvraag geen offertes ingediend. Een nieuwe procedure wordt daarom opgestart.
In het kader van de opdracht “Aankoop van een tweedehands vrachtwagen” werd een aangepast bestek met nr. FD/EVH/2021-18 opgesteld door de dienst openbaar domein.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet)
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2021 over de goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de opdracht "Aankoop van een tweedehands vrachtwagen, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2021 over de goedkeuring van het opstarten van de procedure en de lijst met uit te nodigen firma's voor de opdracht "Aankoop van een tweedehands vrachtwagen"
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 over de stopzetting van de procedure voor de opdracht "Aankoop van een tweedehands vrachtwagen"
Het bestek met nr. FD/EVH/2021-18 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een tweedehandse vrachtwagen”, opgesteld door de Dienst openbaar domein worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen van 30 maart 2018
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2);
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De gemeenteraad keurt het opvolgingsrapport met betrekking tot het eerste semester 2021 bij het meerjarenplan 2020-2025 van de stad en het OCMW Diest goed.
Verschillende adviesraden hebben (digitaal) vergaderd. Deze verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de verslagen van de adviesraden:
Art. 56, §6 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat het college van burgemeester en schepenen een volledig en geactualiseerd overzicht bijhoudt van:
1° alle extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente;
2° alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt;
3° alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente.
De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden in titel 3 (art. 388 e.v.) het DLB verder opgedeeld in:
Naam | Beheersoverdracht | Doel |
Projectvereniging | Geen | Duidelijk omschreven project plannen, uitvoeren en controleren |
Dienstverlenende vereniging | Geen | Duidelijk omschreven ondersteunende dienst verlenen |
Opdrachthoudende vereniging | Wel | Uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden toevertrouwen |
Overeenkomstig art. 56 DLB wordt de gemeenteraad éénmaal per jaar op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht.
Art. 441 DLB voorziet verder specifiek voor de 'dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen' dat:
Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting verstrekt bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Voor de stad & OCMW Diest betreffen dit deze verenigingen:
Dienstverlenende verenigingen | Opdrachthoudende verenigingen |
Cipal | IGS Hofheide |
IGO (intergemeentelijk opbouwwerk) | Iverlek / Eandis |
Interleuven | Limburg.net |
TMVS (tussengemeentelijke maatschappij voor services) | PBE |
Fluvius |
De relevante verslagen voor deze 9 verenigingen zijn in bijlage gevoegd.
Fluvius voorziet tweemaal per jaar zelf een infovergadering voor de raadsleden van de deelnemende gemeenten.
In bijlage van dit besluit zit een lijst met een overzicht van de bovenvermelde rechtspersonen/samenwerkingsverbanden, evenals van:
Via het ondernemingsnummer (of KBO-nummer), kunnen op eenvoudige manier de aktes en statuten worden opgevraagd bij de referentiedatabank rechtspersonen van de FOD Justitie: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm
Deze lijst zal tweemaal per jaar aan de gemeenteraad ter kennisname bezorgd worden (éénmaal in het voorjaar, éénmaal in het najaar).
De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht van samenwerkingsverbanden waaraan de gemeente deelneemt.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de gemandateerden bij dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen over:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 392-395
Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
Het vaccinatiedraaiboek van het Agentschap Zorg & gezondheid van 30 december 2020
Het CC Den Amer doet dienst als vaccinatiecentrum voor de gemeenten Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Halen en Bekkevoort. Gezien het vaccinatie-objectief van 70% is bereikt en de wenst bestaat om het normale (culturele) leven met evenementen in den Amer te hervatten, wordt het IBSV (interbestuurlijk samenwerkingsverband) Vaccinatiecentrum den Amer ontbonden.
De operationele werking van het vaccinatiecentrum Den Amer is op 15 september reeds stopgezet.
De resterende vaccinaties verlopen sinds 16 september via het vaccinatiecentrum in Aarschot.
In bijlage is het beknopt verslag gevoegd over de werking van het vaccinatiecentrum Den Amer.
Als vereffenaar, wordt Dhr. Jo Haenraets, financieel directeur van de stad Diest, aangesteld.
De gemeenteraad keurt de ontbinding van de samenwerkingsovereenkomst van interbestuurlijke samenwerkingsvorm "vaccinatiecentrum Den Amer", goed.
De gemeenteraad stelt Dhr. Jo Haenraets, financieel directeur van de stad Diest, aan als vereffenaar.
Het vaccinatiecentrum Den Amer was 125 dagen geopend tussen 19 feburari 2021 en 10 september 2021. In die tijd werden 93.866 prikken gezet, en werd voor Diest zelf een vaccinatiegraad van 81,11% behaald (dd 7 sept 2021).
Gezien de doelstelling van 70% vaccinatiegraad ruimschoots werd overschreden, en de bevolking wenst het normale leven te hernemen, werd besloten om het vaccinatiecentrum Den Amer te sluiten en het cultuurcentrum Den Amer te heropenen.
Zo blijft er in de ELZ (eerstelijnszone) Demerland nog één vaccinatiecentrum over te Aarschot. Het vaccinatiecentrum te Aarschot zal voorlopig verder dienstdoen voor inwoners die zich alsnog wensen te laten vaccineren.
Er wordt een overeenkomst afgesloten tussen de gemeenten Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Diest, Halen, Scherpenheuvel-Zichem, Tielt-Winge en de ELZ Demerland over het vaccinatiecentrum Demerland.
De samenwerkingsovereenkomst is gebaseerd op het model van ABB (het Agentschap Binnenlands Bestuur).
Het gaat om een IBSV (Interbestuurlijk samenwerkingsverband) tussen gemeenten en de eerstelijnszones. Dit is een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid en zonder beheersoverdracht.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van interbestuurlijke samenwerkingsvorm "vaccinatiecentrum Demerland", goed.
De gemeenteraad draagt Christophe De Graef voor als lid van het beheerscomité.
De gemeenteraad draagt Monique De Dobbeleer voor als plaatsvervangend lid van het beheerscomité.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 403 (statutenwijziging van een projectvereniging)
A. WERKING.
1. Inleiding:
Reden voor de wijziging van de statuten van de projectvereniging de Merode: de statuten waren sterk verouderd en moesten aangepast worden naar de huidige zakelijke structuur van de projectvereniging de Merode die vanaf 2021 uitbreidt en op dat moment 3 deelwerkingen zal omvatten met name, IGCS de Merode/erfgoedcel de Merode/IOED de Merode. De raad van bestuur keurde deze nieuwe statuten goed op 1 december 2020.
Zoals het decreet lokaal bestuur voorschrijft, dienen de statuten van een intergemeentelijk samenwerkingsverband te worden goedgekeurd door de gemeenteraden van alle deelnemende Merodegemeenten.
2. Samenvatting van de wijzigingen
De oude statuten (1 januari 2020) t.a.v. de nieuwe statuten (1 december 2020):
het uitbouwen van het Merodegebied heeft tot een geïntegreerd plattelandsbeleid door plattelandsinitiatieven en gemeenschapsvormende initiatieven te stimuleren (via projecten), het stimuleren van het bewaren en ontsluiten van cultureel, onroerend en landschappelijk erfgoed in de regio, het creëren van ruimte als denkplaats voor de ontwikkeling van een breed regionaal plattelandsbeleid en het verhogen van de bestuurskracht van de deelnemende gemeenten.
wordt:
de gemeenten te laten samenwerken rond de drie deelwerkingen voor onroerend erfgoed, cultureel erfgoed en cultuur. De specifieke doelstellingen van de IOED de Merode, de IGCS de Merode en de erfgoedcel de Merode zijn gedetailleerd uitgewerkt in de beleidsplannen van de deelwerkingen, die worden goedgekeurd door zowel de raad van bestuur van de projectvereniging als door de Vlaamse overheid.
Wanneer een projectvereniging eindigt, wordt niet langer voldaan aan de voorwaarden van de decreten van de deelwerkingen: IOED, IGCS en cultureel erfgoedcel. Dan verliezen deze deelwerkingen hun Vlaamse subsidies en houden zij aldus op met te bestaan.
Wanneer de projectvereniging niet wordt verlengd, kunnen een aantal deelnemende gemeenten een nieuwe projectvereniging oprichten met dezelfde doelstellingen. In dat geval wijzigt het werkingsgebied van de deelwerking en moet er een nieuwe aanvraag bij Vlaanderen worden ingediend.
Toetreding van een gemeente tot de bestaande projectvereniging kan daarentegen wel en wordt geregeld op basis van het decreet Lokaal Bestuur, alsook de decreten van de drie deelwerkingen.
De projectvereniging kan niet voortijdig ontbonden worden.
Voor het einde van de looptijd van de projectvereniging moeten alle deelnemende gemeenten beslissen om de projectvereniging te verlengen. Bij uitblijven van een of meer beslissingen wordt de projectvereniging ontbonden.
B. ADRESWIJZIGING.
De Merode verhuisde nogmaals op korte tijd, deze keer van Herselt naar Scherpenheuvel-Zichem.
De gemeenteraad gaat akkoord met de gewijzigde statuten van Projectvereniging de Merode:
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 11 januari 2021 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Gemeenteraad van 25 januari 2021 tot bekrachtiging van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 26 april 2021 tot goedkeuring van het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Gemeenteraad van 31 mei 2021 tot bekrachtiging van het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 31 mei 2021 tot goedkeuring van het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Gemeenteraad van 21 juni 2021 tot bekrachtiging van het 2e addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 26 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
De stad Diest had reeds een overeenkomst afgesloten met het Agentschap Zorg en gezondheid voor de periode van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 en reeds 2 addenda aan deze overeenkomst tot en met 31 augustus 2021 afgesloten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 geeft nu de mogelijkheid om de overeenkomst te verlengen tot en met 15 oktober 2021, mits het toevoegen van een 3e addendum aan de huidige overeenkomst met 2 addenda.
De opties en de bijhorende financiering zijn ongewijzigd, voor optie 1:
preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantaine coaching
wordt gesubsidieerd van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021
een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand
De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De Gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst met bijlagen en keurt deze goed.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 119, 119bis en 135;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de administratieve sancties en de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzingen en uitvoeringsbesluiten;
Overwegende dat de gemeenten instaan voor de bewaking van de openbare rust en veiligheid; Overwegende dat het nodig is om de risico’s die de inplanting en de exploitatie van deze inrichtingen met zich kunnen meebrengen (o.a. af- en aanrijden van lawaaierige motoren ook ’s nachts, wild parkeren, afsluiten van de straat van het clubhuis, intimidatie, dekmantel voor criminele activiteiten, overlast voor horeca,…) te controleren ter vrijwaring van de openbare rust en veiligheid;
Overwegende de historische rivaliteit tussen de motorbendes, hun supportersclubs en sympathisanten en andere motorbendes;
Overwegende dat zowel in Belgisch en Nederlands Limburg evenals in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen recentelijk zware incidenten hebben plaatsgevonden tussen motorbendes;
Overwegende dat uit bovenvermelde incidenten blijkt dat de leden van criminele motorbendes confrontaties op plaatsen en evenementen –publiek dan wel besloten- niet schuwen en mekaar met wapens bevechten;
Overwegende dat het doel van deze politieverordening eveneens is om motorbendes te reglementeren;
Overwegende dat er in de provincies Limburg en Antwerpen diverse gemeenten dergelijke politieverordeningen van kracht zijn hebben waardoor de clubs zich meer richting Vlaams-Brabant verplaatsen om zich te vestigen.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende de vergunning voor clubhuizen van motorclubs met ingang van 28 september 2021 goed.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 21 september 2021 een interpellatie van raadslid Zeelmaekers aangaande de branden Parelserf.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Zeelmaekers aangaande de branden Parelserf.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 22 september 2021 een interpellatie van raadslid Boone aangaande bouwgronden in overstromingsgevoelig gebied.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Boone aangaande bouwgronden in overstromingsgevoelig gebied.
Het decreet lokaal bestuur: artikel 21
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: artikel 4
De stad ontving op 22 september 2021 een interpellatie van raadslid Mertens aangaande de gele doos.
De gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van raadslid Mertens aangaande de gele doos.